Skandinavien runt.

Skandinavien runt.

Inläggav Bosse 1 » 2013-09-28/12:24

Funderar på att åka Skandinavien runt juni 2014 dvs färja till Helsingfors, följa Finsk-Ryska gränsen till Kirkenes och sedan, tror jag, följa Norska kusten söderut. Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.
Jag har tittat på Garmins map source för sträckan i Finland men blir inte klok på om det är någon ide att åka grushoj. De flesta grusvägarna verkar gå i ost-västlig riktning och avbryts av vattendrag i nordlig riktning. Någon som vet ? Alla tips är välkomna.
Bosse
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Skandinavien runt.

Inläggav noh » 2013-09-30/17:23

Jag åkte 250+ mil i Finland denna sommar, varav merparten i östra delen. Kom dock aldrig så högt upp som du tänker dig. Visst är det grusvägar, men de är oftast av god kvalitet. Att ta en grushoj bara för grusvägarna i Finland, med tanke på hela resan, verkar inte vara någon god idé. Själv körde jag, med gumman ombord, på en 1600 GT och det gick utmärkt. Enda problemet är att hojen blir riktigt skitig om det är vått.

Ett tips om du jobbar med Garmin på datorn, helst skall det vara BaseCamp men det funkar även i MapSource, är att visa rutterna i Google Earth. Där kan du sedan "köra rutten i "Street View", så ser du ganska väl vägstandarden.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-09-30/21:10

Bosse 1 skrev:Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.

Jösses! Med den resplanen räcker ju sevärdheter mm till att fylla en bok!
Själv åkte jag "Via Karelia" (i alla fall den mellersta och norra delen): Helsingfors - Kajani - Suomussalmi - Kemijärvi - Ivalo - Kirkenes. På den rutten behövs definitivt ingen grushoj! Den är en aning tradig upp till Kemijärvi (mycket skog och många rakor blir det), men sedan blir det bättre.

Du kan läsa mycket mer om den resan på www.cruisarklubben.se, där hövdingen t o m givit mig en egen rubrik! - och om åtskilliga Norgereseor dessförinnan och därefter. Bara att stjäla idéer, så många Du vill.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Bosse 1 » 2013-10-03/11:34

Bror Gårdelöf skrev:
Bosse 1 skrev:Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.

Jösses! Med den resplanen räcker ju sevärdheter mm till att fylla en bok!
Själv åkte jag "Via Karelia" (i alla fall den mellersta och norra delen): Helsingfors - Kajani - Suomussalmi - Kemijärvi - Ivalo - Kirkenes. På den rutten behövs definitivt ingen grushoj! Den är en aning tradig upp till Kemijärvi (mycket skog och många rakor blir det), men sedan blir det bättre.

Du kan läsa mycket mer om den resan på http://www.cruisarklubben.se, där hövdingen t o m givit mig en egen rubrik! - och om åtskilliga Norgereseor dessförinnan och därefter. Bara att stjäla idéer, så många Du vill.


Bra-dåligt. Bra att jag inte längre behöver fundera över grushoj på denna tur. Dåligt, eller synd, att att det inte blir en grustur.
Tack för denna info. Nu kan jag planera en tur för min K 1200 GT.
Bosse
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-10-03/19:20

Du kan definitivt planera för asfalt! De finska vägarna är generellt bättre än de Svenska. Att följa den ryska gränsen norrut är lite knöligt, beroende på de vägsträckningar Du nämner. När Du kommer i norra Finland är det huvudvägarna förbi Ivalo-Enari som gäller. I Inari svänger Du mot Sevettijärvi för att till slut hamna i Norge (Neiden).
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Bosse 1 » 2013-10-12/06:54

noh skrev:Jag åkte 250+ mil i Finland denna sommar, varav merparten i östra delen. Kom dock aldrig så högt upp som du tänker dig. Visst är det grusvägar, men de är oftast av god kvalitet. Att ta en grushoj bara för grusvägarna i Finland, med tanke på hela resan, verkar inte vara någon god idé. Själv körde jag, med gumman ombord, på en 1600 GT och det gick utmärkt. Enda problemet är att hojen blir riktigt skitig om det är vått.

Ett tips om du jobbar med Garmin på datorn, helst skall det vara BaseCamp men det funkar även i MapSource, är att visa rutterna i Google Earth. Där kan du sedan "köra rutten i "Street View", så ser du ganska väl vägstandarden.


Många tack. Det blir bara roligare och roligare ju mer man lär sig om rutthantering. Nu har jag även kunnat titta in i den miljö, vägar och natur, som vi skall åka i sommar. Vad kommer härnäst måntro ?
Bosse
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51

Re: Sv: Skandinavien runt.

Inläggav Tobias » 2013-10-15/14:29

3d i super upplösning. Efter det 360 graders 3d i oändlig upplösning.

Om du vill hotta till det redan nu kan du ju köpa en fet fläkt o olika doftgranar som du växlar mellan.

Bonus: sitter du tillräckligt länge framför burken hjälper säkert frugan till o simulera en avåkning. Så glöm inte stället o hjälmen! :-D

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Thomas Stadin » 2013-12-04/21:55

Bosse 1 skrev:
Bra-dåligt. Bra att jag inte längre behöver fundera över grushoj på denna tur. Dåligt, eller synd, att att det inte blir en grustur.
Tack för denna info. Nu kan jag planera en tur för min K 1200 GT.
Bosse


Ett alternativ till grushoj kunde annars vara att utrusta din hoj med sk 90/10-däck. Metzeler´s Tourance NEXT är ett sådant och det finns bla i dimensionerna 120/70-17 och 180/55-17. För att vara på den säkra sidan så kontrollera belastningsindex innan ett ev köp!
NEXT är originalmonterade på GS. De håller länge och fungerar på grus och asfalt i både vått och torrt.
För mer seriös gruskörning så finns Continental TKC80 men de är inget kul på asfalt. Har heller aldrig sett sådana på en K1200GT :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Magne » 2013-12-05/12:31

Bosse 1 skrev:Funderar på att åka Skandinavien runt juni 2014 dvs färja till Helsingfors, följa Finsk-Ryska gränsen till Kirkenes och sedan, tror jag, följa Norska kusten söderut. Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.
Jag har tittat på Garmins map source för sträckan i Finland men blir inte klok på om det är någon ide att åka grushoj. De flesta grusvägarna verkar gå i ost-västlig riktning och avbryts av vattendrag i nordlig riktning. Någon som vet ? Alla tips är välkomna.
Bosse


Väl framme i Kirkenes, ta vägen söderut mot Svanvik och kolla över gränsen till Ryssland. Kanske ser du en och annan björn :-)
http://www.kirkenesinfo.no/hXGXySMRvO14.9.idium

Sök upp det lilla samhället Bugöynäs.
Liten udda sak, busskuren i Björnevatn http://www.panoramio.com/photo/71322102

Ha en god tur!
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-12-05/17:42

Magne skrev:
Bosse 1 skrev:Funderar på att åka Skandinavien runt juni 2014 dvs färja till Helsingfors, följa Finsk-Ryska gränsen till Kirkenes och sedan, tror jag, följa Norska kusten söderut. Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.
Jag har tittat på Garmins map source för sträckan i Finland men blir inte klok på om det är någon ide att åka grushoj. De flesta grusvägarna verkar gå i ost-västlig riktning och avbryts av vattendrag i nordlig riktning. Någon som vet ? Alla tips är välkomna.
Bosse


Väl framme i Kirkenes, ta vägen söderut mot Svanvik och kolla över gränsen till Ryssland. Kanske ser du en och annan björn :-)
http://www.kirkenesinfo.no/hXGXySMRvO14.9.idium

Sök upp det lilla samhället Bugöynäs.
Liten udda sak, busskuren i Björnevatn http://www.panoramio.com/photo/71322102

Ha en god tur!


Går det fortfarande att köra upp på berget i Svanvik, så man ser Nikel?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Sv: Skandinavien runt.

Inläggav Magne » 2013-12-06/18:03

Lars-Erik Holmberg skrev:
Magne skrev:
Bosse 1 skrev:Funderar på att åka Skandinavien runt juni 2014 dvs färja till Helsingfors, följa Finsk-Ryska gränsen till Kirkenes och sedan, tror jag, följa Norska kusten söderut. Tips önskas om sevärdheter, fina måste vägar, boende mm.
Jag har tittat på Garmins map source för sträckan i Finland men blir inte klok på om det är någon ide att åka grushoj. De flesta grusvägarna verkar gå i ost-västlig riktning och avbryts av vattendrag i nordlig riktning. Någon som vet ? Alla tips är välkomna.
Bosse


Väl framme i Kirkenes, ta vägen söderut mot Svanvik och kolla över gränsen till Ryssland. Kanske ser du en och annan björn :-)
http://www.kirkenesinfo.no/hXGXySMRvO14.9.idium

Sök upp det lilla samhället Bugöynäs.
Liten udda sak, busskuren i Björnevatn http://www.panoramio.com/photo/71322102

Ha en god tur!


Går det fortfarande att köra upp på berget i Svanvik, så man ser Nikel?

Javisst, följ skyltar Höyde 96 :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-12-06/21:16

Hmm, den skylten missade jag senast jag var där. På 70-talet var jag upp och såg förödelsen runt Nikel.
Jag vill tipsa om att åka till Vadsö och följa med Edgar Olsen; www.kuningasrapusafari.fi, och fiska kungskrabba! Färsk nykokt kungskrabba på varm franska med vitlök smakar gudomligt!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Skandinavien runt.

Inläggav Bosse 1 » 2013-12-11/10:27

Många tack för tipsen. Har just beställt en Garmin kamera så jag hoppas hinna lära mej den och komma hem med lite trevliga bildminnen.
Bosse :D
Bosse 1
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2010-01-18/14:51


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst