av Gunnar Elmgren » 2012-07-14/19:48
Apropå bränsle på brasan.....
Har alldeles nyss varit i Skottland, och åkte med två olika DFDS-färjor - dit via Esbjerg-Harwich, där vi blev hänvisade att stå "på tvären" på trailer-däck, en helt öppen yta utan möjlighet till stöd mot skott eller liknande. Skitiga, fransiga spännband langades åt oss utan ett ord.
Vi ställde hojarna (K1600GT resp F650GS Twin) på sidostöden, med ettans växel i och styrlåset låst. Spännband "i kors", ett bakåt och ett framåt på varje sida - först spänner jag de på vänster sida ganska löst, för att inte fresta för mycket på sidostödet. Därefter de på höger sida, betydligt hårdare, medan jag står på höger fotpinne för att komprimera fjädringen. Till sist en "efterspänning på vänstersidan, om det behövs för att det ska vara lagom spänt (inte för hårt, då kan sidostödet ta stryk!). Det ska rätt mycket till innan hojen rör sig ur fläcken med den surrningen, men vill man kan man såklart följa Johans råd och dra en rem mellan sidostöd och framhjul.
Tillbaka åkte vi med DFDS Newcatsle-Ijmuiden (Amsterdam) - där fick vi också stå på lastbilsdäck, men i längsriktningen och med dålig tillgång till surrningspunkter i däck - det var 7-8 hojar som stod på rad, och vi fick samsas om de surrningspunkter som fanns. Här var spännbanden vi fick väldigt klena, men åtminstone rena och hela. Gjorde på samma vis så gott det gick, men surrnigen blev väl sådär.
Vi åkte också Puttgarden-Rödby samt Helsingör-Helsingborg på hemvägen - i Puttgarden var vi tre hojar som körde ombord, men det fanns bara surrningspunkter och band för två..... Besättningsmannen "tvingade" oss att ställa F650GS:en tvärskepps, på centralstödet, vilket han hävdade var det bästa för en osurrad hoj...... jag tillåter mig tvivla. "Triangeln" som bildas av framhjul-bakhjul-sidostöd är betydligt större än den som bildas av framhjul och centralstödets två ben, plus att hojens fjädring hjälper till att ta upp tyngden och ev krängning, istället för att allt ska belasta stödet. Och på centralstödet gör det inte mycket nytta att ha växel ilagd.....
På färjan Helsingör-Helsingborg gav vi tusan i att surra, det var lugnt väder och vi stannade vid hojarna hela överfarten.
Jag har alltid med egna spännband, men behövde inte använda dem denna resa - dock har det hänt att jag gjort det, då de spännband som tillhandahållits ombord varit för få, för dåliga eller för skitiga - det är en billig säkerhetsåtgärd att ha med egna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24