Läckande lock till huvudbromscylinder fram, F650CS Scarver

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckande lock till huvudbromscylinder fram, F650CS Scarver

Inläggav sparrow » 2008-01-03/21:15

Hej, på min Scarver blir det en aning fuktigt på framsidan av behållaren till huvudbromscylindern fram. Som en fuktfläck som börjar uppe vid de två pyttehålen (se bifogad bild, hålen syns) på locket.

Har noterat att absolut ingen färg verkar ha frätt bort på behållaren.
Vet någon om det är möjligt att det är kondens som kommer ut på detta vis, eller är det troligast bromsolja?

Antar att hojen vid något tillfälle hos tidigare ägare varit omkul på den sidan, eftersom det syns skrapmärken på locket till bromscylindern och bromshandtaget.

Ny huvudbromscylinder, eller bara nytt lock med packning (för att det gamla locket ser fult ut)?

Bild
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-01-03/21:42

Överfylld behållare skulle jag gissa på.Om det är samma konstruktion som på funduron så sitter det ett membran med backventil under locket som ska öppna för att det inte ska bli tryck i behållaren när man bromsar.Min funduro gjorde precis likadant när jag råkade slå i lite för mycket bromsvätska.Ett byte av klossar kan generera det om bromsvätskan är bytt med slita belägg.Torka torrt och håll hojen absolut rakt och pumpa med handtaget så är det säkert torrt.Ställ den sedan på sidostödet och pumpa så kommer det säkert ut någon droppe.Locket var fult på min funduro också.Det var tydligen ett välkänt fenomen enl f650.com.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Läckande huvudbromscylinder fram

Inläggav sparrow » 2008-01-03/22:19

Tyckte det var konstigt att ingen färg försvunnit där det läckt, men har du haft liknande erfarenhet är det helt klart värt att prova fylla i mindre nu.
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-01-03/22:27

En lite bild från f650.com http://faq.f650.com/FAQs/Photos/RustyPhotos/RustyParts2-BrakeRes.jpg
Ser din likadan ut? Läckan är väl vid det lilla hålet närmast kameran eller?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Läckande huvudbromscylinder fram, F650CS Scarver

Inläggav sparrow » 2008-01-03/22:40

På CS:en sitter två liknande hål framtill i stället, så de har säkert samma funktion. Återkommer med rapport när jag provat med mindre mängd bromsolja. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav Smartswede » 2008-01-04/07:57

Har haft just det problemet på min Funduro, dvs lite för mkt bromsvätska som gjort det läckt ut lite. Då ser det ut som på bilden.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Huvudbromscylinder fram, BMW F650CS Scarver

Inläggav sparrow » 2008-01-05/12:14

Det får bli ett nytt lock till bromsvätskebehållaren, eftersom det gamla är repigt och då följer visst en ny packning med också.

Tack för engagemanget i tråden:)
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav Fredrik Åkesson » 2008-01-05/16:27

Passa på och köp insex skruvar på en gång.Dom där som sitter från början är skräp.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Skruvar, bromscylinder fram, BMW F650CS

Inläggav sparrow » 2008-01-05/18:43

Fredrik Åkesson;27148 skrev:Passa på och köp insex skruvar på en gång.Dom där som sitter från början är skräp.
Fredrik


Varför är de skruvarna dåliga?
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav sparrow » 2008-02-19/18:26

Innan jag bytte in Scarvern mot en R1100S (http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=2601) fixade jag problemet med huvudbromscylindern fram.

Precis som flera föreslagit berodde läckaget i första hand troligtvis på för mycket bromsolja i behållaren. Tömde ut lite och bytte gummipackningen till locket, samt locket och skruvarna. Blev helt tätt och dessutom snyggt igen:) Nu går det dessutom att se oljemängden i siktfönstret. Innan var det så överfullt att det inte gick att se hur hög oljenivån var.
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav Marie » 2008-02-19/20:23

sparrow;29522 skrev:Innan jag bytte in Scarvern mot en R1100S (http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=2601) fixade jag problemet med huvudbromscylindern fram.

Precis som flera föreslagit berodde läckaget i första hand troligtvis på för mycket bromsolja i behållaren. Tömde ut lite och bytte gummipackningen till locket, samt locket och skruvarna. Blev helt tätt och dessutom snyggt igen:) Nu går det dessutom att se oljemängden i siktfönstret. Innan var det så överfullt att det inte gick att se hur hög oljenivån var.



Precis! För mycket och för lite skämmer allt...... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst