polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav afrenkel » 2010-03-31/23:11

Planerar att i sommar göra en ny tur neråt. Denna gång att ta båt från Nynäshamn till Gdansk, därefter åka Polen vidare Tjeckien, korsa österrike o vidare åka i Slovenien o Kroatien.

Tacksam om ni har erfarenheter o tips att dela med er.
afrenkel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-07-26/09:43

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Bruno » 2010-04-01/06:40

Hej jag planerar liknande resa fast från Polen vidare till Slovakien och Ungern dock har jag ingen erfarenhet av sträckan. Så även jag väntar med spänning på lite tips från dem som kan. Är det bra att ha gröna kortet i de länderna? Jag starter 28 juni från Tjörn.
Bruno
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-10-06/13:21

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Kjell » 2012-02-27/22:34

Hej.

Vi räknar med att göra en liknande resa, som som ni planerade.
Hur var det? Tacksam för tips och erfarenheter från er resa. Rutter, boende, bad, ÖL mm.

mvh

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Folke33 » 2012-02-29/04:10

Körde 11 länder i Europa för 3 år sen o avslutade med Kroatien , Slovenien , Italien , Österrike , Tjeckien o Polen. Inga som helst problem med boende...bara att börja leta framåt 5-6 på kvällen o det var oftast napp på första försöket.
2 slappdagar i Pula , 2 dagars körning runt Grossglockner utan packning , Amstetten o kikade på Fritsl's hus , Wien , småvägarna genom Tjeckien till Prag , över till SydPolen o Osviecim där vi besökte Auschwitz o Birkenau. Därifrån de 60 milen upp till Gdynia o färjan hem.
Fick reda på först efter att vi lämnat Slovenien , att även de krävde en vignette för körning på motorväg , som Österrike gör. De skulle visst va väldigt hårda mot fortkörare oxå....Tur vi inte visste det när vi åkte Venedig-Pula på drygt 2,5 tim !! Hade kalla öl som väntade där . så vad gör man ??....:-).
Hade inga gröna kort....bara rena strumpor o t-shirts...:-)
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2012-03-05/22:09

Slovenien: maten som en härlig blandning mellan det italienska och österrikiska köket.
Vägarna mycket bra och fina hojvägar. Platser Ljubiljana för att sträcka på benen, en stor liten stad med fin atmosfär. Bled sjön vacker. grottorna i västra delen värt ett besök. Språk engelska går bra.

Italien / sydtirol , dolomiterna mycket intresannta vägar och seener. Maten ++, som överallt lätt att hitta B&B.

Österrike: Skulle undvika städerna och åka mera på landsbygden. Folk är trevligare där,

Tjekien Prague väl värt ett besök, vägarna utmärkta utom på rena landsbygden. Engelska går hyfsat.

Polen vägarna bra men mycket tät trafik, följ med flödet och stressa abolut inte. Se upp för möte i backkrön och kurvor.

Schweiz vackert men dyrt. Handla gärna i affär och laga själv om möjligt. Här bör man kunna tyska och i västra delen absolut franska.

Som slutklämm Slovenien min nya favorit, näst efter dolomiterna. Föredrar voralberg/ algau området i västra österike / tyskland. I Schweiz nordöstra området.
Har fått lagom dos av högalppass gillar mera dom slingrande vägarna i mera låglänta områden.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Bo Simu » 2012-05-29/14:14

TRipp Söderut genom Polen

åkte med kompisgäng till Leszno för att kolla på Speeway sista helgen i April

Grönt kort, vi klarade oss men det behövs.
Försäkringskassans Europeiskt sjukförsäkringskort
GPS med Uppdaterad karta (Måste)
Kartbok (jaja hedenhös men fungerar att planera med)

Var beredd på att köa ut ur Gdansk
StorStäder överhuvud taget = KÖ
Polackerna kör som Fxx
håll ett öga i backspegeln hela tiden, finns det en raksträcka, så blåser det förbi en bil ganska omgående (200+)
Stora delar av Polen är Slättland, så var beredd på att det kan blåsa på REJÄLT.
Hotell = 150Sek-400Sek beroende på plats & efterfrågan.
Mat, testa!! smakade mums om grytor & soppor.

Tips

Tack=dziękuję (Djinkoje)
Goddag/Godmorgon=dzień dobry (Djindobry)

Det fungerade bra
Tack, betyder Ja på Polska
en av kollegerna pratade polska så det mesta löste sig galant

Resan för övrigt då

körde vidare söderut mot Tjeckien, lite väst Syd väst
vi splittade gruppen för olika önskemål att se.
Stannade till och letade hotell enligt GPS:en. nerlagt, ombyggnation, stängt.
körde på skylt "hotell" & hittade ett fint litet krypin. 600Sek/3 pers
Minns inte var staden hette, men fin öl på kvällen

GPS ruttade ett par orter & drog iväg.
upp i bergen och serpentinvägar med skogen ner till vägkanten, åkte i en skogskorridor hela vägen upp
passerade in i Tjeckien vid en skidort som heter (Homi) Mala Upa.
märkte inte ens att vi passerade en gräns
färden gick vidare genom norra hörnet av Tjeckien in i tyskland.
på ena sidan en bro tjeckien, på andra sidan Tyskland
Så fortsatte resan genom Tyskland
jag har aldrig åkt vilse
jag har tagit en annan väg
Bo Simu
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-03-02/19:03

Re: polen, tjeckien, österike, slovenien, kroatien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-29/15:30

Motorvägsvignette krävs i Österrike, Slovenien och Kroatien. Tjeckien kräver det för bil, men inte för MC. Polen vet jag inte.
I Slovenien är övernattning markant billigare på mindre orter än i större städer, och ute vid Slovenska Adria-kusten (Koper, Izola, Piran) är det ibland svårt att få rum utan att boka i förväg - och priserna är därefter.
I Kroatien är det enklare, men "turistfällorna" verkar vara desto fler.
Vägarna är mycket bra i Slovenien, bra i Tjeckien och Österrike och väldigt varierande i Kroatien - se upp för omfattande vägbyggen! Polen har jag ingen egen erfarenhet av.
I Kroatien kan Istriska halvön rekommenderas, särskilt Pula (som är en gammal Romar-stad) och trakten kring Limfjorden som är mycket vacker. I Slovenien är trakten nordväst om Ljubljana, upp mot Österrikiska gränsen, fantastiskt vackert och har härliga hojvägar att bjuda på.
Österrike har hur mycket kul som helst, bara man håller sig borta från slättlandet runt Wien, som är rätt enahanda.
Grossglockner Hochalpenstrasse är ett givet tips, som inte ligger alltför avigt om man kommer från Tjeckien mot Slovenien.
En avstickare som det kan vara värt att göra, i alla fall i ena riktningen, är Dolomiterna. Området runt Canazei-Arabba-Val Gardena är helt fantastikt, och "Sella Ronda" är ett varv runt hela området som verkligen är en upplevelse - både naturen och vägarna. Därifrån är det dessutom bara en lagom dagstripp ner till Trieste och vidare in i Slovenien och Kroatien.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst