Spiff;24533 skrev:Här är en länk för oss om inte har doktorerat på hur en MC fungerar.
Det som jag blev förvånad över var att så lite justering av hjulbasen behövs för att ändra egenskaperna.
http://www.yamaha-racing.com/Racing/technical_corner/
Bengt Allevad;24539 skrev:Här pratar man väl om gaffelvinklar på 22-23 grader. Då kan delar av en grad betyda skillnaden mellan körbart eller ej.
Inte fullt lika känsligt blir en förändring när du ligger på 25-27 grader där oftast en BWW ligger.
Med andra ord.
Sällan någon fara att trimma en BMW en smula vad ride-heighten beträffar.
Spiff;24541 skrev:Så det är därför vissa kör med ett kortare stag (vet inte vad staget heter) bak, det är för att påverka gaffelvinkeln!
Bengt Allevad;24554 skrev:
Däremot måste man göra en sådan här trimning i steg och melan varje ändring provköra och kontrollera stabiliteten.
Spiff;24558 skrev:Tror inte min moppe är något bra ämne för sån här trimning
Jag tycker dock det är intressant att förstå hur saker fungerar och hur man kan påverka och vem vet rätt vad det är så kanske habegäret blir för stort och så står det något trimbart i garaget
Spiff;24569 skrev:Du har helt rätt, jag har inte känt något större behov av att ändra geometrin på min. Det beror säkert på större hjul och bredare styre.
Märkligt att R1100S är så trög men det är kanske ett arv från sent 80-tal om hur man skulle styra på den tiden =)
Bengt Allevad;24564 skrev:..Däremot min R1100S är en en riktigt trög sak, om man inte gör något åt den.
Spiff;24592 skrev:Jag ber tusenfalt om ursäkt om jag har sårat någons ögonsten!
Som vanligt grottade jag ner mig i tekniken och förstod inte vad jag skrev.
Hans S;24571 skrev:Nu slutar ni pratta skit om R1100S annars skickar jag Michael på er för han
vet att jag är en känslig kille och att jag inte kommer att kunna sova i natt annars.
Belsebubb;24600 skrev:...Hasse att du är "still gåing ån"
På den tiden när vi körde mc på vägen på lördagarna och vi var "bannade" för att vi körde lite aktivare än vissa, det var i den svängen som "trimstagen" kom till användning.
Redan då var du en ledstjärna, vad vi såg av dig när vi inte rastade var en svart ryggtavla och "gularschle" på din R11S.
Stagen är bra men körställningen var bättre förr, som vi kan se här på uppvärmningen när Kul på hjul gick av stapeln...
Vi ses i kröken...
Mimmi;24575 skrev:Hej!
Jag för min del vill då definitivt inte snabba upp styrningen på Gullan. I jämförelse med hur jag upplevde Kalle så är hon snabbstyrd och lätthanterlig som en liten, lätt moped:) .
Jag känner det som om jag kan kasta henne hit och dit i kurvorna utan den minsta ansträngning, hon är så lättkörd att hon nästan kör sig själv:p
Hans S;24596 skrev:
Spiff, jag tycker du skall sträcka på dig!
Det är din förtjänst att Bengt blivit bannad
det har ingen klarat förut !Svinbra!!!
Och Jespers rådiga ingripande som klargjorde att sårande uttryck ang. vänner gäller även dem gjorda av stål och plast inte aceppteras he he.
Leif P;24579 skrev:För all oss som, i likhet med "Spiff", inte har doktorerat på MC- vetenskap
vill jag varmt rekommendera den utmärkta boken " Två Hjul, en bok om motorcyklar" skriven av allas vår Jan Leek, utgiven 1989.
Den förklarar på ett utmärkt underhållande sätt många mysterier.
Leif P
Mimmi;24575 skrev:Hej!
Jag för min del vill då definitivt inte snabba upp styrningen på Gullan. I jämförelse med hur jag upplevde Kalle så är hon snabbstyrd och lätthanterlig som en liten, lätt moped:) .
Jag känner det som om jag kan kasta henne hit och dit i kurvorna utan den minsta ansträngning, hon är så lättkörd att hon nästan kör sig själv:p
Helmetrock;24588 skrev:Sen kan man väl säga att däcken gör mycket större skillnad än höjd bak vad gäller snbbstyrdhet?
På Rockstern hade jag ett par Bridgestone Battlax först, sen bytte jag till Michelin Pilot Road CT2... Vilken skillnad! Negativ alltså....
Jag tror att exakt alla egenskaper hos hojen blev sämre!
Enda fördelen är ju slitstyrkan, och att de inte slits platta eftersom de har hårdare gummit i mitten. Men man får betala dyrt i körglädje för slitsyrkan....
MichaelF;24601 skrev:Helt riktigt! Känslor skall man vara rädd om. Människor med vackra känslor växer inte på trän.
MichaelF;24601 skrev:Förresten, jag har ju en låång sporttourer, men jag tycker den svänger bra. Det är väl bara att gasa på lite?
MichaelF;24601 skrev:Fast, sådant där med vinklar kanske inte fungerar när hela framgaffeln är en krok?
Marie;24606 skrev:Det är väl min bristande och kort erfarenhet och min dåliga körteknik som är boven, men då jag har kört båda de nämnda hojarna, så kan jag ändå inte för mitt liv upptäcka någon nämnvärd skillnad i styrrespons. Båda är hur smidiga som helst i friskt tempo på kurvrik väg. I synnerhet upplever jag 'Kalle' som väldigt snabb och inspirerande på vägar med täta höger-vänster-höger-vänster-kurvor.
HPNGS1000;24638 skrev:Alla hojar kan modifieras efter önskemål ..... [COLOR="Blue"](resten av inlägget finns att läsa här intill)[/COLOR] ................ Nu fattas bara tiden att finjustera och så ska ramen förstärkas. Men en köksrenovering stör ritningarna
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst