Stena Line och MC

Stena Line och MC

Inläggav gyver » 2012-07-10/18:21

Hej,

Tänker ta med hojen ut i Europa med Stena Line på sträckan Göteborg-Kiel till sommaren.

Någon som har färsk erfarenhet av hur det funkar med att surra fast hojen på denna linje? Enligt Stena Lines egen info ansvarar man själv för att ha med spännband och själva fastspänningen.

Vad är bäst teknik? Hojen (en R1200GSA) med växel i på sidostödet, styrlås och ett spännband i sidled över sadeln?

Mvh
//Gabriel
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Stena Line och MC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-07-10/18:30

Mja - lite bättre kan det bli. <BR>1. Lägg i ettan med motorn avstängd och rulla fram cykeln, tills det tar emot. Sparka därefter ner sidostödet. Då har Du en spärr mot såväl framåt- som bakåtrörelse. Aktivera styrlåset. <BR>2. Fäst ett spännband i ett bra ställe i bakramen samt i fartygsdäcket och dra åt, tills fjädringen börjar tryckas ihop lite. <BR>3. Fäst ett annat spännband i bakramen på andra sidan samt i fartygsdäcket och dra åt, tills fjädringen trycks ihop lite även av det. Härefter krävs det nog en orkan, för att cykeln skall rubbas något nämnvärt. Samtidigt är en given fördel, att Du inte riskerar att skada sadeln. <BR>(Man klarar sig nog utan 3. ovan, men det är bättre med än utan.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stena Line och MC

Inläggav Roger Gross » 2012-07-10/18:38

Hej Gabriel,
Jag har åkt med STENA-LINE t o r Gbg - Kiel ett par gånger i år. Min GSA ställer jag på sidostödet och surrar med fyra remmar, två framåt o två bakåt. Remmarna framåt fäster jag runt respektive höger o vänster gaffelben precis över nedre gaffelbryggan. (Akta bromsledningarna!) De bakre remmarna fäster jag i ramen vid passagerarfotpinnarna. På bildäck finns fästöglor i durken.<BR>
Jag har alltid med egna remmar (Biltema) men hittills har det funnits bra remmar på båten. Att dra en rem över sadeln anser jag vara helt otillräckligt. <BR>
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Stena Line och MC

Inläggav Julton » 2012-07-10/20:21

De gangene jeg har seilt med Stena mellom GTO og Kiel, blir jeg geleidet på tvers av kjørebanen, mellom bilene. Forhjulet settes mot skottet. 4 remmer, Stena har bra utstyr, 2 foran og to bak, slik Bror beskriver.

Faktisk er det bedre på denne Stena ruten enn andre jeg har seilt med. Når man kan sette forhjulet mot skottet, behøver du ikke sette sykkelen i 1. gir og det er helt unødvendig å legge stopp over setet, når du bruker 4 stropper.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Stena Line och MC

Inläggav Johan Weinö » 2012-07-11/06:00

Du kan även sätta en rem mellan sidostödet och framhjulet,
vilket gör att den aldrig kan fälla tillbaka stödet.

Du parkerar så klart hojen med växel ilagd, jag har
kört flera hojar på Stena Line utan problem.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Stena Line och MC

Inläggav Julton » 2012-07-11/16:08

Johan Weinö skrev:Du kan även sätta en rem mellan sidostödet och framhjulet,
vilket gör att den aldrig kan fälla tillbaka stödet.

Du parkerar så klart hojen med växel ilagd, jag har
kört flera hojar på Stena Line utan problem.


Når fremhjulet står imot skottet og to remmer i tillegg presser fremhjulet mot skottet, hvilken nytte er det da å sette boken i gir, den flytter seg aldri i verden, hverken fremover eller bakover. :o
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Stena Line och MC

Inläggav Kovlingen » 2012-07-11/16:20

Det är till att ha både hängslen och livrem för det kan ju ha inhandlats nått
gott som ligger i packväskorna :P
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Stena Line och MC

Inläggav Johan Weinö » 2012-07-12/05:39

Julton skrev:
Johan Weinö skrev:Du kan även sätta en rem mellan sidostödet och framhjulet,
vilket gör att den aldrig kan fälla tillbaka stödet.

Du parkerar så klart hojen med växel ilagd, jag har
kört flera hojar på Stena Line utan problem.


Når fremhjulet står imot skottet og to remmer i tillegg presser fremhjulet mot skottet, hvilken nytte er det da å sette boken i gir, den flytter seg aldri i verden, hverken fremover eller bakover. :o



Helt enkelt av den anledningen att jag har vid flera tillfällen parkerat hojen på helt öppen yta vid överfart. Det var ett tips i all välmening och du får väl som alla andra använda ditt sunda förnuft.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04

Re: Stena Line och MC

Inläggav Julton » 2012-07-12/19:23

Johan Weinö skrev:
Julton skrev:
Johan Weinö skrev:Du kan även sätta en rem mellan sidostödet och framhjulet,
vilket gör att den aldrig kan fälla tillbaka stödet.

Du parkerar så klart hojen med växel ilagd, jag har
kört flera hojar på Stena Line utan problem.


Når fremhjulet står imot skottet og to remmer i tillegg presser fremhjulet mot skottet, hvilken nytte er det da å sette boken i gir, den flytter seg aldri i verden, hverken fremover eller bakover. :o



Helt enkelt av den anledningen att jag har vid flera tillfällen parkerat hojen på helt öppen yta vid överfart. Det var ett tips i all välmening och du får väl som alla andra använda ditt sunda förnuft.


Johan, jeg har også forstått ditt velmenende råd, men jeg har fortsatt store problemer med å fatt hvilken nytte men skal ha av å sette giret i 1ste, når du har stroppet fast sykkelen med 4 stropper og sykkelen står uten veggstøtte mot fremhjulet.

Om det er sjø/bølger og stroppene av en eller annen årsak skulle bli slakke, klarer 1. giret å hindre at sykkelen beveger seg sidelengs?

Egentlig er dette en bagatell å debattere ;)
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Stena Line och MC

Inläggav Kapten Stofil » 2012-07-12/21:02

2 personer som pratar förbi varandra...
<br>
Johan lämnar tips om hur man gör om man måste parkera hojen på en öppen yta, kanske det inte går att ställa den mot skottet, eller man inte får... I så fall lägger man i växel och kan lägga rem runt stödet för att säkra det.
<br><br>
Julton lämnar tips om att man kan ställa hojen med framhjulet mot ett skott och spänna upp den mot skottet.
<br><br>
Två bra tips för två olika situationer, bra att veta när jag själva ska ta båten nån gång. Då kan jag ställa mig mot ett skott, om det går, eller följa Johans tips, om hojen måste stå fristående.
<br><br>
Ingen mening att debattera något alls eftersom det är två helt olika situationer. Tack båda för era båda bra tips.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Stena Line och MC

Inläggav elemji » 2012-07-14/19:24

Vill inte hälla mer bensin på brasan ... eller, jo det kanske jag vill :D ... men vad finns det för argument för att INTE ha ettans växel i när man parkerar (om jag nu inte missuppfattat något språkligt)? Det har jag alltid när hojen står på sidostödet.
I övrigt så finns det mycket bra läsning i ämnet, bla den här tråden: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=8&t=11609
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Stena Line och MC

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-07-14/19:48

Apropå bränsle på brasan.....
Har alldeles nyss varit i Skottland, och åkte med två olika DFDS-färjor - dit via Esbjerg-Harwich, där vi blev hänvisade att stå "på tvären" på trailer-däck, en helt öppen yta utan möjlighet till stöd mot skott eller liknande. Skitiga, fransiga spännband langades åt oss utan ett ord.
Vi ställde hojarna (K1600GT resp F650GS Twin) på sidostöden, med ettans växel i och styrlåset låst. Spännband "i kors", ett bakåt och ett framåt på varje sida - först spänner jag de på vänster sida ganska löst, för att inte fresta för mycket på sidostödet. Därefter de på höger sida, betydligt hårdare, medan jag står på höger fotpinne för att komprimera fjädringen. Till sist en "efterspänning på vänstersidan, om det behövs för att det ska vara lagom spänt (inte för hårt, då kan sidostödet ta stryk!). Det ska rätt mycket till innan hojen rör sig ur fläcken med den surrningen, men vill man kan man såklart följa Johans råd och dra en rem mellan sidostöd och framhjul.

Tillbaka åkte vi med DFDS Newcatsle-Ijmuiden (Amsterdam) - där fick vi också stå på lastbilsdäck, men i längsriktningen och med dålig tillgång till surrningspunkter i däck - det var 7-8 hojar som stod på rad, och vi fick samsas om de surrningspunkter som fanns. Här var spännbanden vi fick väldigt klena, men åtminstone rena och hela. Gjorde på samma vis så gott det gick, men surrnigen blev väl sådär.

Vi åkte också Puttgarden-Rödby samt Helsingör-Helsingborg på hemvägen - i Puttgarden var vi tre hojar som körde ombord, men det fanns bara surrningspunkter och band för två..... Besättningsmannen "tvingade" oss att ställa F650GS:en tvärskepps, på centralstödet, vilket han hävdade var det bästa för en osurrad hoj...... jag tillåter mig tvivla. "Triangeln" som bildas av framhjul-bakhjul-sidostöd är betydligt större än den som bildas av framhjul och centralstödets två ben, plus att hojens fjädring hjälper till att ta upp tyngden och ev krängning, istället för att allt ska belasta stödet. Och på centralstödet gör det inte mycket nytta att ha växel ilagd.....
På färjan Helsingör-Helsingborg gav vi tusan i att surra, det var lugnt väder och vi stannade vid hojarna hela överfarten.

Jag har alltid med egna spännband, men behövde inte använda dem denna resa - dock har det hänt att jag gjort det, då de spännband som tillhandahållits ombord varit för få, för dåliga eller för skitiga - det är en billig säkerhetsåtgärd att ha med egna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Stena Line och MC

Inläggav Lindeberg » 2012-07-14/20:37

Har också träffat på en besättningsman som visste bäst. Jag fick knappt lov att ställa på sidostödet trots att jag berättade att det funkat åtskilliga gånger förut. Brukar ställa så för att (precis som Gunnar beskriver) det skapar störst area mot durken. Det blev faktiskt rätt otrevlig stämning när det gick upp för honom att jag inte tänkte göra som han föreslog. han var övertygad om att hojen skulle välta om jag inte använde centralstödet (undrar hur han resonerade om hojar utan centralstöd?). På morgonen efter gick han förbi mig och den upprättstående hojen utan att bemöda oss en blick. Detta var på TT-line Trelleborg-Travemünde, enda negativa upplevelsen på den rutten...
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Stena Line och MC

Inläggav Julton » 2012-07-14/21:21

Her er noen eksempler på oppstilling på Stena Line og ColorLine

Før surrning på Stena Line
Bild

Bild

Etter surrning på Stena
Bild

På Color Line
Bild
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst