Hyra MC på Gran Canaria?

Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-04/17:03

Nån som hyrt hoj på Gran Canaria på sistone, och kan tipsa om någon bra uthyrare?
Vi ska dit nästa vecka, kommer att bo i Las Palmas, men de flesta uthyrarna verkar finnas på södra delen av ön.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Håkan » 2013-11-04/17:20

Har gjort det där, det rekommenderas. Som alltid ett härligt sätt att se landet. Det var cirka 10 år sen nu så nåt bra tips kan jag inte ge. Vi bodde på södra delen av ön och tog bara nån uthyrare inom promenadavstånd från hotellet. Men ön är ju inte så stor, det går väl att ta sig till södra delen om ni föredrar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Taurus » 2013-11-05/01:38

Hej Gunnar,

Jag har hyrt både på syd- och nordsidan vid 5 tillfällen och kört på nästan alla vägar på ön.

Strax utanför Las Palmas ligger Dr Moto, doctor-moto.com .
Deras utbud är sådär men de har Suzuki V-strom 650 vilken är en mkt bekväm och lättkörd maskin. Vridet är bra att ha vid nivåskillnaderna, framför allt i hårnålskurvor.

På sydsidan finns, som du säkert sett, 3-4 uthyrare av tillräckligt stora maskiner och utbudet är mkt större än hos Doctor Moto.

En billig och ganska smidig variant att ta sig till/från sydsidan är att boka hyrbil för ett dygn vid ankomsten (gissar att ni inte hyr MC ankomstdagen?).
Detta förutsätter att ni är två och båda har körkort för bil.
T.ex: Kör till hotellet. Dan efter kör ni till sydsidan och hämtar MCn. Sen kör ni till flygplatsen och lämnar bilen(inom ett dygn från från det ni hyrde bilen).
Hyr bil igen för dagen ni ska lämna MCn och gör tvärtom.
Det blir MKT billigare än att ta taxi och hyfsat enklare med all utrustning som ska med/på.

Vet inte om ni varit på ön tidigare?
Nästan hela ön är fin att köra på men den norra delen och främst den västra norra delen har i mitt tycke vackrast och mest omväxlande natur. Men hela ön är så omväxlande att det aldrig blir riktigt tråkigt nånstans.
Kör man mkt och gör få stopp hinner man runt 20 mil/dag. Men då är man bra trött pga av all koncentration då få vägar i bergen har två markerade filer och i varje skymd kurva måste man utgå från att man möter en buss el lastbil som tar upp hela vägen i kurvan.
Se till att ni hinner hem eller ned till motorvägen innan det blir mörkt. Räkna med max runt en timmas körning ned till Las Palmas el motorvägen om ni är längst upp i bergen.
Och missa inte utsikten från högsta toppen, Pico de las Nieves, på knappt 2000 m. Har ni tur med vädret ser ni berget Teide (3718 m) på Tenerife som ligger ca 8 mil från utsiktplatsen.

Ha det gott på ön!
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Olof Eriksson » 2013-11-05/07:29

Va kul du kommer att få Gunnar.

Jag skall själv till Teneriffa snart(Los Christianos). Är det någon som har åkt mc där då?

Såg att dom hyrde ut BMW hojar där. F700, F800 & R1200 GS hade dom. Får se om jag kan övertala frugan. Så jag kan hyra mc i ett par dagar.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Taurus » 2013-11-05/08:26

Olof Eriksson skrev:Va kul du kommer att få Gunnar.

Jag skall själv till Teneriffa snart(Los Christianos). Är det någon som har åkt mc där då?

Såg att dom hyrde ut BMW hojar där. F700, F800 & R1200 GS hade dom. Får se om jag kan övertala frugan. Så jag kan hyra mc i ett par dagar.



Hej!
Kolla mitt inlägg om Teneriffa 12-10-29.
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-05/10:04

Tack för tipsen!

Det lutar nog åt, att vi hyr en bil för hela veckan - då kan vi ställa bilen hos någon av MC-uthyrarna på sydsidan 1-2 dagar, medan vi roar oss på MC.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Olof Eriksson » 2013-11-05/10:23

Gunnar Elmgren skrev:Tack för tipsen!

Det lutar nog åt, att vi hyr en bil för hela veckan - då kan vi ställa bilen hos någon av MC-uthyrarna på sydsidan 1-2 dagar, medan vi roar oss på MC.

Har sett att flera hyr ut med minimum 3 dagar på Teneriffa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-05/11:36

Olof Eriksson skrev:Har sett att flera hyr ut med minimum 3 dagar på Teneriffa.

Verkar inte vara några problem alls att hyra på 1 eller 2 dagar på Gran Canaria.
En annan fundering - ska man ta med egen utrustning, eller ska man nöja sig med det uthyraren erbjuder?
(Hjälm verkar ingå i hyran hos alla, och för några € extra kan man hyra jacka, handskar och ryggskydd).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Magne » 2013-11-05/13:23

Gunnar Elmgren skrev:
Olof Eriksson skrev:Har sett att flera hyr ut med minimum 3 dagar på Teneriffa.

Verkar inte vara några problem alls att hyra på 1 eller 2 dagar på Gran Canaria.
En annan fundering - ska man ta med egen utrustning, eller ska man nöja sig med det uthyraren erbjuder?
(Hjälm verkar ingå i hyran hos alla, och för några € extra kan man hyra jacka, handskar och ryggskydd).


Mitt tips:
Ta med egen hjälm och handskar. Det gör livet lite skönare. Handskar är viktiga för det kan bli kallt på toppen när du korsar Gran Canaria. Det är inte så dumt att ha med sig sin GPS i ryggsäcken för att söka resturanter, göra vägval m.m. när du stannar.

Sen så är det bara att njuta för fina vägar finns det på GC!
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-18/00:36

Hemma igen efter 5 dagar på Gran Canaria - vi får tacka för alla tips!

Hojåkningen blev precis så bra som vi hoppats - körde sammanlagt ca 400 km, nästan enbart på "slingervägar" över i stort sett hela ön under två härliga dagar.
Hojar hyrde vi hos Motos Tivoli i Playa Del Inglés - Patricio och hans medhjälpare var mycket hjälpsamma och tillmötesgående, det var t ex inga som helst problem att hyra för 2 dagar, och vi fick parkera vår hyrbil på deras parkering de två dagar vi hade hojarna.
Cyklarna, en F800GS till mig och en F650GS Twin till hustrun, var i bra kondition - inte nya (de hade gått 4.500 resp nästan 6.000 mil) men felfria och de kändes fräscha. Enda minuspunkten var väl i så fall, att F650GS:en saknade ABS.

Vägarna på Gran Canaria är en upplevelse. Håller man sig bara ifrån motorvägarna runt Las Palmas och längs norra och östra kusten, går det knappast att hitta vägar som inte är bra MC-vägar! Naturen är dramatisk, och vägarna slingrar sig längs bergssidorna på ett spektakulärt vis nästan vart man än kommer. Fort går det inte, däremot, så det är tur att avstånden är korta.......
Höjdarna bland vägar var nog GC200 genom nationalparken Tamadaba - den klänger på hyllor 500-600 m ovanför vattnet längs västra kusten, söder om Agaete/Porte de las Nieves, utsikten är hisnande! Ett par andra riktigt galna sträckor var GC505 och GC160, där dikena var några hundra meter djupa, hårnålarna tokskarpa och räcken kanske hade funnits för 100 år sedan......

Som sagt - det går nästan inte att misslyckas med hojåkning på Gran Canaria, det rekommenderas varmt!

Vi bodde i Las Palmas, och det är jag ganska nöjd med - en modern mellanstor stad, ingen utpräglad turistfälla utan saker fungerar som i vilken spansk stad som helst, och priserna är rimliga på restauranger och hotell. Vi tog som sagt en hyrbil för hela vistelsen, väldigt bekvämt att ha och egentligen inte dyrare än om vis skulle ha åkt taxi resp. buss de sträckor vi ändå var tvungna att transportera oss (till och från flygplatsen, samt till och från MC-uthyraren i Playa del Inglés, 50 km från Las Palmas). Som bonus kunde vi ju använda bilen och "turista" lite de dagar vi inte körde hoj.

Är innerligt tacksam, att vi inte valde att bo på södra delen av ön - "badorterna" Playa del Inglés/Maspalomas, Puerto RIco, Arguineguin och Bahia Feliz är bara jobbiga turistfällor, alla mina fördomar om dessa ställen bekräftades eller överträffades!
En upplevelse i sig att se spektaklet i verkligheten, men jag skulle aldrig vilja bo där ens för en semestervecka.....

Desto trevligare var ställen som Agaete, Teror (mitt på ön) och den lilla fiskebyn San Felipe i norr - och, som sagt, vägarna dit och därifrån är en hojåkares våta dröm!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav maek » 2013-11-19/16:59

Hej Gunnar
Du är alldeles för kategoriskt elak mot södra Gran Canaria. Ta tex San Augustin som ligger hitom Playa de ingles. Ett kanonställe med hyfsade krogar och ett lugnt nattliv. Dessutom mycket bättre väder än uppe i Las palmas :)
Jag hyrde en orange Gs800 av Moto Tivoli i nov 2012och det fungerade perfekt. Så jag kan också rekommendera dem. De hämtade upp mig i San Augustin och lämnade också tillbaka mig där till familjens ??

I övrigt håller jag med Gunnar att det är fantastiska vägar
Hade
/magnus e
Magnus E
Bmw K1200RS-99
Husky terra -13
Yamaha xj650-82
Ciao -90
Användarvisningsbild
maek
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2009-06-27/15:41

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-11-19/17:16

maek skrev:Du är alldeles för kategoriskt elak mot södra Gran Canaria. Ta tex San Augustin som ligger hitom Playa de ingles. Ett kanonställe med hyfsade krogar och ett lugnt nattliv. Dessutom mycket bättre väder än uppe i Las palmas :)

Jag kan ju förstås bara uttala mig om det jag sett, och vi var aldrig i San Augustin. Det jag såg av Playa Del Inglés, Puerto Rico och Bahia Felíz övertygade mig dock om, att försöka välja andra ställen för boende om jag åker tillbaka....... Man kan ju njuta av badstränderna ändå om man gillar sådant (det gör inte jag), eftersom avstånden är väldigt behändiga på ön.

maek skrev:Jag hyrde en orange Gs800 av Moto Tivoli i nov 2012och det fungerade perfekt. Så jag kan också rekommendera dem. De hämtade upp mig i San Augustin och lämnade också tillbaka mig där till familjens ??

Kanske samma hoj vi hyrde, rentav?
F800GS.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav Marie » 2013-11-19/17:30

Gunnar Elmgren skrev:
maek skrev:Du är alldeles för kategoriskt elak mot södra Gran Canaria. Ta tex San Augustin som ligger hitom Playa de ingles. Ett kanonställe med hyfsade krogar och ett lugnt nattliv. Dessutom mycket bättre väder än uppe i Las palmas :)

Jag kan ju förstås bara uttala mig om det jag sett, och vi var aldrig i San Augustin. Det jag såg av Playa Del Inglés, Puerto Rico och Bahia Felíz övertygade mig dock om, att försöka välja andra ställen för boende om jag åker tillbaka....... Man kan ju njuta av badstränderna ändå om man gillar sådant (det gör inte jag), eftersom avstånden är väldigt behändiga på ön.

Jag har ju tyckt att San Augustin var ett lugnt och trevligt område de tre gånger jag varit på Gran Canaria, men jag kanske skulle hålla käft. Det var ju något år sedan.


Om jag inte missminner mig var senaste gången våren 1978... :oops:
(De båda andra var 1968 och 1973)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav maek » 2013-11-19/20:34

Tror det var den hojen, den var alla tiders :)
Magnus E
Bmw K1200RS-99
Husky terra -13
Yamaha xj650-82
Ciao -90
Användarvisningsbild
maek
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2009-06-27/15:41

Re: Hyra MC på Gran Canaria?

Inläggav pojoel » 2014-01-07/14:33

Jag kan bara hålla med om att vägarna är gudomliga! Även magpirrande. Jag har aldrig fått såna kör- och fartupplevelser i mitt liv tidigare, i 35-45 km/h som jag fick nu. Lite extra (Eller mycket extra) magpirr blev det genom att vi körde GC-200 norrifrån och därigenom hamnade på den yttre vägbanan. Ähu. :shock:

I desperation över det tradiga vädret knep jag mig en restresa över jul, och hamnade i San Agustin 20-27/12. Jag kontaktade Patricio på just Motos Tivoli efter jag hade läst er tråd här, två dagar innan vi skulle flyga, och han fixade en hoj i tre dagar. Jag/vi hade lite separationsångest efter tillbakalämnandet...
Och jo, San Agustin, i alla fall där _vi_ hamnade, var mycket lugnt. Lite äldreboendekänsla, nästan, med en riktigt bra liten tapasrestaurang i samma kvarter. "Tapas Por Favor"
Patricio utstrålade seriositet och jag fick riktigt bra kontakt med honom. Ska jag dit igen, ska jag hyra av honom! Garanterat!

Vi hade med våra egna hjälmar, handskar och stövlar. Enda missen var att jag trodde jag kunde hyra resten av kläderna, men det gällde ju bara jackor. Denna gången gick allt bra med jeansen.

Här finns lite bilder på en gammal bekanting till er, ute på nya äventyr:
https://picasaweb.google.com/1090431271 ... redirect=1
Yamaha RD125-Husqvarna 430CR-Husqvarna 240WR-Honda CX500E-BMW R1200GS -06
pojoel
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2013-03-08/13:23


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst