England 2014 - Ta sig dit?!

England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav shappe1 » 2013-10-24/20:08

Hej på er
Nästa år är planen två veckor på MC i England/Wales. 2005 åkte vi i Skottland och det var en mycket positiv upplevelse. På den tiden gick det att åka färja från Göteborg. Nu är det väll Esbjerg som gäller om man vill åka båt. Alternativt att dra ner till Hoek van Holland eller Oostende och därifrån färja. Det brukar vara knöligt att ta sig förbi Hamburområdet/Elbe utan köer och så är det ytterligare en rejäl bit till. Lite miniIronbuttstuk på sätt och vis. Ytterligare 700 km jämfört med att åka till Esbjerg.

Färjan från Esbjerg kräver förmodligen en god portion framförhållning för att få plats precis då man vill. Vi har ännu inte beslutat när vi ska resa. Troligen direkt efter midsommar. Min fråga är därför: :?:

Hur länge vågar man vänta med att beställa biljetter men ändå vara säker på att det finns plats som man önskar? Brukar det vara lika hårt tryck på denna tur som det är på AutoZug från Hamburg? Vi blir sex personer på tre hojar.

Hälsningar
Anders
shappe1
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2013-03-22/09:14

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav kirre777 » 2013-10-24/20:19

Vill minnas att man kunde åka fraktbåt Göteborg - Immingham för några år sedan. Men jag tror man får ringa dfds då.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav Mimmi » 2013-10-24/20:24

Hej!

Såvitt jag förstår går det två linjer, trafikerade med fraktfärjor mellan Göteborg och England. Göteborg - Immingham och Göteborg - Tilbury.

http://www.directferries.se/dfds_seaways_frakt.htm
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav shappe1 » 2013-10-25/18:24

Det vore trevligt om man kunde få ombord hojarna på dessa fraktbåtar. Men man måste säkert ringa dom på deras kopparlina. Dom hänvisar "turister" och nöjestransporter till Esbjerg.

Tycker det känns lite surt att beställa på nätet och tvingas betala resan 6-8 månader innan avresa. Men lite gratis likviditet skulle inte heller jag tacka nej till om jag vore rederiägare.

Om det är nej från nyttofraktbåtarna från Göteborg så kvarstår frågan hur intensuv efterfrågan på Esbjergbåten är under sommartid. Måste man beställa i t.ex. februari?

Tack för tipsen
Anders
shappe1
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2013-03-22/09:14

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-25/18:48

Tidigare (fram t o m förra året) har det i alla fall gått att åka med bil från Göteborg på fraktfärjorna, en klubb för brittiska "expats" här har haft rabatter hos DFDS. Numera tror jag rabattavtalet är uppsagt p g a för dåligt utnyttjande, men jag vet inte om det innebär att man inte kan åka från Göteborg längre om man inte kör lastbil. Man får nog ringa DFDS och kolla.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem att smyga med en hoj eller fem bland alla lastbilar och släp, plats finns säkert, och hytter med. Det hänger nog snarare på andra faktorer om man inte vill ha med "turister".
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-25/18:55

Sedan har Du ju ett helt annat alternativ: Färjan Göteborg - Kiel (eller exempelvis Trelleborg - Travemünde) och därefter ny färja Hamburg - Harwich eller IJmuiden (i Holland) - Harwich.

Nu var det i och för sig många år sedan jag åkte de två sistnämnda rutterna, så det behöver dubbelkollas - om Du nu anser, att de skulle vara ett alternativ. Men dessa trafikerades i alla fall med reguljära bilfärjor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-25/19:11

Ska man till Tyskland är det nog billigare att köra ner; Göteborg-Kiel någon gång nästa sommar, billigaste biljetten och budgethytt nere i kölsvinet skulle kosta runt 2300:- för mig + hoj. Dit ner borde man kunna ta sig på en dag från Göteborg utan att skrynkla asfalt.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav Ralsbo » 2013-10-26/00:33

Har åkt från Esbjerg till England flera gånger just kring midsommar.
Aldrig några problem att få plats på färjan vid den tiden.
Har även åkt ner och köpt biljett direkt på plats utan problem.
Ralsbo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2011-12-16/15:58

Re: England 2014 - Ta sig dit?!

Inläggav shappe1 » 2013-10-26/09:27

Ralsbo skrev:Har åkt från Esbjerg till England flera gånger just kring midsommar.
Aldrig några problem att få plats på färjan vid den tiden.
Har även åkt ner och köpt biljett direkt på plats utan problem.


Det får avgöra saken. Vi ligger lågt med biljettbeställning till någon månad innan avfärd. Tack till alla andra för era inspel. Ska ringa fraktalternativet och lyssna vad dom säger. Förmodligen vill dom inte ha "turistförfrågningar" till dessa båtar som standardoption men lämnar plats för de lite mer "företagsamma" "turisterna".

Tack alla
shappe1
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2013-03-22/09:14


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst