Stockholm-Istanbul och tilbaks

Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav nordicbiker » 2010-02-22/12:07

Hej BMW åkare!

Idag -25.4 grader i Kista kl 7 och jag drömmer om lite sol och fint mc äventyr...

Jag kommer inte ihåg hur jag kom på den här idén, men kanske det var när jag träffade kolleger från Turkiet på en teknisk uppbildning i höstas. Fundera nämligen över följande mc resa:
MC Stockholm > Hamburg
Bilresetåg Hamburg > Triest
MC Triest > Kroatien > Macedonien > Albanien > Grekland > Istanbul

Kanske en sväng över till andra sidan av Bosporus, för att sätter däckspår pa asiatisk mark.

MC Istanbul > Bulgarien > Serbien > Bosn.H. > Kroatien > Triest

och samma väg upp som när.


Någon här som ha efarenheter av denna länder, både med resor generellt, mc åkning och säkerhetsläget?

Det blir ingenting i 2010, planerna är redan fixat, men kanske tidigt i 2011. I alla fall innan det blir för varmt under sommarn, kanske mars / april?

Tackar för alla tips!

Kai-Uwe
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Max Mad » 2013-03-14/23:05

nordicbiker skrev:Hej BMW åkare!

Idag -25.4 grader i Kista kl 7 och jag drömmer om lite sol och fint mc äventyr...

Jag kommer inte ihåg hur jag kom på den här idén, men kanske det var när jag träffade kolleger från Turkiet på en teknisk uppbildning i höstas. Fundera nämligen över följande mc resa:
MC Stockholm > Hamburg
Bilresetåg Hamburg > Triest
MC Triest > Kroatien > Macedonien > Albanien > Grekland > Istanbul

Kanske en sväng över till andra sidan av Bosporus, för att sätter däckspår pa asiatisk mark.

MC Istanbul > Bulgarien > Serbien > Bosn.H. > Kroatien > Triest

och samma väg upp som när.


Någon här som ha efarenheter av denna länder, både med resor generellt, mc åkning och säkerhetsläget?

Det blir ingenting i 2010, planerna är redan fixat, men kanske tidigt i 2011. I alla fall innan det blir för varmt under sommarn, kanske mars / april?

Tackar för alla tips!

Kai-Uwe


Har planer på något liknande inför nästa år, så jag undrar; Hur gick det ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-03-15/10:33

Kai-Uwe!
I fjol körde jag runt/genom hela Turkiet och det är verkligen att rekommendera! Ner körde jag via Balticum-Polen-Slovakien-Ungern-Rumänien-Bulgarien och in i Turkiet via Istanbul. Hemresan via Grekland-Macedonien-Albanien-MonteNegro-och kusten efter Adriatiska havet-Italien-Tyskland.
Inte ens när jag körde längs Syriska gränsen upplevde jag några säkerhetsproblem, och i de andra länderna gäller samma "hyfs" som i Sverige!
Mitt råd är att Du tar Dig tid att köra upp mot Svarta Havet och via städerna Sile och Amasra ner mot Safranboulu och ner till Goreme. Sedan sydkusten hem och ut ur Turkiet via Canakkale till Grekland. Har Du ännu mer tid måste Du köra efter Svarta Havet till staden Hope och sedan ner mot Ararat. Den Östra och Nordöstra delen av Turkiet är fantastisk!
Rent praktiskt är det tätt mellan bensinstationer och bra hotell i prisklassen 25-35 euro (enkelrum). På hemvägen rekommenderar jag ett besök i Ohrid (Macedonien). Kör till Ohrid efter väg 504, så kommer Du över ett fint pass in mot sjön Ohrid i söder. Vägen till Tirana via Elbasan är ganska häftig, men se upp i Tirana, ty där härskar djungelns lag i trafiken!
Trevlig resa!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Max Mad » 2013-03-15/11:19

Njallats skrev:Kai-Uwe!
I fjol körde jag runt/genom hela Turkiet och det är verkligen att rekommendera! Ner körde jag via Balticum-Polen-Slovakien-Ungern-Rumänien-Bulgarien och in i Turkiet via Istanbul. Hemresan via Grekland-Macedonien-Albanien-MonteNegro-och kusten efter Adriatiska havet-Italien-Tyskland.
Inte ens när jag körde längs Syriska gränsen upplevde jag några säkerhetsproblem, och i de andra länderna gäller samma "hyfs" som i Sverige!
Mitt råd är att Du tar Dig tid att köra upp mot Svarta Havet och via städerna Sile och Amasra ner mot Safranboulu och ner till Goreme. Sedan sydkusten hem och ut ur Turkiet via Canakkale till Grekland. Har Du ännu mer tid måste Du köra efter Svarta Havet till staden Hope och sedan ner mot Ararat. Den Östra och Nordöstra delen av Turkiet är fantastisk!
Rent praktiskt är det tätt mellan bensinstationer och bra hotell i prisklassen 25-35 euro (enkelrum). På hemvägen rekommenderar jag ett besök i Ohrid (Macedonien). Kör till Ohrid efter väg 504, så kommer Du över ett fint pass in mot sjön Ohrid i söder. Vägen till Tirana via Elbasan är ganska häftig, men se upp i Tirana, ty där härskar djungelns lag i trafiken!
Trevlig resa!

Någon uppfattning om hur många mil som avverkades under ovanstående ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-03-15/12:41

Hej!
Totalt var turen på 1600 mil t.o.r. Kalix, men den begränsade rutt jag föreslog via Goreme ligger på ca 290 mil enbart i Turkiet. Mina dagsturer varierade mellan 32-38 mil!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Max Mad » 2013-03-15/13:04

Njallats skrev:Hej!
Totalt var turen på 1600 mil t.o.r. Kalix, men den begränsade rutt jag föreslog via Goreme ligger på ca 290 mil enbart i Turkiet. Mina dagsturer varierade mellan 32-38 mil!

Hej Njallats, jag skickar dig ett PM.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-03-15/14:31

OK!
Du kan få mina rutter och hotellista om Du vill!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Max Mad » 2013-03-15/14:38

Njallats skrev:OK!
Du kan få mina rutter och hotellista om Du vill!

Det vore ju som lök på laxen !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Håkan » 2013-03-15/15:49

Tony Johansson skrev:Det vore ju som lök på laxen !!!

Menar du verkligen det?
Eller tänkte du på antonymen: Grädde på moset ?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Stockholm-Istanbul och tilbaks

Inläggav Max Mad » 2013-03-15/19:30

Håkan skrev:
Tony Johansson skrev:
Det vore ju som lök på laxen !!!

Menar du verkligen det?
Eller tänkte du på antonymen: Grädde på moset ?

Ööh, är inte det samma sak !? :oops:
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst