Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Inläggav paol » 2014-05-30/08:39

Vi planerar att åka till Saltzburg i höst och tänker att ta färjan Trelleborg- Sassnitz.
Är det någon som har några tips på trevliga vägar?
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Inläggav alfissimo » 2014-05-31/20:09

beror vilken väg ni vill åka.
Fr. Sassnitz via Tyskland till Salzburg eller ni kan tänka er en annan rutt Tyskland Tjeckien in i Österrike.

Ska fundera lite på dom vägarna jag körde på den tiden det begav sig. Skapliga vägar för lastbil och mycket sevärt och skulle kunna tänka mig att åka MC där oxå för det var både backigt och krokigt :)

Vi ses väl snart så pratar vi mer och jag lovar att ha lite tips med mig då.

Ha en skön helg.
// Gert
alfissimo
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Re: Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Inläggav leffeboy » 2014-09-15/18:50

Rakt söderut, ganska exakt!
Via dresden, in i tjeckien via tex b170 tkll teplice, väldigt fin väg över bergen, väl i tjeckien, åker du mot plzen, via most och zadec.
Väldigt enkelt, genom hela tjeckien följer du väg 27.
Då kör du in över erzgebirge, och ut genom bayerische wald, som nästan liknar schwarzwald.
Vidare via passau till salzburg!
Trevliga hojvägar, av mycket god kvalitet, jag körde omvända hållet 26-29 augusti.
Så lång tid tar det ju inte, men vi tog 2 nätter i plzen, värt ett besök, liksom karlovy vary, inte långt från rutten.
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-09-15/21:47

Kollegan och jag körde hem från Budapest 2006 via Passau, Karlovy Vary och Jachymov. Delar helt åsikten, att vägarna - och naturen - där är mycket fina för hojåkare. Gillar Du ångtåg, finns en smalspårig museijärnväg i trakten av Annaberg-Buchholz. (Vi hade inte tid att åka med den, vilket var synd.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vägtips Sassnitz-Saltzburg

Inläggav leffeboy » 2014-09-16/14:06

Efter många resor till, och genom Tjeckien, vill jag påstå att Sudeterna, samlingsnamnet på bergskedjorna längs tjeckiens gränser,i norr mot slovakien och polen och i väst och sydväst mot tyskland och österrike, är väldigt trevliga att köra i, dessutom plånboksvänliga som turist.
Ryktet om dåliga vägar är överdrivet, dock kan det se hemskt ut i nordväst, mot tyskland, på våren vissa år, i år var vägarna kass till påsk, när vi körde hem nu i Augusti var dom reparerade!
Detta pga att Moldau/Elbe översvämmas vid vårfloden, man har fördämt för att skydda bla. Prag.
När det torkar upp, lägger man på nytt oljegrus, sen är det fint igen!
Motorvägen Prag-Brno är den enda vägen som är helkass, fullständigt sönderkörd av lastbilar.
Men den kan man ju skita i, om man kör hoj!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst