Kan detta vara intressant?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kan detta vara intressant?

Inläggav Mimmi » 2007-11-17/19:18

Hej!

Vi har väl ingen egentlig oljetråd numera, så därför lägger jag in[url="http://www.wermdobikers.org/Olja/oil_bible.pdf"]denna länk här, i en ny tråd.[/url]
Det finns en del intressant att läsa i den. Men tyvärr är det många oljor i sammanställningen som ej finns att köpa i Sverige.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Albert » 2007-11-18/11:50

WOW!

Tack för tipset. Vilken "bible" -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-11-18/14:28

Jodå, jag har stött på den tidigare.

Det finns ju massor med info om olja (som allt annat) ute på nätet.

Vad jag kan sakna lite på den här siten är en sida med länkar - där skulle det ju gå att samla in lite då och då om t ex olja.

Ide´n med en länksida kan knappast inte vara ny - är det någon mer än jag som saknar den?;)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-18/18:12

Skumt dokument, det kändes som om det stod massor av bra saker i det men jag vågar inte lita på det.... Inte för att det spelar så stor roll. Huvudbudskapet var ju att syntetisk olja är bättre än mineraldito.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Albert » 2007-11-19/08:18

Ser att ni är mer kritiska än vad jag brukar vara ! -:D

Ja - min reaktion initialt var samma; mkt negativt kritisk, men jag bläddrade på och skummade texten.
Jag hittade inga sakfel i det jag såg (<10% av texten), men det jag såg var att det var förenklat och rapsodiskt. Skribenten var NOGA med att påpeka vad som är kända fakta och vad som är hans/hennes personliga åsikter = det vinner min respekt.

Läs texten och se om ni hittar fel eller tveksamheter. Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna fingranska de presenterade fakta i texten, ser bara att de inte avviket från sådant jag läst i information från Shell, Q8, Statoil, m.fl. och sådant som jag hört på föreläsningar samt sett och hört på TV/Radio. Och >90% av det jag skumläste kan jag verifiera påståenda i det material om olja och smörjning jag redan har från annant håll.

Det jag saknar i "bibeln" är referenser, och källhänvisningar; det är ett klart minus och väcker givetvis tveksamheter gällande tillförlitligheten (i motsats till det jag skrev ovan alltså!).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

I kraft av mitt ämbete

Inläggav Michael Fored » 2007-11-20/17:29

I kraft av mitt idéella ämbete som moderator har jag flyttat delar av denna diskussion, som hastigt och trist avvek från ämnet, till avdelningen för OT. Jag tänker försöka vara tuffare som moderator och har inte för avsikt att be någon om lov innan jag flyttar eller raderar inlägg. Det ni messerschmittar nu fick ni något att diskutera! ;)

Men håll diskussionen där den hör hemma (gärna i tråden moderator sökes)!:)

OBS! Detta är min åsikt som moderator och inte en officiell åsikt för Svenska BMW MC-klubben. Om det är en åsikt som människa kan även det diskuteras!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst