Kedjelås???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kedjelås???

Inläggav Michael Fored » 2007-12-09/16:06

Jag har skaffat en till motorcykel att köra gräsligt grusigt med. :)
Motorcykeln har kedja och drev som jag tänker byta. I den lilla handboken står att jag inte skall använda kedjelås! Är det verkligen så med "tockena dära kedjecyklar"? Det blir ju väldans mycket krångligare utan kedjelås!

P.S. Motorcykel är en enstånka på 650 cc men inte en BMW, så jag vågar bara fråga här på "övrig teknik"! :o
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-12-09/16:24

Jag körde med lås på min funduro.Ett trick är att smeta lite silikon på låsringen så får den svårare att krypa ut.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav 2659589 » 2007-12-09/16:44

Hej MF!

Det är säkrare att köra med en nitad kedja. så är det på 95% av alla sporthojar.

PerW
2659589
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-12-09/16:53

MichaelF;25436 skrev:Motorcykeln har kedja och drev som jag tänker byta. I den lilla handboken står att jag inte skall använda kedjelås! Är det verkligen så med "tockena dära kedjecyklar"? Det blir ju väldans mycket krångligare utan kedjelås!




Om vi vänder på frågan en smula.

Skulle du köra med tveksamma däck, glappt eller osmort styrlager eller kanske en sliten kedja?

Så krångligt är det inte.

Antingen om du köper en originalkedja i precis rätt längd och passar på att smörja svinglagren samtidigt eller också att du skaffar ett pressverktyg. Inte orimligt dyrt, när man har en kedjehoj och ett antal byten ligger framför en.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lars Levén » 2007-12-09/17:25

Kedjelås eller nitning har goa bubbar tjötat om tidigare. Kolla här ennasom: BMW-klubben > Teknik > F, C & G encylindriga > Drivpaket F650GS -06.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/17:51

MichaelF;25436 skrev:Jag har skaffat en till motorcykel att köra gräsligt grusigt med. :)
Motorcykeln har kedja och drev som jag tänker byta. I den lilla handboken står att jag inte skall använda kedjelås! Är det verkligen så med "tockena dära kedjecyklar"? Det blir ju väldans mycket krångligare utan kedjelås!

P.S. Motorcykel är en enstånka på 650 cc men inte en BMW, så jag vågar bara fråga här på "övrig teknik"! :o


Det går alldeles utmärkt att köra med kedjelås på en sådan maskin så länge du håller dig någorlunda på vägen och under förutsättning att det är en gammal modell med måttlig fjädringsväg vilka brukar sakna kedjestyrning.

Att man nitar kedjorna på sportcyklarna beror på att att kedjehastigheten kan bli så hög att centrifugalkraften helt enkelt öppnar låset - ingen höjdare i 300 knyck,,,,

Dock - antagligen så har du köpt en Honda XR och där finns det lite kedjestyrningar både fram och bak och då skall du nita kedjan. Varför ser du på den gamla kedjan som brukar vara sliten på båda sidor samt på länkarnas undersida.

Men det borde gå rätt så enkelt - du bör kunna mäta upp kedjan och få den nitad när den inte sitter på cykeln - glöm inte att smörja nitlåset ordentligt innan monteringen annars slits det snabbt ut!

Passa också på att fundera på om den skall drevas om lite - många stånkor går väl fort med originaldrevningen och det kan faktiskt vara roligare att åka grus med tätare växlar (5;an brukar ju inte komma till användning så ofta).

Att de går för fort på originalutväxlingen tror jag beror på att man mäter ljudvolymen hos cyklarna vid en viss hastighet och då kan det ju vara fördelaktigt att den går på drygt tomgång i 100 km/h. På min egen XR 600 gick det att använda 5;an först vid 115 km/h och då är det ju mera landsväg än grus - ialla fall för min körförmåga,,,,:)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav HMRHMR » 2007-12-09/18:23

På de senaste 40000 km har jag bara haft ett enda totalstopp. Det var för några veckor sedan när jag tappade kjedjan på Yamman. :mad: Nu har jag satt dit ett nitlås. :) Clipslås medföres fortsättningsvis endast för nödreparation.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Toppen-tack!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-09/18:42

Tack för alla råd! :) Jag borde förståss ha sökt bland "kedje-BMW-trådarna". :o
Hursomhelst, kedjan från den stora postorderfirman i Dalarna levererades med lås både för nitning och med clips. Jag får leta efter en nitningsmojäng.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/19:10

Du bör också skaffa dig en liten rondellslipmaskin när du skall korta av kedjan samt en liten dorn, det finns inga kedjebrytare av de som jag haft som pallat för att pressa isär en nitat kedja av den kaliber som sitter på en modern 650. Vill du ha kvar O-ringen som sitter i kedjan slipar du bara lite åt gången så att sakerna inte värms upp för kraftigt.

Kedjebrytarna är avsedda för industrikedjor vilka tvärtemot vad man kan tro är avsevärt klenare än för en mc.

En dorn att slå ihop länken med brukar också sitta fint då det brukar vara lite knepigt att få in den lösa länken, se bifogad bild - hålet kan vara cirka 0,5 - 1 mm större än tappen.

Skall kedjan nitas på plats kommer en axel på runt 30, längd 150 mm väl till pass som mothåll.

Det lönar sig bra att ha hjälp när man skall dona med dessa grejer, be frun eller någon annan person med stort tålamod att assistera,,,,:)

Själv använder jag ingen nitningsmoj - det brukar gå bra att stuka tappen under förutsättning att länken har kommit på rätt plats.

Kedjorna är ofta lite längre än vad som behövs och det kan ´vara väl investerad tid att träna på det som blivit över innan man gör det riktiga jobbet,,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Fix och trix!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-09/19:45

Thomas Jansson;25466 skrev:Själv använder jag ingen nitningsmoj - det brukar gå bra att stuka tappen under förutsättning att länken har kommit på rätt plats.


Tack Thomas för alla tips! Jag har en hel del grejor i garaget och gillar verktyg. Det skall nog fungera. Det är riktigt roligt med en motorcykel som man kan fixa med!
Hustrun får jag nog inte ut att hjälpa till men lite "kvalitetstid" med någon av
sönerna kan nog gå att få till! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Riktiga sporthojar!

Inläggav Michael Fored » 2007-12-09/19:47

PerW;25439 skrev:Det är säkrare att köra med en nitad kedja. så är det på 95% av alla sporthojar.


Du menar de 5% av sporthojarna som har kardan!? ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-12-09/20:36

MichaelF;25469 skrev:Det skall nog fungera. Det är riktigt roligt med en motorcykel som man kan fixa med!

Du menar väl att BMW inte behöver så mycket underhåll,,,,,

Du har inte avslöjat vad det är för någon ny maskin?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst