MC geometri

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

MC geometri

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/07:58

Här är en länk för oss om inte har doktorerat på hur en MC fungerar.
Det som jag blev förvånad över var att så lite justering av hjulbasen behövs för att ändra egenskaperna.
http://www.yamaha-racing.com/Racing/technical_corner/
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-27/09:40

Spiff;24533 skrev:Här är en länk för oss om inte har doktorerat på hur en MC fungerar.
Det som jag blev förvånad över var att så lite justering av hjulbasen behövs för att ändra egenskaperna.
http://www.yamaha-racing.com/Racing/technical_corner/


Här pratar man väl om gaffelvinklar på 22-23 grader. Då kan delar av en grad betyda skillnaden mellan körbart eller ej.
Inte fullt lika känsligt blir en förändring när du ligger på 25-27 grader där oftast en BWW ligger.

Med andra ord.
Sällan någon fara att trimma en BMW en smula vad ride-heighten beträffar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/10:30

Bengt Allevad;24539 skrev:Här pratar man väl om gaffelvinklar på 22-23 grader. Då kan delar av en grad betyda skillnaden mellan körbart eller ej.
Inte fullt lika känsligt blir en förändring när du ligger på 25-27 grader där oftast en BWW ligger.

Med andra ord.
Sällan någon fara att trimma en BMW en smula vad ride-heighten beträffar.


Så det är därför vissa kör med ett kortare stag (vet inte vad staget heter) bak, det är för att påverka gaffelvinkeln!

Kollade runt lite, BMW skriver om styrvinkel vilket verkar vara 90-gaffelvinkel.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-27/15:17

Spiff;24541 skrev:Så det är därför vissa kör med ett kortare stag (vet inte vad staget heter) bak, det är för att påverka gaffelvinkeln!



Exakt så är det.

Jag, som exempel har ett 25mm kortare paraleverstag och därtill har jag adderat "bakhöjd" med hjälp av ride-heighten på fjäderbenet. Inalles gör detta ca 40mm högre bak än grundutförandet och ger riktgt hyggliga styregenskaper. Faller snabbare tack vare mindre gaffelvinkel och blir också lite mer lättstyrd därför att försprånget också minskas när man ändrar styrgeometrin med en så här förenklad åtgärd.

40 mm kan låta mycket men BMW-hojarna har oftast enorma marginaler att ta av.
O.B.S Gäller ej en R1200S eller nyaste HP2S, som redan har 24 grader och ett mindre försprång.
Även längden på hjulbasen kommer ju in vad anbelangar vad en hoj tål i trimning.

Däremot måste man göra en sådan här trimning i steg och melan varje ändring provköra och kontrollera stabiliteten.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/15:55

Bengt Allevad;24554 skrev:
Däremot måste man göra en sådan här trimning i steg och melan varje ändring provköra och kontrollera stabiliteten.


Tror inte min moppe är något bra ämne för sån här trimning :D
Jag tycker dock det är intressant att förstå hur saker fungerar och hur man kan påverka och vem vet rätt vad det är så kanske habegäret blir för stort och så står det något trimbart i garaget :)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-27/17:17

Spiff;24558 skrev:Tror inte min moppe är något bra ämne för sån här trimning :D
Jag tycker dock det är intressant att förstå hur saker fungerar och hur man kan påverka och vem vet rätt vad det är så kanske habegäret blir för stort och så står det något trimbart i garaget :)


Jag tror inte ens det behövs på din.
Däremot min R1100S är en en riktigt XXXX sak, om man inte gör något åt den.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/18:20

Du har helt rätt, jag har inte känt något större behov av att ändra geometrin på min. Det beror säkert på större hjul och bredare styre.

Märkligt att R1100S är så XXXX men det är kanske ett arv från sent 80-tal om hur man skulle styra på den tiden =)
Jörgen I Larsson
 

R1100S är Bäst

Inläggav Hans Säfström » 2007-11-27/18:56

Hörni herrarna! Hur kom ni fram till att R1100S är trög?
Lite sen kanske men inte trög. Med lite sportiga däck så leker man sig ju fram.
Men det är klart har man testat en "riktig" plastraket" så är det ju just
en sportturer den är.

Att styrtekniken inte har ändrat sig över tiden är säkert. Det är först nu som det blivit gemensam egendom att veta hur det går till och det är inte riktigt körskolans förtjänst. Nu vet jag att det finns undantag. Det finns MC åkande körlärare som även är SMC instrucktors så det finns en utveckling även där.

Nu slutar ni pratta skit om R1100S annars skickar jag Michael på er för han
vet att jag är en känslig kille och att jag inte kommer att kunna sova i natt annars.:D



Spiff;24569 skrev:Du har helt rätt, jag har inte känt något större behov av att ändra geometrin på min. Det beror säkert på större hjul och bredare styre.

Märkligt att R1100S är så trög men det är kanske ett arv från sent 80-tal om hur man skulle styra på den tiden =)
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-11-27/18:58

Bengt Allevad;24564 skrev:..Däremot min R1100S är en en riktigt trög sak, om man inte gör något åt den.


Hmmm - nu har jag ju set hur du hanterar din R1100S, även i standard utförande - och det ser inte som det kräver kompetens krävande styrning! (hittar fasigen inte bilder på dej, jag ku lägga upp)

På min K1200RS har jag oxå haft trimstag på. Och den bäste effekt blev bättra mark frigång. Nästan ubefintligt känsla av snabbare styr respons.
Jag kör nu originalt igen, och är nöjd.

Körteknik, är det viktigsta för att bli kompis med hojen.
Vist är det skillnad på dom olika hoj typor - men, med rätt körteknik kommer man väldig långt - och sen är det kul att jobba med teknikken..

-------------------------------------------------------
Som Moderator har jag varit tvungen att ingripa i tråden;

1. Att kalla R110S TRÖG, är ett unödigt personangreb på en kär vän - det bör kallas; Kompetens krävande styrning

2. Vi kan inte ha att Hans S, ska ha sömnlösa nätter över detta

3. Det är Ok att skämta lite! Och det är Ok att skälla på mej för spam..
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-11-27/19:27

På min gamla bumse R100RS, så lekte jag lite med geometrier.
Bytte övre gaffel krona till en AL-klump och ökade gaffelvinkeln (caster) och därmed också försprånget ( Trail ).
Fick en betydligt mera tungstyrd hoj i stan men stabilare på landsväg.
Fixade lite mera genom gaffelbrygga och förstärkt ram och swing.
Kunde marcha 170-180 med den utan att den kändes slingrig även utan styrdämpare. Även uppemot och över 210 var den stabil men då fick man ta bort packväskorna. Men när skruven som höll övre gaffelkronan lossade lite så blev den direkt vingligare. Satte dit progressiva fjädrar även bak och då blev den mindra känslig på last, annars vanliga dämpare bak.
Vad som hände vid bromsning var att framdelen trycktes ihop och då minskar gaffelvinkeln och försprånget och därmed stabiliteten.
Nu var det inte så stora problem med -76 R100RS's bromsar då dom krävde vad man skulle kunna kalla "planerad bromsning" som alla som kört med ATE bromsar erfarit.
Detta har man löst på moderna bumsar med telelevel så att gaffelvinkeln och försprånget är konstant vid bromsning genom att nedre traingelänken "trycker fram" hjulet vid bromsning relativt ramen. Samma ide gäller också nya K12 modellerna fast dom har dubbla triangellänkar i styrningen.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Styrrespons.

Inläggav Mimmi » 2007-11-27/19:32

Hej!

Jag för min del vill då definitivt inte snabba upp styrningen på Gullan. I jämförelse med hur jag upplevde Kalle så är hon snabbstyrd och lätthanterlig som en liten, lätt moped:) .
Jag känner det som om jag kan kasta henne hit och dit i kurvorna utan den minsta ansträngning, hon är så lättkörd att hon nästan kör sig själv:p
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Mc- Geometri

Inläggav 2659181 » 2007-11-27/20:05

För all oss som, i likhet med "Spiff", inte har doktorerat på MC- vetenskap
vill jag varmt rekommendera den utmärkta boken " Två Hjul, en bok om motorcyklar" skriven av allas vår Jan Leek, utgiven 1989.
Den förklarar på ett utmärkt underhållande sätt många mysterier.

Leif P
2659181
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-12-31/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-11-27/20:56

Vad många trevliga inlägg det blev.

Vårt forum har nästan fått nytänding.

Och jag har blivit bannad av våran Ãœbermoderator. Känner mig hedrad:)

Hasse har liksom redan ett långt sportfjäderben och kortare paraleverstag och har sålunda aldrig upplevt en [COLOR="Red"]XXX[/COLOR]-styrd R1100S :D

Och Mimmi: Självklart upplever du GS-en som både lättstyrd och snabbstyrd. Den är det!

Från och med torsdag får jag in en VTR 1000 i familjen. Det ni, gubbar och tanter!
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-11-27/21:34

Sen kan man väl säga att däcken gör mycket större skillnad än höjd bak vad gäller snbbstyrdhet?

På Rockstern hade jag ett par Bridgestone Battlax först, sen bytte jag till Michelin Pilot Road CT2... Vilken skillnad! Negativ alltså....

Jag tror att exakt alla egenskaper hos hojen blev sämre!

Enda fördelen är ju slitstyrkan, och att de inte slits platta eftersom de har hårdare gummit i mitten. Men man får betala dyrt i körglädje för slitsyrkan....
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/21:54

Jag ber tusenfalt om ursäkt om jag har sårat någons ögonsten!
Som vanligt grottade jag ner mig i tekniken och förstod inte vad jag skrev.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-11-27/22:09

Spiff;24592 skrev:Jag ber tusenfalt om ursäkt om jag har sårat någons ögonsten!
Som vanligt grottade jag ner mig i tekniken och förstod inte vad jag skrev.



Scnick snack - det var ett skämt - efter allt alvor senasta dagarna - och jag vågade endast busa lite när Dr. Allbad & Hasse S., var på...

Men, den är säkert lite trög...
(Vi fick iallafall lite fjut på inläggen..) :D
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-27/22:33

;) Skämta ju jag med

Visst behöver vi lätta upp stämningen lite, men man skall vara rädd om folks känslor :D
Jörgen I Larsson
 

Spiff : tumme upp

Inläggav Hans Säfström » 2007-11-27/23:14

Intressant med Tibbes experiment och Mimmis beskrivning av styregenskaperna
är identiskt med R1100S uppförande med lite trimmning av däck och stag.
Sedan kan man ju höja där bak så mycket att cykeln går riktigt "på näsan"
som vissa gjort utan att ens vara i närheten av vobbel.
Det borgar för att maskinen är kanoners!
Den där vtr:en får medges är ju något extra förståss hrrmm...

Spiff, jag tycker du skall sträcka på dig!
Det är din förtjänst att Bengt blivit bannad
det har ingen klarat förut !Svinbra!!!

Och Jespers rådiga ingripande som klargjorde att sårande uttryck ang. vänner gäller även dem gjorda av stål och plast inte aceppteras he he.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Skönt...

Inläggav Belsebubb » 2007-11-27/23:40

...Hasse att du är "still gåing ån" ;)
På den tiden när vi körde mc på vägen på lördagarna och vi var "bannade" för att vi körde lite aktivare än vissa, det var i den svängen som "trimstagen" kom till användning.
Redan då var du en ledstjärna, vad vi såg av dig när vi inte rastade var en svart ryggtavla och "gularschle" på din R11S.
Stagen är bra men körställningen var bättre förr, som vi kan se här på uppvärmningen när Kul på hjul gick av stapeln...
Vi ses i kröken...;)
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Känslor och svängiga krokar

Inläggav Michael Fored » 2007-11-28/00:22

Hans S;24571 skrev:Nu slutar ni pratta skit om R1100S annars skickar jag Michael på er för han
vet att jag är en känslig kille och att jag inte kommer att kunna sova i natt annars.:D


Helt riktigt! Känslor skall man vara rädd om. Människor med vackra känslor växer inte på trän. :)

Förresten, jag har ju en låång sporttourer, men jag tycker den svänger bra. Det är väl bara att gasa på lite? ;)

Fast, sådant där med vinklar kanske inte fungerar när hela framgaffeln är en krok?
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

artighet är en dygd

Inläggav Hans Säfström » 2007-11-28/00:54

Va kul att du är på gång Belsebubb!
Du vet ju att jag egentligen är lite känslig och
försagd men att "hoppa runt " på kul på hjul och garva med gubbar och gummor under uppvärmning det kan verkligen göra en lite uppspelt ibland.:D
Kul foto, hoppas du "blixtrar" lite på turerna i sommar också.

Å för att jag skall hålla mig lite till ämnet så är ju inte bara däcken och paralever det som gör att man har bra kontroll på hojen.
Rätt lufttryck i däcken är ju himla viktigt.
Har faktiskt i sommar träffat på några som saknat halvkilot luft i däcken.:eek:
Det måste vi jobba med i sommar. Hålla trycket uppe alltså!






Belsebubb;24600 skrev:...Hasse att du är "still gåing ån" ;)
På den tiden när vi körde mc på vägen på lördagarna och vi var "bannade" för att vi körde lite aktivare än vissa, det var i den svängen som "trimstagen" kom till användning.
Redan då var du en ledstjärna, vad vi såg av dig när vi inte rastade var en svart ryggtavla och "gularschle" på din R11S.
Stagen är bra men körställningen var bättre förr, som vi kan se här på uppvärmningen när Kul på hjul gick av stapeln...
Vi ses i kröken...;)
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2007-11-28/02:44

Mimmi;24575 skrev:Hej!

Jag för min del vill då definitivt inte snabba upp styrningen på Gullan. I jämförelse med hur jag upplevde Kalle så är hon snabbstyrd och lätthanterlig som en liten, lätt moped:) .
Jag känner det som om jag kan kasta henne hit och dit i kurvorna utan den minsta ansträngning, hon är så lättkörd att hon nästan kör sig själv:p


Det är väl min bristande och korta erfarenhet och min dåliga körteknik som är boven, men då jag har kört båda de nämnda hojarna, så kan jag ändå inte för mitt liv upptäcka någon nämnvärd skillnad i styrrespons. Båda är hur smidiga som helst i friskt tempo på kurvrik väg. I synnerhet upplever jag 'Kalle' som väldigt snabb och inspirerande på vägar med täta höger-vänster-höger-vänster-kurvor.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-28/10:17

Hans S;24596 skrev:
Spiff, jag tycker du skall sträcka på dig!
Det är din förtjänst att Bengt blivit bannad
det har ingen klarat förut !Svinbra!!!

Och Jespers rådiga ingripande som klargjorde att sårande uttryck ang. vänner gäller även dem gjorda av stål och plast inte aceppteras he he.


Va ju inte min förtjänst =)
Dessutom vill jag vara kompis med killen som har svarven =D


Leif P;24579 skrev:För all oss som, i likhet med "Spiff", inte har doktorerat på MC- vetenskap
vill jag varmt rekommendera den utmärkta boken " Två Hjul, en bok om motorcyklar" skriven av allas vår Jan Leek, utgiven 1989.
Den förklarar på ett utmärkt underhållande sätt många mysterier.

Leif P


Den skulle jag gärna titta i men den verkar vara svår att få tag i och efter att ha sett en instruktionsfilm från 1988 om hur man skall svänga och bromsa är jag liiite försiktig :) men naturlagarna som gällde 1988 gäller säkert idag med.

Lite OT, filmen som jag såg handlade om broms och kurvteknik och man kan nog säga att det var skrämmande att se vad man lärde ut då. Jag tog ju dessutom mitt kort före 88 och nu förstår jag varför det var en sån aha-upplevelse när jag gick en bkk i våras. Rekommenderas, men det vet ni redan ;)


Mimmi;24575 skrev:Hej!

Jag för min del vill då definitivt inte snabba upp styrningen på Gullan. I jämförelse med hur jag upplevde Kalle så är hon snabbstyrd och lätthanterlig som en liten, lätt moped:) .
Jag känner det som om jag kan kasta henne hit och dit i kurvorna utan den minsta ansträngning, hon är så lättkörd att hon nästan kör sig själv:p

Jag har inte riktigt fått grepp på alla parametrar som spelar in men jag misstänker att det breda styret spelar in på GS och gör dem lättstyrda, sedan är det ju lite andra egenskaper man eftersträvar på en GS än på en sportmoppe. Min GS behöver inte heller någon trimning precis som Bengt skriver. Kalle borde ju vara lite stadigare för att vara stabil i högre farter.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-11-28/10:17

Helmetrock;24588 skrev:Sen kan man väl säga att däcken gör mycket större skillnad än höjd bak vad gäller snbbstyrdhet?

På Rockstern hade jag ett par Bridgestone Battlax först, sen bytte jag till Michelin Pilot Road CT2... Vilken skillnad! Negativ alltså....

Jag tror att exakt alla egenskaper hos hojen blev sämre!

Enda fördelen är ju slitstyrkan, och att de inte slits platta eftersom de har hårdare gummit i mitten. Men man får betala dyrt i körglädje för slitsyrkan....

Däck är nog en hel vetenskap för sig självt.. Jag kan misstänka att tillverkarna lägger upp det ungefär så här: Touringdäck = Hög slitstyrka+stabil gång och Sportdäck = Bra fäste + snabb respons. Det blir då svårt att hitta ett däck med bra slitstyrka + snabb respons (funderar på om vi inte ska försöka göra en tråd om däck..)

MichaelF;24601 skrev:Helt riktigt! Känslor skall man vara rädd om. Människor med vackra känslor växer inte på trän. :)

Känslor är det som styr oss till 90% tror jag, därför är det så viktigt att vara rädd om dem :)
MichaelF;24601 skrev:Förresten, jag har ju en låång sporttourer, men jag tycker den svänger bra. Det är väl bara att gasa på lite?

Skulle den vara kortare blir det väl svårt att svänga för framhjulet är i luften hela tiden :)
MichaelF;24601 skrev:Fast, sådant där med vinklar kanske inte fungerar när hela framgaffeln är en krok?

Antagligen blir det en helt annan ekvation som jag inte kan. Men varför ser den så krokig ut på K12S? Hela hojen ser ju så brutal ut så man vågar inte gå när för den kan bitas.


Marie;24606 skrev:Det är väl min bristande och kort erfarenhet och min dåliga körteknik som är boven, men då jag har kört båda de nämnda hojarna, så kan jag ändå inte för mitt liv upptäcka någon nämnvärd skillnad i styrrespons. Båda är hur smidiga som helst i friskt tempo på kurvrik väg. I synnerhet upplever jag 'Kalle' som väldigt snabb och inspirerande på vägar med täta höger-vänster-höger-vänster-kurvor.

Det är väl som "ge en putter till Jesper Parnevik och han kan slå 240 meter med den" dvs det är erfarenhet och teknik som avgör inte materialet, och du har nog både erfarenhet och teknik.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav hpngs1000 » 2007-11-28/12:54

Hej Alla!

Alla hojar kan modifieras efter önskemål, är man nöjd låter man allt vara! Men så måste man ju prova själv..................!

Efter att ha försökt lära mig hur man justerar en bakstötdämpare har det blivit dags att få fram- och bakfjädring att fungera.

Tillsammans!

Inte helt trivialt och förutsättningar tillhör inte de vanliga: En R80 G/S, HP(n), som fått en Husaberggaffel med 300 mm fjädringsväg och en förlängd baksving, 50 mm. En annan förutsättning är att hojen skall mer vara lättstyrd än original utan att för den skull vara nervös och tanken är att det ska bli en 4-dagars Enduro och Gotland Grand National-hoj.

Genom att förlänga baksvingen ökar även mc'ns höjd bak. Bra att ha eftersom framgaffelns längd gör framänden högre. Första provkörningarna var över förväntan men gav inte den "snabba" karaktären jag sökte. Att passera tvära svängar var ett äventyr, fick sladda mig in i varje sväng för att komma runt. Inte helt lätt med trumbroms bak............

En stor fördel med den förlängda svingen är ett numer förutsägbart och "lugnare" chassie som tidigare kunnat överraska med knepiga stoppsladdar. Att hålla en långsladd är nu inga problem, något som tidigare varit helt omöjligt.

En grundförutsättning för alla hojar är att rätt fjädrar är monterade, lätt att kolla på bakstötdämparen men svårare med framgaffeln, saknar dessutom erfarenhet av WP's USD-gafflar. En G/S väger ca 75 kg mer än en Husaberg och kräver därför kraftigare fjädrar. Kollade "hänget" i fjädringen fram och de kraftigaste fjädrarna var helt rätt för den ökade vikten. Bakfjädern visade sig vara alldeles för mjuk och måste bytas.

Lite tjuvjustering av fjäderförspänningen bak reste upp bakänden tillräcklig för att ge en "snabbare" karaktär, men inte tillräckligt.

Nästa steg var att justera upp gaffelbenen ca 30 mm i gaffelkronorna och därmed sänka ramen ner över framgaffeln. På så sätt behålls fjädringsvägen samtidigt som gaffelvinkeln minskar.

Provkörningar resulterade i:
- Korrekta fjädrar i framgaffeln, lätta genomslag vid landningar efter hopp
- Retur och kompressionsjusteringarna i framgaffeln stämmer rimligt i nuläget
- För mjuk fjäder i bakstötdämparen
- Returjusteringen till bakstötdämparen är lite skum, kan bero på den förlängda baksvingen.
- Möjligen skall bakstötdämparen förlängas för att få en bra gaffelvinkel
- Styrgeometrin ger fortfarande en för "långsam" karaktär på chassiet

Resonemanget tidigare i tråden har mest rört banåkning men de elementära fysiska förutsättningarna är desamma för gat-, ban- och grus/endurokörning. Beroende på användningsområden konstrueras/justeras chassien att passa den karaktär som är nödvändig.

Nu fattas bara tiden att finjustera och så ska ramen förstärkas. Men en köksrenovering stör ritningarna..............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Att lära är livet!

Inläggav Michael Fored » 2007-11-28/13:02

HPNGS1000;24638 skrev:Alla hojar kan modifieras efter önskemål ..... [COLOR="Blue"](resten av inlägget finns att läsa här intill)[/COLOR] ................ Nu fattas bara tiden att finjustera och så ska ramen förstärkas. Men en köksrenovering stör ritningarna


Fantastiskt bra information i ditt inlägg. Toppen, tack! Forum lever! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2007-11-28/13:08

MichaelF;24642 skrev:Fantastiskt bra information i ditt inlägg. Toppen, tack! Forum lever! :)


Hej Mikael!

Förmodar att du menar det med köket...............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst