Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Buster » 2013-08-04/08:01

Hmm...
Vissa planerar massa i livet, andra planerar ingenting.

Jag är lite mittemellan, som typisk svensk.

Förra veckan var jag efter Transfagarasan vid Kehlsteinhaus i sydligaste Tyskland och träffade där en italienare som tyckte det var fräckt med en "svensk så långt söderut".

Vi snackade lite och han berättade att han minsann varit vid "vårt" Nordkap...

Jag fick då erkänna att jag inte ens kört över Stockholm i Sverige, och då är det ju 2000 km kvar!

Nu har jag en sista semestervecka och det helt utan något inplanerat.

Igår kväll kom jag dock på en grej att göra!

Helsingborg-Kiruna i ett svep som SS1000 och sen över gränsen och upp på den där klippan och sen hem.

Får göra en egen mellanservice idag då jag ogillar tanken på att åka på samma olja över 1000 mil, särskilt efter den hettan motorn utsattes för i södra Europa i köer mm.

...och får ställa eventuella frågor om SS1000 här eftersom IBA har manuell registrering av forummedlemmar och det hinnas ju inte med.

Så, frågor!


1. Vad jag förstår så räcker det med ETT vittne vid start och stopp för SS1000, tex då mackpersonal?
2. Att mackstämpel funkar i "vittnesrutan"?
3. Om man kommer in för en tankning för tidigt, dvs pga att man kört 120 på 110-väg... blir man då diskad?
4. Om nån mack har slut på papper i kvittotryckaren, kan man då hälla i en slatt på en mack senare, inom 30 miles?

5. Hur är det med mackar i Finland-Norge utmed sträckan Kiruna-Nordkap?
6. Kör på Castrols GPS 10-40 i cykeln, men har ingen sådan hemma, kan man använda helsyntetolja utan estrar eller blir förbrukningen då påtaglig? (R1200GS -09)
Jag har nämligen några lådor med Gulf Formula G 5W-40 stående till bilen.

Detta skall inte bli nån "oljetråd" utan mest bara ja/nej på den frågan.
Har nog svårt att få tag i annan olja nu en söndag förutom Biltemas.

Att rundan blir "hektisk" gör mig ingenting, det är körningen jag vill åt, målen som sådana är mest bara anledningar till att få pissepaus.

Jag bor i Smålands djupa skogar, men kommer åka ner till en bekant i Hbg, övernatta och påbörja åkningen framåt fyra-fem i morgon bitti.

Tips eller tankar är också självklart välkomna i tråden!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Duvskog » 2013-08-04/09:07

Buster skrev:Hmm...
Vissa planerar massa i livet, andra planerar ingenting.

Jag är lite mittemellan, som typisk svensk.

Förra veckan var jag efter Transfagarasan vid Kehlsteinhaus i sydligaste Tyskland och träffade där en italienare som tyckte det var fräckt med en "svensk så långt söderut".

Vi snackade lite och han berättade att han minsann varit vid "vårt" Nordkap...

Jag fick då erkänna att jag inte ens kört över Stockholm i Sverige, och då är det ju 2000 km kvar!

Nu har jag en sista semestervecka och det helt utan något inplanerat.

Igår kväll kom jag dock på en grej att göra!

Helsingborg-Kiruna i ett svep som SS1000 och sen över gränsen och upp på den där klippan och sen hem.

Får göra en egen mellanservice idag då jag ogillar tanken på att åka på samma olja över 1000 mil, särskilt efter den hettan motorn utsattes för i södra Europa i köer mm.

...och får ställa eventuella frågor om SS1000 här eftersom IBA har manuell registrering av forummedlemmar och det hinnas ju inte med.

Så, frågor!


1. Vad jag förstår så räcker det med ETT vittne vid start och stopp för SS1000, tex då mackpersonal?
2. Att mackstämpel funkar i "vittnesrutan"?
3. Om man kommer in för en tankning för tidigt, dvs pga att man kört 120 på 110-väg... blir man då diskad?
4. Om nån mack har slut på papper i kvittotryckaren, kan man då hälla i en slatt på en mack senare, inom 30 miles?

5. Hur är det med mackar i Finland-Norge utmed sträckan Kiruna-Nordkap?
6. Kör på Castrols GPS 10-40 i cykeln, men har ingen sådan hemma, kan man använda helsyntetolja utan estrar eller blir förbrukningen då påtaglig? (R1200GS -09)
Jag har nämligen några lådor med Gulf Formula G 5W-40 stående till bilen.

Detta skall inte bli nån "oljetråd" utan mest bara ja/nej på den frågan.
Har nog svårt att få tag i annan olja nu en söndag förutom Biltemas.

Att rundan blir "hektisk" gör mig ingenting, det är körningen jag vill åt, målen som sådana är mest bara anledningar till att få pissepaus.

Jag bor i Smålands djupa skogar, men kommer åka ner till en bekant i Hbg, övernatta och påbörja åkningen framåt fyra-fem i morgon bitti.

Tips eller tankar är också självklart välkomna i tråden!


Jag kopierar in tråden med frågor på ironbuttforumet!

//D
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Buster » 2013-08-04/13:41

Tack och bock!

Jag kikar in titt som tätt, i båda trådarna, eftersom tiden börjar rinna iväg... men tyvärr skiner väl solen på fler ställen än bara här, så forumrävarna med kunskap är väl ute och åker rundor kan jag tänka mig...

Väntar nån timme till innan oljebyte och mc-packning, men vill lämna Smålands skogar innan skymningen.

Känns ju tråkigt om en tex hemmagrävling skall rasera en Nordkap-resa!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Buster » 2013-09-16/15:52

Körningen genomfördes efter att jag hällt i biloljan i boxern... funkade finfint.

180 mil mellan Helsingborg och Kiruna och sen vidare upp via Karesuando och in i Finland, där ut till norska kusten och Skibotn, följde E6:an upp till Alta och sen Nordkap... därefter "rakt söderut" och ner till E4:an i Sverige och hem.

496 mil på fem dagar, strålande sol större delen av tiden, regn om nätterna men då sover man ju...

Tält och sovsäck, makrill och Wasa Sport, vatten och bensin.

Mer behövs liksom inte!

(Orsaken att jag skriver i tråden nu efter månader av tystnad är att jag i natt fick resan godkänd av IBA)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Håkan » 2013-09-16/16:20

Buster skrev: att jag i natt fick resan godkänd av IBA

Grattis Buster!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-09-16/23:06

Buster skrev:Körningen genomfördes efter att jag hällt i biloljan i boxern... funkade finfint.

180 mil mellan Helsingborg och Kiruna och sen vidare upp via Karesuando och in i Finland, där ut till norska kusten och Skibotn


Ahh, Skibotn, gamla goa hemtrakter!
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav gorbra » 2013-09-17/20:43

Lite OT kanske, är det möjligt att söka 40 år i efterskott? Vi gjorde nästan samma resa -73, fast vi började i Ljungby, körde till Midnattsolsträffen där vi låg 2 dagar, när vi ändå var på hållet körde vi upp till Nordkapp också. Sedan E6:an på grusväg ner till Mo i Rana där vi vek in i Sverige igen, de norska pengarna var slut. På den tiden var det check som gällde och de svenska funkade inte i Norge. Vi körde 550 mil på totalt 10 dagar. Jag körde min Suzuki T 250 och min kusin sin Honda 125:a. Inte en misständning, de bara gick. Idag är det knappast någon som kör utanför stadsgränsen om man inte sitter på en 1000- kubikare eller större. Tiderna ändras.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Ironbutt Helsingborg-Kiruna

Inläggav Buster » 2013-09-17/21:58

Lite lustigt att just -73 nämns... nämligen då jag råkade komma till världen!
:o
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst