Utforska norge

Utforska norge

Inläggav wenchelina » 2014-05-16/11:25

Tjeena

Någon som har åsikter om vilket håll det är bäst att utforsta Norge på?

Tänkte se Nordkapp å Trollstigen, samt ett och annat däremellan ;)

Är det då bättre att köra upp sverige/finland, och sen ner längs kusten, lofoten, atlantvägen, osv, eller börja nedifrån?

Börjar resan i sundsvall midsommarveckan.

/Wenche
Användarvisningsbild
wenchelina
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-08-07/16:34

Re: Utforska norge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-05-16/11:38

Ett utförligt svar innebär en mindre roman! Letar Du här på Forum, finns åtskilliga trådar, som handlar om sevärdheter och fina vägar i Norge. Landet dräller av dem.

Självklart beror svaret också på, hur lång tid Du har. Ett bra tips är att inte försöka maximera antalet läckra vägar per tidsenhet. När Du är i en viss del av Norge, så njut av den. Helt andra delar kan Du återkomma till en annan gång.

Ett praktiskt tips, vad gäller Kystriksvegen, veg 17, Steinkjer - Bodö, är, att det kan vara klokt att köra den norrut, för då har Du som regel solen i ryggen. Jag har kört den två gånger - söderut - men då spelade det ingen roll, för det var mest mulet. Ha inte bråttom. Du kan få vänta ett tag på en och annan färja.

Går Du in på http://www.cruisarklubben.se, Info, hittar Du mina skildringar från åtminstone halvdussinet resor. Var så god. Stjäl så många idéer Du vill.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2014-05-21/09:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Utforska norge

Inläggav Lars Westman » 2014-05-16/11:44

Jag körde den turen du nämner för några år sedan. Övernattning i Pajala och sedan på finska sidan norrut via Kautokenio via Alta och upp till Nordkapp. Funkade bra (men fundera på om du inte ska ta E45 istället för E4). Söderut via Lofoten. Magiskt vackert! Missa inte Senja. Vi åkte väg 862 från Tromsö, färja till Senja och sedan vidare på väg 86 och färja från Senja till Andenes. Det är iofs lite mer kuperat längre in men jag gillade Senja. Vi hade tyvärr lite för bråttom över den ön för att hinna med nästa färja. Borde ha planerat bättre.

Tänk på att försöka ta dig upp till klippan på Nordkapp även den dag du kommer fram eftersom det kan vara dimma morgonen därpå när du har tänkt åka dit. Har du tur har du bra väder vid bägge tillfällena.

Antar att det blir Trollstigen efter en övernattning i Åndalsnes (samma sak här: en kvällsrunda till Trollstigen efter incheckningen på campingen och lite mat) och vidare till Geiranger. Glöm inte Dalsnibba. Väl framme i Lom kan du fundera på att svänga höger och köra genom Jotunheimens nationalpark eller om du ska ta vänster och köra direkt hem via Funäsdalen.

Om du är grusåkare och inte vill ner till Trollstigen/Geiranger kan du ta av i Sunndalsöra och sikta in dig på Aursjöveijen. Har inte kört den själv, men den finns på todo-listan.

//Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Utforska norge

Inläggav wenchelina » 2014-05-16/12:37

Oh tack!

Ja det verkar krylla av bra saker att se i norge!

Har inte bråttom, tar ledigheten slut före vägen får jag väll fortsätta en annan gång ;)

Verkar finnas för å nackdelar åt båda håll. Midnattssolen känns nog viktigast för mig, blir nordkapp först å sen söderut.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
wenchelina
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-08-07/16:34

Re: Utforska norge

Inläggav Olof Eriksson » 2014-05-16/22:42

Om du bjuder en kollega på kaffe så kan jag visa vad som anses vars guldkornen i mitten delen av Norge.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Utforska norge

Inläggav Kovlingen » 2014-05-16/22:58

Det går bra att dela upp Norge i olika delar och ta en bit varje år .
I alla fall jag får nog av allt som Norge har att erbjuda vid ett besök på ca en vecka .
Då räcker det :mrgreen:
Roligt och krokigt hela tiden . Men som glass och tårta varje dag :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Utforska norge

Inläggav Konsument » 2014-05-17/12:34

Norges vägar tål att köras i båda riktningarna under samma resa. T.ex. Dalsnibba, Geiranger, Örnvägen ToR är hur kul som helst. Så rådet är - Kör i Norge så mycket det går!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Utforska norge

Inläggav Peter Nordlund » 2014-05-17/15:50

Jag åkte till Norge första gången förra sommaren, och det är den mest spektakulära resa jag gjort någonsin!

Jag är ruskigt dålig på vägar och deras namn, dock skrev jag en berättelse här på forumet där du bland annat kan se hur jag resta på kartan.

I år skall jag utforska Sveriges nordligaste delar och lite av Finland och tillbaka in i Norge till Narvik, för som folk skriver man får inte nog :)

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=223&t=19389&hilit=norge+historia
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Utforska norge

Inläggav Julton » 2014-05-19/07:25

det er som Bror skriver, man kan fylle ut en eller flere store bøker om å kjøre i Norge. Årlig kjører jeg ca 20 000km hvorav det meste er her hjemme og jeg har enda ikke sett mer enn en liten del av landet. Sikkert også slik i Sverige, at man har sine favoritt ruter/veier som gir mange opplevelser.

Jeg vet ikke hvor utgangspunktet ditt er og hva som er "drømmeopplevelsen", men i mellom de typiske turistfellene, som Geiranger, Trollstigen osv. er det en rekke andre opplevelser: Sjekk f.eks http://www.nasjonaleturistveger.no/no, her er det mer enn nok på ta av. Å kjøre over Aurlandsfjellet, i stedet for gjennom 23km Lærdalstunnel. Kjøre over tunnelene på den gamle Haukelivegen i stedet for gjennom, noen grusveier mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen, noen grusveier gjennom Rondane. Vil du kjøre "Kystriksveien", gjør det fra sør mot nord, da øker naturopplevelsene. Hardangervidda, Suleskardvegen, gjennom små veier i Vestfold og Telemark.

Det er mer enn nok å ta av. Selv har jeg kjørt i Dalsland og Värmland mange ganger, men har på nær "sett alt".
velkommen skal du være.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Utforska norge

Inläggav Max Mad » 2014-05-19/10:39

Lite OT men jag måste fråga trådskaparen hur det gick med den planerade resan till Iran. Blev den av ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst