Ombyggnad med xeon ljus

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-12-29/22:48

Köpte en konverteringsats till xeon H4-3 från http://www.vvme.com och tänker montera ett ljus i K11'an och det andra i en snöskoter.
Blir lite ny kabeldragning.
Återkommer med resultat och kommentarer.
PS. har upplevt monterade H1 satser i bil, mycket bättre ljus.
PSS. undrar vad vägverket säger om detta, på bil måste det finnas en automatisk höjdjustering av ljuset som på verkas av framaxeln. Till och med tveksamt att montera på en citroen med hydraktiv fjädring.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2008-12-30/18:41

Hej Tibbe,

Kollade igenom detta med xenon i fjol höstas. VV dummar sig, som vanligt...

När du tankar hem och läser igenom EU reglerna, det som VV hänvisar till, så står där att ljuset skall kunna regleras från förarpositionen under färd; det står INTE att det skall vara automatisk inställning på MC... VV tycks tro att de kan läsa och tolk EU reglerna som de har lust till... Rätt var det är så knäpper EU VV på näsan om rättning i ledet!
(...die dumme schweden... ...no se hace sueco... - vi är liksom lite ...-kända i EU vid det här laget...)

Kravet är att du från förarposition skall under färd kunna ändra/justera höjdinställningen. Inte ens skälet till varför detta skall kunna göras finns med i reglemetet.

Den som efterträtt Alexis på Hella/KGK i Sollentuna tjafsade också om detta och ansåg sig vet vad som gäller genom att stötta sig på hörsägen och översättningar som gjorts av okänd person - behöver jag påpeka att inte heller Hella representanten bemödat sig med att läsa originaltexterna ?...
Behöver jag nämna hur VV's representanter resonerade när jag talade med dem ?... ngt om "detta är sverige..."


Det du kommer att råka ut för är en ... tjafs från bilprovningen => enklast är att montera tillbaka original system vid besiktningen o sedan plocka i rätt ljus efteråt; precis som en bekant gjorde med sin stress-fläkt i sin R100 här i Sthlm på 80:talet -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Lars Westman » 2008-12-30/19:56

Albert skrev:Kravet är att du från förarposition skall under färd kunna ändra/justera höjdinställningen.


Perfekt!

Jag har inga problem att under färd vrida upp/ner huvudstrålkastaren på min 800GS med vänsternäven. Fritt fram att konvertera till xenon alltså :-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2008-12-31/00:30

Hmm Intressant, kravet från VV är alltså att man kan justera ljuset under färd.
Så om man förlänger justeringen på LT'n eller byter ut justeringen mot motordrift som i BMW's bilar så borde det vara lagligt i sverige. Och är det lagligt i sverige så borde det vara godkänt på ett svenskregistrerat fordon som är på utflyckt inom EU och kanske också .ch.
Men som du säger bäst att behålla halogenlampan i reserv för snabbt byte om diskussion skulle uppstå.
Monterar nu lampan med tillbehör.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2008-12-31/12:13

Ur min "utredning"

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

“Reg. 48 - Rev.4 - Installation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles”
6.2.6.2.1 – 6.2.6.2.2 headlamp leveling device – this may prove to be a loophole for bikes to be fitted with HID/xenon H4-lights (!). pp.27-28

The Swedish agency specifically points at the Swedish regulation 2003:21 §§35, 41 and 42 which strictly refers to the ECE regulation 48 section 6.2.6.2.2 and to its annex 8 – i.e. if the driver can mechanically adjust the level of cut off from the drivers position whilst driving the HID lights is legal. There is just that tiny little snag that EU permits only one (1) light-bulb per lamp… hence the dual-H4-xenon would be illegal… see regulation 99 pp.15, 20, and 25 for figures. Expect that there will be a way around this snag somehow, even though I have not found it yet.


Jag hade alltså glömt bort en liten obetydlig detalj... EU tillåter INTE xenon med dubbla trådar eller flyttbar tråd; dvs H4-ersättningslamporna.

Lagtexten är entydig i EU reglementet. Synd att VV ska "se hacen sueco" och spela tyska talesättet "die dumme schweden" så rakt i händerna -:(
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Josef » 2009-01-16/10:40

Men alla hojar har ju inte H4, de flesta moderna maskiner har väl dubbla lampor istället. I mitt fall 2 st H3 i den ena hojen och 2st H7 i den andra.
Dessutom finns det ersättningslampor för H4 med en flyttbar hylsa för avbländning, kan dessa kanske vara ok enligt direktivet?
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-01-16/11:30

Nu ska vi inte ge byråkraterna för mycket info gratis inte -;) -:D

Läs du reglementet som du finner på publicerad länk ovan.

Jag läste inte in de exakta reglerna gällande andra strålkastare än E-godkända hel-/halvljus lamporna - men kommer å andra sidan inte ihåg att jag såg någon kommentar angående strålkastare vilka enbart är avsedda för helljus (bortsett från max-lumen uppgifter - sånt inte gäller i Sverige på helljus).

Oavsett - poängen är att EU-lagstiftningen klart och tydligt anger, att höjdinställningen på "dip-beam/½-ljuset" skall vara reglerbar från förarposition under färd, för att konverteringen skall vara laglig. Svenska VV -tolkar- detta som att regleringen måste vara automatisk - men si så står det inte i lagtexten. Vilket gäller, EU-lagen eller Svenska Tyckares Åsikter ?!... -;)

Min gamla Stalama Super Swede Kåpa hade denna mekaniska finess - o den saknar jag något enormt. Har för mig att Shoei touringkåpor också hade denna typ av finess.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Tips VME

Inläggav Konsument » 2009-05-10/19:04

Kanske läge att handla från http://www.vvme.com/eftersom dollarkursen backat lite samtidigt som VME sänkt priserna en aning. I alla fall sedan jag beställde senast.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Lars Westman » 2009-05-10/20:27

40$ för ett 2xH7-kit till 800/1200GS m.fl. är billigt. Men de verkar bara ha 35W-varianten. Jag har monterat vad som verkar vara samma fabrikat men i 55-watt och är kalasnöjd med det.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-05-28/15:57

Lars Westman skrev:40$ för ett 2xH7-kit till 800/1200GS m.fl. är billigt. Men de verkar bara ha 35W-varianten. Jag har monterat vad som verkar vara samma fabrikat men i 55-watt och är kalasnöjd med det.


jo... http://www.vvme.com har verkligen ett tilltalande pris på sina produkter f.n.
Men,... när jag söker hitta företaget så finns det inte... trots detta hittar jag referenser om det... öh... finns företaget eller är det på fickan nån stans?...
http://www.eniro.se/internationella/foretag/
http://www.yellowpages.co.id/worldwide.aspx#america
http://www.superpages.com/
http://yellowpages.bigbook.com/listings ... ch=Find+It
Tyvärr saknar USA motsvarigheten till Bolagsverket och PRV -:(

Notera att då man söker på 161 92 Coastal Highway så finns inte företaget där... och inte heller om man söker på DE 1999 58 (post koden alltså)... och telefonnumret finns heller inte 302 476 2588...

Klart man blir en smula fundersam... -;)

Någon som kan kan ju kolla vad detta är för uppgifter:
Bank Transfter to account in USA:
Recipient account#: 9948533726
Recipient Name: Ming Hu
Institution Name: CITIBANK N.A.
SWIFT BIC Code: CITIUS33
Address: 111 Wall Street, New York, NY 10043
ABA Number: 021000089

Är det VVME, eller går man på en nit där också?...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-05-28/18:29

Sist jag handlade så fick jag följande meddelande i min mail tämligen omgående:

"Thank you for your business.
Your order will be processed within 24 hours

We have more cheap and good products available in our eBay store and webstore. If you are interested, please visit http://www.vvme.com or our eBay store.

If you satisfied with our service and product please refer us to your friends.

MSN:hidwholesale@hotmail.com
Email: hid@vvme.com

VVME Limited Liability Company.
16192 Coastal Highway Lewes,
DE 19958
USA
"

Sedan kom det ett par meddelanden till. Inte illa att de hann, med tanke på att det tog lite drygt tre dygn innan min söndagsbeställning levererades vid dörren. Frakten startade i närheten av Beijing etc.

Många har handlat men hittills har jag inte hört någon som är besviken.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-05-28/19:01

(((( o )))) skrev:Sist jag handlade så fick jag följande meddelande i min mail tämligen omgående:
"[b]Thank you for your business. Your order will be processed within 24 hours.
Många har handlat men hittills har jag inte hört någon som är besviken.


Jo... det ser så ut på chattsidor både här och där (Sverige, USA, England)... fatta min häpnad när jag slog på företaget och inte kan finna det!
Den fråga man ställer sig är -varför- har de publicerat uppgifter som; ej giltig postadress (i USA)... telefonnummer till en privatperson (inte till VVME i USA)... inte finns registrerat på http://www.dnb.com/us o ingen annan företagssida heller... är det underligt att man blir fundersam?...

Priserna är dock -så- bra att jag är fullt beredd att riskera att beställa från dem i alla fall, men hur i... ska man göra då betalningssidan inte är säker och banköverföring svindyr (375kr)?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav rilles » 2009-05-28/19:06

Om din Bank erbjuder ett anpassat Internetkort, exempelvis VISA, så kan man begränsa skadan till att endast riskera det du ska köpa.
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-05-28/19:52

Albert skrev:Den fråga man ställer sig är -varför- har de publicerat uppgifter som; ej giltig postadress (i USA)... telefonnummer till en privatperson (inte till VVME i USA)... inte finns registrerat på http://www.dnb.com/us o ingen annan företagssida heller... är det underligt att man blir fundersam?...

Priserna är dock -så- bra att jag är fullt beredd att riskera att beställa från dem i alla fall, men hur i... ska man göra då betalningssidan inte är säker och banköverföring svindyr (375kr)?

Kanske inte finns något lämpligt eBay i Kina som har samma besöksverksamhet som USA-varianten?

USA och fri företagsamhet kanske är den enklaste vägen för denna tillverkande(?) fabrik att sälja saker direkt till bra pris och större marginal än via andra led som kletar på sina dekaler etc.?

Hittills har jag fått fantastiskt fin funktion utan att blivit blåst. Kreditkorten blir allt bättre dessutom. Ett tips som kanske inte alla tänkt på är att skrapa bort den tre-fyrsiffriga koden på baksidan som fortfarande gör det möjligt att webbhandla på vissa ställen. Dumt att någon som får kortet i sin hand för betalning får den uppgiften alldeles lätt...

Hur många Xenon-enheter skulle de få sålt efter att de blåst någon på betalning eller inte hanterat eventuella reklamationer?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav S-J » 2009-05-29/05:39

Ang säkra Kort på nätet så är detta något bankerna måste fixa. Och att skrapa bort de sista siffrorna bak på kortet rekomenderas ej då en nitisk handlare som ser detta kan vägra köp då kortet är skadat.
Tillfälliga kort är nog det säkraste sättet.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-05-29/20:28

S-J skrev:...nitisk handlare som ser detta kan vägra köp då kortet är skadat.
En sådan handlare har jag inga bekymmer med. Jag lämnar bara butiken, pratar inte väl om honom och spenderar mina pengar hos någon mer säkerhetsmedveten och serviceinriktad individ. Räcker med att jag som kund är otrevlig, säljaren ska väl inte behöva vara det också? :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Morten Bibow » 2009-05-30/17:29

Det undrer mig: Er det så kritisk å spare noen hundrelapper? Hvorfor ikke bestille produkter til en fair pris, fra en leverandør som "finnes" i virkeligheten? For det finnes flere leverandører av HID-systemer til våre motorcykler, som leverer gode produkter, gir en reell garanti, leverer hurtig – til gode priser.

Får ingenting koste penger lengre? Er det aller viktigste å spare den siste lille krone? Det er frustrerende nok når det er tale om matvarer og forbruksprodukter, men jeg synes "Aldi/Netto-mentaliteten" har tagit overhånd. Man skal selvklart ikke betale "for mye", men at alle ting skal skaffes for den minste mulige pris, kan da ikke være en god trend? Hvis det alltid er den billigste som får din order, er det ikke så merkelig om service, kvalitet, loyalitet og sikkerhet forsvinner. Tenk over saken før din neste bestiling fra en ikke-eksisterende, underbydende, grå import basert oportunist.

Generellt ved internethandel, er det beste å benytte et internationalt kreditkort – de fleste av disse vil refundere evt. tap, grunnet svindel. PayPal har et "Resolution Program", men dette er ikke meget verd – men hvis du har gjort din PayPal betalning med kreditkort, gjelder kreditkortselskapets policy fortsatt. Du får dine penger i retur – snabbt og enkelt.


Morten (på sin kjepphest)
Morten Bibow
 

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-05-30/22:05

Morten Bibow skrev:Det undrer mig: Er det så kritisk å spare noen hundrelapper?... Får ingenting koste penger lengre?... Morten (på sin kjepphest)


Mårten du är företagare eller?
Jag kan ge dig beräkningen på xenonsats för 36USD i USA och vad jag som företagare skulle vara tvungen att ta för bara att gå plus/minus noll i räkenskaperna - men det är inte intressant här, eller hur?... Du vet säkert redan vilken avans, i procent på inköpspriset, som man måste lägga på för att företaget skall kunna fortsätta verka.

Världen krympte med internet. Detta innebär att butiken runt hörnet nu mera ligger runt www-punkt-com... dvs butikens geografiska läge spelar inte någon roll längre.
Som privatkund så tittar man i sin plånbok i första hand. Visst spelar det roll hur man blir bemött som kund av ett företag, men om prisskillnaden på samma produkt är 1:4-1:6 så har en av de två ytterlägena helt missbedömt prissättningen. Basal gymnasieekonomi; tillgång-efterfrågan-produktionskostnad.
HID/Xenon konverteringar har under ett antal år varit "att tälja guld med fällkniv" - nu börjar marknaden bli mattad och prisbilden börjare se mer rimlig ut. Det kommer fortfarande att finnas "lycksökare", så länge som de seriösa aktörerna tar ut för stora avanser och det råder fri handel istället för monopol.

Elektronikvaror är inte mat, även om hållbarhetstid och bäst föredatum kanske skulle kunna leda en till att tro det...

Eftersom du gick till attack om snålhet, så upp till bevis för din generositet: Låt oss nu se hur du ser på vad en sats som kostar 36 USD i USA (ca 280kr) över disk ut till kund (!), är acceptabelt pris ut till kund över disk i Sverige ( i svenska kronor eller euro).
Motsvarande satser hos etablerade företag i Sverige kostar ca 1600-1800kr/sats, och det är klart man kan kalla skillnaden, som är defacto är fyrsiffrig, för "några hundralappar" (vilket råkar bara vara tresiffrigt)... ska man ha flera satser (vilket jag ska) så blir det ju då ett antal till "hundralappar"... så, vad var det du tycker är rimligt pris ut till kund över disk här då inköpspriset i USA kommer att vara ca 27-28USD (vid dåligt handelsavtal) ?
Du gnällde på att vi är snåla - låt se hur generös du är -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Lars Westman » 2009-05-30/22:21

Ett annat intressant prisexempel när det gäller xenon och prissättning. Den här gången på min Audi.

Audi orginal kostar 1.800kr. Nu pratar vi alltså bara om själva lampan... VAG säljer även Osram för 1.400kr. Tror ni det är något mer än bara förpackningen som skiljer dessa båda åt...? Mekonomen säljer samma Osramlampa för 998kr. På eBay kostar den 30$ + 8$ i frakt.... Det är under 300kr hem till brevlådan.

Tyvärr var jag på väg till stugan och brände 998kr på Mekonomen för lampan. Känner jag mig lurad? Ja. Visst är jag villig att betala för tillgänglighet. Men inte 700kr!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Morten Bibow » 2009-05-31/09:09

Hej!

Ja, jeg er företagare – men jeg er også konsument. Om jeg er lønnsmodtager eller företagare spiller vel egentlig ingen roll?

Verden er krympt med internet, den saken er klar. Men butikens geografiske läge betyder i aller høgste grad något. Hvor mye det koster å ha en business, er det stor forskel på – om man befinner sig i Arvika, Arizona, New Dehli eller Peking. Hur mennesker lever i disse olika deler av verden, er på samme sett, veldigt olika.

I vår del av verden, betaler vi en h***** masse skatter og avgifter. Heldigt for os, får vi også noget for pengene. I mange andre deler av verden, har mennesker en ynkeligt dårlig levestandard, bl.a. fordi de arbeider for meget dårlige løner og fordi de ingen rettigheter har.

På et område tror jeg vi er enige: Vi skal ikke betale for mye for en produkt. Företagets avance skal være rimelig og prisen konkurrencedyktig. Men at det primære skal være å altid få produktet for minst mulige pris – er jeg uenig i. Visst kan man handle billigere i USA og i Kina, men det er ikke uten konsekvenser at vi sender våre penger dit. Først og fremst fordi det betyder mindre omsetning og et reducert vekstpotensiale for företag i vår del av verden.

Det finnes klart företag i norden, som fortsatt tar allt for höga priser for sine produkter. I forhold til disse, mener jeg det er riktig å handle med plånboken – d.v.s. IKKE handle der. Forhåpningsvis kommer disse företag å lære om. Vi konsumenter har fått en bedre forståelse av hva som er en fair pris på en produkt, og det er blitt veldigt enkelt å handle med andre EU-land, hvor prisen ofte er lavere. Et nærliggende eksempel er en firma (hvis navn jeg ikke vil nevne) som selger utstyr til oss med BMW, GS-modeller speciellt. Deres egne produkter har en høg pris, men ennu mere interessant er at deres handlesprodukter har en markant høgere pris enn hva andre butiker tar for samme produkt. I sådanne fall, bestiller jeg klart fra Naturkompaniet.se, Globetrotter.de, motorworks.co.uk – eller kjøper fra min lokale butik. Visst skulle jeg kunne bestille samme produkt fra USA eller Kina, og spare en hundrekroning, men jeg har råd å betale markedspris i vår del av verden.

Det er stor forskel på å handle til "fair pris", og å altid handle til "lägste mulige pris". For det første skal det være helt klart at det handler om samme identiske produkt. Jeg tror ikke at en lyspære-er-en-lyspære-er-en-lyspære. Det finnes ulike kvaliteter. Men forutsatt at vi prater samme identiske produkt, vil jeg rösta for en fair pris policy. Hvis prisen er fair – selv om den koster mere enn hva den koster i USA – velger jeg å bruke mine penger i vår egen del av planeten. Ganke enkelt fordi det bidrager til vår økonomi, våre lokale företag, vårt servicenivå, og vår levestandard.

I de seneste år har vårt nordiske fokus blivet "lägste pris", istedet for "beste kvalitet" eller "beste service". Personligt synes jeg det er en negativ utvikling, som gir sig utslag i dårligere produkter, lägre servicenivå, sämre utvalg, lägre kunskapsnivå, etc. (ref. Netto, Aldi, Fakta, Ryan......). Jeg betaler gjerne litt mer for å handle med nogen som byder på produktkunskap, kvalitet og god service. Det gir mig en opplevelse av å få något for pengene, og at jeg blir värdsatt som kunde.

Hvis du vil kalle dette "generositet", er det ok med mig. Om ikke annet, synes jeg mer om generositet enn jeg gør om snålhet.

:-D

Morten
Morten Bibow
 

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-05-31/20:33

Bla, bla ,bla...
Så ta mig FN (united nations modernare förkortning) att jag tänker sitta och göda feta inhemska företagare som skor sig på vansinniga skillnader på valutor och levnadsstandarder.

Föredrar helt klart att som t.ex. EU-konsument dra nytta av de fyra friheterna (personer, varor, tjänster och kapital skall kunna röra sig fritt inom medlemsländerna.)

Inte en chans att jag låter enbart företagen leva gott på mellanskillnader om jag själv kan köpa varor där de produceras till ett, förhoppningsvis, högre pris än vad t.ex. svenska återförsäljare är villiga att betala till producenterna.

Varför gynna företag som inte försitter en chans att flytta produktion och utveckling till lågkostnadsländer.

Kommer aldrig bli någon fullständig rättvisa och jämlikhet i världen innan den dag då det finns könsoberoende lönesättning, gemensam valuta och hyran för en trerumslägenhet av en given standard kostar lika mycket arbetstid oavsett var den är belägen.

Exempel: När CD-spelare kostade minst 500 kr till en dator i Sverige så fick producenten i Kina max motsvarande 15 kr. Så vem är det som utnyttjar vem?

Nationsgränserna raseras så det är bara att gilla läget och göra det bästa av det.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Tobbe » 2009-06-08/19:35

Dags att ta upp tråden igen. Konverterade min Honda i helgen och det lyser verkligen bra. Fundera inte, byt nu! Man både syns bättre och ser bättre. Det behövs inga ingrepp på originalkablaget, allt är plug'n'play och passar direkt i bef utrustning.
2x 35W xenonlampor, 2x super slim 13mm ballaster och 2x relä för en tusenlapp (iofs över disk) på http://www.xenonkungen.se i Kungsbacka.
Tobbe
 

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-06-08/20:10

Tobbe skrev:Dags att ta upp tråden igen. Konverterade min Honda i helgen och det lyser verkligen bra. Fundera inte, byt nu! Man både syns bättre och ser bättre. Det behövs inga ingrepp på originalkablaget, allt är plug'n'play och passar direkt i bef utrustning.
2x 35W xenonlampor, 2x super slim 13mm ballaster och 2x relä för en tusenlapp (iofs över disk) på http://www.xenonkungen.se i Kungsbacka.


Vilken prissänkning som de gjort!
http://www.xenonkungen.se/Prislista%20Xenonkit.pdf
För många kronor i alla fall (tycker jag) men, helt klart trevligare än sist jag kollade! -:)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Ante » 2009-07-05/15:40

Hej.

Vad har ni kommit fram till.

Vad säger Svensk Bilprovning om det här?.

Ska inte ha, bara nyfiken. Om ljusbilden är okej eller som original var det gäller avbländning så kan de väl inte klaga eller ?.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-05/16:19

Bilprovningen säger underkänt om man konverterar halvljuset, om nu besiktningsmannen bryr sig vilket inte alltid är fallet. Alla fordon i trafik ska ha E-godkänd halvljusstrålkastare. E-godkännandet gäller för den lamptyp strålkastaren är konstruerad för - byter man till Xenon (eller för all del till halogen i en gammal strålkastare med 'päronlampa') gäller inte godkännandet, och det på goda grunder. En Xenon-lampa har nämligen en helt annan form och storlek på ljuskällan (som är en ljusbåge) än en halogenlampa (vars ljuskälla ju är en glödande metallspiral).
En Xenon-konverterad halogenstrålkastare får därför en diffus ljusbild, ofta med bländande stickljus och ojämn ljusfördelning - risken för bländning av mötande är överhängande, och man kan även råka ut för 'egenbländning' pga stickstrålar vid t ex dis och dimma. Må vara att Xenon-lampan lyser bra, men tillåtet är det inte och enligt mitt sätt att se på saken inte heller särskilt lämpligt.
Ett bättre alternativ, som är helt lagligt och faktiskt ger nästan lika bra ljus, är att montera halogenlampor av högintensitets-typ. De jag provat är Philips Xtreme Vision (finns bl a på Clas Ohlson) och Osram Nightbreaker (finns hos t ex Mekonomen). Ljusutbytet är 70-80% högre än standard halogenlampor, och allt fungerar precis som vanligt. Funkar utmärkt även på helljus, där förbättringen är minst lika märkbar.
Helljuset är visserligen OK att konvertera till Xenon för Bilprovningens del (det bländar hur som helst så det kvittar), men nackdelen är att Xenon-lampor tar flera sekunder på sig att nå full ljusstyrka när dom tänds - det är därför bilar med s.k. Bi-Xenon inte har separata helljuslampor, utan en mekanisk avskärmning av halvljuslampan som flyttas när man slår på helljus.
Det formella är för övrigt en smula luddigt i kanterna - på en i EU helfordonsgodkänd hoj får man i princip inte ändra någonting från originalutförandet utan registreringsbesiktning (flytta fotpinnar eller byta ljuddämpare t ex). Detta gäller även helljuset, så på en nyare hoj är det formellt inte tillåtet att konvertera helljuset heller. I Sverige ses det mellan fingrarna med sådant, men i t ex Tyskland går det inte att montera en enda extrapryl utan 'TÜV-eintrag' (=registreringsbesiktning) eller att prylen har ett s.k. ABE (generellt godkännande), och då måste man ha papper på det med sig när man är ute och åker.....

Mitt tips blir alltså att köpa riktigt bra halogenlampor istället för att böka med Xenon-konvertering. Det är både billigare och enklare, förutom att det är tillåtet. Och det lyser i praktiken lika bra - min F650GS Twin med Philips Xtreme Vision har minst lika bra halvljus som min K1200GT med original Xenon-halvljus.

Det enda halvljusproblem jag inte löst ännu är på min R26 -59, som har 6V-system och en 35/35W päronlampa - jag har bättre lyse på gräsklipparen......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-07-05/18:43

Ante skrev:Hej.
Vad har ni kommit fram till.
Vad säger Svensk Bilprovning om det här?.
Ska inte ha, bara nyfiken. Om ljusbilden är okej eller som original var det gäller avbländning så kan de väl inte klaga eller ?.


Se första sidan i denna sträng och mitt inlägg där.
Det är det som gäller.


Det som Grunnar skriver är samtidigt också "rätt" -:(...

Jag använder precis som Gunnar X-trem Power från Phillips - o delar hans erfarenhet av dem -:)
"Att mycket vill ha mer" - är ju en helt annan sak -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-07-05/20:23

Gunnar Elmgren skrev:..., men nackdelen är att Xenon-lampor tar flera sekunder på sig att nå full ljusstyrka när dom tänds...
Så att ingen misstolkar informationen: Det är bara när lampan är kall som den inte lyser med full styrka förrän efter en gradvis upplysningstid. Kortare avbländningsperioder ger ingen som helst fördröjning till full ljusstyrka. Xenon är trevligt på helljus!

På min bil lyser halvljuset tillsammans med helljuset så någon nackdel med "upplysningstiden" upplever jag inte på den. På hojen kommer jag att komplettera med två xenon-extraljus så det blir bara bredare och bättre helljus när det är klart. :-D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-05/20:50

(((( o )))) skrev:Så att ingen misstolkar informationen: Det är bara när lampan är kall som den inte lyser med full styrka förrän efter en gradvis upplysningstid. Kortare avbländningsperioder ger ingen som helst fördröjning till full ljusstyrka. Xenon är trevligt på helljus!

På min bil lyser halvljuset tillsammans med helljuset så någon nackdel med "upplysningstiden" upplever jag inte på den. På hojen kommer jag att komplettera med två xenon-extraljus så det blir bara bredare och bättre helljus när det är klart. :-D

Det stämmer, en varm Xenon-lampa tänds förhållandevis snabbt. På min bil har jag Bi-Xenon som standard (alltså en "avbländad", gemensam lampa för hel-och halvljus) - halvljuset är mycket bra, men helljuset mediokert, minst sagt. Jag har kompletterat med ett par Xenon-extraljus, vilket funkar helt OK; eftersom det ordinarie helljuset saknar fördröjning, går det att leva med den långsamma tändningen av extraljusen.
Jag provade däremot Xenon i helljusen på min förra bil, som hade halogen-strålkastare (separat halv- och helljus). Där tog det irriterande lång tid innan Xenon-helljuset hade full styrka, och man behövde inte ha helljuset släckt särskilt länge för att det skulle ta tid att tända. Vanesak, måhända - jag gillade det i alla fall inte, och satte istället i Philips Xtreme Vision i både halv- och helljus. Det blev mycket bra, det var faktiskt bättre helljus på den bilen med Philips Xtreme H7-lampor än standard-helljuset på min nuvarande bil med Bi-Xenon.....

Men som sagt - Xenon-extraljus är en mycket god idé om man hittar något bra sätt att montera sådana på hojen. Däremot är jag tveksam till Xenon-konvertering av befintligt helljus - en "super-halogenlampa" ger så pass bra ljus att jag inte tycker det är värt besväret, kostnaden och nackdelarna med att sätta i "ful-Xenon".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Dennis Johansson » 2009-07-05/23:12

Tack Gunnar!

Skönt att läsa en insändare som verkligen prövat olika varianter.
Misstänker dock att det finns olika bra kvalitet på xeonljus mellan olika bilar också. Precis som mellan olika mc med vanliga H4 / H7 lampor lampor.

Jag tror det är i tidningen Bike som ljuset testas och där har väl inte de BMW jag läst om haft något vidare ljus. Tvärt om. Rena rama stearinet.

Dock är det bra att se att du jämfört olika standard system med Xeon konvertering.

Däremot kanske man får köpa x-traljus
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Konsument » 2009-07-07/19:01

Tidningen "Vi Bilägare" konstaterade vid ett tillfälle att ljusutbytet från en viss bilmodells original-xenon var sämre än samma bilmodell med halogen.

Jag vill nog hävda att ljusutbytet från xenonlampan är högre men att, självklart, en dålig reflektor etc. kan begränsa dess effekt.

Jag förordar xenon från Kina för pris/prestanda/livslängd jämfört med halogenalternativet.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Lennart Jansson » 2009-07-07/23:01

Dennis Johansson skrev:..

Jag tror det är i tidningen Bike som ljuset testas och där har väl inte de BMW jag läst om haft något vidare ljus. Tvärt om. Rena rama stearinet.

..

I Bike nr 8 som kom häromdan testades glödlampor och Xenon (13 st) på ett som det verkar mycket seriöst sätt, 15 miljoner mätpunkter, räckvidd, bredd och ljusstyrka.
Vinnare alla kategorier: Philips XTREME POWER, 265 kr för två H4-lampor. (det är nog den Gunnar menar fast han skrev VISION). Det blir alltså dessa jag byter till eftersom en av mina två lampor just gick sönder på R1200ST.

Den modellen har för övrigt ett mycket bra ljus redan med originallamporna även om designen inte föll marknaden tillräcklligt i smaken.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-08/07:10

Korrekt Lennart, naturligtvis är det Philips Xtreme Power jag menar.
F.ö. har Clas Ohlson numera BÅDE denna lampa och Osram Nightbreaker i sitt sortiment - jag inbillar mig att Philips är strået vassare, men Osram finns i gengäld med fler fattningar (H3 t ex) och är något billigare.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Johnny Kinnunen » 2009-07-08/11:57

Gunnar Elmgren skrev:Korrekt Lennart, naturligtvis är det Philips Xtreme Power jag menar.
F.ö. har Clas Ohlson numera BÅDE denna lampa och Osram Nightbreaker i sitt sortiment - jag inbillar mig att Philips är strået vassare, men Osram finns i gengäld med fler fattningar (H3 t ex) och är något billigare.


Jag hittar inte Philips, verkar ha utgått?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=60658607
Även Osram har utgått?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-08/12:58

Jag har inte kollat på nätet, men i Clas Ohlson-butiken i Borås fanns det både Osram och Philips igår....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Ante » 2009-07-10/09:53

Tack för bra svar.

Jag har kört med Phillips Vision Plus (de kanske har bytt namn). Det är i alla fall lika i funktion de du pratar om Gunnar.

De ger lite bättre ljus. Förutsatt att kablage styrka o annat är ok.

Nackdelen jag märkt på de jag haft i alla fall är kortare livslängd på lamporna.

På S-en tycker jag också att ljuset är helt okej original. På C-n kunde det väl ha varit bättre. Men där sitter ju lite extraljus på Indep. så det går att boosta upp det lite.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-07-10/12:33

Johnny Kinnunen skrev: Jag hittar inte Philips, verkar ha utgått?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=60658607
Även Osram har utgått?


Mekonomen
Autoland
Autoexperten

http://www.autokatalogen.se/afw/upplvas ... eNo=384528

http://www.bilbroderna.se/pris_lista_nr_25-10.htm

Clas-i-Sjön:
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=h4
På sida:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=60658607
- står att att lampan utgått ur deras sortiment.

http://www.lighting.philips.com/fr_fr/c ... ng&lang=fr

http://www.yakarouler.com/piece-auto/ac ... er-h4.html

X-trem Power vs Xenon
http://www.youtube.com/watch?v=EFZa9023 ... annel_page¨

Nått är helt klart besynnerligt! Hittar inte en enda glödlampa till fordonssektorn hos Philips... http://www.philips.se http://www.philips.de
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-10/15:25

Ante skrev:Tack för bra svar.

Jag har kört med Phillips Vision Plus (de kanske har bytt namn). Det är i alla fall lika i funktion de du pratar om Gunnar.

De ger lite bättre ljus. Förutsatt att kablage styrka o annat är ok.

Nackdelen jag märkt på de jag haft i alla fall är kortare livslängd på lamporna.

På S-en tycker jag också att ljuset är helt okej original. På C-n kunde det väl ha varit bättre. Men där sitter ju lite extraljus på Indep. så det går att boosta upp det lite.

Vision Plus är en annan lampa. Den ger visserligen något bättre ljusutbyte än en standardlampa, men det är marginell (har provat även Vision Plus om någon undrar).
Xtreme Power ger dramatiskt mycket bättre ljus. Livslängd något kortare än standarlampor, men ändå runt 7.000-8.000 mil när jag hade dom i min förra bil (BMW 320d -07).

Har ännu inte 'kört slut' någon Xtreme Power på någon hoj, kan därför inte uttala mig om livslängden vid MC-bruk.

Philips websajt HAR info om lamporna:
http://www.lighting.philips.com/se_sv/consumer/carlighting/index.php?main=se_sv_consumer_lighting&parent=89083467512&id=se_sv_car_lighting&lang=sv

http://www.lighting.philips.com/se_sv/consumer/carlighting/1_car_lighting/products_for_car/9_xtremepower.php?main=se_sv_consumer_lighting&parent=89083467512&id=se_sv_car_lighting&lang=sv
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Ante » 2009-07-11/09:40

Undrar om XP-MOTO och Extreme Power är samma !?.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-11/09:52

Ante skrev:Undrar om XP-MOTO och Extreme Power är samma !?.

Intressant, XP Moto har jag inte sett förut! Verkar ju ha samma egenskaper som Xtreme Power, men dessutom "speciell gassammansättning och anpassat tryck för maximal tävlingsprestanda och längsta livslängd" vad det nu betyder. Kanske håller bättre, vad vet jag - eller så är det bara ett marknadstrick för att kunna sälja samma lampa till ett ännu högre pris.... får ta reda på var den finns att köpa och vad den kostar, kanske värd att prova!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Albert » 2009-07-11/10:13

Gunnar Elmgren skrev: Intressant, XP Moto har jag inte sett förut! Verkar ju ha samma egenskaper som Xtreme Power, ...


http://www.lighting.philips.com/in_en/c ... ng&lang=en

http://www.lighting.philips.com/europe/ ... xpmoto.jpg


http://www.lighting.philips.com/in_en/c ... ng&lang=en


Det är uppenbarligen samma lampa.
XP - Xtrem Power
Alltid besvärligt när producenter byter namn på en inkörd produkt. Antar spontant att man söker rida på det fungerande operativsystemet till skillnad från "Syn(villan)en" i tron att det ökar försäljningen.

Upp till 80% bättre - intygas det verkligen håller vad Philips lovar. Min första pajade i juni/april efter ca 2 års användning i min R80/7 1984. Lös mycket bra hela livslängden. Får +30%-lamporna att likna skillnaden mellan assymetrisk 30/35W vs Halogen 55/60W h4:a -;)
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Ante » 2009-07-22/07:10

Då provar vi XP-Moto får vi se hur det blir.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-22/08:15

Ante skrev:Då provar vi XP-Moto får vi se hur det blir.

Ska bli intressant - berätta gärna hur det blev!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ombyggnad med xeon ljus

Inläggav Ante » 2009-08-06/22:19

Lamporna på plats.

Svårt att beskriva hur mycket mer det blev. Nästan dubbelt vill jag inte påstå, men betydligt vitare sken och bättre ljus.

Skulle kunna säga ökning med 40-55% kanske mot original.

Helt klart rekommenderbart.

Möjligen skulle man kunna prova att ge dem mer styrka genom lite grövre bra kabel. Jag tyckte att originalkablarna så lite väl klena ut.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst