Xenonfråga

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Xenonfråga

Inläggav PierreC » 2007-12-19/22:19

Lurar på att montera Xenon på min R1100RS, en liten fundering uppstod dock... Vad tycker drivboxen om att man startar hojen medans den är på slagen. Det hela är ju inte värre än att man kan försäka komma ihåg att starta hojen med parkeringsljuset på.

Men tänkte bara höra om någon har en annan finurlig lösning!

/Pierre
PierreC
 

Inläggav Marie » 2007-12-19/23:01

PierreC;26203 skrev:Lurar på att montera Xenon på min R1100RS, en liten fundering uppstod dock... Vad tycker drivboxen om att man startar hojen medans den är på slagen. Det hela är ju inte värre än att man kan försäka komma ihåg att starta hojen med parkeringsljuset på.

Men tänkte bara höra om någon har en annan finurlig lösning!

/Pierre


En enkel lösning är väl att mata drivboxen via ett NC (normalt slutet) relä som öppnas av startknappen (dvs när startmotorn aktiveras bryts spänningen till ljuset) Ett sådant avlastningsrelä som kopplar från onödiga strömförbrukare under startförloppet finns på en del hojar t.ex. de flesta BMW (har du verkligen inte det på din R1100RS???), men skadar definitivt inte på andra heller... Och det underlättar start även då man har 'konventionellt' ljus....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav PierreC » 2007-12-20/07:34

Marie;26214 skrev:En enkel lösning är väl att mata drivboxen via ett NC (normalt slutet) relä som öppnas av startknappen (dvs när startmotorn aktiveras bryts spänningen till ljuset) Ett sådant avlastningsrelä som kopplar från onödiga strömförbrukare under startförloppet finns på en del hojar t.ex. de flesta BMW (har du verkligen inte det på din R1100RS???), men skadar definitivt inte på andra heller... Och det underlättar start även då man har 'konventionellt' ljus....


Hmm, himlans smidig lösning.... Själv lyckades jag mest komma på en massa omständiga varianter.

Möjligt att jag har ett avlastningsrelä, ska kolla upp det.

Tackar för tipsen!
PierreC
 


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron