Första gången i Norge och önskar tips

Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-16/17:48

Hej

Jag håller på i senaste laget att planerar sommarens MC resa och söker lite råd från er som varit i Norge men också vad man bör se i Sverige.

Planen är att åka från Stockholm i början på nästa vecka med etappmål i Hjo (över Örebro för att prova ett par mc handskar som finns i en butik när jag passerar)
Övernattning i Hjo och sedan in i Norge.

Etapp målet i Sverige och vändpunkt för hemresa är Piteå (dit åkte jag förra sommaren via stora delar av E45an)

Och nu då Norge som jag aldrig varit i, vilken väg skall man välja så man kan hålla dagsetapper dryga 25-35 mil/dag?
Är ju sugen på kustvägen, ända upp till Mo i Rana kanske för att där gå rakt österut mot Piteå?

Fråga 1 alltså vilken resväg?

Fråga 2 Hur bor man? jag får låna tält och odyl av min bror men är skeptisk till det och tror jag är för gammal och fet för att sova hyfsat bekvämt?
hur bor man där? hur hittar man boende? något hum om kostnaden?

Det enda jag vet om Norge bortsett från att det är vackert är att dom har Trollvägen och håll hastighetsbegränsningarna....

Alla råd till en mc rookie mottages med ödmjukhet :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-16/18:15

Jag är i Norge just, på ett hotell i Surnadal. Riktigt flott och kostar drygt 800 för en natt. Men det hör till ovanligheterna jag brukar bo på vandrarhem, då kostar ett enkelrum runt 4-500 för en natt. Känner mig också för gammal och tjock för tält :).
Gammal Styrnfjällsvägen, Geiranger, Trollstigen och delar av Kystriksveg 17 har jag kört och kan bara rekommendera. Imorgon ska jag ge mig i kast med Aursjøvägen, tyvärr är vädret skit men jag har fått god lax och ett par öl så nu är jag varm igen :) .
Jag har inga problem med dagsetapper på över 40 mil men det är ju en smaksak hur många timmar man vill göra i sadeln.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-07-16/18:52

De største hotellkjedene i Norge har gode priser om sommeren på typiske bynære hoteller, samt kurs og konferansehoteller.

Best er nok Choice: http://www.choicehotels.no
Men også Rica: http://www.rica.no
og Scandic (som vel er svensk?): http://www.scandichotels.no

Og: Bruk bonuskortet. F.eks. hos Rica koster en bonusnatt 10.000 poeng og i sommer får du 2000 poeng pr. natt. Altså får man en gratis overnatting etter 5 betalte.

Bestilling på hotellkjedenes egne websider gir bedre pris enn booking.com, hotels.com og lignende, og innlogging med medlemsnummer i bonusprogram gir best pris. Videre så kan man få idrettsrabatt med SMC-medlemskap, som gir svært gode priser. Jeg gjør det hele tiden. Se her: http://www.svmc.se/smc/Medlemsformaner/Rabatter/ Scroll ned til Nordic Choice Hotels
Senast redigerad av Odd Arne Kjørstad 2013-07-16/19:00, redigerad totalt 1 gång.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Perra_II63 » 2013-07-16/18:54

Kommer att åka kystriksveg 17 nästa vecka, vi kommer att bo i tält/hytte beroende på väder, vind etc.

Tänk på att en dagsetapp i Norge sällan överstiger 35 mil. Det är inte avståndet som är jobbig utan tiden i sadeln....

Rv 17 till Bodö, sedan över till Jokkmokk för att därifrån ta ner till Piteå går alldeles utmärkt och är en mycket vacker väg.

Tänk på att söka hytte i tid på kvällen. Ju senare desto svårare att hitta något som är ledigt. Mat är DYRT i Norge, så beroende på budget ta med hemifrån.

Att betala med kort går bra men tänk på att Campingar inte alltid tar kort så kontanter är att föredra. Färjor och bompeng betalas enklast med kort men kontanter funkar också.

Tänk också på att hålla hastighetsgränserna, att åka på böter är inte roligt och polisen kan beslagta körkort på plats om det vill sig illa.

Se också upp för djur på vägarna och i tunnlar då får gärna går in i tunnlar för att finna svalka och skydd mot nederbörd.

Se till att du har rejäla regnkläder för det kan regna MYCKET i Norge.

Annars är det bara att NJUTA av en av det bästa MC körning man kan finna i norra Europa.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2013-07-16/19:06

Jeg ville kjørt fra Hjo, opp gjennom Värmland til Trysil og videre opp til Røros. Der kan du enten kjøre Folldal - Dombås - så ned Raumadalen til Trollveggen. Så kan du kjøre til venstre og ta Trollstigen og Ørneveien til Geiranger. Eller du kan fortsette rett frem fra Trollveggen til Åndalsnes og Molde for å kjøre Atlanterhavsveien.

Eller du kan fortsette fra Røros mot Trondheim og så fortsette nordover til RV17.

Men du klarer ikke alle disse stedene på en tur med mindre du har veldig lang ferie. Du blir nok nødt til å velge hva du vil se/hvor du vil kjøre.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-16/22:17

Mitt lilla bidrag till detta är att dela upp Norgebesök i flera delar .
Bara kustdelen kan man dela upp i ca 3 - 4 delar och ta en del vid varje besök .
Lätt att överskatta körlängd/dag .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-17/05:02

Peter Nordlund skrev:Hej
Är ju sugen på kustvägen, ända upp till Mo i Rana kanske för att där gå rakt österut mot Piteå?
Fråga 1 alltså vilken resväg?

Varför inte åka hela krv.17 upp till Bodö och sedan vika mot Piteå ?
Då får du även möjlighet att besöka den beryktade Saltströmmen .
Resan från resmålet till Piteå skiljer inte mycket .
Go tur !
/ Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-17/20:08

Oj jisses vad mycket bra tips, så mycket att jag måste kolla kartan, tack så hemskt mycket!! återkommer :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-17/20:28

Nu har jag kört Aursjøvegen också, kan verkligen rekommenderas, riktigt spektakulärt :)
Bilagor
image.jpg
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Lennart Jansson » 2013-07-18/22:29

En mål i Norge som jag vill nämna från Hjos latitud är Lysebotn längst in i Lysefjorden, finns camping men även inomhuslogi, fast kolla i förväg om rum finns eller planera att fortsätta med färjan ( 2 ggr per dag kanske) ut genom Lysefjorden (se Bolten o Prekestolen underifrån) för att sedan åka norrut via Stavanger och de djupa tunnlarna under fjordarna.

Till Lysebotn är färjan Strömstad - Sandefjord vara en bra förbindelse med 2,5h rast i körningen. Både i Sverige och Norge bör man undvika de största vägarna.
Ta t ex Vänersborg - Ellenö - Munkedal - Hedekas - Gesäter - Skee - Strömstad.

I Norge undvik E18, kör hellre lite norrut från Sandefjord innan du viker västerut (norr om Porsgrunn, Skien) och ankom Lysebotn från öster med den sista 3,5 milen på en fantastisk väg över det bergiga kalfjället innan nedstigningen via 29(?) serpentiner till Lysebotn vidtager.

Men som sagt, det finns mycket att välja på, och det räcker till många resor.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-18/22:46

Lennart Jansson skrev:Men som sagt, det finns mycket att välja på, och det räcker till många resor.

+1
Googla gärna på "Nordsjövägen" . Det är en höjdare :)
Ligger nere på Norska sydkusten .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-19/11:15

I Sverige har vi ju allemansrätten men hur är det i Norge med regler för hur/var man får slå upp ett tält för en natt?

Och angående pengar, behöver man norska kronor eller går svenska bra och kreditkort?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-19/11:30

Norge har ett system liknande vårt "Allemansrätten" .
Du får slå upp ett tält utanför tätbebyggelsen men ej på brukad mark
enl. hur jag har tolkat det . Frågan varit uppe tidigare .
Är du osäker så fråga först .
Enklast är nog att förse sej med en trave "låtsaspengar" .
Nära gränser funkar det nog med Svenska men längre in vet jag inte .
Kreditkort funkar bra i de flesta fall . (som i Sverige)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Konsument » 2013-07-19/11:46

Fyra fantastiska dagar i Norge;
Drammen - Geilo - Eidfjord - Voss - Stalheimskleiva - Flåm - Aurlandsvägen över Laerdalstunneln (Norge gör sig bäst på utsidan...) - Leikanger - Fjaerlandsfjorden - Viksdalen - Haukedalsvatnet - Eikås - söder om Jölstravatnet - Utvik (Innviksfjorden) - Gamla Strynvägen - Dalsnibba - Geiranger - Örnvägen - Geiranger - väg 55 - bomväg till Övre Årdal - v53 - E16 - Ådalsvegen - väg 245 väster om Randsfjorden. Allt mycket vackert och underhållande!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Börjesson » 2013-07-19/16:25

Peter Nordlund skrev:I Sverige har vi ju allemansrätten men hur är det i Norge med regler för hur/var man får slå upp ett tält för en natt?

Och angående pengar, behöver man norska kronor eller går svenska bra och kreditkort?



Det är nog säkrast att du tar med norska kronor. Jag brukar ta en dagstur till Halden ibland, tidigare så gick det bra att betala med svenska kr men sedan några år så tog de bara norska. Kan ju vara så just i den butiken jag brukade handla, men åker man längre in i Norge så är det norska som gäller. Föressten skall ja åka till Norge nu på söndag, blir bara en 4 dagarstur till Rjukan :)
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-19/19:04

Ta ut ett par hundra norska i första bästa "Mini-bank" i övrigt funkar kort nästan överallt. Jag har varit två vändor till Norge nu i sommar och inte råkat ut för det som nämnts i annan tråd om att ett mycket större belopp än avsett bokas på något av mina visa-kort.
Kan det vara beroende av vilken bank man har själv?
Vad det gäller vägval tycks man kunna åka lite vart som helst. Såna här vyer dyker upp hela tiden :)
Bilagor
image.jpg
Senast redigerad av Magnus von Melen 2013-07-19/19:55, redigerad totalt 1 gång.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-19/19:20

Vilken bra tråd detta blir, tack får alla svar och råd!
Och Magnus grymma bilder! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-19/19:37

Ja och resultatet blir även att andra kan hitta i sina egna funderingar .
Kul att kunna hjälpa någon :)
Magnus von Melen skrev:Vad det gäller vägval tycks man kunna åka lite vart som helst. Såna här vyer dyker upp hela tiden :)

Håller med fullt ut . När man tror att man har sett allt så bara fortsätter det :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-20/12:14

Några frågor efter posterna här (då jag är helt lost i Norge :oops: )

1. Väg 17 antar jag är den som börjar straxt norr om Steinkjer?

2. Det vara en hel del färjor, hur enkelt blir det i praktiken? kan man bara invänta dessa och dom går ofta eller kräver det mer noggrann timing? (om man kör kustvägen)

3. Är det dumt att köra på känsla, jag har planerat in 9 daga från Stockholm-Piteå genom Norge (kusten) då syftar jag på alternativen Hotell, Hytte och Tält utan bokning i förväg?
Så här tänker jag kör vägen som är planerad och OM jag tycker tält funkar så nyttja det så mycket det går, man är då friare att åka olika långt (men med dagsetappar som riktmärke runt 30mil styck) och om vädret är för jäkligt ta en Hytte och sista hand hotell? är det rimligt?
Jag kommer ju behöva el för mobil och dylikt så det kan inte bli tält varje dag...

Sedan improviserar jag hem till Stockholm efter någon dag.

Så här ser grovplaneringen ut för UPP resan:

1. Stockholm-Vås- Surahammar-Kopparberg-Hällefors-Filipstad_Molkom-Karlstad (35mil)22-23/7
2. Karlstad-Grums Säffle-Åmål Bengtsfors-Halden Sarpsgorg-Moss Vassum-Drammen-Hokksund 23/7-24/7
3. Hokksund-Kongsberg-Flesberg-Rödberg-Hol-Flåm (24-25/7)
4. Flåm-Kaupanger-Sogndal-Olden-Volda-Heggenskogen-Ålesund (25-26/7)
5. Ålesund-Trondheim (26-27/7)
6. Trondheim-Steinkjer avfart väg 17- Namnsos-Örnhagen färjeläger (27-28/7)
7. Örnhagen-Mo i Rana (29-30/7)
8. Mo i Rana-Arjeplog (30-31/7)
9. Arjeplog-Piteå (31/7-1/8)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Kovlingen » 2013-07-20/15:33

Så här gör vi . Transportsträcka in i Norge och sedan tar vi dagen som den kommer .
Ingen stress på morgonen utan packa i lugn och ro .
På den senare delen av dagen håller vi koll på klockan så det inte blir så sent
och samtidigt känner av vad kroppsdelarna tycker .
Vissa dagar håller schemat och andra går det åt pipsvängen :)
Någon skrev " I Norge mäter de inte vägen i mil utan i timmar" och det är nog
ett sätt som fungerar mycket bra ;) .
Tips : Åk efter din planerade rutt och kasta kalendern . Ta dagen som den kommer .
( Själv stänger jag av telefon när jag åker in i Norge . Var god , stör ej :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Olof Eriksson » 2013-07-24/13:01

Konsument skrev:Fyra fantastiska dagar i Norge;
Drammen - Geilo - Eidfjord - Voss - Stalheimskleiva - Flåm - Aurlandsvägen över Laerdalstunneln (Norge gör sig bäst på utsidan...) - Leikanger - Fjaerlandsfjorden - Viksdalen - Haukedalsvatnet - Eikås - söder om Jölstravatnet - Utvik (Innviksfjorden) - Gamla Strynvägen - Dalsnibba - Geiranger - Örnvägen - Geiranger - väg 55 - bomväg till Övre Årdal - v53 - E16 - Ådalsvegen - väg 245 väster om Randsfjorden. Allt mycket vackert och underhållande!
låter som du bockat i alla godbitar i området. Hade ni tur med vädret och boendet?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-24/13:20

Till Peter Nordlund:
Ad Din fråga 1: Ja.
Ad Din fråga 2: Färjorna går "halvofta" och är inte alls synkade. Jag har kört först av en färja och med "raskt touringtempo" (för att vara i Norge) varit först framme vid nästa färjeläge - bara för att se färjan lägga ut - och nästa går om halvannan - två timmar!
Slutsats: Väntetiden på färjan kan eventuellt användas för att äta medhavd lunch - såvida man nu inte ser en butik eller ett fik i anslutning till färjeläget och fixar lunchen där.
Alternativt kan man ta en tupplur - eller bara njuta av stundens stillhet.
Räkna med en övernattning någonstans längs veg 17, så behöver Du inte stressa. Ibland finns det turistvärdar (iklädda särskilda tröjor etc) ombord på färjorna, och de hjälper - gratis! - med att boka boende, ifall man så önskar.
Ad Din fråga 3: Det bör funka bra. Jag har kört Linköping - Lofoten - Linköping på 14 dagar (eller om det var 12??), varav uppresan gick genom det svenska inlandet och hemresan längs norska kusten. Ingen stress.
Likaså har jag kört Linköping - Nordkap - Linköping på 14 dagar. Uppresa via Finland och Kirkenes. Hemresa via norska kusten (igen) - inklusive Lofoten. Ingen stress då heller.

Och jag har praktiskt taget aldrig haft problem med att till anständigt pris få tak över huvudet och en säng att sova i.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-24/19:30

PS: Jo - i Flåm var vi nära att bli utan boende. Varenda hotell, pensionat och stugby inom fem mils radie var fullbokad, vilket var en mycket trist känsla vid 20-tiden på kvällen. Men så kom en dam från en central hotellreception ut med en lapp i näven: "Ni kan pröva här. Hon har precis öppnat." Och "hon" hade rum till facilt pris.
Så vad gäller turistorten Flåm, kan Du behöva boka i förväg.
(En annan egendomlighet där var, att 2007 stängde restaurangerna kl 21 - på lördagkvällen! Men det kanske är bättre idag?) DS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-24/19:31

Tack Bror!

Är nu i Norge, närmre bestämt Drammen (Dag 2 av 8)
Första färjturen var vid Sund-Jarenleden, kom också precis när färjan gick men den kom tillbaka efter bara 30 min så det gick bra.

En reflektion så här i början, Jisses vad många Tunnlar :o :) den längsta till Drammen var c.a 5km, men med mycket berg förstår man ju det.
Vägtullar..det var som (eller det kanske är tunneltullar?) nåja mc går tydligen fri.

En reselärdom är planera lång tidigare än jag gjorde, jag är inte besviken men flera små saker vore smidigare.

Här är är den reviderade resplanen:

1. Stockholm-Södertälje-Eskilstuna-Kungsör-Arboga (E18)-Örebro(E20)-Karlskpga-Karlstad (23/7)

2. Karlstad-Grums Säffle-Åmål(V164)- Bengtsfors-Sund-Björkebekk(V164)-Fjell(V21)-Halden(E6)-Sarpsborg-Moss-Vestby(V23)-Frogn-Drammen (24/7)

3. Drammen(V283)-Modum(V35)-Snarum(V280)-Krödsherad-Nes-Gol-Hol-Flåm (25/7)

4. Flåm(E6)-Laerdal-Kaopanger(V55)-Skaerstad(V5)-Jölster(E37)-Byrkjelo-Sandane-Eid-Hola(V15)Hornindal-Hellesylt(V60)-Svemorka-Stranda (26/7)

5. Ålesund(V650)-Sylte(V63)-Övre Åkeshagen-Bjorli(E136)-Dombas(E6)-Hjerkinn-Oppdal-Rennebu-Midtre Gauldal-Melhus-Trondheim(E6) (27/7)

6. Trondheim(E6)-Stjördal-Skogn-Levanger-Verdal-Röra-Steinkjer-Bangsund(V17)-Namsos-Höylandet-Foldereid-Holm (28/7)

7. Holm(V17)-Vennesund-Sömna-Moen(V76)-Hommelsjö-Tosbotn-Heggneset(E6)-Trofors(V73)-Hattfjelldal-Hemavan (29/7)

8. Hemavan(E12)-Forsmark-Slussfors-Sorsele(E45)-Slagnäs-Arvidsjaur(V95)-Långträsk(V373)-Piteå (30/7)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-24/20:04

Apropå tunnlar, se nu till att du tar Aurlandsfjellet och inte tunneln(24,5km) mellan Flåm och Laerdal.
För övrigt är väg 50 mellan Hol och Flåm riktigt häftig :)
Bilagor
image.jpg
Aurlandsfjellet
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-24/21:36

Delar helt Magnus' åsikt. Laerdalstunneln är ingenjörtekniskt imponerande - men Aurlandsvegen är oändligt mycket roligare och vackrare att köra. Den avslutas med vyn över Aurlandsfjorden, som verkligen inte går av för hackor. Missa inte den spektakulära utsiktsplatsen - inklusive toan med världens vackraste utsikt! Fast när vi var där, var den låst, så just den detaljen "sket sig".

Det finns en och annan betalväg i Norge, där även hojar är belagda med avgift, men den futiliteten kommer inte att knäcka Din budget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2013-07-24/22:00

Peter Nordlund skrev:7. Holm(V17)-Vennesund-Sömna-Moen(V76)-Hommelsjö-Tosbotn-Heggneset(E6)-Trofors(V73)-Hattfjelldal-Hemavan (29/7)

8. Hemavan(E12)-Forsmark-Slussfors-Sorsele(E45)-Slagnäs-Arvidsjaur(V95)-Långträsk(V373)-Piteå (30/7)


Jag har en stuga i Hemavan du kan få övernatta i om du vill.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-25/19:57

Bengt Åke
Det var generöst! det kan absolut vara intressant, skall kolla med ett par polare jag skall möte där om dom kommer och hur dom bot först.

Jag är nu i Flåm, och precis som gissat var ALLT fullbokat, fick dock en Hytte på Flåm Camping.

Diskuterade med min far om att jag och många med mig ofta använder ord/kraftutryck för att förstärka det man vill ha sagt, och det riskerar att devalvera dom orden, detta inser jag nu när jag ser miljöerna jag kör i nu från Drammen och till Flåm, mycket gick på väg 7 men sista biten vet jag inte för jag var helt betagen av vyerna....herre min skapare!
Jag saknar ord för hur mäktigt det var, när jag sedan på sista delen kommer in högt över Aurlanddalen och dess fjord...ja då är man bara tyst.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2013-07-25/21:01

Jag har skickat PM till dig Peter
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-26/21:47

Tack Bengt Åke, jag återkommer!

Jag kom idag fram till Stranda efter lite gps haveri....den tappade rutten helt mitt i en lååång tunnel och när jag kom ut och räknade om sträckan blev det 6 mil extra...doh.

Kan säga att tipset från Magnus och Bror ang att åka över Aurland fjället var...magisk, jag har aldrig sett något liknande-

några helt osorterade bilder nedan

Bild

Mer kommer efter resan.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Magnus von Melen » 2013-07-26/22:30

Härliga bilder, härlig resa :D
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Dennis Johansson » 2013-07-30/18:02

Om man vill köra en trevlig 4 dagars från t.ex. Gbg i Norge.
Kör man Gbg - Rjukan.
Sedan Hardangervidda runt dag två. och kommer till flåm efter en heldag
Besöker Fabriken jag just glömt namnet på och kikar på stan mm.
Sedan åker hem dagen därpå.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-07-30/21:27

Nu är min Norge "Historia" slut för denna gången, är nu i Piteå hos min far i några dagar innan hemresan mot Stockholm, jag kommer åtekomma med lite bilder/film när jag redigerat det.
Summa summarum har jag fått kanonhjälp här!! jag har haft 90% sol i Norge.... :shock: under dom 7 dagar resan varade.

Ill be back :D
Senast redigerad av Peter Nordlund 2013-07-31/11:38, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-07-30/22:38

Har Du funderat på att köra hem genom Finland och avsluta med en färjeresa? Beroende på tid och vägval kan det vara en trivsammare upplevelse än E 4.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Konsument » 2013-07-31/00:23

Olof Eriksson skrev:
Konsument skrev:Fyra fantastiska dagar i Norge;
Drammen - Geilo - Eidfjord - Voss - Stalheimskleiva - Flåm - Aurlandsvägen över Laerdalstunneln (Norge gör sig bäst på utsidan...) - Leikanger - Fjaerlandsfjorden - Viksdalen - Haukedalsvatnet - Eikås - söder om Jölstravatnet - Utvik (Innviksfjorden) - Gamla Strynvägen - Dalsnibba - Geiranger - Örnvägen - Geiranger - väg 55 - bomväg till Övre Årdal - v53 - E16 - Ådalsvegen - väg 245 väster om Randsfjorden. Allt mycket vackert och underhållande!
låter som du bockat i alla godbitar i området. Hade ni tur med vädret och boendet?

Japp, det var magiska dagar. Enda undantaget var ett par timmar nollgradigt och snöglopp väster om Geilo, annars perfekt temperatur, bra sikt och lite trafik. Boendet lyxade vi till så att det ingick frukost. Köpte med lunchpaket så att vi hade smidigt tilltugg till två matpauser. Mysigaste boendet var på ett fint gammalt fjordhotell. I övrigt helt ok. Den här typen av serpentiner var otroligt sköna och underhållande att köra.
Road13.jpg
Road13.jpg (130.96 KiB) Visad 35159 gånger
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Konsument » 2013-07-31/00:31

Sedan är det inte så tråkigt att stå på Dalsnibba och se vad som väntar... ;)
GeirangerFraDalsnibba223k.jpg
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Julton » 2013-07-31/10:43

Dennis Johansson skrev:Om man vill köra en trevlig 4 dagars från t.ex. Gbg i Norge.
Kör man Gbg - Rjukan.
Sedan Hardangervidda runt dag två. och kommer till flåm efter en heldag
Besöker Fabriken jag just glömt namnet på och kikar på stan mm.
Sedan åker hem dagen därpå.

Fabrikken i Flåm? Er vel ikke Ægir bryggeri du tenker på? Et av Norges beste mikrobryggerier. Grunn nok til et besøk i Flåm. Og er man først i Flåm kan man kjøre den smale veien langs jernbanen mot Myrdal, man kommer ikke helt fram til Myrdal, men et godt stykke innover. Eller kjøre gjennom Flenja tunnelen og ned til Underdal og kjøpe knallbra ost.
Eller kjøpe en togreise: Flåm - Myrdal -Flåm og oppleve huldra i fossen.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Dennis Johansson » 2013-08-01/07:21

Julton skrev:
Dennis Johansson skrev:Om man vill köra en trevlig 4 dagars från t.ex. Gbg i Norge.
Kör man Gbg - Rjukan.
Sedan Hardangervidda runt dag två. och kommer till flåm efter en heldag
Besöker Fabriken jag just glömt namnet på och kikar på stan mm.
Sedan åker hem dagen därpå.

Fabrikken i Flåm? Er vel ikke Ægir bryggeri du tenker på? Et av Norges beste mikrobryggerier. Grunn nok til et besøk i Flåm. Og er man først i Flåm kan man kjøre den smale veien langs jernbanen mot Myrdal, man kommer ikke helt fram til Myrdal, men et godt stykke innover. Eller kjøre gjennom Flenja tunnelen og ned til Underdal og kjøpe knallbra ost.
Eller kjøpe en togreise: Flåm - Myrdal -Flåm og oppleve huldra i fossen.


Tryckfel Julton. Skulle vara fabriken i Rjukan så klart.

Även om bryggeriet i Flåm också är värt att kika på. i Såfall skall man dock bo i Flåm så man kan inmundiga dryckerna
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Första gången i Norge och önskar tips

Inläggav Peter Nordlund » 2013-08-01/15:36

På väg hem till Stockholm från Piteå nu, i Ullånger för lite nöttet och dryck innan sista milen till Sundsvall och övernattning (inge ironbutt här inte).
Jag har upptäckte eller kanske vågat lyssna på talbok för första gången (har hitills undvikit all distraktion vid körning fram till nu) och jag gillar det skarpt! Lyssnar på Leif GW Perssons - Gustavs Grabb som jag gillar mycket.
Återkommer med en reseberättelse snart. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
ImageUploadedByTapatalk1375367758.719231.jpg
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst