Skottland

Skottland

Inläggav Bosse 1 » 2012-10-21/14:48

Funderar på att åka till Skottland försommaren 2013 och önskar lite tips på färjeförbindelser, vackra vägar, måste besöka ställen osv.
Bosse K1200GT.
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Skottland

Inläggav Spooky » 2012-10-22/09:58

+1 Även jag går i samma tankar. Ingen som har lite tips?
Användarvisningsbild
Spooky
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-02-23/20:28

Re: Skottland

Inläggav Vojo » 2012-10-22/10:49

Jag och frugan tog en tur till England för 2 år sedan vi valde att köra via Danmark Varberg/Grenå och sedan Esbjerg/Harwich, att vi valde den vägen berodde mest på att alternativen som fanns var krångligare och i vissa fall dyrare Roro färjorna blev tex. 1000:- dyrare men körsträckan något kortare!

Kan tillägga att Varbergs färjan är rätt ok! men på Englandsfärjan fanns det inte mycket att göra...

Från harwich tog vi oss sedan upp till Carlisle finns ett trevligt slott att besöka där!

Man kan köpa ett Heritage pass som gäller som inträde till många sevärdheter om man vill kostar som 3 st inträden har jag för mej!

Vi besökte även Famous grouse vilket var en trevlig upplevels då vägen dit var trevlig!

Jag skulle väl rekommendera att man alltid väljer de minsta vägarna. Jag lät Gps:n välja för det mesta och valde alltid kortast väg och undvik trafik! (garmin Zumo)

En av de finaste vägarna som vi åkte var utmed Loch ness, otroligt vakra vyer och många fina ställen att besöka.

Lake Distrikt har en del fina vägar med (ok ligger precis söder om skottland )

Ett litet tips också Britterna hälsar gärna när du möter dem på hoj men det tog mej några dagar att fatta att de hälsade på mej! :oops: Efter som man möts med gashanden så vrider de på huvudet mot dej och nickar mot dej! gör likadant för att hälsa tillbaka! :mrgreen:


Vi valde att förboka vissa boenden och hittade vad jag tyckte var en ok standard och rimligt pris som billigast betalade vi 24£ för ett dubbelrum och som dyrast 45£ kedjan heter Travel lodge och den enda nackdelen är att de ligger ofta vid större vägar men man kan ta mindre vägar fra till dem också!

Vi valde att ta Eurotunneln hem då vi skulle besöka södra delarna av England också.

Mitt bästa minne av resan var dock när vi kom norr ifrån ner mot Stonhenge fick rysningar när man kom ur en liten skogsdunge och landskapet öppnar upp sej och det mäktiga stonhenge bara dyker upp :D
Användarvisningsbild
Vojo
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2010-08-18/13:35

Re: Skottland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-22/12:59

1. Isle of Skye. Vacker är bara förnamnet, och vyerna ut mot Hebriderna går inte av för hackor. Dessutom ligger Taliskers destilleri väl till för ett besök - men konstigt nog såg jag inte en enda liten lapp, som angav, var Drambuie tillverkas! <BR>I någon av restaurangerna i Portree aväter man med fördel skaldjur. <BR><BR>2. Själv skulle jag gärna ha åkt ut på Hebriderna också, men den gången hanns de inte med. Åker Du dit, så fundera på att köpa en äkta Harris Tweed-blazer. Snacka om tidlösa och välgjorda herrplagg! Min Harris Tweed-blazer är visserligen köpt i Sverige, men den blev ett favoritplagg direkt!<BR><BR>Vad gäller boende, blev vi aldrig besvikna på B & B. Alltid vänligt bemötande och fina rum. <BR><BR>Skottarna är mycket trevliga att ha att göra med - vilket inte hindrar dem från att ta bra betalt. (Tror Du, att Du kan göra whiskyfynd, blir Du nog besviken. Fin whisky är som regel dyrare där än i Sverige - beroende på att Systembolaget är en stor kund. Jag kom i samspråk med ägaren till en större whiskybutik. Denne ondgjorde sig över, att det sedan ett halvår tillbaka hade varit omöjligt att uppbringa en enda flaska Lagavulin. "Those Swedes have bought it all!")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skottland

Inläggav Bosse 1 » 2012-10-22/13:24

Harris Tweed-blazer, man tackar, det kallar jag ett kvalitets tips det.

Tänk om jag fick med mej min hustru bakpå åckså, suck. Nä då skall det vara husbil och det vill inte jag.

Färjelinjerna verkar leva en tynande tillvaro. Verkar inte finnas någon förbindelse direkt till Skottland. Man får nog kombinera Skottland med England för att få till det. Nåja, tålamod, jag har just börjat planera.
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Skottland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-22/19:37

Det har i alla fall tidigare funnits färjeförbindelse från Norge (Bergen??) till Skottland - men om den finns kvar idag, vet jag inte. <BR>Å andra sidan inser jag, att den varianten för en sydsvensk förmodligen blir längre än att från Sydsverige ta en färja till England och sedan köra norrut. <BR>Men väljer Du Bergen-alternativet, får Du en sjudundrande vacker passage genom Norge "på köpet". <BR><BR>Vill Du ha ruttips genom Norge, så hör av Dig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skottland

Inläggav Arnstein » 2012-10-22/20:28

Fergen som gikk Bergen-Haugesund-Stavanger-Newcastle sluttet å gå etter 2008-sesongen. Jeg tok den i 2006 og det var et godt alternativ for å komme til England/Skottland, men nå må vi til Esbjerg. Det er en ok ferge det også, men om en skal til Skottland blir det en ganske stor omvei.
Arnstein
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2009-06-24/21:03

Skottland

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-22/21:24

Den enda reguljära passagerarfärjan från Skandinavien till UK är numera Esbjerg-Harwich. Åkte den vägen till Skottland nu i somras. Det var ganska exakt 100 mil att köra från Harwich till Dornie, på fastlandet precis innanför Skye. Snudd på omöjligt att köra på en dag, för norr om Glasgow går det inte fort....
Hem åkte vi istället Newcastle-Ijmuiden (Amsterdam) - körsträckan blev identisk på några kilometer när, sammanlagt.
Inget dumt alternativ!
I övrigt håller jag med Bror - Skye är en höjdare, liksom Applecross på fastlandet nordost om Skye.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skottland

Inläggav RollOn » 2012-10-22/23:56

Nja, den enda? Så har vi ju de här.
http://freight.dfdsseaways.com/dfds_ferries/north_sea_ferries/
(Undrars om det här funkade?)
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Skottland

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-23/00:12

RollOn skrev:Nja, den enda? Så har vi ju de här.

Den enda reguljära passagerarförbindelsen är vad jag vet Esbjerg-Harwich.
Ro-Ro-fartygen är en annan femma - det är fraktfartyg som tar passagerare och fordon i mån av plats, och rederiet kan ändra både bokning och avgångstid med ganska kort varsel om man har otur.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skottland

Inläggav RollOn » 2012-10-23/01:33

Visst, Gunnar har ju rätt som oftast. Jag ville bara poängtera att det finns andra aletrnativ. Bra eller dåliga? Inte vet jag...
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Skottland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-23/09:12

Till det, som Gunnar skriver, kan nämnas, att man i alla fall tidigare har kunnat åka med DFDS mellan IJmuiden och Göteborg - dvs vill man minimera körandet på landbacken, kan det vara ett alternativ (om nu linjen finns kvar).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skottland

Inläggav Bosse 1 » 2012-10-23/18:51

Trevligt med många goa tips. Jag fick en hel rutt i mapsource från Lars Erik S, jättetack alltså. Om någon har rutter i mapsourse, spec över Isle of Skye och Hebriderna, så är det jättevälkommet.
Bosse
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Skottland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-10-23/19:28

Isle of Skye är, om jag inte minns fel, tämligen "självinstruerande". Det finns inte så rasande många vägar att välja på - men de, som finns, är väl värda att köra. <BR>2006 körde vi (bil, tyvärr) dit via bron vid Kyle of Lochalsh och återvände - efter väl förrättad runda på ön och en underbar skaldjursfrossa i Portree - till fastlandet med färjan Ardvasar - Mallaig. Därmed hamnade vi vid den järnväg, som finns i Harry Potter-filmerna (inklusive den mycket vackra bro med många valv, som tåget kör över på väg till trollkarlsskolan Hogwarts). <BR><BR>Döm om vår förvåning, när vi i någon av orterna längs vägen Fort William - Inchree - Portnacroich - Oban (jag gissar på Fort William) såg The Hogwart Express redo för avgång! Vi försökte komma med, men för det var man tvungen att ha köpt biljett i förväg - eller om nu detta var en abonnerad resa. Tåget var i alla fall fullt med amerikanska barn i 10 - 15-årsåldern, alla iförda slängkappa med huva samt trollstav.
PICT1296, kompr.JPG
Men det var en njutning att titta på loket - som alltså är detsamma som i filmerna.
PICT1295, kompr.JPG
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Skottland

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-24/00:33

Färjan från södra delen av Isle of Skye till Mallaig är visserligen trevlig, men ingen direkt annorlunda upplevelse än andra bilfärjor.
Det är däremot den gamla "museifärjan" mellan Glenelg och Kylerhea - färjan tar högst 12 personer, och med lite tur kan man nog klämma in 6 bilar på dess svängbara(!) däck. Priset för turen beror lite på kaptenens humör - vi betalade £7 första gången, andra gången kostade det bara £5 för att vi var "brave enough to come back" och för tredje resan på två dagar betalade vi £10 för tre hojar sammanlagt....
Det gör inget heller, att tillfartsvägarna på båda sidor av sundet är smala, slingriga, backiga och knappt trafikerade, genom ett bedövande vackert landskap.
Kan också varmt rekommendera en tur runt norra udden av Skye, med ett besök vid Kilt Rock - även här handlar det om "single track roads" där det till och med är trångt för två MC att mötas. Men det är tätt mellan mötesfickorna.
Neist Point bjuder på en sagolik utsikt över Atlanten, och ett nästan spöklikt beläget fyrtorn - om man orkar gå nån km ut på klippudden.
Som Bror påpekar - det kvittar var man kör, alla vägar på Skye är trevliga hojvägar!
Och, för allt i världen, missa inte Talisker Distillery om Du är det minsta intresserad av whisky.
Återupprepar också mitt tips om Applecross, på fastlandet innanför Skye. Ta höger strax efter Dornie, mot Lochcarron. Några km efter Lochcarron vänster upp på vägen över berget till Applecross - den är i klass med många alp-serpentiner eller vägar på norska Vestlandet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skottland

Inläggav Kovlingen » 2012-10-25/17:42

Hette det "single track road ! ;) http://www.youtube.com/watch?v=PghVrfWgt3g
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skottland

Inläggav GSA-12 » 2014-07-31/18:53

Tackar för tipsen. Har precis korsat gränsen till England igen efter bl. a. Isle of Skye via turntable-färjan, med besök på Talisker och mycket körning på ön. Därefter vägen över passet till Applecross och därifrån, den till passet alternativa lilla kustvägen runt hela halvön, tillbaka. Väldigt fint och oerhört underhållande körning :-D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
GSA-12
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2012-09-25/14:04


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst