Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-05-29/11:32

Hej på er

Min första resa kommer vara från Stockholm till Piteå (ToR) i Juni, tid c.a 7 dagar kanske några till.

Jag har åkte E4an några gånger i BIL och då alla gånger utom en kört nonstop (90 mil, 10 tim c.a) och det är ju enkelt och bekvämt, en gång sov jag över på ett Scandic hotel i sundsvall tror jag, tog resan då på två dagar.

Helt ny på hoj och resande med den samma så finns det några basic tips när man reser?

Ang. boende, kan man i sverige bara "dyka upp" och få ett rum på enkelt hotel eller vandrarhem?
prismässigt gör det skillnad om man åker utan för en medelstor svensk stad?
Tror någon form av inomhusboende är min grej, är för osmidig och tjock för att njut av sovsäck och tält tror jag.

Dom 300 mil jag gjort på hoj så här långt indikerar att jag nog är typen som vill göra kort raster en hel del då jag tenderar att bli stel i knäna och få träsmak i baken när jag kör hoj.

Hur är det med packning? jag har en R1200GS med originalväskor (sido och top) är tveksam om det kommer räcka vad mer behöver man? vissa säger ryggsäck är bra andra säger det är jobbigt?
ett tag funderande jag på en sån där rund väska (som en tub) och ta bort topboxen, kan det ge mer plats?
Tankväska har jag aldrig provat men är grymt skeptisk till det...utan några goda grunder hehe
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Bjurte » 2012-05-29/12:08

Hej Peter.

Jag kan börja med att säga att köra sträckan non-stop kommer vara vädligt jobbigt. Jag har gjort resan Stockholm-Tärnaby non-stop en gång och det gör jag aldrig om. Dela upp resan i minst två etapper skulle jag säga. Sen beror väl det kanske lite på om det är resan som är målet, eller att komma fram så fort som möjligt. Det inverkar ju även på vägvalet en del. Jag skulle väl försöka söka mig till lite mindre vägar än E4:an. Risken är väl med det att man kan råka hamna på någon riksväg som vägverket glömt bort :).

Packningen tenderar alltid att bli för stor. Lägg fram allt du kan tänka dig behöva och börja sedan ta bort saker. Ett vanligt råd är väl att ta bort hälften av sakerna. På min första resa hade jag t ex med mig alldeles för mycket t-shirts och strumpor eftersom jag tänkt mig en ny för varje dag. På min andra resa använde jag samma t-shirt och strumpor två dagar.

Några tips på övernattningar och om det är enkelt att bara dyka upp har jag dock inte. När jag kört i Sverige har jag övernattat i tält. Men på hotellkedjor som Scandic kan jag inte tänka mig att man inte skulle kunna dyka upp och få ett rum för natten om det finns ledigt.

Jag är av typen som inte tycker om ryggsäck utan har istället en packrulle. Jag kör en K1200S så någon topbox har jag inte utan "rullen" får vara en sådan. Jag gjorde en resa till Österrike/Italien på min förra hoj som var en R1200ST och då räckte sidoväskor/top-box för packning i 10 dagar. Jag skulle nog inte byta ut din top-box mot en "rulle" utan i så fall komplettera med en sådan om jag verkligen ser att jag måste få med mig något som inte får plats i väskorna.

Att stanna och ta rast lite då och då är väl bara bra. Att vara trött, eller sitta och tänka på att man har ont i baken gör bara att man tappar koncentration på körningen. Sen finns det nog alltid något kul att stanna och titta på längs vägen. Kör man själv är det ju enkelt att bestämma över när och var man ska stanna också :)

Hoppas du får en kul och trevlig resa!

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-29/13:28

Förutom ovanstående: Se till att ha gott om tid och välj mindre vägar. Stockholm - Piteå t o r på E 4 låter som något, som man är TVINGAD att göra - inte något som man gör för att njuta. <BR><BR>Tänk också på möjligheten att köra ena hållet genom Finland. I så fall kan Du ta färjan första natten, så har Du inga tider att passa därefter. I somras körde vi Helsingfors - Kajaana - Kemijärvi på två dagar, vilket ger Dig lite koll på restid för den sträckan - och naturligtvis kan Du köra längre västerut i Finland (men Via Karelia är vackare - även om Du får Ditt lystmäte av skog). I Finland hade vi inga som helst problem att hitta boende, och min gissning är, att det är samma sak i Sverige. Kör Du dessutom inte längs de största stråken, kanske t o m den, som Du bor hos en natt, kan tipsa om bra boende en dagsetapp bort - osv, osv.<BR>Gör Du som jag - duschar varje dag efter ankomst till hotellet - klarar Du en veckas resa med en uppsättning "kvällskläder". Har Du ull-/siden-/syntetställ under hojkläderna, är det inga problem att tvätta sådant någon kväll och ha det torrt nästa dag. Särskilt på mindre ställen brukar det finnas möjlighet att låna en tvättmaskin/lämna in tvätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-29/13:41

Till att börja med - E4 från Stockholm till Piteå på hoj = dödtråkigt! (Om jag får tycka, alltså - andra kanske gillar det). Instämmer i Brors råd att ta mindre vägar. Lägg gärna lite omsorg på ruttplanering, det betalar sig i upplevelser!
Dagsetapper på mer än 40-50 mil är jobbigt, om man inte är väldigt van och väl förberedd. På bra vägar (=tråkiga) kanske man kan sträcka sig till 60-70 mil, men då är det bara transport och knappast något nöje...... där får kanske syftet med resan avgöra.

Ett alternativ till E4 kan vara Inlandsvägen (E45 ) - från Stockholm nås den lämpligen antingen via Mora, eller genom Gästrikland-Hälsingland där man kan "haka på" strax söder om Ytterhogdal.

Brors tips om Finland är definitivt värt att överväga - här finns ju en möjlighet att korta av rutten med färja Vasa-Umeå (eller tvärtom), och i "andra änden" finns en spännande möjlighet - färja till Åland (Kapellskär-Mariehamn eller Grisslehamn-Eckerö t ex) och sen de reguljära vägfärjorna över till finska fastlandet vid Åbo!

Packning ska inte vara något bekymmer - på en R1200GS får Du garanterat med det Du behöver för en vecka. Jämför med de 20 kg Du får ta med i en väska på flyget..... Är Du på hojsemester behövs dessutom inte så mycket kläder, eftersom Du troligen sitter i hojkläderna hela dagarna.
Viktigast av allt - ta pauser! Påfyllning av vätska är viktigare än man tror, och bensträckare är A och O för att orka långa dagsetapper!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav paol » 2012-05-29/17:39

Förutom alla goda råd som du redan har fått står det en del om packning, fik och övernattningsställen i SMC-Boken.
Förutsätter naturligtvis att du är medlem i SMC.
Där hittade jag denna länk där det finns en hel del nyttigheter och förslag på checklista.
http://www.mctouring.se/wp/?p=1015
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Dennis Johansson » 2012-05-29/21:03

Tankväska är något jag gillar.
själv har jag den största Touratech har att erbjuda.
En av anledningarna är väl att jag tidigare körde efter karta och inte GPS och ett bra kartfodral är inte dumt.
Sedan kan man ju låsa in värdesaker i topboxen också, men ofta vill man ha med sig dem in på restauranger etc.
Då är tankväskan bra. Där brukar jag ha plånbok, kamera, mobil och annan elektronik och laddare mm.
Samt om man har mycket och tung packning så försöker jag ha en del tungt där, för att få fram tyngdpunkten på hojen.
Annars fördela tunga grejer i sidoväskorna.
Om du endast skall bo på Hotell, så behövs ju inte så mycket kringutrustning som annars. Men om inte de tre väskorna räcker eller om du vill vara säker att få med allt hem då packningen tenderar att växa, kan du ha en rulle på passagerar platsen. Tar du bort den sadeln på din 1200GS får du en plan fin lastyta.

Det kanske är så att du skall vara i Piteå en del och då kanske mer fritidskläder behövs.

Sedan försöker jag stanna och sträcka på benen ca 1 gång / timme. Och då tankar jag mig själv och hojen om den behöver det. Jag försöker att hålla blodsockret uppe.
JAg håller med om att att dagsturer på upp mot 40 mil är ganska långa.
Det går dock med sträck körningar på långa turer, men det är inget som är njutbart eller ngt jag rekommenderar ngn att göra. Själv körde jag dock Luleå - Gbg i ett streck med sightseeing vid Höga kusten. Första halvan ok. Resten pisstråkigt. Skall man klara en sådan idiotkörning, måste man ha koll på Blodsockernivån!

Lycka till!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav JErkers » 2012-05-29/21:25

Några bra råd:

Packning (MC-touring)

Cheklista (MC-touring) - min bibel vid MC-resor som anpassas efter mina behov!

Många bra länkar (MC-touring)

MC-touring (MC-touring) - en riktigt bra hemsida för MC-åkare!

Den där Hans Rönnegård kan han!

/ Jens
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-05-31/08:54

Vad många bra svar!

Först, vad skönt att inte ni veteraner säger att man "måste" en massa mil, dom avstånden ni talar om låter rimliga, och jag vill inte alls köra snabbaste vägen utan hoppas på att uppleva både körandet och omgivningen.

Förslagen på tex Finland från Bror känns kul, var på bil semester där för många år sedan och det var verkligen vackert, vet inte om det är det första jag skall sikta på då detta är första gången (feg eller försiktig välj själv)

Sveriges inland är väll mer vad jag tänkt mig, en idé var raka vägen från Sthlm till Oslo för att komma in i Norge som jag för övrigt aldrig besökt, men jag kanske håller mig till Sverige?

Gunnars förslag med E45 låter ju skitkul, tror aldrig jag åkte den, kanske delar, passera Silja låter finfint.

Har på senare år känt att jag och många med mig kanske missar att resa och se saker både i den stad man bor och ofta i Sverige också.

Paul den boken hade jag glömt bort för visst är jag med i SMC, och checklistan är ju super!

Dennis, gillar det du säger ang hålla vikten jämn, skall hålla koll på detta men jag behöver nog mer tid än denna resa att inhandla ev. tankväska, inser att jag nog måste kolla hur dom ser ut resp. fungerar lite handgripligen inna jag dömer ut dom.
Skall verkligen ta till mig det där med rast 1ggr/tim, jag gillar raster :)

Ohh Jens vad mycket smarriga länkar, läser för full och sparar!

Som ni redan säkert förstår ser jag denna resa som en första test att prova mig och min hoj, hur jag gillar att åka och se vad jag missar och vad jag gillar, dock är jag av naturen lite av en "oroare" hehe så era fina tips ger mig gott mod och detta skall bli så kul.

Hoppas ni förstår hur uppskattad denna hjälp och uppmuntran är!

Tack!

(återkommer med vad det blir jag gör)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-31/09:46

Väljer Du E 45 och har tid, så gör gärna avstickaren från Strömsund till Gäddede och vidare Vildmarksvägen via Stekenjokk och Saxnäs till Vilhemina. Mer om det kan Du läsa på http://www.cruisarklubben.se, "Reseskildringar", vår resa 2008. <BR><BR>E 45 är ärligt talat inte någon särskilt inspirerande hojväg utan tämligen rak, men den är ändå intressant just för de stora avstånden och den goda vägstandarden (ofta 110 norr om Östersund, då trafiken är gles). Ovan nämnda avstickare erbjuder däremot mycket fin körning och ett flertal vackra vyer. <BR><BR>På nämnda hemsida hittar Du många fler tips på rutter, så det finns mycket att välja på - men så är det ju det där med tiden...<BR><BR>Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Kovlingen » 2012-05-31/10:29

Ha inte för bråttom om du ska åka Vildmarksvägen . Du kan ju vänta några dagar till .
Å andra sidan blir det säkert en uplevelse om du åker nu dom närmaste dagarna :=)
http://www.frostviken.z.se/sv_news.html
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Sv: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Lars Westman » 2012-05-31/10:46

I pappersversionen av Västerbottens Kuriren idag var det en snöfri bild av vägen. Men plogkanten är 2-3 meter hög...

Det är för övrigt sveriges högst belägna allmänna väg.

http://www.wildernessroad.eu/SV_index.html
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-31/11:43

Lars Westman skrev:Det är för övrigt sveriges högst belägna allmänna väg.

Är det verkligen det?
Jag har alltid levt i tron att Flatruet-vägen mellan Funäsdalen och Ljungdalen i Härjedalen är den högst belägna allmänna vägen i Sverige (975 möh, om jag minns rätt).
Men jag kan ha fel....
Den är för övrigt också värd en omväg, om man kan tänka sig att köra ett par mil på grus.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Lars Westman » 2012-05-31/12:43

Ja ser man på. Man kan inte lite på lokala blaskan längre (om man nu skulle ha gjort det tidigare....)

Den här intervjun med killen som snöröjer är riktigt underhållande :-)

http://www.vk.se/641081/har-ar-det-vinter-till-i-juli
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Kovlingen » 2012-05-31/13:11

Vi är 11 st klubb-medlemmar som kommer att vara där uppe den 15/6 .
Ska bli kul att se hur mycket snö det är kvar :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-05-31/14:21

Peter Nordlund skrev:... i Juni, tid c.a 7 dagar kanske några till.

Aj då! Tänkte 'nte på de', när jag tipsade om Vildmarksvägen! Själva körde vi den i augusti, och då var det helt snöfritt, men skall Du köra i juni, är det nog idé att kolla upp med Vägverket (eller Svevia, eller vad det kan heta nuförtiden), hur läget är på denna väg. <BR>Med höga snövallar blir vyerna onekligen begränsade - men det kan vara en upplevelse ändå. Jag vet från en Norgeresa i maj 2004. <BR><BR>I övrigt tror jag som Gunnar - att vägen över Flatruet är Sveriges högst belägna allmänna dito. Min karta anger inte högsta punkten på Vildmarksvägen, men inte långt från Stekenjokk anges 799 m ö h - och i minnet finns inte något höjdskillnad på ytterligare 175 meter längs den vägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-06-14/16:55

Uppdatering:

Efter så många bra tips från er här blir resan på följande sätt:

Rutt Start:

Stockholm-Uppsala-Sala-Avesta-Borlänge-Mora (33 mil)
Övernattning på Best Western Mora (rabatt vis SMC)

Mora-Sveg-Östersund-Dorotea (49mil)
Övernattning på Hotel Nordica Dorotea

Dorotea-Storuman-Arvidsjaur-Älvsbyn-Piteå (42 mil)

Slut

Enligt vad många sagt är åtminstone del 2 lite väl lång men då jag saknar lokalkännedom efter väg 45 så improviserar jag men ledning av karta och google, det är ju mitt äventyr som jag skall dra lärdom av :)

Om man beräknar att jag skall åka själv i lugnt tempo och ha en hel dag från morgon till kväll på mig med många stopp för fotografering bensträckare och fika/mat så borde det värsta bli en trött rumpa? jag tänker inte köra trafikfarligt, och efter det tänker jag anpassa mig!

Ang hemresan så har jag ingen plan alls, eventuellt samma väg annars blir det ren improvisering utan planerad rutt i GPS, kommer stanna i Piteå max en vecka.


Om ni har några sista minuten tips är dom välkomna!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav JErkers » 2012-06-14/20:17

Fika i Rosentorp, i alla fall om du inte är främmande för lite grusväg. det ligger mitt i skogen (N61 23 18.6 E14 55 14.5) och drivs av ett tyskt (?) par som efter några år i Sverige pratar utmärkt dalmål!

Från Borlänge åker du Valsanvägen och sedan vidare.... Äh, kolla här istället: Maps till Peter!

Hoppas du får en trevlig resa!

PS: Vi åkte Borlänge - Orsa Finnmark - Borlänge igår. ca 70% grusvägar, delvis regn & rusk och knappt 50 underbara mil. Vi hann se en hel del, matrast längs E45 och gott fika i Rosentorp. / DS
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-14/21:55

Peter Nordlund skrev:Enligt vad många sagt är åtminstone del 2 lite väl lång...

Inte, då! Det är inga problem att köra de 49 milen på en heldag. Go' rejse!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-06-28/14:18

**Resan klar fullföljd**

Då är jag hemma efter 10 dagars semester varav 4 är faktiska resdagar.

Resan är min första med mc så det var en test med många lärdomar och erfarenheter!

Uppresan 128 mil
Var tänkt att gå via mindre vägar och undvika E4
http://goo.gl/maps/9dVm använde min GPS men vet inte hur jag presenterar den rutten för er, så jag tror detta är ungefär den vägen GPS'n valde?
Jag valde två övernattningar på hotell, i Mora och i Dorotea och det fungerade bra, c.a 1000kr/natt

Hemresa/Nedresa 85 mil
Gjordes via E4 Piteå->Stockholm för att känna på längre resa på stor och rak väg

Utrustningen-

Handskar: Lindstrand Zernit
som jag använt och dom är hyfsat ok men med en knubbig hand med korta fingrar är dom inte idealiska.
Insåg efter dom första 15 milen i ösregn och hagel att dom inte är vattentäta...
Lärdom ta med reservhandskar!

Hjälmen: Schuberth C3
är helt perfekt för mitt huvud, får inte ont obehag någonstans.
Skulle önska mer/bättre insläpp av luft.
Solvisir är helt sjukt bra.
Ingen Imma på visir oavsett väder!

Jacka: Halvarsson - Proximo
Byxor: Jofama - Differ
Jackan är bra och känns helt ok kvalitet skyddar bra mot regn med ev läckage i ytterfickan.
Byxor är hyfsade, känns ganska billiga och tar in vatten via byxben, tror det vandrar via stöveln uppåt?
Men jag är medveten om att detta är basic utrustning så jag är inte direkt besviken, man får vad man betalar för.

Skor:
Några standard stövlar som är bekväma och helt ok, minns inte namnet.

Kommer kolla upp ett riktigt underställ till näste resa.

MC: BMW R1200 GS - 2011

Den är fantastisk bekväm, otroligt stabil, jag älskar värmehandtagen!, underbart drag i motorn, Teleleverframgaffeln är ju lite magiskt!.
Funderar på en ny vindruta, tror det finns en bra, Givi Airflow tror jag den heter som många talat sig varm för.
Nästan lika snygg som Adventure hehe.


Ja detta är en bjässe, jag är 175cm och når ned med 1 + 1/2 fot i backen, det innebär att på asfalt och hårt underlag är det inget problem, har inte ramlat ännu pga ojämnt underlag men det har varit nära några gånger...

Har drömt om alla grusvägar jag känner till utanför Piteå men det blev väldigt lite av med den varan, då jag började att testa att slå av antispin på en vanlig bilgrusväg och då känner jag verkligen tyngden av hojen och att jag inte kan hantera den.

Nu måste jag fundera på om jag är nöjd med asfalt och att åka försiktigt på grusväg? men det blir en annan tråd.

Packväskorna (BMW original, Top samt 2 sido)
fungerade mycket bra och räckte för en dryg vecka på vägarna om man har tillgång till tvättmaskin.

GPS Garmin Zumo 660
En lysande manick men inte på långa vägar acceptabel svårighetsnivå att göra Rutter i Basecamp, vore det inte för Jerker och Fredrics hjälp i min GPS-tråd skulle jag nog inte lyckats, TACK!
För mig gör gps att jag törs köra var som helst och alltid hitta tillbaka, som helhet en lysande manick!


Resan
På upp resan via E45 fanns det kanske 20 tillfällen jag ville ta en omväg eller stanna för att se något. ned resan via E4 fanns det kanske 5 tillfällen, det är tveklöst roligare att köra mindre vägar men man måste beräkna betydligt mer tid, och E4 var tråkig men inte SÅ hemskt som jag hört av många.
Jag kan känna att man kan mycket väl använda större/snabbare vägar för att ta sig till områden man vill fokusera på.
Jag litar såklart på all kunskap här på forumet men det är också bra att "känna på" det själv.

40 mil/dag är precis som alla sa lagom, 50 mil går det med men då börjar man bli seg, fast det beror mycket på raster och fysiks form kan jag tänka mig, själv är jag nog att betrakta som ett vrak ärligt talat, så detta är mycket personligt.

Jag kan inte minnas när jag upplevt sådan frihetskänsla och upprymdhet som i trakterna runt Siljan i kvällsljus snirklande runt kohagar och bondgårdar men vattnet på sidan...Lycka!

Eller när det stormade på väg utefter Storsjön där "gässen" gick höga och det duggregnar vinden rycker och sliter i mig och cyklen...fullständig närvaro.

Efter en utsökt lunch i Arvidsjaur på ensliga väga med stora vidder och enstaka renar i vägkanten skiner solen varmt och doften av frisk kall luft sköljer över hjälmen.

Trafiken:
När jag ser vajerräcken tänker jag bara en sak...DÖD! vem fan har hittat på dom? jag mins filmerna på hur bra dom var på tv, var det kanske på Trafik Magasinet en gång i tiden, men fy fan för att åka i kull med en hoj och åka in i dom.

Usch vad många har för korta avstånd till framförvarande fordon.

Övrigt
Stannar för lunch på Sibyllagrillen på torget i Arvidsjaur få den ligger efter rutten och i kön till disken kollar jag in standardmenyn av hamburgare när jag plötsligt ser en man före mig för två stor "klumpar" på tallriken..frågar i kassan, "Var det där Pitepalt mannen köpte?" - "Javisst det är Dagens svara tjejjen"
Mums Pitepalt med Smör och Lingonsylt och Mjölk, innan jag är klar kommer en man ut och frågade om det var gott? och om jag villa ha Backning???? måste älska Norrland!!

En dag på "uppvägen" ser jag skyltning om vägarbete, det otäcka är att skylten står precis där ett parti av asfalten är enbart grusväg i väntan på ny beläggning (utan pågående arbete)
tre sådana arbeten kommer inom någon kilometer.
när jag passerat den tredje och kört 1-2 km utan mer byggen börjar jag en omkörning av 3 bilar, det är mycket god sikt och är uppe i c.a 130km/h när jag är jämsides med den främsta bilen, DÅ ser jag att c.a 100 meter fram är ett nytt parti med grus, detta antagligen 50 långt och över båda körbanorna...
Jag har inget möte men lite orutinerat bromsar jag ganska hårt och börjar svänga in framför den främsta bilen men inser att jag inte kommer vara nere i rätt fart innan jag träffar gruset, så jag rätar upp cykeln efter att bromsat så mycket jag kan och ger lätt gas för att få balans och aningen driv, farten är c.a 70km/h när jag träffar gruset..tack och lov är det inga direkta gropar men känner direkt att cykeln slingrar sig och "flyter" fram.
försöker sitta rakt och avslappnat och bara göra minimala rörelser i styret.
och så är jag över!
Jag bara skriker i hjälmen över min dumhet att onödigt ta tre bilar i följd, inte ha tillräckligt koll på vägen långt fram OCH över den bristfälliga skyltningen.
Här lärde jag mig något!

Nästa mycket otäcka händelse, på väg in mot Östersund när det blåser otroligt mycket kör jag över en bro in mot staden, och jag var på vippen att stanna mitt på bron! det var sådana extrema kastvindar att jag ena sekunden ligger lutad åt sidan som i en kurva, bara för att nästa vingla till då vinden bara försvann, det tar kanske 2 min över bron men jag var helt oförberedd på detta, aldrig upplevt det tidigare på detta sätt, riktigt ruskigt!


Slutligen:
Detta blev långt, men jag är så fylld av känslor!
Mitt första äventyr på hoj gav mersmak.

Tack till alla på detta fantastiska forum, jag har fått så otroligt mycket hjälp och stöd och detta har förstärkt min upplevelse enormt, TACK!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav JErkers » 2012-06-28/14:31

Dags för Norge nu då!?!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Magnus von Melen » 2012-06-28/14:45

Nä, först Alperna, sen Norge :D
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-06-30/10:58

Både Alperna och Norge verkar ju sjukt spännande! :)
En sak jag insåg när jag åkte i inlandet på E45 är ju att man då faktiskt ser en del av dom rediga bergen vi har, det var maffigt!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Lindeberg » 2012-06-30/14:28

Jag minns med glädje mc-sommaren 2010. I skiftet maj-juni körde jag ensam i Norge 5-6 dagar och sen i juli med några polare en dryg (men inte dryg) vecka i Österrike och Dolomiterna. Underbart väder båda resorna dessutom. Ah...
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Lindeberg » 2012-06-30/14:35

Peter Nordlund skrev:
Hjälmen: Schuberth C3
är helt perfekt för mitt huvud, får inte ont obehag någonstans.
Skulle önska mer/bättre insläpp av luft.
Solvisir är helt sjukt bra.
Ingen Imma på visir oavsett väder!


Intressant att vi tycker så olika om ventilationen. Haft Nolanhjälmar innan och egentligen inte märkt nån skillnad på om ventilationen varit öppen eller inte. Med min C3 märks det tydligt, både hakventilationen och uppe på huvudet. Får ofta minska på flödet trots att jag ofta är varm när jag kör hoj. Har det kanske att göra med hur naken hoj man har helt enkelt?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav gösser » 2012-06-30/16:34

Nä, först alperna och sedan alperna igen och sedan alperna och sedan alperna igen .......
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Kovlingen » 2012-06-30/21:29

gösser skrev:Nä, först alperna och sedan alperna igen och sedan alperna och sedan alperna igen .......

Gillar du Alperna ? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Peter Nordlund » 2012-06-30/23:11

Lindeberg:
Hmm intressant, jag tycker inte jag märker någon skillnad alls i "frisk luft" med hakventilen? och den på toppen har som sagt tappat reglaget, måste testa den också!
kanske är min hjälm defekt? skall kollas upp!

Hahaha Gösser :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Marie » 2012-06-30/23:50

gösser skrev:Nä, först alperna och sedan alperna igen och sedan alperna och sedan alperna igen .......

Ja absolut!

I norge regnar det varenda dag (utom de dagar det snöar) och man får vara glad om det någon enstaka gång blir så mycket som sjutton grader varmt....
Att sen all mat smakar fisk, eftersom fisk är det enda de kan tillaga, innebär dödsstöten för varje förvirrad tanke i riktning mot norge.

Sen har de ju inga berg där heller, bara små låga kullar.......


;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nybörjare på motorcykelresor och letar efter basic tips

Inläggav Kovlingen » 2012-07-01/05:24

Norge har berg till skillnad mot Skåne som väl bara är en landhöjning .
Men det är ju klart att bor man på "platten" så kan det ju vara kul att
komma ut och få se längre än 300m :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst