Vägtullar i Norge, kostar?

Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Glooie » 2012-06-19/20:58

Planerna för Norgetrippen i sommar blir mer och mer färdiga. Fick hem Cappelens delkartor över Norge igår och har studerat dom en del. Ser nu att vi kommer passera väldigt många vägtullar på vår väg. Vi kör gamla vägen över Halden, Gjövik, över Jotunheimen till Geiranger för att sen åka upp mot Kristiansund och sen hem igen. Har vart i Oslo flertalet gånger och om jag inte missminner mig är det gratis för hojar att köra på motorvägen upp till (och i?) Oslo. Men hur är det i övriga landet? Kostar väg och tunneltullar pengar även för motorcyklar? Ser en potentiell risk att bli ruinerad på resan om så är fallet. Och om det kostar, vad brukar taxan ligga på?
R1200 GS -08
Glooie
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-04-16/18:26

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-06-19/21:21

Glooie skrev:Planerna för Norgetrippen i sommar blir mer och mer färdiga. Fick hem Cappelens delkartor över Norge igår och har studerat dom en del. Ser nu att vi kommer passera väldigt många vägtullar på vår väg. Vi kör gamla vägen över Halden, Gjövik, över Jotunheimen till Geiranger för att sen åka upp mot Kristiansund och sen hem igen. Har vart i Oslo flertalet gånger och om jag inte missminner mig är det gratis för hojar att köra på motorvägen upp till (och i?) Oslo. Men hur är det i övriga landet? Kostar väg och tunneltullar pengar även för motorcyklar? Ser en potentiell risk att bli ruinerad på resan om så är fallet. Och om det kostar, vad brukar taxan ligga på?


Märkligt att inlägget är låst.

Många små vägar över bergen är privata och man betalar bomavgift på flera olika sätt. ibland med pengar i ett kuvert och ibland med kort etc.

Vägen genom Oslo och Drammen är gratis för mc. Men till Bergen som exempel kostar det en slant om jag minns fel.
Minns ej de andra städerna norrut..
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-19/21:32

Du behöver knappast oroa Dig. Jag har kört mycket i Norge, och vägtullarna har aldrig legat på mer än några tior på några enstaka ställen. De är definitivt inte någon tung post i budgeten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-19/22:25

Bror Gårdelöf skrev:Du behöver knappast oroa Dig. Jag har kört mycket i Norge, och vägtullarna har aldrig legat på mer än några tior på några enstaka ställen. De är definitivt inte någon tung post i budgeten.

Vägtullar gäller som sagt oftast inte för MC, med några undantag - bland annat kostar vägtunneln mot just Kristiansund västerifrån (Atlanterhavstunnelen) en slant även för MC.
Det Du bör räkna med på Din tänkta rutt är däremot färjeavgifter, som kan vara ganska rejält tilltagna (jag vill minnas att vi betalade runt 100 NOK för de dyraste för två år sedan).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-06-20/05:47

Gunnar Elmgren skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Du behöver knappast oroa Dig. Jag har kört mycket i Norge, och vägtullarna har aldrig legat på mer än några tior på några enstaka ställen. De är definitivt inte någon tung post i budgeten.

Vägtullar gäller som sagt oftast inte för MC, med några undantag - bland annat kostar vägtunneln mot just Kristiansund västerifrån (Atlanterhavstunnelen) en slant även för MC.
Det Du bör räkna med på Din tänkta rutt är däremot färjeavgifter, som kan vara ganska rejält tilltagna (jag vill minnas att vi betalade runt 100 NOK för de dyraste för två år sedan).


Dyraste bomavgiften för mc tror jag vart 40 norska.

Att sedan färjorna kan bli dyrare en 100Nok är jag hundra på.
Färjan genom Lysefjorden kostar mer liksom färjan över Sognefjorden till Gudvangen.
Och det finns nog fler
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Roger Molander » 2012-06-20/06:51

Gunnar Elmgren skrev:...bland annat kostar vägtunneln mot just Kristiansund västerifrån (Atlanterhavstunnelen) en slant även för MC.
57 nok för att vara exakt. Men det var den faktiskt värd. Läcker liten sak. Färjorna har hittills kostat mig 44 respektive 47 nok. Då tror jag bränslet gör djupare hål i plånboken. Tankade i förrgår för 15,31 nok/litern (Norderdalen, 98 oktan).

//Roger - hilsen fra Kristiansund
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/07:59

Roger Eriksson skrev:Då tror jag bränslet gör djupare hål i plånboken.
//Roger - hilsen fra Kristiansund

Precis - och allt annat kring resan (boende, mat etc). Det är ju värt att tänka på, att alternativet till färjan/tunneln kan vara en omväg på tiotals mil (om det över huvud taget är möjligt). Driftskostnaden på hojen för den sträckan är betydligt högre än färje-/vägavgiften.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-20/08:11

Bror Gårdelöf skrev:..... alternativet till färjan/tunneln kan vara en omväg på tiotals mil (om det över huvud taget är möjligt).

Så är det ju på ganska många håll i Norge - å andra sidan kan "omvägen" vara alldeles fantastisk både som natur- och körupplevelse!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/08:27

Jäpp! Typisk win-win-situation - men det kan alltså vara bra att hyfsa diskussionen med påpekandet, att alternativet till färjan/vägavgiften förmodligen inte är billigare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav JErkers » 2012-06-20/09:15

Dennis Johansson skrev:/.../
Att sedan färjorna kan bli dyrare en 100Nok är jag hundra på.
Färjan genom Lysefjorden kostar mer liksom färjan över Sognefjorden till Gudvangen.
Och det finns nog fler


... färjan Hellesylt - Geiranger gick på 218 (MC inkl förare) & 133 för min passagerare 2010 men är värd varenda NOK vid bra väder. Den tar 45 minuter och när man kommer fram är man utvilad och redo för en etapp igen!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/13:32

Det låter som ett rekord! Längs Kystriksvegen finns mer än timslånga färjeresor, men som jag minns, kostar de inte mer än 100 NOK för förare + hoj. (Jag kan ha fel här, men jag borde ha kommit ihåg ett klart högre pris.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Glooie » 2012-06-20/19:31

Den enskilt största (enda?) kostnaden kommer vara bensinen. Vi har tält med oss och tänkte plocka med oss det mesta av maten à la fjällvandring, därav att vägtullar och färjor nog faktiskt kan bli en del av reskassan.
Jag är speciellt nyfiken på vad färjorna mellan Eidsdal-Ligne och Vestnes-Molde kostar. Atlanterhavstunneln har jag fått svar på redan. Tror bara att vi kommer passera dessa 2 färjor. För man behöver väl inte åka nån färja påväg ut till Ålesund?
R1200 GS -08
Glooie
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-04-16/18:26

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Julton » 2012-06-20/20:03

Glooie skrev:Planerna för Norgetrippen i sommar blir mer och mer färdiga. Fick hem Cappelens delkartor över Norge igår och har studerat dom en del. Ser nu att vi kommer passera väldigt många vägtullar på vår väg. Vi kör gamla vägen över Halden, Gjövik, över Jotunheimen till Geiranger för att sen åka upp mot Kristiansund och sen hem igen. Har vart i Oslo flertalet gånger och om jag inte missminner mig är det gratis för hojar att köra på motorvägen upp till (och i?) Oslo. Men hur är det i övriga landet? Kostar väg och tunneltullar pengar även för motorcyklar? Ser en potentiell risk att bli ruinerad på resan om så är fallet. Och om det kostar, vad brukar taxan ligga på?



De fleste veier i sør-Norge som har avgift er utstyrt med såkalt "Autopass". Det vil si at der kan MC kjøre gratis. Så hele E-18 fra Oslo til Kristiansand og videre til Stavanger er gratis for MC. Så også E-6 nordover til Trondheim.

Noen tunneler og broer vestpå har manuelle bomstasjoner og der koster det 10 til 20 kr for MC. På fergen er det ulike satser, men du blir ikke flådd. I Kollektivfelt (buss-taxi) kan man kjøre lovlig med MC.

Du blir ikke ruinert av å kjøre her hos oss. Bensin er samme kostand som i Sverige eller litt billigere, men det er store variasjoner på ukedagene, vanligvis billigst søndag og torsdag.

om bompenger:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... /Bompenger

om ferger:
http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... jon/Ferjer

God tur!!!
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/20:08

Linge - Eidsdal åkte vi 2005. Minnet är bedrägligt, men jag kommer inte ihåg, att vi hajade till för färjeavgiften. <BR><BR>Tips: Någon mil från Linge - mot Trollstigvägen - ligger "Jordbaerstova", alldeles vid vägen. Där rastade vi en strålande vacker augustidag nämnda år, och vad beställer man in till kaffet på ett fik med det namnet, om inte "jordbaerkake"? Vi tänkte väl oreflekterat på någon sorts liten kaka med en halv jordgubbe på - men fick in var sin STOR bit gräddtårta med mängder av färska jordgubbar! Sagolikt gott! Regionen verkar vara Norges motsvarighet till Sveriges Finnerödja, alltså ett centrum för jordgubbsodling. <BR>Efter det förmiddagsfikat klarade vi oss med en lätt lunch i Geiranger ett par timmar senare.
57. Jordbaerkake, kompr.JPG
58. Nöjda, kompr..JPG
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägtullar i Norge, kostar?

Inläggav JErkers » 2012-06-21/01:03

Bror Gårdelöf skrev:Det låter som ett rekord! Längs Kystriksvegen finns mer än timslånga färjeresor, men som jag minns, kostar de inte mer än 100 NOK för förare + hoj. (Jag kan ha fel här, men jag borde ha kommit ihåg ett klart högre pris.)


Vi kommer att åka färjan i Lysefjorden efter helgen nu och enligt prislistan på nätet kostar Lysebotn - Lauvik (2h 30min) 300 NOK för MC med förare / 220 NOK för Voxen. Kanske blir det billigare om man kliver av i Forsand (1h 10min) efter knappt halva vägen. Man missar då Preikestolen från fjordsidan men får lite trevlig MC-åkning istället...


Glooie skrev:/.../ För man behöver väl inte åka nån färja påväg ut till Ålesund?


Nejdå, till Ålesund kommer man utan att behöva åka färja men när Ni ändå är i närheten så rekomenderar jag ett besök på Runde, en ö med mycket fåglar. Själv är jag inte intresserad av fåglarna men färjan Sulesund - Hareid är inte så dyr (57 NOK MC inkl förare / 34 NOK Voksen). Därifrån är vägarna ut till Runde mycket trevliga men se upp på broarna ut till Runde. Många av dem är en bil smala, branta både upp och ner och med mötesplats mitt på. Av egen erfarenhet vet jag att man bör hålla låg fart över krönet för man kan möta en holländare med husvagn som inte vill backa... Från Runde och öarna med Hareid kommer man genom Europas djupaste tunnel (gratis för MC!) om man vill fortsätta söderut!

Go tur! / Jens

PS: Linge - Eidsdal 44 NOK / 26 NOK
Vestnes - Molde 67 NOK / 40 NOK
/DS
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst