Geiranger och Norska sydkusten...

Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Glooie » 2012-05-07/20:19

Med lite tur så verkar det som att det blir en tripp till Norge vecka 28 i sommar. Tanken är att köra upp till Geiranger/Trollstigen i ett ganska bra tempo för att sen sakta ner lite och följa kusten runt "sydspetsen" och sen tillbaka till sverige igen. Vad gäller Norge finns det skrivet i det närmaste spaltkilometer här på forumet, faktiskt så mycket att det emellanåt är svårt att sålla...
Dock, finns det nån som kört "rutten" förut? Ungefär hur många dagar bör man räkna med?
Vad gäller rutter, hur brukar ni planera dessa? Anväder ni en old school karta å ritar å räknar? Google Earth? Hitta.se? Eller finns det nåt annat roligt verktyg (som inte kräver att man köper en GPS från Garmin först) som löser problemet? För det finns väl ingen som har en färdig rutt inritad på em karta som man kan tjuvkika lite på?

Vi kommer bo i tält. Hur fungerar det i Norge med tältning, kan man slå upp tältet på första bästa plana yta som inte är en trädgårdstomt (givetvis får sunt förnuft råda)? Eller är man hänvisad till avgiftsbelagda campingar? Vill ha för mig att dom har nåt som liknar allemansrätt, men jag minns inte riktigt... Om så är det fallet, är det svårt att hitta tältplatser utmed vägarna?

Många frågor just nu, första riktiga långresan, men som med allting måste ju nån gång vara den första...

Tack på förhand!
R1200 GS -08
Glooie
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-04-16/18:26

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-07/21:16

Kompisarna körde Linköping - Trollstigen och Geiranger t o r på fyra dygn 2005. Se vidare http://www.cruisarklubben.se, "Reseskildringar". Själv var jag ute ytterligare några dygn, men Du kan få deras dåvarande rutt: Linköping - Femundsenden - Åndalsnes är lätt kört på två dagar. Därefter Trollstigvägen - Geiranger - Lillehammer på en dag och så åter Linköping. Dock skulle jag inte rekommendera sådan brådska, utan är man där, bör man ha tid att njuta. Ingen av oss hade GPS vid det tillfället, medan några har det idag (inte jag, dock). <BR><BR>Veterligen har Norge INTE någon motsvarighet till Allemansrätten, men att bo i hytte/på vandrarhem/litet pensionat är inte så rasande dyrt i detta land - samtidigt som packningen blir lättare. <BR>Campingar finns, förstås, men eftersom jag aldrig söker sådana, lägger jag dem inte på minnet.<BR>En bra, detaljerad karta med massor av information (också om tillgängliga campingplatser) är Cappelens, som går att beställa i bokhandeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2012-05-07/21:23

Jovisst har Norge allemannsrett!

http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/

Du må bare skille mellom inn- og utmark, og noen regler for hvor nær annen manns bolig du setter opp teltet.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Lars Westman » 2012-05-07/22:08

Här finns lite tydligare information om tältning som dessutom är på svenska.

http://www.visitnorway.com/se/Overnattn ... ildmarken/
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-08/07:24

Att köra till Geiranger / trollstigen och runt sydkusten på en vecka är orimligt!
Glöm det.
Från Gbg når man knappt Geiranger på en dag. Men man når iaf. En bit norr om Lillehammer.

Geiranger bör man lägga någon dag. Åka upp till Dalsnibba om det är klar himmel samt åka ut på fjorden en sväng.
Sedan om vädret är så där kan jag rekommendera museumet som handlar om hur vägen byggdes bl.a.

Kör sedan över mot Stryn och ned mot Sogndal. Där får du göra ett val!
Antingen över Sognefjellsvägen där man kan göra avstickare mot Norges högsta toppar som är Galdhöpiggen och Glittertind. Det är en av Norges utsedda nationella turistvägar.
Eller ta färjan över fjorden, och besök orterna på andra sidan. I det området kan du lägga ett par dagar.
Norges brantaste öppna riksväg finns där. Norges minsta Stavkyrka samt Norges Bäst bevarade stavkyrka finns i närområdet.
En av Världens brantaste järnvägar utan kuggstång för persontrafik finns i Flåm och är värd en åktur. Europas längsta vägtunnel finns där också.

Om nu tid finnes kvar till mer strapatser förslår jag att du tar dig ner mot Rjukan, genom att ta dig över nästa fjord söderut.
Men jag är tveksam om du hinner dit.

För att få all info du behöver utan GPS förslår jag att du köper en bra karta. T.ex. från Cappelen.
Sedan denna boken:

http://mshop.motormannen.se/sv/artiklar/kartor-bocker/atlaser-och-reseguider/naf-veibok.html

Där finns nog i princip allt du behöver veta om Norge på en mc semester. JAg rekommenderar den skarpt
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav hebymats » 2012-05-08/07:47

Ta tid på dig och jag kan verkligen rekomendera Lysefjorden där finns både predikstolen och bolten med campingar i närheten ta gärna färjan som går in till Lysebotn.
DSCF0609 - Kopia.JPG

DSCF0714 - Kopia.JPG

DSCF0720 - Kopia.JPG
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Kovlingen » 2012-05-08/07:53

Fy tusan ! Jag får nästan svindel av att se folk stå där ute på klippkanten . Dit ska jag INTE :=(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav hebymats » 2012-05-08/07:56

Kovlingen skrev:Fy tusan ! Jag får nästan svindel av att se folk stå där ute på klippkanten . Dit ska jag INTE :=(

Du behöver inte gå så nära kanten.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-08/07:59

HebyMats.

Jag håller verkligen med dig om Lysefjorden.
Men att hinna med allt från Geiranger i Norr till Lysefjorden i söder på en vecka. Det tror jag inte på.
Ta minst 2 veckor på dig eller dela upp det på olika turer. Och väljer du då södra delen av Västlandet skall inte Lysefjorden missas.

Tänk på en annan sak. Norrmännen anser nästan sträckan ointressant, de räknar all körning i tid.
Så det som ser ut att ta en dag på kartan tar ofta minst en halvdag till om man dessutom skall hinna se ngt av landet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-08/15:38

Odd Arne skrev:Jovisst har Norge allemannsrett!

Då har jag lärt mig något nytt idag också. Jag har alltid blivit itutad, att Allemansrätten är unik för Sverige - vilket uppenbarligen är fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav elemji » 2012-05-22/11:42

Glooie skrev:För det finns väl ingen som har en färdig rutt inritad på em karta som man kan tjuvkika lite på?

Delvis. Om du skall åka GS så får du inte missa Aursjövägen när du är i krokarna. Den var gratis för MC 2010. Klicka på röda sträckorna så kan du "provåka" på YouTube :-)

https://maps.google.com/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=212515749594415725688.0004a9ad20b14370b0c36

Atlanthavsvägen är ett måste vid vackert väder. Om det blåser friska vindar så är den nog en utmaning. Atlanthavsvägen är gratis märkligt nog men in till Kristiansund så är det betaltunnel.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Julton » 2012-06-01/09:34

Dennis Johansson skrev:HebyMats.

Jag håller verkligen med dig om Lysefjorden.
Men att hinna med allt från Geiranger i Norr till Lysefjorden i söder på en vecka. Det tror jag inte på.


Hva er alt??? det er ikke noe problem å kjøre denne ruten på en uke, det er ca 70 mil. Med gjennomsnitt 10 mil om dagen, rekker man å se mange serverdigheter, om man giddet det i tillegg til all natur man ser langs veien.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Magne » 2012-06-01/13:12

Bror Gårdelöf skrev:
Odd Arne skrev:Jovisst har Norge allemannsrett!

Då har jag lärt mig något nytt idag också. Jag har alltid blivit itutad, att Allemansrätten är unik för Sverige - vilket uppenbarligen är fel.



Detta är lite OT, men ändå. Norska allemansrätten kan du läsa om här:
http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Glooie » 2012-06-20/19:27

Tackar för tipsen, nu har rutten mer eller mindre spikats. Vi startar strax utanför Göteborg och kör gamla vägen upp över Halden mot Gjövik. Första dagen kör vi så långt vi orkar. Sen vidare över Jontunheimsmassivet väg 51 och sen väg 15 mot Geiranger. Efter Geiranger blir det Trollstigen med färja över till Ligne, här vill jag vika av mot Ålesund. Missar vi mycket om vi hoppar över sträckan Ligne-Ådalsnes? Tanken är att köra från Ålesund via väg 661 till Vestnes och ta båten över till Molde. Va säger ni som vart där tidigare? Kanon eller kalkon? Sen fortsätter vi via Atlanterhavsveien till Kristiandsund. Efter detta ner till Sunndalsöra, Oppdal över Dovrefjell, väg 29 och 27, sen tillbaka till Gjövik och sen hem. Eftersom vi har tält med oss har vi inte gjort upp direkta dagsetapper, utan vi tar det lite som det kommer. Tanken är att klara av rutten på ca 8 dagar (vi har några dagar i reserv om det skulle behövas). Enligt Google är det ca 220 mil allt som allt.
Synpunkter på rutten? Eller förslag på ändringar? Vill gärna ha åsikter om planen att inte köra hela Trollstigen...
R1200 GS -08
Glooie
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-04-16/18:26

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/20:26

Tips: Vandrarhemmet i Gjövik är helt OK. Ligger vackert vid en friluftsanläggning, och man bor i små stugor. <BR><BR>Sedan förstår jag inte: Veg 63 (Linge - Åndalsnes) ÄR ju Trollstigvegen! Geiranger - Eidsdal är inte heller dum, men den ligger inte alls i samma klass - så svaret på Din fråga är: JA; Ni missar DEFINITIVT något, om Ni inte kör Linge - Åndalsnes! (Jag vet: Det finns ännu häftigare vägar i Norge än Trollstigvegen, men är Ni i de krokarna, är det ju dumt att inte köra den!) Tre foton bifogas, tagna från utsiktsplatsen uppe vid toppen.
51. Trolstigen, panorama III.komprJPG.JPG
50. Trollstigen, panorama II.komprJrPG.JPG
49. Trollstigen, panorama I. kompr.JPG
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Julton » 2012-06-20/21:32

Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Julton » 2012-06-20/21:41

Glooie skrev:Tackar för tipsen, nu har rutten mer eller mindre spikats. Vi startar strax utanför Göteborg och kör gamla vägen upp över Halden mot Gjövik. Första dagen kör vi så långt vi orkar. Sen vidare över Jontunheimsmassivet väg 51 och sen väg 15 mot Geiranger. .



Forslag: Etter Gjøvik, kjør mot Follebu-Gausdal (255), så opp mot Skåbu, deretter Jotunheimvegen over mot 51 (Valdresflye)

http://skabutunet.no/
http://www.gausdal.com/index.php?id=1526
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Julton » 2012-06-20/21:52

"Efter detta ner till Sunndalsöra, Oppdal över Dovrefjell, väg 29 och 27, sen tillbaka till Gjövik och sen hem."

I stedet for å kjøre mot Gjøvik: etter Atnabrua kjør videre sørover mot krysset mellom 29 og 219 og kjør mot Atna. Noen få KM før Atna kan du ta Friisveien vestover fjellet mot Ringebu. Meget flott vei med utsikt mot Rondane.

I tillegg til mange andre muligheter selvsagt :-)
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-21/08:50

Och passerar Du Atna: Missa inte fiket! "You can't miss it´." Det är väl skyltat från den större vägen. Underbara 60-talsvibbar och mycket goda, nygräddade våfflor. <BR>Om det regnar, är Atna bru lite obehaglig, för den har (smal) körbana av trä. Men någon kilometer norrut finns en annan infart till samma plats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav elemji » 2012-06-21/10:30

Åk upp i Örnesvingen på väg 63, leta efter en liten gångstig som går till en utsiktspunkt över fjorden. Vänd sedan tillbaka till Geiranger för färjeturen Geiranger - Hellesylt som är den näst finaste i Norge, bör inte missas.

Om du skall besöka Ålesund så måste du ju åka upp till Fjellstue för utsikten http://www.fjellstua.no/ , men det vet du kanske redan. Åka tunnel med MC är väl ingen höjdare men en upplevelse, så ön Godöya utanför Ålesund är värd ett besök om du har tid. Ett illgrönt berg med en sjö på toppen.

Väg 666 till Sunndalsöra är helt OK, namnet till trots. Undvik tunneln i Öksendalsöra (på väg 62) och åk gamla vägen. Eegentligen ej tillåten för motorfordon tror jag, lider av tillfällig skyltblindhet. :geek:
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Geiranger och Norska sydkusten...

Inläggav Julton » 2012-06-22/19:09

Bror Gårdelöf skrev:Och passerar Du Atna: Missa inte fiket! "You can't miss it´." Det är väl skyltat från den större vägen. Underbara 60-talsvibbar och mycket goda, nygräddade våfflor. <BR>Om det regnar, är Atna bru lite obehaglig, för den har (smal) körbana av trä. Men någon kilometer norrut finns en annan infart till samma plats.



Kafe Glopheim

Bild
Bild
Bild


Ikke glem å kjøpe lokalt øl i butikken ved siden av

http://www.atnaol.no
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron