Sida 1 av 2

Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2008-03-05/21:22
av S-J
Har en ganska brant nedfart till garaget som ligger under huset och som vanligt fullt med bråte i garaget. Men även om jag gör det som ska göras och städar ur så räcker inte brädden till fullt ut för att lätt kunna svänga runt hojen på ett bra sätt utan att hålla på med massa svängande fram och tbx. Backa ner hojen känns inte heller säkert och blir säkert svårt att få den över den tröskel som är in i garaget.
Nu till frågan. Finns det någon bra lösning för att lätt bara svänga runt hojen? Läste i tråden om MC lyft att denna kunde användas om man har det trångt. Men funkar en sådan på ett så smidigt sätt att man orkar hålla på? Drömmen vore en platta som man stället centralstödet på och sedan bara snurrar runt. Någon som har några bra ideer?

En sån här...

InläggPostat: 2008-03-05/22:05
av anderssont
...ska du ha.
Tror jag.
Bild

Finns här:[url="http://www.boove.se/main.html?&sid_id=1727&prodkate=966&prod_id=10742&lev_id=#prodtarget"]http://www.boove.se/main.html?&sid_id=1727&prodkate=966&prod_id=10742&lev_id=#prodtarget[/url]

anderssont

Till salu

InläggPostat: 2008-03-05/22:19
av CLU
Du kan få köpa en av mig. Jag har en rullplattform från Checkray Motor, http://www.checkray.se. Jag har två men behöver bara en. Är 800 kr ett intressant pris?

InläggPostat: 2008-03-05/23:51
av Gilbert

InläggPostat: 2008-03-06/00:23
av Temp Galnaste Dansken
Ibland ställer jag min K1200RS på sidostödet, tar i styret och under sätet på mottsatt sida - lyfter till mott mej, som är på samma sida som sidostödet.. På så sätt kan jag svänga hojen runt sidostödet, vart det står på garage golvet..

Dock, är den "gravida val" - lite väl stor att baksa med på så sätt..

R6´n är lättare och där gör jag konstant så... (fungerar hur bra som hälst)

InläggPostat: 2008-03-06/12:21
av S-J
Titta där fanns massa bra tips. :D
CLU jag återkommer i PM inom några dar om jag inte löser detta på annat vis nu när jag har fått lite tips.

Det är nog...

InläggPostat: 2008-03-06/15:55
av Mimmi
Galne Dansken;30512 skrev://på sidostödet, tar i styret och under sätet på mottsatt sida - lyfter till mott mej, som är på samma sida som sidostödet.. På så sätt kan jag svänga hojen runt sidostödet, vart det står på garage golvet..//


... inget sätt jag vill rekommendera! Det är att utsätta sidostödet för alltför stora påkänningar, som det INTE är konstruerat för. Med tanke på att jag renoverat ett antal BMW-sidostöd, vet jag att de slits i bussningarna utan att utsättas för en så tuff behandling...

Men fungerar, det gör det säkert!:)

InläggPostat: 2008-03-06/17:30
av Guzzi-Leif
Har du en garagedomkraft med svängplatta?
Gör en passande träplatta åsså lyfter du en liten aning mot tråget och svänger runt. Snubbla inte på pumpspaken bara...

För egen del har jeg ett vintergarage där bågen står längst in, på tvären. Tar nog ett 40-tal fram/back innan jag kommer in/ut...

InläggPostat: 2008-03-06/17:59
av S-J
Då jag kommer att vända den varje gång jag har varit ute och kört så kommer vändning vara tvunget så garagedomkraft känns lite omständigt. Ska ner och se nu om jag har något man kan använda. Av någon anledning spelar det ingen roll hur mycke bråte man har så finns aldrig det man behöver. :S

InläggPostat: 2008-03-06/18:16
av S-J
Har nu varit och kännt lite på att försöka snurra den på Centralstöd, Sidostöd och letat efter grejer att ställa den på utan någon lycka så har CLU ett PM då detta verkar vara den ultimata lösningen då man även kan flytta hojen i sida och då få plats med ännu mer bråte. ;)

InläggPostat: 2008-03-06/22:53
av Helmetrock
Jag skulle absolut rösta för Läderlappen och Robins variant i fladdermusgrottan:cool:

InläggPostat: 2008-03-07/01:08
av Marie
I min stilla fundering så måste väl det enklaste vara att lära sig att backa ner hojen i garaget? Kan man backa ned för Mimmis garageinfart med en hoj så undrar jag hur din infart är skapt för att det skulle vara omöjligt.....

Det är bara att få bra rull nedför backen så skall du se att du kommer över tröskeln också...

InläggPostat: 2008-03-07/06:41
av S-J
Går att backa in den gör det säkert men inget jag vill göra i nuvarande skede iaf. Garaget är i källarplan och infarten är lagom lång att en Saab 9 5 får plats och fortfarande kunna öppna slagdörrarna. Skulle tippa på en höjdskillnad på ca 1.10 på Saabens längd då det inte lutar nått sista biten då dörrarna skulle slå i backen då.

InläggPostat: 2008-03-07/08:35
av SvenG
S-J;30574 skrev:Skulle tippa på en höjdskillnad på ca 1.10 på Saabens längd då det inte lutar nått sista biten då dörrarna skulle slå i backen då.


Låter ju inte värre än att ta ner cykeln från ett släp, lite längre sträcka förvisso men samtidigt så slipper man hoppet ner från släpet. Lungt och stilla och hastighetsreglering med handbromsen så borde det inte vara några problem, och man behöver ju faktiskt inte sitta på cykeln utan kan ju gå brevid.

InläggPostat: 2008-03-07/18:32
av Marie
S-J;30574 skrev:Går att backa in den gör det säkert men inget jag vill göra i nuvarande skede iaf. Garaget är i källarplan och infarten är lagom lång att en Saab 9 5 får plats och fortfarande kunna öppna slagdörrarna. Skulle tippa på en höjdskillnad på ca 1.10 på Saabens längd då det inte lutar nått sista biten då dörrarna skulle slå i backen då.


Låter inte som värre än Mimmis garagenedfart. 23% lutning och dessutom grus och en 180° kurva. Jag skulle definitivt inte vilja backa ner en hoj där gående bredvid, men sittande på hojen är det inga problem.

InläggPostat: 2008-03-07/19:52
av Boxer
Det du behöver finns på verktygsboden.se. Garageplatta till rimligt pris, fungera alldeles utmärkt. har en R1100RT som jag svänger runt på denna.

Sök på ordet "dolly": http://www.verktygsboden.se/

InläggPostat: 2008-03-07/20:12
av S-J
CLU ringde idag och vi ska fixa det sista på måndag morron om inget inträffar.
Och ang att backa ner så finns det en sak till som jag missat att skriva. Backen börjar med att man ska över en trottoarkant så det är ännu ett hinder. Går säkert men inget jag vill göra dagligen när det finns bra lösningar. Den som vill testa backa ner kan skriva ett PM när de ska till södra Stockholm. ;)

InläggPostat: 2008-03-07/20:22
av Magnus von Melen
S-J;30622 skrev:CLU ringde idag och vi ska fixa det sista på måndag morron om inget inträffar.
Och ang att backa ner så finns det en sak till som jag missat att skriva. Backen börjar med att man ska över en trottoarkant så det är ännu ett hinder. Går säkert men inget jag vill göra dagligen när det finns bra lösningar. Den som vill testa backa ner kan skriva ett PM när de ska till södra Stockholm. ;)


Passa dig, det kanske blir kö i garagenedfarten till våren :D
Jag har backat in mina Mc:r dom senaste 6 åren och har då aldrig upplevt backandet som problemet. Men så har jag en dörr som nätt och jämnt är bredare än cylindrarna på en 1150gs :eek: att oroa mig för istället när jag väl är nere. Å andra sidan backar jag alltid in vart jag än ska, är allergisk mot att backa UT :D

InläggPostat: 2008-03-07/20:35
av S-J
Jo du då skulle grannarna undra. :D
Förövringt undrar de redan vad jag är för en skumm filur. Inte alla som har en 1.8 meters parabol på gräsmattan. :D
Och jag ska försöka städa så att det inte ser ut så illa som det gör nu. Avundas de som kan hålla snyggt i garaget.

InläggPostat: 2008-03-10/17:28
av S-J
Problemet löst med hjälp av forumet och CLU. :D
Blir lätt att slå runt hojen nu efter färd och jag slipper riskera nått när jag kör in den.

InläggPostat: 2008-03-10/17:44
av klabbarpan
Marie;30607 skrev: 180° kurva.

Bär det av uppför igen?...;)

För att återgå till rullplattan, hur är det att lyfta upp hojen på centralstödet placerat på plattan? Verkar en aning osäkert tycker jag, vad säger ni som har erfarenhet av den?

InläggPostat: 2008-03-10/18:05
av S-J
Har ju ingen längre erfarenhet då jag bara ställt upp den en gång. ;) Men jag hade inga problem att det va vingligt eller så. Lite fix för att få den på rätt ställe men det är ju en vanesak att få den rätt på en gång. Nu är ju inte min K75 bland de tyngre hojarna så där är det säkert skillnad.

InläggPostat: 2008-03-10/18:42
av Marie
klabbarpan;30813 skrev:Bär det av uppför igen?...;)


Kan man väl inte direkt påstå. Garagenedfarten är på baksidan av huset, vilket ligger i en sluttning. Infartsvägen går därför på en någon meter högre nivå än huset och vänder brant 180° vänster ned i källargaraget. Jag mätte lutningen ned till garaget runt kröken och den ligger i vägens mittlinje på 23%.

Inte så konstigt att det är ett hårresande äventyr att med R1150GS höga etta köra upp Gullan ur garaget när motorn är kall (och det brukar den ju vara när man startar i garaget...)

InläggPostat: 2008-04-02/22:23
av larswestman
Tips på vänding i trångt garage (som åtminstone funkar med 650GS): Ställ upp den på centralstödet. Ställ dig bakom hojen, luta dig lite över baken på hojen och tryck ner den med din kroppsvikt så den balanserar på centralstödet. Vrid runt. Funkar för mig (fast det känns lite scary första gångerna).

InläggPostat: 2008-04-06/20:25
av Anders i Urskogen
Jag ställer min R100RS på centralstödet och står själv bredvid, mittför stödet, tar tag i pakethållaren och drar mot mig. MC:n vrider sig snällt kring centralstödet.

InläggPostat: 2008-04-07/15:21
av MiniSumo
Anders i Urskogen;32620 skrev:Jag ställer min R100RS på centralstödet och står själv bredvid, mittför stödet, tar tag i pakethållaren och drar mot mig. MC:n vrider sig snällt kring centralstödet.


Så har jag alltid också gjort. Svårt att göra med en tyngre hoj, men det är görligt. Var gärna två (nästan alltid bättre).

Hmmmm....

InläggPostat: 2008-04-07/22:30
av Mimmi
larswestman;32394 skrev:Tips på vänding i trångt garage (som åtminstone funkar med 650GS): Ställ upp den på centralstödet. Ställ dig bakom hojen, luta dig lite över baken på hojen och tryck ner den med din kroppsvikt så den balanserar på centralstödet. Vrid runt. Funkar för mig (fast det känns lite scary första gångerna).


Anders i Urskogen;32620 skrev:Jag ställer min R100RS på centralstödet och står själv bredvid, mittför stödet, tar tag i pakethållaren och drar mot mig. MC:n vrider sig snällt kring centralstödet.


MiniSumo;32672 skrev:Så har jag alltid också gjort. Svårt att göra med en tyngre hoj, men det är görligt. Var gärna två (nästan alltid bättre).



Hej!

Jag undrar lite över ovanstående tips, kan det verkligen vara nyttigt för centralstödet?
Jag anser att konstruktionen är sådan att jag inte skulle vilja göra det på mina mc. Men, valet är fritt.

Risken är att man genom sådana här manövrer helt plötsligt har ett utmattningsbrott. Ett brott på centralstödet, eller att det knäcker sig är inte alls roligt att råka ut för.

InläggPostat: 2008-04-08/04:53
av Anders i Urskogen
Kod: Markera allt
kan det verkligen vara nyttigt för centralstödet?

Nyttigt och nyttigt. Jag anser att centralstödet måste vara dimensionerat för den relativt stora påkännening som uppstår då man drar upp cyckeln på stödet och cyckeln "knycker över". Denna knyck torde utgöra en betydligt större belastning än den belastning som uppstår när cyckeln lutas så att huvuddelen av tyngden hamnar på ena benet av stödet. Så fort belastningen släpper på det andra benet vrider sig ju cyckeln.
I vilket fall som helst så klarar stödet på en R100RS -82 det, minst några hundra gånger utan att visa någon tendens till utmattning el dyl. Det är möjligt att stöden på nyare cycklar är "smäckigare". Vad vet jag.

Garagegolvet

InläggPostat: 2008-04-08/06:49
av klabbarpan
En stilla undran från min sida, hur ser garagegolvet ut efter att man gjort detta på samma ställe ett antal gånger?

InläggPostat: 2008-04-08/07:34
av Anders i Urskogen
klabbarpan;32708 skrev:En stilla undran från min sida, hur ser garagegolvet ut efter att man gjort detta på samma ställe ett antal gånger?


Snälla du, jag har inte parkettgolv i garaget. Där har jag ett oömt betonggolv, så att det inte gör något med lite fläckar och repor. Mycket praktiskt.

InläggPostat: 2008-04-08/07:47
av Asterix
Lägg en plåtbit under, skyddar golvet och är lättare att snurra. För mej har det funkat i 25 år. Förtillfället snurrar jag 240 kg/BMW och väger själv 47.8kg enkelt.

InläggPostat: 2008-04-08/08:26
av Jörgen I Larsson
Mimmi;32701 skrev:Hej!

Jag undrar lite över ovanstående tips, kan det verkligen vara nyttigt för centralstödet?


Jag satt också och funderade över det tills jag läste att man lät den snurra på ena benet. :D

Om båda är i backen och man vrider runt så blir det ju ett stort moment som jag inte tror konstruktören har räknat med. Står den på ena benet så är det bara golvet som tar stryk.

/spiff som har för mycket skrot i garaget för att prova.

InläggPostat: 2008-04-08/11:29
av Marie
Anders i Urskogen;32705 skrev:I vilket fall som helst så klarar stödet på en R100RS -82 det, minst några hundra gånger utan att visa någon tendens till utmattning el dyl. Det är möjligt att stöden på nyare cycklar är "smäckigare". Vad vet jag.


Jodu, vad jag har förstått, så är stöden på de moderna BMW-hojarna "hållfasthetsoptimerade" i en helt annan utsträckning än på din 82:a...

Skillnaden mellan "Kalle" och "Gullan" är synnerligen påtaglig på denna punkt....

(och ändå råkade jag ut för centralstödsbrott på vägen hem från "Grännaträffen" förra året)

InläggPostat: 2008-04-08/14:57
av klabbarpan
Anders i Urskogen;32714 skrev:Snälla du, jag har inte parkettgolv i garaget.

Nä, det är ju faktiskt inte så vanligt med parkett i garaget men vissa har ändå fina målade golv i garaget. Min tanke var att om man vänder runt på det här viset så gör man det förmodligen på ungefär samma plats varje gång och då uppstår det förmodligen ett visst slitage på den platsen med tiden.
Tipset med en stålskiva var inte dumt, ska testa det.

InläggPostat: 2008-04-08/19:47
av Helmetrock
Marie;32734 skrev:Jodu, vad jag har förstått, så är stöden på de moderna BMW-hojarna "hållfasthetsoptimerade" i en helt annan utsträckning än på din 82:a...

Skillnaden mellan "Kalle" och "Gullan" är synnerligen påtaglig på denna punkt....

(och ändå råkade jag ut för centralstödsbrott på vägen hem från "Grännaträffen" förra året)


Jamen var det på vägen hem var det ju ingen fara!
Tänk om det hände när du stod still!;)

InläggPostat: 2008-04-08/20:06
av Marie
Helmetrock;32784 skrev:Jamen var det på vägen hem var det ju ingen fara!
Tänk om det hände när du stod still!;)


Jo naturligtvis har du rätt där!
Problemet var att det hände på Shellmacken i Huskvarna när jag tankade.......

Centralstödsbrott

InläggPostat: 2008-04-09/06:34
av Håkan
Många BMW stöd har en gummipropp inslagen i änden på stödbenen.
Ibland har den gått sönder eller rammlat bort.:rolleyes:
När stödet är uppfällt kan vatten bli stående där och stödbenet rostar sönder inifrån.:eek:

Ett tips är att slå i en skvätt tektyl och banka dit en ny gummipropp.:)

InläggPostat: 2008-04-09/08:04
av Thomas Weglert
Jag skulle ta två masonitebitar ca 30 x 30 cm och lägga ihop dessa med den blanka sidan som kontaktyta och med lite fett emellan.

Ställ hojen på centralstödet och vrid.

Garanterat enkelt, billigt och skonsamt mot garagegolvet och själva stödet.

God förmiddag
Thomas Weglert

InläggPostat: 2008-04-09/18:47
av larswestman
Spiff;32718 skrev:Om båda är i backen och man vrider runt så blir det ju ett stort moment som jag inte tror konstruktören har räknat med.

Eftersom det går mycket lätt att snurra så (åtminstone min 650) är momentet litet. Ingen risk för skador på centralstödet som jag ser det.

Detta verkar...

InläggPostat: 2008-04-14/10:47
av Mimmi
... [url="http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11494&Hkat="]vara ett bra hjälpmedel[/url]för den som behöver rangera sin mc i ett trångt garage.
Men att backa in tycker jag är det enklaste, om man har garaget under marknivå förstås. Om man däremot har det över marknivån så är det ju naturligtvis mycket enklare att backa ut...:)

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-10/18:45
av rispalt
Hej,
Jag skulle oxå vilja flytta runt min hoj (GSA 1200) lite enklare i garaget och letar efter bra Dolly.
Läser även http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=21830&p=180207&hilit=lyft#p180207

Som jag förstått är denna rekomenderad
http://verktygsboden.se/bil-motorcykeldollies/motorcykeldolly
Bild

Denna verkar vara ett bra alternativ
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Garageplatta-centralstod-2000022237/
Bild

Den förstnämnda på centralstöd och kan kompletteras med depåstöd emedan den senare använder sidostöd. Enklare men lite begränsande. Har någon bra/dålig erfarenhet av denna?

Man blir lite onekligen intresserad av lyften också..
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3271
Bild

Priset blir helt annat... - men även användningsområdet.
Går det att förflytta lyften med motorcykel på bordet?

Kompletterar med ytterligare ett alternativ, kanske intressant för en del. Beroende på motorcykel verkar det vara olika infästningar, "GSA 13 onwards" var med i lista men sedan får man felmedelande.

"Abba Moto Glide":
http://abbastands.co.uk/product-detail.asp?item=moto-glide&pid=32
Bild

Hittas även på en svensk site:
http://joytime.se/abba-motorcycle-equipment

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-10/19:22
av Fredric Fredricson
rispalt skrev:Man blir lite onekligen intresserad av lyften också..
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3271
Bild

Priset blir helt annat... - men även användningsområdet.
Går det att förflytta lyften med motorcykel på bordet?

Har en sån, eller i alla fall väldans lik, lyft.
Ja, det går att flytta med hijen på. Nej, det känns inte riktigt hundra att göra det, men det går.
En komplikation är att det bara är hjulen i ena änden som sitter på swivel så det blir en baxande.

/Fredric

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-10/19:27
av Austin
Med denna minsta lyft från Duabhuset kan jag flytta runt hojen när lyften står i ett av 3 låsbara höjder. Är Garagegolvet välsopat så går det att snurra 360 grader. Hojen står alltid på centralstödet eller en extralyft på lyften som komplement.

Bild

Bild

Bild

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-10/20:40
av Thomas Stadin
Biltemas version fungerar alldeles utmärkt i garaget så länge mc:n har centralstöd och golvet inte är alltför ojämnt.

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-12/20:53
av rispalt
Tack!!!
Biltemas variant fungerar bra för mina behov! Överraskande stabilt men viss försiktighet kan nog behövas, speciellt då man trycker ekipaget framåt... Man kan inte centrera cykel till fullo då hojens "nedtramp" på vänster sida kräver lite utrymme. Kanske inte optimalt men fungerar som sagt!

DSC_0171.JPG
bild
Tack!

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-12/21:54
av Austin
rispalt skrev:Tack!!!
Biltemas variant fungerar bra för mina behov! Överraskande stabilt men viss försiktighet kan nog behövas, speciellt då man trycker ekipaget framåt... Man kan inte centrera cykel till fullo då hojens "nedtramp" på vänster sida kräver lite utrymme. Kanske inte optimalt men fungerar som sagt!

DSC_0171.JPG
Tack!


Ett tips är att montera ett spännband mellan nedre delen på centralstödet och framfälgen, Det hindrar hojen från att ta ett skutt framåt när man flyttar den på plattan. (Om stödet fäller in sig)

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-12/22:58
av Thomas Stadin
rispalt skrev:Tack!!!
Biltemas variant fungerar bra för mina behov! Överraskande stabilt men viss försiktighet kan nog behövas, speciellt då man trycker ekipaget framåt... Man kan inte centrera cykel till fullo då hojens "nedtramp" på vänster sida kräver lite utrymme. Kanske inte optimalt men fungerar som sagt!

DSC_0171.JPG
Tack!


Det fungerar och om man vill centrera kan man ju alltid korta "dollyn".

Kör man GS kan man ju alltid säkra centralstödet med ett snabbspännband runt hasplåten.

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-13/13:36
av BrooklynS
Det är hyfsat enkelt att svänga runt hojen på centralstödet - med ett fast grepp i styret och lyfthandtaget vid sadeln, vicka upp den på ena "foten" emot dig och vänd runt den över den punkten. Otroligt smidigt.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-01-30/10:34
av rispalt
Thomas Stadin skrev::
Kör man GS kan man ju alltid säkra centralstödet med ett snabbspännband runt hasplåten.


Tack! "Packat garaget" idag för att få plats med en bil och det fungerar alldeles utmärkt att flytta runt MCn!

Re: Vända hojen i trångt garage?

InläggPostat: 2016-04-09/14:06
av Roland Karlsson D4/D3
Hittade dessa produkter på nätet som skulle kunna möta dina önskemål avseende baxning av mc i garaget! Dessa kallas för motorcykeldolly och finns hos http://verktygsboden.se/ de har 2 modeller av dolly med art.nr och pris som följer. art.nr 75428 för 1195:- och art.nr 491415 för 999:-. Då du har garage verkar dessa vara det du eftersöker! Med vänlig hälsning Roland Karlsson D4