Hallandsås - före tåget

Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-11/11:19

Eftersom man åker BMW så kikar man naturligtvis in här då och då, är däremot inte medlem i klubben... ej heller har jag varit med på nån körning eller så, men visst har man funderat.

Men det känns som om mycket (iaf här som då är Småland-Blekinge) sker och annonseras via Facebook.

Detta känns lite udda, eftersom det väl är här klubben har sin mötesplats?

För de med Facebook är det naturligtvis inte ett problem, men jag har inte FB och hade inte dierekt tänkt skaffa heller, men vi får väl se.

Till saken!

Det är alltid kul att köra på nya ställen och ett av de nyaste är ju tunnlarna genom Hallandsås!

Borde man inte med klubben i ryggen kunna be Trafikverket om tillstånd om att få köra igenom?

Ringer man dit som privatist blir svart självklart nej, men med en välrenommerad mc-klubb i ryggen så kanske?

Jag vet inte hur det ser ut i tunneln, det kanske står meterdjupt med vatten där, eller kanske den blockeras av maskiner som monterar nåt...

Nå?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-09-11/21:28

Jag är inte säker på att jag förstår vad som är problemet, det är väl bara att bli medlem, betala medlemsavgiften, kontakta ditt DistriktsOmbud för ett ok och sätta igång att försöka ordna det hela.

För du tänkte väl inte ... :roll:

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-11/21:39

"Problemet" är att den lokala BMW-klubben som sagt mest verkar hålla till på FB.
Finns en klubbsida kan man ju tycka att det borde vara där de skulle finnas främst.
..dvs här.


Tråden handlar dock inte om det utan var mest en förklaring/ursäkt till varför jag inte blivit betalande medlem.


Tråden var en sk "intressekoll" ifall det finns intresse för att köra där, se ifall någon hade tips på hur man skulle kunna gå tillväga osv...
För som sagt, att som enskild be om detta lär vara som att beställa ett nej.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-09-11/22:00

Jag tror att intresset skulle mycket stort.
Jag tror, samma som du, att ett av de bästa sätten att försöka är att göra det med klubben i ryggen.
Jag vet att sättet att få klubbens ryggen är att bli medlem.

Välkommen i klubben så här lite på förhand!

Mvh Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Niclas Elneus » 2013-09-11/23:48

Hej Buster,

Alla förslag på aktiviteter är välkomna!

Eftersom du nämner Småland Blekinge (D11 Distriktet) så känner jag att jag borde svara. Du har rätt i att vi i D11 använder en sluten Facebook grupp väldigt mycket för infospridning och dialog då det är ett enkelt sätt att hålla kontakt på.

Men det viktigaste och bästa verktygen att nå ut till medlemmarna i distriktet är att via klubbens medlems databas informera och stöta på via mail och sms. Och då ofta hänvisa till information om aktiviteter m.m. som vi har på distriktssidan (Hemsidan)i D11. Är man inte medlem så får man inte den informationen via mail/sms. Men i princip alla aktiviteter finns listade på hemsidan.

Om man vill vara med och påverka och arrangera aktiviteter så är det bara att bli medlem och komma på vårt kommande planeringsmöte den 16/11 i Kalmar. Info om det finns både på Facebook och på hemsidan. Välkommen!

Som f.d. Hallänning och Falkenbergare så låter personligen en aktivitet i Halland lockande men kanske mer härliga grus- o asfaltsvägar i det vackra landskapet än att besöka en tunnel men vad vet jag. Eller en veckas kombinerad mc körning o laxfiske i samtliga laxälvar i länet skulle locka mig personligen.

Välkommen i klubben med kreativa o kul uppslag på aktiviteter!

Niclas, DO i D11 - Inte bara på Facebook ;-)

P.S Detta forum fyller en viktig uppgift och en av dess styrkor är sökbarheten. Att kunna hitta svar på frågor om t.ex. den egna cykeln som ngn har svarat på. Där är detta forum helt oslagbart. En annan styrka är att det som skrivs här syns i hela landet av alla medlemmar/icke medlemmar. Facebook grupperna tenderar att bli lokala och ska man följa hela klubben så måste man gå med i många FB grupper. Pro and Cons så som det ofta är. Men vi fortsätter med FB i D11 till det som det är bra för. Välkommen dit också! D.S
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-12/00:49

Vilken tur att FB finns så det kan skapas "slutna grupper" som inte är inne på
forumet och skriver en massa onödigt trams :mrgreen:
Snart är man väl ensam som kladdar här . :shock:
( Men det är ju kanske anledningen till att det skapas grupper ) :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Niclas Elneus » 2013-09-12/06:59

Hej,

Vår FB grupp i D11 är sluten men vem som helst kan knacka på och bli insläppt. Vill bara undvika eventuella spammande gästkonton.

Och den största anledningen till FB i D11 är enkelheten att använda det som forum från mobila terminaler och en del attraktiva funktioner (se nedan) Jag tycker att det är överlägset i enkelt handhavande. Även om Tapatalk som klient också har blivit riktigt bra på senare tid.

Nackdelen med FB är att många inte använder det i klubben. Man tror kanske att man behöver bli FB-vän med allt o alla och skriva om livets oväsentligheter men det behöver man alltså inte alls. Som forum för att snabbt nå ut till många av entusiasterna i D11 på ett enkelt sätt så är det riktigt bra. För nå ut med info till alla uppbackat då och då med mail/sms. Också med möjlighet att lägga ut evenemang med möjlighet till anmälan, foto, film och andra viktiga dokument som enkelt kan nås/läsas/kommenteras direkt. Oslagbart på det sättet. Sen ser vi till att i princip motsvarande information också finns på D11 sidorna på Klubbens hemsida. Det är viktigt för att dokumentera och enklare i efterhand nå fotogallerier o filmer från genomförda aktiviteter.

FB i D11 används främst för kommunikation kring kommande och genomförda aktiviteter. Och det är ett bra komplement till hemsida, mail/sms och även till detta forum som jag tycker har ett lite annat syfte.

Välkommen till vår FB grupp i D11. Det är bara att knacka på så släpper vi in Er som vill vara med och få information och enkelt kunna ha dialog med oss som är aktiva i distriktet kring allt mellan himmel och jord.
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-12/11:43

Hej Niclas!

Att åka grusväg eller krokiga vägar kan man göra på egen hand om man vill, det behöver man inte en klubb för.
Styrkan med en klubb är att man får gemenskap och som i detta fall kanske möjligheten att köra på ett i annat fall stängt ställe.
Och jag gillar som sagt att köra på ovanliga platser.

När man sedan ligger på sin dödsbädd, då kommer man nog ihåg färden genom tunneln mer än om man kört en grusväg i Halland... tex... och jag åker mc för upplevelserna och frihetens skull.

Att vem som helst kan knacka på er FB-grupp stämmer till viss del.
Det hela bygger ju på att man registrerar sig på FB.
Med en mer öppen verksamhet ökar kanske möjligheterna för nya medlemskap, då man ser vad som faktiskt sker.
Bara en tanke... troligtvis går jag med i klubben oavsett hur det blir med FB, men man kanske hade varit med i många år om man redan innan visste vad som faktiskt pågick.

Jag har varit med på körning med dig och blev imponerad av både upplägg, genomförande och idéer, och det var då tankar om medlemskap föddes.

...trots att jag annars mest åker mc som ensamvarg...


Som fd hallänning kanske du dessutom även känner till att denna tunnel egentligen inte har så mycket med Halland att göra då den varken börjar, går, eller slutar i Halland... utan faktiskt helt och hållet är i Skåne.
;)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Niclas Elneus » 2013-09-12/17:38

:-)!

Kul att du gillade vår aktivitet! Håller med dig i det du skriver och att Hallandsåsen råkar ligga i Skåne måste ju vara ett kartfel ;-). Välkommen till D11 på fler aktiviteter! Och ja, jag följer med till Skånes Hallandssås när aktiviteten blir sjösatt :-).

Och välkommen till klubben!

mvh

Niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Marie » 2013-09-13/01:49

Det är ju tur att man inte är hallänning, eftersom man hör till dem som absolut vägrar använda facebook.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-13/11:21

Då är vi alltså iaf TVÅ!
(men jag vacklar lite ibland)

Huruvida hallänningar är välkomna gruppen för Småland-Blekinge vet jag iofs inte...

Jag är snålänning.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-13/17:01

Buster skrev:

Som fd hallänning kanske du dessutom även känner till att denna tunnel egentligen inte har så mycket med Halland att göra då den varken börjar, går, eller slutar i Halland... utan faktiskt helt och hållet är i Skåne.
;)


Norra delen av tunnlarna inklusive norra tunnelmynningarna ligger i landskapet Halland. :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-13/19:21

DaK skrev:Norra delen av tunnlarna inklusive norra tunnelmynningarna ligger i landskapet Halland. :!:


Spännande!

Enligt mina uppgifter skall det vara Skåne.
Detta är "fel sida" av Skåne för mig så känner ärligt talat inte till geografin där borta så jätteväl, men jag har här satt en punkt på en karta där jag har förstått att norra öppningen är:
http://kartor.eniro.se/m/n13pb

Och strecket som går tre kilometer norr om denna punkt sägs vara gränsen mellan Skåne och Halland.

Men detta stämmer alltså inte...?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-13/20:27

Buster skrev:
DaK skrev:Norra delen av tunnlarna inklusive norra tunnelmynningarna ligger i landskapet Halland. :!:


Spännande!

Enligt mina uppgifter skall det vara Skåne.
Detta är "fel sida" av Skåne för mig så känner ärligt talat inte till geografin där borta så jätteväl, men jag har här satt en punkt på en karta där jag har förstått att norra öppningen är:
http://kartor.eniro.se/m/n13pb

Och strecket som går tre kilometer norr om denna punkt sägs vara gränsen mellan Skåne och Halland.

Men detta stämmer alltså inte...?


Det stämmer men det är länsgränsen, Östra Karup ligger i Skåne län men landskapet Halland.

Efter att jag har kört lastbil genom tunneln några gånger är jag mycket tveksam till att köra genom med MC, även om man skulle få tillstånd, vilket jag tror är en omöjlighet av flera orsaker.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-13/20:44

Man lär sig något nytt varje dag, jag levde i tron att länsgränser var desamma som landskapsgränser.

Utveckla gärna varför du är tveksam att passera tunneln med mc även om man nu får tillstånd?
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Marie » 2013-09-13/21:19

Buster skrev:Man lär sig något nytt varje dag, jag levde i tron att länsgränser var desamma som landskapsgränser.


Det gäller då i synnerhet inte för Halland.

Östra Karup är som sagts tidigare Halland, men Skåne län.
Hyltebruk är Småland, men Hallands län.
Kungsäter är Västergötland, men Hallands län

Och det finns många fler exempel. Jag tror att det i fråga om läns-landskapsgränser finns avvikelser för de allra flesta landskap någonstans...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-14/08:37

Buster skrev:
Utveckla gärna varför du är tveksam att passera tunneln med mc även om man nu får tillstånd?


Underlaget i tunnlarna ändrar sig efterhand som bygget fortskrider, men när jag körde igenom östra tunneln i juli påminde "vägen" om det man ser på bilder från ryska landsbygden.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Max Mad » 2013-09-14/09:09

niceln skrev: Eller en veckas kombinerad mc körning o laxfiske i samtliga laxälvar i länet skulle locka mig personligen.

Va ! :o
Var det någon som nämnde något om laxfiske !?
Och kanske ställer upp som Ghillie i de Halländska älvarna !? :shock:
Jag är på, när åker vi !! ;)
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Niclas Elneus » 2013-09-16/07:35

Tony,

Jo, tanken att kombinera MC tripp med laxfiske i Halland och kanske i mina nya hemtrakter på östkusten (EM och/ eller Mörrums) finns. Skulle kunna fixa det 2014 om intresse finns. Än mer häftigt hade givetvis varit en kombi resa till Skottland eller Norge. Möjligheterna är många.
Eller kanske lättare med enhands... vet direkt 8-10 stycken med GS och enhands. Bosnien/Slovenien kanske?

Det kan iofs vara ett problem att kombinera nöje med nöje. Vad ska man fokusera mest på...

Vi ska planera 2014 den 16 december i D11.

Välkommen med förslag på aktiviteter och engagemang att arrangera och delta !

Lite OT kanske i denna tråd. Intressant att tråden resulterar i ett förtydligande kring de Halländska gränserna. :-)

Och kanske ett uppvaknande kring att FB inte är så farligt utan kanske tom ett bra i vissa sammanhang! :-). Just nu finns det tex en hälsning från Jörgen Palmér från smuggelvägar Italien/Frankrike på FB i vår D11 grupp. Välkommen in för att se fler.

Bild

Med vänlig hälsning,

Niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Duvskog » 2013-09-16/14:28

niceln skrev:Tony,

Jo, tanken att kombinera MC tripp med laxfiske i Halland och kanske i mina nya hemtrakter på östkusten (EM och/ eller Mörrums) finns. Skulle kunna fixa det 2014 om intresse finns. Än mer häftigt hade givetvis varit en kombi resa till Skottland eller Norge. Möjligheterna är många.
Eller kanske lättare med enhands... vet direkt 8-10 stycken med GS och enhands. Bosnien/Slovenien kanske?

Det kan iofs vara ett problem att kombinera nöje med nöje. Vad ska man fokusera mest på...

Vi ska planera 2014 den 16 december i D11.

Välkommen med förslag på aktiviteter och engagemang att arrangera och delta !

Lite OT kanske i denna tråd. Intressant att tråden resulterar i ett förtydligande kring de Halländska gränserna. :-)

Och kanske ett uppvaknande kring att FB inte är så farligt utan kanske tom ett bra i vissa sammanhang! :-). Just nu finns det tex en hälsning från Jörgen Palmér från smuggelvägar Italien/Frankrike på FB i vår D11 grupp. Välkommen in för att se fler.

Bild

Med vänlig hälsning,

Niclas


Visst är det väl LigurischeGrenzKammStrasse? Körde den för några år sedan. Fantastisk!

//Daniel
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-16/16:06

DaK skrev:Underlaget i tunnlarna ändrar sig efterhand som bygget fortskrider, men när jag körde igenom östra tunneln i juli påminde "vägen" om det man ser på bilder från ryska landsbygden.


Med meterdjup lera och tjällossning som vara året om... typ?


niceln skrev:...vet direkt 8-10 stycken med GS och enhands. Bosnien/Slovenien kanske?


Ifall det bli Bosnienresa så hänger jag kanske på, har kört där nere en del under några år och imponeras mer och mer av det landet!
Nytt för i år var att Garmin minsann fått in kartor i GPS:en!
Innan tragglade man sig runt med kartbok i scala 1:800 000 eller nåt... nu blev friheten SÅ mycket större!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-16/16:14

Buster skrev:
DaK skrev:Nytt för i år var att Garmin minsann fått in kartor i GPS:en!
Innan tragglade man sig runt med kartbok i scala 1:800 000 eller nåt...
nu blev friheten SÅ mycket större!

Blir friheten större för att man binder sej till en GPS :?
Den kan ha sina fördelar men frihet skapar den inte (tycker jag)

Ang.tunneln i Hallandsåsen : Ta en långresa genom Norge i stället .
Där har dom alla varianter . Ifrån ljusa och fina till kolsvarta hål i väggen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-16/17:47

Buster skrev:
DaK skrev:Underlaget i tunnlarna ändrar sig efterhand som bygget fortskrider, men när jag körde igenom östra tunneln i juli påminde "vägen" om det man ser på bilder från ryska landsbygden.


Med meterdjup lera och tjällossning som vara året om... typ?


Leran var väl inte meterdjup men att par decimeter på många ställen, och på andra ställen var det extremt ojämnt med stora vattenfyllda hålor. Där man körde på betongliningen stod det på vissa ställen nästan halvmeterdjupt vatten. Skulle man köra tvåhjuling på liningen som är cirkelrund så hamnar man ju i mitten där vattnet är som djupast. Underlaget är dock fast så risken att fastna är betydligt mindre än på ryska vägar. Enda gången jag fastnade och behövde bärgning berodde det på punktering.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-16/18:02

Kovlingen skrev:
Ang.tunneln i Hallandsåsen : Ta en långresa genom Norge i stället .
Där har dom alla varianter . Ifrån ljusa och fina till kolsvarta hål i väggen :shock:

För det första heter det inte Hallandsåsen utan Hallandsås och för det andra är jag tämligen säker på att tunnelvarianten med konkav cirkelrund körbana saknas i Norge. Det skulle bli alldeles för intressant vid möte när båda bilarna kör mot högerkanten :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Buster » 2013-09-16/19:24

Kovlingen skrev:Blir friheten större för att man binder sej till en GPS :?
Den kan ha sina fördelar men frihet skapar den inte (tycker jag)


Ja, klart det skapar frihet när man ser vart man är, när man kan se var vägen går innan man kört den till dess slut osv...
Varför man skulle binda sig till något förstår jag inte alls.

Har man en karta att gå efter där hela landet är med på ett uppslag så finns varken småvägar eller grusvägar med, men om man kan se dessa innan man lämnar de stora vägarna så får man både en trygghet och en bättre upplevelse, det anser iaf jag.
Ofta kan man ju tex hitta genvägar man annars skulle missa, man ser att det kanske finns serpentinvägar om man kör andra sidan berget istället för den först tänkta, osv osv...

För i år lyckades jag få tag i en karta i skala 1:250 000 och den var väldigt detaljerad, men ändå inte i närheten som GPS:ens.

Jag använder alltså inte GPS:en för att ladda in en strikt rutt hemma, ej heller för att låta en navigera till ett specifikt mål när man "utforskar" nya områden.


Gällande trygghet så kan det nämnas att jag senast förra året fick maskinproblem där nere.
Ringde larmnumret och kom till Köpenhamn, de kopplade mig då till deras "kille i området".
Han var i Slovenien...... och jag satt på en grusväg ute mitt i ingenstans på den bosniska landsbygden.
Totalt omöjligt att förklara var man var, hade inte GPS alls med mig så kunde inte ge koordinater heller... hade kört runt på måfå i flera timmar... och Slovenien är inte ens angränsande land, Kroatien ligger däremellan, så klart inte den killen kände till något där...
Allt löstes dock, med hjälp av den mycket servicevänliga lokalbefolkningen och efter knappa veckan var jag på rull igen!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-16/20:26

Hallandsås eller Hallandsåsen är väl vilket som .
Då kallar jag det "Landhöjningen" då för det är väl med näppe en ås heller ;)
Samma sak som när jag var på årsträffen i Halmstad . Jag och 2 kompisar skulle
leta reda på Galgberget . Vi körde "över" det innan vi efter att ha frågat en joggare
hittade det Det var väl fint där men "Berg " kan man väl inte kalla det :mrgreen:
( Hustaken "nedanför" låg i nivå ) :D

Ang GPS så kan jag väl komma att ändra mej . Men ! Frihet vill inte Jag kalla det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-09-16/23:03

Kovlingen skrev:Hallandsås eller Hallandsåsen är väl vilket som .
Då kallar jag det "Landhöjningen" då för det är väl med näppe en ås heller ;)
Samma sak som när jag var på årsträffen i Halmstad . Jag och 2 kompisar skulle
leta reda på Galgberget . Vi körde "över" det innan vi efter att ha frågat en joggare
hittade det Det var väl fint där men "Berg " kan man väl inte kalla det :mrgreen:
( Hustaken "nedanför" låg i nivå ) :D

Ang GPS så kan jag väl komma att ändra mej . Men ! Frihet vill inte Jag kalla det .


Nja, jag vill nog påstå att Hallandsåsen är en äkta förhöjning, ganska pampig när man kör uppe på den och ändå rätt hög trots allt. Jag är född och uppvuxen som barn i skuggan av Fagernesfjellet i Narvik, vilket förstås är en annat typ av berg. Men Hallandsåsen är trots allt mycket vacker. Och det är ju så att ett äpple är ett äpple och ett päron ett päron och de kan ju inte riktigt jämföras rättvist :D
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Marie » 2013-09-16/23:12

Vad som är rätt eller fel kan nog de lärde tvista om länge...

Men vi som bott på åsens sydsluttning säger i varje fall "Hallandsåsen"...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-17/06:07

Marie skrev:Men vi som bott på åsens sydsluttning säger i varje fall "Hallandsåsen"...

Jag som bor lite längre upp än norr-sluttningen har aldrig hört nått annat heller ;)
Fin pulkabacke mot norr :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-17/07:32

Marie skrev:Vad som är rätt eller fel kan nog de lärde tvista om länge...

Men vi som bott på åsens sydsluttning säger i varje fall "Hallandsåsen"...


Jag trodde att ni bara sa "Åsen", Lantmäteriet säger iallafall Hallandsås. Jag har någonstans läst en förklaring till varför det heter Hallandsås men Nävlingeåsen, Linderödsåsen, Söderåsen och Romeleåsen men jag minns tyvärr inte var.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Thomas Stadin » 2013-09-17/18:57

Kovlingen skrev:Hallandsås eller Hallandsåsen är väl vilket som .
Då kallar jag det "Landhöjningen" då för det är väl med näppe en ås heller ;)


OT

Det är ingen ås utan en horst.

Från Wikipedia:

Horst

En horst är ett geologiskt fenomen som uppstått genom en förskjutning längs förkastningar så att områdena på ömse sidor om horsten har sjunkit ned (eller området som definierar horsten har skjutits uppåt). Motsatsen till en horst är en gravsänka. Horstar är vanligt förekommande i geologiska gränsområden som Skåne, där horstarna i nordväst-sydöstlig riktning utgör ett markant drag i landskapet och skiljer mellan den nordeuropeiska plattan och den skandinaviska. En annan känd horst är Kolmården som höjer sig högt över Bråviken, som går i en gravsänka. Även här handlar det om en gräns mellan Östergötlands slätt- och skogsbygd.
Exempel

De skånska åsarna (Hallandsås, Nävlingeåsen, Linderödsåsen, Söderåsen och Romeleåsen) är exempel på horstar i Sverige. Kullaberg är en isolerad horst i Söderåsens förlängning. Bornholm utgör fortsättning av de skånska åsarna.

I Varberg finns Håstensberget, som ännu på 1800-talet skrevs Horststensberget.


Ett välkänt exempel på kontinenten är franska Vogeserna och tyska Schwarzwald på ömse sidor om floden Rhen norr om Basel. Rhen löper alltså där i en gravsänka.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Horst
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-17/21:29

tstadin skrev:
Kovlingen skrev:Hallandsås eller Hallandsåsen är väl vilket som .
Då kallar jag det "Landhöjningen" då för det är väl med näppe en ås heller ;)


OT

Det är ingen ås utan en horst.

Från Wikipedia:

Horst

En horst är ett geologiskt fenomen som uppstått genom en förskjutning längs förkastningar så att områdena på ömse sidor om horsten har sjunkit ned (eller området som definierar horsten har skjutits uppåt). Motsatsen till en horst är en gravsänka. Horstar är vanligt förekommande i geologiska gränsområden som Skåne, där horstarna i nordväst-sydöstlig riktning utgör ett markant drag i landskapet och skiljer mellan den nordeuropeiska plattan och den skandinaviska. En annan känd horst är Kolmården som höjer sig högt över Bråviken, som går i en gravsänka. Även här handlar det om en gräns mellan Östergötlands slätt- och skogsbygd.
Exempel

De skånska åsarna (Hallandsås, Nävlingeåsen, Linderödsåsen, Söderåsen och Romeleåsen) är exempel på horstar i Sverige. Kullaberg är en isolerad horst i Söderåsens förlängning. Bornholm utgör fortsättning av de skånska åsarna.

I Varberg finns Håstensberget, som ännu på 1800-talet skrevs Horststensberget.


Ett välkänt exempel på kontinenten är franska Vogeserna och tyska Schwarzwald på ömse sidor om floden Rhen norr om Basel. Rhen löper alltså där i en gravsänka.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Horst


Du kanske skulle läst även följande Wikipedia-artikel http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85s
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-18/00:08

Bara hade en åsikt om en liten förhöjning i plattlandet . En sådan liten kulle
är väl inte värd att lägga ner nån större energi på ;) ( kalla det vad man vill )
Själv har jag en massor av berg i närheten :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-18/14:37

I Wiki. översattes Ås med Ridge . Kommer då osökt att tänka på filmen "Heartbreak Ridge"
Skulle då bli "Hjärtekrossaråsen" eller nått liknande :mrgreen:
Funderar på om Vägverket har lyckats ta död på Hallandsås/en genom att gå rakt igenom :?
Landskapet och vattentäkterna lyckades de ju ganska bra med :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav DaK » 2013-09-18/15:54

Kovlingen skrev:I
Funderar på om Vägverket har lyckats ta död på Hallandsås/en genom att gå rakt igenom :?
Landskapet och vattentäkterna lyckades de ju ganska bra med :shock:


Det är väl enklast att du åker dit och kollar, så att du får bilda dig en egen uppfattning om läget.

OBS. Jag har inte anmärkt på att du skrivit Vägverket istället för Trafikverket! :lol:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Hallandsås - före tåget

Inläggav Kovlingen » 2013-09-18/16:33

:D :D :D Mera OT :mrgreen: :oops:
Vi tog vägen runt "Åsen" på försommaren . Halmstad , neråt Torekov och sedan till Ängeholm .
Fint men vi fick ordentligt med rotblöta över oss . Körde fel i nån jämrans korsning
i Ängelholm och var tvungen att stanna i spöregnet för att lokalisera oss .
Slutade med att vi fick ett natthärbärge på Råbocka Camping . ( Tack å lov )
Dagen efter sken solen igen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst