Vilken avluftningsnippel?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken avluftningsnippel?

Inläggav 2659481 » 2007-10-22/17:29

Tänkte byta bromsvätska på min R1200C men känner inte igen avluftningsnippeln. Någon som vet vad det är och hur den funkar? Är det någon variant av speedbleeder eller något som är anpassat till verkstadsutrustning. Tänkte för övrigt montera "speedbleeders" men det vore ju kul om jag redan har något liknande användbart.
2659481
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2004-05-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-22/17:40

BMW special-plugg.
Sitter på vissa modeller i broms och/eller koppling.
Måste bytas mot luftningsnippel.
Knepigt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Nippel.

Inläggav Mimmi » 2007-10-22/17:58

Hej!

Precis som Leif skriver monterar man vid luftning en konventionell luftnippel. Det är samma lufnippel som t.ex används på K100.
Reservdelsnumret är:1613 1465 119
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav 2659481 » 2007-10-22/18:57

Guzzi-Leif, vad avsåg du med "Knepigt..."? Att det är knepigt att byta nipplarna eller att det är knepigt att special-pluggarna monterats?
Om någon inte avråder så tänker jag köpa "speedbleeders" från http://www.speedbleeder.com. Eller vet någon en försäljare här i Sverige?
2659481
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2004-05-12/01:00

Inläggav Håkan » 2007-10-22/19:23

emplant;22630 skrev:Tänkte byta bromsvätska på min R1200C men känner inte igen avluftningsnippeln. Någon som vet vad det är och hur den funkar? Är det någon variant av speedbleeder eller något som är anpassat till verkstadsutrustning. Tänkte för övrigt montera "speedbleeders" men det vore ju kul om jag redan har något liknande användbart.


Hej.

Nippeln på din bild kallas "fyllningsadapter".
Den används på fabriken när broms- och (i förekommande fall) kopplings-systemet fylls med vätska.
I bland sitter dom kvar, men inte alltid, jag har sett en del hojar...
Det går att lufta genom denna också, under insex pluggen (5 mm nyckelvidd) finns en backventil.
Jag brukar alltid byta ut dom mot en vanlig luftningsnippel för att förenkla bromsvätske bytet.
Fyllningsadaptern är låst med Loctite av en ganska stark kvallite till bromsoket så se till att ha lämpligt verktyg.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav 2659481 » 2007-10-22/20:34

Hej och tack för upplysningen.
Fyller man systemet från nippeln, dvs backventilen sitter med flödesriktning inåt, eller sitter den med flödesriktningen utåt?
2659481
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2004-05-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-22/21:22

emplant;22640 skrev:Guzzi-Leif, vad avsåg du med "Knepigt..."? Att det är knepigt att byta nipplarna eller att det är knepigt att special-pluggarna monterats?
Om någon inte avråder så tänker jag köpa "speedbleeders" från http://www.speedbleeder.com. Eller vet någon en försäljare här i Sverige?


Jag menar att det är knepigt och småsnålt av BMW att inte sätta dit en vanlig nippel.
Montering av vanlig nippel är inte svår; bara att trycka ner den hårt när man gängar in den - den ventil som sitter under pluggen måste tryckas ner och man har inte mycket gängor till hjälp i starten.
Lättare i verkligheten än i text.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Håkan » 2007-10-23/18:36

emplant;22649 skrev:Hej och tack för upplysningen.
Fyller man systemet från nippeln, dvs backventilen sitter med flödesriktning inåt, eller sitter den med flödesriktningen utåt?


Hej.

På fabriken fyller man genom nippeln, dom har en slang med snabbkoppling för nippeln och trycksatt bromsvätska. Efter det sätter dom dit pluggen, (5mm insex).
Backventilen har alltså flödesriktning inåt.

Jag gör inte som Guzzi-Leif, men så kan man också göra.

Jag brukar ta bort hela rasket, och montera en vanlig luftningsnippel, finns att köpa som reservdel, nummer 34 21 2 330 310 brukar jag använda.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav 2658996 » 2007-10-23/18:52

emplant;22630 skrev:Tänkte för övrigt montera "speedbleeders" men det vore ju kul om jag redan har något liknande användbart.


Speedbleeders fungerar perfekt på min R1100S!
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst