Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen önskas

Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen önskas

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-12-25/19:27

Börjar så smått planera sommarens hojsemester tillsammans med hustrun.

Just nu är planen att ta biltåget till Narbonne i södra Frankrike, och därifrån snirkla oss genom Pyrenéerna (via Andorra) till Gijón vid spanska atlantkusten. Därifrån färja över Biscaya till Saint-Nazaire i nordvästra Frankrike, genom Bretagne-Normandie och vidare via Luxembourg till Moseldalen.
I första hand söker vi tips på fina vägar på sträckan Andorra-Gijon, i Bretagne och i Moseldalen.
Motorvägar och större vägar ska i möjligaste mån undvikas, slingriga småvägar föredras (gärna serpentiner och på hög höjd) och grus är inget hinder.
Hustrun kör F650GS Twin och jag R1200GS/LC, så vi tar oss nog fram bara det inte krävs "nabbadäck".

Tips på fina besöksmål är också mycket välkomna (Normandie har jag hyfsad kläm på), det kan t ex handla om fina naturscenerier, historiska platser, vingårdar eller andra sevärdheter. Storstäder är inte så lockande.
Boendetips mottages också med glädje, vi föredrar små hotell eller pensionat på landsbygden eller i mindre byar/städer. Vi brukar inte boka boende i förväg, utan tar det under resan med 1-3 dagars framförhållning.

Vi klurar också på vad som är bästa tid för resan - vi räknar med att vara ute högst 3 veckor, där perioden 1-20 juli är utesluten pga andra resplaner just då. Vad jag förstår semestrar fransmännen från mitten av juli till slutet av augusti, så den perioden kanske ska undvikas? Kan säkert vara rätt varmt då också......
Hela juni är möjligt, och även första delen av september - hur ska vi tänka?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretange och Moseldalen öns

Inläggav Peter Björkdahl » 2013-12-25/19:49

Ett svar är enkelt, åk i juni.

//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretange och Moseldalen öns

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-12-26/00:47

Gunnar!
I nr 4/2013 av den tyska mc-tidningen: Motorrad Freizeit finner Du en del tips om turer i Moseldalen! Jag kör själv genom dalen den 13 juni och bor i Bullay (trol.vis på Hotell Moselperle).
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretange och Moseldalen öns

Inläggav Svärd » 2013-12-26/09:59

Hej
Vi gjorde en resa 2012, genom Pyrenéerna i motsatt riktning, alltså från atlantkusten till medelhavskusten. Vilket håll man åker spelar nog inte någon som helst roll, det blir en bra resa med fin mc åkning.
Ett ställe som vi bodde på och som fastnade i minnet var detta La Posada http://www.laposadaderoncesvalles.com som ligger på spanska sidan utmed väg 135 mot Pamplona. Vi besökte även Cirque de Troumouse, som är en jätte stor "grytformation" , Cirque de Gavarnie ligger som ligger i närheten är nog större och mer berömd men också mycket mer turister.
Några av passen vi körde var
Col d´Aubisque Väg D 918
Col du Tourmalet Väg D 918
Col d´Aspin Väg D 918
Även Georges de Galamus som ligger söder om Narbonne som en avstickare från väg 117 rekommenderas.
Vägarna är i allmänhet i bra skick om man håller sig från de allra minsta.
Lycka till med planeringen Thomas
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 280
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Dennis Johansson » 2014-02-22/19:35

Boende i Cochem / Moseldalen kan jag tipsa om Pensionat Gundert.
Inte massor av stjärnor men det funkar bra, ligger skapligt centralt vid orten som är fin att strosa i.
Fin altan likande plats att sitta på och ett glas eller så.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-22/20:17

Med viss risk för att bli tjatig: På http://www.cruisarklubben.se, Info, har Du mina reseskildringar från såväl Pyrenéerna som Moseldalen/Eifel. Stjäl så många idéer Du kan.
Missa inte Gorge de Galamus! Som framgår av reseskildringen, gjorde jag det pga en vurpad färdkamrat.
Kanjonen ifråga är väl dokumenterad i Åke Svenssons film här på Forum, Pyrenéerna 2012.
Likaså är en av mina tidigare bildgåtor - Solugnen i Odeillo - värd ett besök.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Micke.Aspving » 2014-02-22/20:57

Boende kan rekommenderas hos Magnus och Outi som har ett B&B i södra Frankrike. http://www.chezamis.fr/

Jag har min hoj parkerad hos dom över vintern,var där nere över julen och ska ner en vecka vid påsk, sen vid midsommar så blir det några veckors semester runt Europa på väg hem. :D
Micke.Aspving
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2013-09-06/17:53

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Daumas » 2014-02-27/21:01

Från Narbonne och söderut kan ni ta D6009, den gamla romarvägen som i stort sett löper parallellt med motorvägen. Den är inte så rolig men nästan lika snabb. Gorge de Galamus är en fin ravin med Eremitage insprängt i klippväggen, mycket fin. Vägen förbi norrifrån nästan bara farbar med mc - smalt och uthängande klippor. I trakten finns flera gamla katharslott, framförallt Peypertuse och Queribus, ett måste! För att nå hit rekommenderar jag att ni svänger av D6009 mot Portel-des-Corbières via Durban-Corbières, Tuchan, Padern, Cucugnan. Underbara vägar. Boende, jag rekommenderar B&B (chambres d'hotes). Oftast fantastiskt bra boenden till billig penning. Värdarna alltid intresserade och kan ge många goda tips om vägar och sevärdheter. Om ni stannar första natten i trakten rekommenderar jag l'Abri sous Roche i Tautavel www.labrisousroche.com I Tautavel finns Europas äldsta människolämning, 450 000 år gammal, på museum. Grottan för utgrävningar brukar vara öppen sommartid. Juni är bra restid, fortfarande ganska lugnt och inte alltför hett. Resan ner till Andorra rekommenderar jag t ex via Ille-sur-Têt, alltså småvägar i inlandet. Om ni inte vill ta er ut till kusten förstås, där finns Collioure, en mycket fin stad. Ni få nog en fantastisk resa!
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-02-27/21:08

Tackar för alla fina tips, nu planeras det för fullt! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på vägval i Pyrenéerna, Bretagne och Moseldalen öns

Inläggav Julton » 2014-02-27/22:50

Gunnar. Jeg har vært nede i området vest for Narbonne mange ganger og det er en uendelighet av veier å kjøre, både asfalt og grus, både på nord og sørsiden av motorveien som går fra Narbonne til Toulouse og videre vestover. Vi bor på Las Clauzes, et "biker-pensjonat" for slike som deg. Har til og med møtt svensker der :-)
http://www.las-clauzes.de/
God tur!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst