MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2011-11-11/23:42

Hej,

Så er det tid til at begynde planlægningen af næste års eventyr. Mit (og dit?) varer 2 uger/veckor og går ned gennem Karpaterne gennem Slovakiet, Ukraine og Rumænien.

Jeg forestiller mig at starte de første par dage med at komme så langt ned som muligt, så derfor går ruten fra Malmö tidlig morgen, til Gedser, færge til Rostock, Berlin og videre til Frankfurt Oder. Derefter relativt små veje til Wroclav. Det er ca. 800 km. Alternativt fra Berlin til Cottbus, og videre ad E36 (som er ret dårlig det første stykke efter grænsen til Polen).

Derefter videre ad E40 mod Krakow, evt. et smut ned om Zakopane/Tatra og videre i Slovakiet (jeg har bedre erfaring med trafikken i Slovakiet end i Polen), forbi Bardejov, ind i Polen (syd-øst) igen til Solina.

Over grænsen til Ukraine ved Kroscienko/Smilnytsya ned langs Karpaterne for til sidst at nå målet: At "bestige" bjerget Pip Ivan på MC. Det burde være muligt, ifølge green-ukraine.com, der arrangerer ATV/4x4 ture derop, med mindre, der er sne på toppen. Det kunne være vildt cool. På toppen ligger der et gammel polsk observatorie fra WW2 (N48°02.816, E24°37.635).
Hvis det lykkes, får vi trykt en t-shirt hvor der står "Pip Ivan Summit on a motorcycle: I did it" (lidt meget tekst, men vi kan vel bestille i XXXL ;-))

Derefter videre ned gennem bjergene til Rumænien, ned og se lidt Dracula, Transfagarasan, og videre med vest.

Om det er realistisk med 2 uger ved jeg ikke, men det kunne være sjovt at køre over Serbien, Bosnien-Herzegovina og Kroatioen tilbage med nord gennem Slovenien, Østrig via Grossglockner og Tyskland evt. med stop-over i Harzen. Alternativt mod nord gennem Ungarn på det store veje til Slovenien.

Jeg kører 1200GSA og kan godt lide at køre meget, 8-10 timer om dagen (incl. diverse hvil, optankninger og "bio-breaks"), men er frisk på at stoppe og "opleve". Ruten beskrevet ovenfor er bare et udgangspunkt. Jeg vil også gerne stoppe og fotografere undervejs (sekundær hobby, efter MC).

Jeg overnatter når jeg ikke gider køre mere, eller jeg ser et sted jeg gerne vil være. Enten på B&B, pensionat, billigt hotel, eller camping.

Afrejse: Lørdag 2:e Juni kl. 7 fra Malmö
Hjemkomst: 14 dage senere, +/- 1 dag?
Afstand: Aner det ikke. 6000 km gætter jeg på? Beror på hvad vi vil.

Mange veje er ret dårlige og en del har ingen belægning, så selvom det er "veje" i officiel forstand tror jeg man skal regne med en del gruskørsel.

Hør af dig om du har lyst til at tage med. På egen MC.

Jesper
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-01-31/22:47

Hej!
Jag tror inte att Du kan köra Transfargasan vid den tiden på året! Jag var där den 3-4 juni 2011 och då var vägen inte öppnad efter vintern. Misstänker att den inte öppnas förrän efter midsommar!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-01-31/22:47

Hej!
Jag tror inte att Du kan köra Transfargasan vid den tiden på året! Jag var där den 3-4 juni 2011 och då var vägen inte öppnad efter vintern. Misstänker att den inte öppnas förrän efter midsommar!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-01-31/23:17

Nej, det er ikke sikkert at den er åben. Jeg har også kontakt med en lokal, som siger at den åbner når sneen er væk fra vejen. Det er før sket i Maj, og som du selv har oplevet, andre år, ind i Juni.

Vi er dernede i mellem d. 7:e og 10:e Juni, så vi kan håbe at sneen er nogenlunde væk og at porten er åben.

Til gengæld skulle Transalpina være åben året rundt, hvis man kan komme igennem sneen.

Tak for feedback :-)




---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.581846,12.965543
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav ICU » 2012-02-01/09:17

Tips: Skippa Castle Bran i Rumänien. Är bara en stor turistfälla. Beroende på vilket håll du kommer så ligger ett av Vlad Tepes slott på toppen av berget du kör över via Transfargasan. Gillar du häftig körning så testa Transalpina istället. Tyvärr kan vädret vara väldigt ombytligt på toppen, men vilka vägar.

Ska du till Krakow och Zakopane, ta dig tid att besöka Auschwitz. Starkt och gripande.

Räkna med att allt tar längre tid att köra. Vägarna i den delen av europa är på många ställen hemska. Håll i grejorna och lås in hojen över natten. Polisen är pigga på att ge böter om du kör för fort. Ofta dolda kontroller och bökigt att betala böterna då du måste uppsöka ett kontor för detta. De står ofta i byarna, inte så ofta på snabbare vägar.
Är det något annat jag kan hjälpa dig med så hör gärna av dig.

Mvh

Jerry
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-04-24/10:34

Hej Jerry,

Tak for tippen på Bran Castle. Jeg havde egentlig planeret at se det, men nu kommer det lidt længere ned på listen.

Jeg planerer både Transfagarasan og Transalpina (67C). Desuden planerer jeg med at køre på den oprindelige rute over Karpaterne. Den bruges ikke længere og skulle være en god off road tur, selv på tunge maskiner. Den går mellem Intorsura Buzaului og Valenii de Munte (mellem 1A og 10).

Har du kørt i Ukraine også?

Auschwitz er på listen :)

mvh Jesper
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav rilles » 2012-04-24/22:22

Många av dina mål finns med på mina senaste två resor i området. Några saker jag kan rekommendera är:
- Ta en extra dag i Transylvanien och åk omkring på alla små underbara småvägar in ibland fantastiska fd tyska byar och fortifierade kyrkor.
- Fortfarande i Transylvanien, missa inte Sighişoara, en fantastisk medeltida stad. Jag bodde på ett litet hotel precis utanför stadens huvudport. Ingen air condition men billigt och jag kunde ställa hojen direkt utanför dörren. Trådlöst internet fungerade super. Stället heter Pension Citadella
- I Ukraina bör du kolla in Kamanets Podolsk. En väldigt charmig liten stad. En av Ukrainas romatiska pärlor, välbesökt av par som vill gifta sig.
- Har du tid över, ta en titt på L'viv (eller L'vov på ryska). Som vilken västeuropeisk medeltida stad som helst, dock utan totalrenoverade fackverkshus med med en mängd charm. Fina cafeer och restauranger. Jag bodde på Natalie 18 och kunde till och med baxa in hojen på deras gården. Den har aldrig stått säkrare för en natt.

Det finns många poliser som vill ta fast fortkörare. Ukrainska vägpolisen gillar dollar, det fungerar med 10 - 20 dollar. Ha EN sedel i en ficka och ta inte upp plånboken. (Jag har 10-dollar-sedlar lite här och var...) I Ukraina hjälps man åt, så om någon mötande blinkar vet du att det är radarkontroll runt hörnet.

Rumänien är numera EU och polisen är svårmutad, faktiskt(!). De vill att man betalar boten på det lokala stadshuset vilket är omständligt och tar onödig tid. Kostar mellan 300 och 500 kr.Jag valde att betala, vet inte om det följs upp inom EU och hamnar i Sverige så småningom.

Du är välkommen att läsa allt om mina resor på min webbplats http://www.gettingaround.se

Ukrainaresan förra året börjar här:
http://gettingaroundtheworld.wordpress.com/page/3/

Östeuroparesan 2010 börjar här:
http://gettingaroundtheworld.wordpress.com/page/7/

Maila om du undrar något.

/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-25/15:41

Om Du vill uppleva en mycket ålderdomlig by i Rumänien, då skall Du besöka Viscri. Den ligger ca 3 mil SO Sighisoara. Avtaget sker vid Bunesti, Väg DN13. Därifrån några kilometer körning efter dålig väg. Från Viscri kan Du sedan fortsätta till Fagaras genom ett ålderdomlig rumänsk landsbygd!
I Viscri finns en gammal tysk kyrka, men missa inte försäljningen av hemstickade produkter i infarten till byn!
Sighisoara har ett fantastiskt kastell där bland annat Vlad Tepes föddes. Jag bodde på ett litet hotell som heter Claudia, vilket ligger bakom kastellet.
Jag håller med om att Bran Castle är en stor turistfälla, men vägen därifrån söderut DN73E är fin. Skall du upp till Transfagasaran från söder tar Du av till höger ca 8 km efter Campulong. Då när du väg DN7C (Transfagarasan) norr Curtea de Arges. Tyvärr är det ganska långt upp till bergen denna väg, som dessutom är mycket dålig. Jag tycker att man skall köra Transfagarasan från norr och vända sedan man nått bergfoten på södra sidan.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-04-25/19:57

Richard, tak for dit svar. Super spændende at læse din blog. Du har oplevet meget af det, som jeg gerne vil med denne tur. Jeg blev lidt forvirret over om du var blevet stoppet af politiet i Ukraine? Hva ja, hvordan oplevede du det?

Lars-Erik, tak for tippet. Jeg tror at Bran Castle er bortagen fra listen, men jeg skal lige aftale det med de andre. Jeg har hørt fra andre, at Sighisoara skulle være spændende, så den kommer på listen i stedet for Bran Castle.

Har nogen af jer erfaring med Serbien? Vi planerer at køre lidt langs Danube, ind gennem Serbien, Bosnien til Dubrovnik, og derfra "hjemad".

mvh Jesper
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2012-04-25/20:38

Jag har kört från Orsova längs Donau till Belgrad och därifrån till Zagreb och Ljubliana. Resan längs Donau var ganska intressant, men vägen mellan Belgrad och Zagreb är tråkig. Mest ointressant platt jordbrukslandskap. Från Zagreb till Ljubliana är intressantare, speciellt när man kommer in i Slovenien. I år skall jag på hemväg från Turkiet köra kusten från Tirana ända upp till Trieste, det är en vacker väg som rekommenderas. Om man dessutom ger sig tid till avstickare upp i bergen blir det ännu bättre ..... Vägen rakt söderut från Osjek-Sarajevo till Dubrovnink rekommenderas!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav rilles » 2012-04-26/19:07

Polisen i Ukraina är vänlig så länge du har en eller annan dollar, ja det går bra med Euro och Grivna också. Teckenspråk fungerar bra. De tar fram ett block - skriver en summa, du skriver vad du vill "betala" och sedan kommer man överens efter ett tag.
Tänk på att polisstatiónen delar på mutpengarna och den största delen går till den lokala polischefen. Så det är mindre idé att tycka synd om tjänstemannen, han får bara en liten del av kakan. Eller kanske desto större anledning...
Lycka till, avvundas dig faktiskt, första gången är alltid den bästa tycker jag.
/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-05-19/00:39

Jegi har fået kontakt til en kille fra Ukraine, som kommer at køre med os nogle dage gennem Ukraine (fra AdvRider.com). Han forsøger at få tilstand af Ukrainske polis myndighed til at vi kan køre langs grænsen mellem Ukraine og Rumænien.

I Polen (från Auschwitz til Ukrainske grænse) kommer vi at følges med en Polsk kille, og i Rumænien mødes vi også med lokale. Under hele turen følges jeg med en kille från USA som bor i Tyskland. Så det er blevet en rigtig international tur. Ganske uventet men rigtigt cool.

Hav en fantastisk sommer alle sammen og kør forsigtigt!
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-05-24/21:25

Vi har fået tilladelse :-) Vi kommer at køre næsten 10 mil her: http://www.panoramio.com/photo/26230486

Følg os på vores facebook http://www.facebook.com/mctour2012
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49

Re: MC Tour 2012: Carpathians: Slovakia, Ukraine & Romania

Inläggav jesperdybdahl » 2012-10-26/13:25

Hej alle, tak for jeres support.

Lidt video fra turen findes her: http://youtu.be/KXumWbidtxE
jesperdybdahl
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-08-01/20:49


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst