Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav jonas_akesson » 2012-08-21/20:44

Jag planerar att åka en tur till Estland. Färja Stockholm-Tallinn och vidare till Narva. Därefter via Tartu till Pärnu och ner till Riga för att ta färjan tillbaks till Stockholm. Någon som vet lite om skicket på vägarna. Säkerhet - vågar man åka till Narva. Av vissa hemsidor får man intrycket att Narva är superkriminellt. 95% frustrerade ryssar och ca 25% arbetslöshet. Övriga platser känner jag mig inte speciellt orolig över men just Narva får mig att börja fundera. Någon som varit där eller på annat sätt vet vad som gäller?
jonas_akesson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-04-13/20:38

Re: Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav ICU » 2012-08-21/21:41

Just Narva känner jag inte till men resten av Estland är definitivt inga problem att köra i. Jag var där 2010 och körde nästan överallt. Ett ställe som du absolut inte får missa är Alexandri pub i Pärnu. Bra boende, god mat och en kultförklarad pub med starkt mc inslag. Rätt och slätt en biker pub. Trevliga människor. Jag ska skicka ett mail till en estnisk kompis som bor i Tallin och kolla vad han har att säga om Narva. Återkommer.

Har nu fått svar från min estniska kompis. Det är en hel del ryssar som bor i Narva. så lite problem med språket kan man råka ut för. Enligt honom så är brottsligheten inte värre där än på andra ställen. Det ska finnas rätt mycket att titta på i och runt Narva. Så med normal försiktighet ska det nog inte vara några bekymmer att besöka Narva. Ser fram emot reseberättelse senare.
Senast redigerad av ICU 2012-08-23/18:52, redigerad totalt 1 gång.
/Jerry
ICU
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2011-08-10/16:10

Re: Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav pebe292 » 2012-08-22/08:01

Jag var och vände i Narva, hittade inget hotell och hela staden var grå och tråkig så vi åkte vidare.
pebe292
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-08-01/10:40

Re: Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav wenchelina » 2012-08-23/14:47

Tjo

Har också funderingar på hur det är att köra i baltikum, så berätta gärna hur det går, och vad man inte bör missa.

Då jag kör är jag ju vanligen ensam (lite problem att hitta sällskap faktiskt) så ska man vara mer orolig om man är ensam tjej ute och brummar?

/W
Användarvisningsbild
wenchelina
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-08-07/16:34

Re: Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav Martin Lindor » 2012-12-01/22:40

Jag har varit i Narva, det finns ett jättebra hotell mitt i staden nära den ryska gränsen.
Standard som en ordinärt Scandic.

Var där för tre år sedan och det kändes inte farligt att vara där på något sätt även om staden var väldigt sliten.
Väldigt mycket ryssar där.

Kan rekommendera att besöka fästningen i Narva som var inblandat i slaget vid Narva, det är värt ett besök.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Hur funkar det att resa i Estland - någon som vet???

Inläggav rilles » 2012-12-02/17:06

Här kan du läsa om min resa genom de baltiska staterna 2009:
http://gettingaround.se/category/2009-around-the-baltic-sea/


/Richard
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst