MichaelF;25436 skrev:Jag har skaffat en till motorcykel att köra gräsligt grusigt med.
Motorcykeln har kedja och drev som jag tänker byta. I den lilla handboken står att jag inte skall använda kedjelås! Är det verkligen så med "tockena dära kedjecyklar"? Det blir ju väldans mycket krångligare utan kedjelås!
P.S. Motorcykel är en enstånka på 650 cc men inte en BMW, så jag vågar bara fråga här på "övrig teknik"!
Det går alldeles utmärkt att köra med kedjelås på en sådan maskin så länge du håller dig någorlunda på vägen och under förutsättning att det är en gammal modell med måttlig fjädringsväg vilka brukar sakna kedjestyrning.
Att man nitar kedjorna på sportcyklarna beror på att att kedjehastigheten kan bli så hög att centrifugalkraften helt enkelt öppnar låset - ingen höjdare i 300 knyck,,,,
Dock - antagligen så har du köpt en Honda XR och där finns det lite kedjestyrningar både fram och bak och då skall du nita kedjan. Varför ser du på den gamla kedjan som brukar vara sliten på båda sidor samt på länkarnas undersida.
Men det borde gå rätt så enkelt - du bör kunna mäta upp kedjan och få den nitad när den inte sitter på cykeln - glöm inte att smörja nitlåset ordentligt innan monteringen annars slits det snabbt ut!
Passa också på att fundera på om den skall drevas om lite - många stånkor går väl fort med originaldrevningen och det kan faktiskt vara roligare att åka grus med tätare växlar (5;an brukar ju inte komma till användning så ofta).
Att de går för fort på originalutväxlingen tror jag beror på att man mäter ljudvolymen hos cyklarna vid en viss hastighet och då kan det ju vara fördelaktigt att den går på drygt tomgång i 100 km/h. På min egen XR 600 gick det att använda 5;an först vid 115 km/h och då är det ju mera landsväg än grus - ialla fall för min körförmåga,,,,:)