Bankkort utomlands

Bankkort utomlands

Inläggav Benny Hansson » 2014-06-14/10:50

Jag har läst goda råd om hur man bör hantera reskassan.
Det bästa sägs ju vara kreditkort. Men nu har jag bankkort,
det räcker för mej. Jag kom på en ide igår. Jag startade
ett sparkonto via min internetbank. Då kan jag på nån sekund
skyffla pengar fram och tillbaka som jag vill. Det funkar med
appen på telefonen också. För att då minimera risken att någon
kan tömma kontot om mina kortuppgifter hamnar i fel händer,
så har jag inga pengar på huvudkontot. Kanske nån hundring.
Om jag behöver använda kortet så går jag in via mobilen och
sätter över lagom med pengar, ex om jag skall betala för hotell.
Betalar med kortet, sen är kontot tomt igen. Ingen kan hitta på
något sattyg. När jag kommer hem så spärrar jag kortet och beställer
ett nytt. Det känns ganska safe. Hmm? 8-)
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Dennis Johansson » 2014-06-14/11:09

Det är nog ej helt fel Benny.

Men du kanske skall se till att det är en visa möjlighet på kortet.
Tveksamt om de tar vanliga svenska bankkort utan den möjligheten.
MAstercard finns också, även jag har ett sådant och det verkar vara mer problem med dem utomlands.

Undvik använda kort i danmark helt och hållet. De är galna i det landet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/11:21

Dennis Johansson skrev:MAstercard finns också, även jag har ett sådant och det verkar vara mer problem med dem utomlands.
Utveckla gärna resonemanget Dennis. Inte minst med tanke på att jag enbart har MC i fickan inför den kommande resan...:mrgreen:.

Dennis Johansson skrev:Undvik använda kort i Danmark helt och hållet. De är galna i det landet
Ett förtydligande vore också på sin plats här. Inte för att jag vid detta tillfälle skall till Danmark, men det kanske finns någon annan. Dessutom vet man inte åt vilket håll vindarna blåser i framtiden.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-14/11:28

Dennis har nog helt rätt. Det blir svårt med ett vanligt bankkort på alla ställen utomlands. Finns Visa eller Mastercard kopplat till det är det att föredra.
Har själv ett särskillt bankkonto, med kopplat Visa, som jag bara använder på resa. För över pengar med mobilen allt eftersom det tar slut. När jag kommit hem tömmer jag "rese-kontot" på pengar och samtidigt spärrar jag kortet för utlandsköp. "Better be safe than sorry"
Visa kortet har fungerat klockrent i 99% av alla köp. Även i minsta byhålan i Rumänien, borta från all form av civilisation.

Visa eller Mastercard har jag svårt ge en objektiv bild. Det Visa jag använder har sällan/aldrig klickat. Hur Mastercard fungerar vet jag inte.

När det gäller Danmark har jag aldrig upplevt nåt som helst problem med kortbetalning.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-14/11:29

Man ska rent allmänt passa sig för att ens ha med sig ett bankkort (alltså ett kort knutet till bankkontot) på resan.
Bankerna brukar rekommendera betalkort, alltså ett kort där man får en faktura som ska betalas i sin helhet varje månad, eller möjligen kreditkort (där man kan delbetala skulden och har ett viss kreditutrymme - kan vara bra för oförutsedda utgifter).
Anledningen är enkel - blir man utsatt för bedrägeri ("skimning" t ex) eller får kortet stulet, dras pengarna direkt från ens eget konto om tjuven lyckas använda bankkortet. Visserligen får man oftast tillbaka pengarna så småningom, men man är utan pengarna under tiden utredning pågår.
Med ett betal- eller kreditkort tar banken risken, och man behöver oftast inte betala en "bedrägeriskuld" så länge utredning pågår.
Alltså - skaffa ett betalkort med "lagom" kreditgräns (=det du maximalt gör av med på en månad + lite marginal), och ordna så att Du får e-faktura! Då kan Du betala räkningen varje månad via Internet eller bank-app på smart-fånen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/11:37

Till saken hör att det kort jag använder mest frekvent är ett ICA-MC bankkort+, vilket innebär att det är ett kort kopplat till mitt lönekonto (med tillhörande kredit) samt till en betalkortsfunktion som fungerar på så sätt att alla köp som sker utanför ICA och kontantuttag, belastar betalkortsfunktionen. Alla andra transaktioner, d v s om jag handlar på ICA eller hämtar pengar på pankomat, belastas det per automatik lönekontot.

Sedan har jag Shell MC, Statoil MC och ett nytt Norwegian MC, men vilka jag helst undviker att använda utomlands, av ekonomiska skäl...:mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-14/11:52

Sådana kort, men "dubbel funktion", är extra farliga! I utlandet kan Du aldrig vara säker på, om det är betal- eller bankkortsfunktionen som används. Dessutom kan det bli problem att använda i vissa länder, USA t ex, där kortterminalerna låter en välja "credit" eller "bank" - ofta görs en saldokontroll, som bara funkar för bankkorts-delen på dessa kort. Är bankkorts-delen spärrad för användning på annat än ICA och uttagsautomater, funkar inte kortet!
Återigen - skaffa ett betal- eller kreditkort (Master Card eller Visa kvittar, bägge funkar nästan överallt), som Du bara använder på resor. Då får Du dessutom oftast bästa möjliga växelkurs, och inom EU kan Du ta ut kontanter i uttagsautomater utan andra uttagsavgifter än de Du betalar i Sverige.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/12:03

Gunnar Elmgren skrev:Återigen - skaffa ett betal- eller kreditkort (Master Card eller Visa kvittar, bägge funkar nästan överallt), som Du bara använder på resor. Då får Du dessutom oftast bästa möjliga växelkurs, och inom EU kan Du ta ut kontanter i uttagsautomater utan andra uttagsavgifter än de Du betalar i Sverige.
Något förslag på ett sådant som inte kräver att man har ett lönekonto kopplat, och som inte har någon kontantuttagsavgift (för det har jag inte på mitt ICA-kort) ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-14/12:10

Prata med Din bank, dom kan garanterat fixa det!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/12:13

Gunnar Elmgren skrev:Prata med Din bank, dom kan garanterat fixa det!
Jo, och då kommer dom att hänvisa till mitt bankkort+...:mrgreen:.

Därtill så har jag redan varit i kontakt med min bank och dom säger att det inte går att utfärda mer än ett kort i taget. Jag bad nämligen om en dublett för att kunna ha med mig det om det händer något med mitt ordinarie kort, d v s om det slutar att fungera p gr av något fel på hårdvaran. Det är inte utan anledning att jag skaffat Shell, statoil och Norwegian MC... ;).

Lite OT, men ändå inte. Hur är det med wifi ute i Europa och kanske framförallt i Turkiet :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Benny Hansson » 2014-06-14/12:19

Ehh, självklart har jag Visa på mitt bankkort. Finns det utan Visa eller MC?
Det är skillnad på bankkort och kreditkort.
Som jag skriver. Kontot är i stort sett soprent. Jag för över pengar BARA när jag
ev skall göra en kortbetalning. Det hjälper inte att skimma då. Så fort den korrekta
betalningen är klar så är kontot tomt igen till nästa gång jag skall betala.
Om dom försöker komma åt kontot upprepat så får dom i såfall ha tur att försöka
precis när jag fört över pengar för betalning någonstans. Annars går det inte.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/12:32

Mitt bankkonto som är kopplat till kortet är också alltid soprent. Jag har hela min besparing som skall användas nu inför resan på mitt sparkonto. Det enda jag har på bankkontot är krediten.

Och återigen, när jag betalar med kortet på ICA eller tar ut pengar ur automat inom Sverige, (vet inte hur det fungerar utomlands), då belastas kontokrediten, annars kortkrediten, och på den har jag upp till 60 dagars räntefri kredit.

När så förfallodagen kommer och det är dags att betala, betalar jag alltid hela beloppet så att jag slipper ränta. Det är så jag gjort de senaste 12 åren som jag varit kund på ICA-banken och det är så jag tänker göra när jag är på resande fot.

Har alltid fungerat klockrent för mig och jag kan avslutningsvis säga att jag är supernöjd med ICA-banken (förlåt om jag gjorde lite reklam där :oops:).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-14/14:09

OK Tony, Du har ju redan bestämt Dig för att Ditt ICA-kort är vad Du behöver - då behöver vi inte komma med några fler råd ...
Det där med att föra över pengar varenda gång man ska betala fungerar säkert, men det känns aningen bökigt - och förutsätter att man har tillgång till Internet på något vis.
Och har Du kontokrediten disponibel på bankkortet, går det att få ut pengar/handla för det beloppet, om kortuppgifterna skulle komma i orätta händer.

Jag föredrar att använda rena betalkort på resan. Jag har alltid med mig minst två (ett Visa och ett Master Card) om det ena skulle krångla. Bankkortet använder jag till två saker: att att ta ut kontanter i uttagsautomat, samt som e-legitimation tillsammans med kortläsar-dosan jag fått av banken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-14/16:10

Gunnar Elmgren skrev:Man ska rent allmänt passa sig för att ens ha med sig ett bankkort (alltså ett kort knutet till bankkontot) på resan.
Bankerna brukar rekommendera betalkort, alltså ett kort där man får en faktura som ska betalas i sin helhet varje månad, eller möjligen kreditkort (där man kan delbetala skulden och har ett viss kreditutrymme - kan vara bra för oförutsedda utgifter).
Anledningen är enkel - blir man utsatt för bedrägeri ("skimning" t ex) eller får kortet stulet, dras pengarna direkt från ens eget konto om tjuven lyckas använda bankkortet. Visserligen får man oftast tillbaka pengarna så småningom, men man är utan pengarna under tiden utredning pågår.
Med ett betal- eller kreditkort tar banken risken, och man behöver oftast inte betala en "bedrägeriskuld" så länge utredning pågår.
Alltså - skaffa ett betalkort med "lagom" kreditgräns (=det du maximalt gör av med på en månad + lite marginal), och ordna så att Du får e-faktura! Då kan Du betala räkningen varje månad via Internet eller bank-app på smart-fånen!


Förstår inte fördelen med kreditkort/betalkort. Om nån skimmar kortet och tar hela ens kreditgräns, då är man ju utan pengar allafall. Skurken norpar min kredit på 30´000 och jag har inga pengar att använda. Då går det ju inte att fortsätta använda kortet. Men om man har ett bank kort, med tex Visa, har man saldot på 2000 kr (tillräckligt för att klara sig några dagar). Norpar skurken den summan har man ju kvar resten av sitt resekapital på ett konto som inte är kopplat till nåt kort. Det måste ju vara bättre att förlora 2000 kr istället för 30´000 kr. Utredningen hos banken görs ju i vilket fall som helst, och förhoppningsvis står banken för det förlorade kapitalet.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-14/17:43

/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/18:06

Gunnar Elmgren skrev:OK Tony, Du har ju redan bestämt Dig för att Ditt ICA-kort är vad Du behöver - då behöver vi inte komma med några fler råd ...
Nja, goda råd kan man väl ta emot ändå.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-14/18:23

OK, då förstår jag lite bättre. Fördelen med kreditkort visar sig vid en ev tvist med ett företag du handlat av. De typer av transaktioner man gör på en MC resa är kankse inte helt relevant i detta exempel. Om man köper bensin, mat på lokala Supermarket och campingplatsen för natten finns det inte så stor del att tvista om. Men om det rör sig om större inköp av varor eller tjänster så är ju situationen en annan.
Exemplet på testfakta om kvinnan med hyrbilen i Italien hade ju klarat sig bättre med ett bankkort med visa. Då hade inte hyrbilsföretaget kunnat ta ut pengarna från kontot så länge som saldot är lågt. Men när kreditgränsen på kreditkortet var högre än beloppet gick ju det bra ta pengarna.
Men vid stöld eller bedrägeri kan ingen säga att ett kreditkort är bättre. Då tar tjuven hela ditt kreditkapital i jämförelse med en låg summa på ett "resekonto". Skimmas kreditkortet och skurken tar ut hela kreditgränsen, vad gör man då?? Sen var alla kostnader, för själva kortet, dyrare med användandet av ett kreditkort.

Nä för min del är valet självklart. Men var och en är saliga sin tro. Så länge som man inte använder sig av ett konto, med kopplat Visa, som man har till vardags.
Senast redigerad av Anders Nedemark 2014-06-14/20:01, redigerad totalt 1 gång.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-14/19:00

Tony Johansson skrev:......Det är så jag gjort de senaste 12 åren som jag varit kund på ICA-banken och det är så jag tänker göra när jag är på resande fot.......


Tänker du använda samma kort du har hemma till vardags? Om det är tanken, så tänk om. Om nån skimmar/kopierar ditt kortnr kan skurkarna ta ut pengar från ditt kort långt efter du kommit hem. Så länge som ccv koden och sista giltighetsdag är oförändrade är det möjligt ta ut från din kredit i efterhand.

Ett tips är att öppna ett speciellt konto med kopplat kort, som du bara använder på din resa. Är du nöjd med ICA kortet så går det säkert att öppna ett till konto hos ICA. Inte ett extra kort till ditt befintliga konto, utan ett helt nytt konto/kort.

För övrigt är jag inte så lite avis på dig och din resa du ska göra. Det kommer bli hur bra som helst :)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-14/19:15

Ginnies skrev:Ett tips är att öppna ett speciellt konto med kopplat kort, som du bara använder på din resa. Är du nöjd med ICA kortet så går det säkert att öppna ett till konto hos ICA. Inte ett extra kort till ditt befintliga konto, utan ett helt nytt konto/kort.
Tack för tipset Ginnies, jag får forska lite i det, ännu finns det tid. Inte trodde jag att det skulle vara så förbannat krångligt att åka utomlands med betalkort :?. Det som jag bekymrar mig mest för, är att det skall medföra ytterligare kostnader, även om små, för jag jobbar för mina pengar och gissa vad jag har jobbat de senaste fyra åren :o :shock:. Därav så vill jag inte skänka bort mina pengar på en massa småavgifter, många bäckar små...Men om det kan bespara mig en massa bekymmer så kan det vara värt det.

Ginnies skrev:För övrigt är jag inte så lite avis på dig och din resa du ska göra. Det kommer bli hur bra som helst :)
Ja, det hoppas jag verkligen att det blir bra, jag vill verkligen få möjligheten att få luta mig tillbaka och softa eftersom jag inte haft någon semester på fyra år.

Fy f*n vad det skall bli gott att få komma iväg. Allt är i princip klart, det är bara väntan till avspark den 1:a Aug. som är kvar och påverka hastigheten till det datumet låter sig näpperligen göras, så det är väl bara att knota på. Sedan finns det ingen anledning att vara avis, det är bara att göra samma sak själv :) ;).

Europe, here I come, YEEEEEAHH :D :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Fredrik J » 2014-06-14/22:52

Det känns som om ni, nästan allihop, komplicerar saker nåt alldeles utomordentligt för en risk som är begränsad.

Detta sagt är ju den stora fördelen med ett kreditkort att du kan vägra betala fakturan.

För att vara säker på att "alltid" ha ett fungerande betalsätt har man lämpligen två kreditkort med sig, ett VISA och ett Mastercard, från två olika banker. Hur man hanterar kreditgränser och eventuella kontosaldon får ju ens egen paranoia avgöra ;)

Vilken information som tjuvpacket kan gräva fram om dom norpar både min plånbok och min telefon vill jag inte ens tänka på :o
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-06-14/23:33

Tony Johansson skrev:Inte trodde jag att det skulle vara så förbannat krångligt att åka utomlands med betalkort :?.


Det er det heller ikke! Risiko for skimming og annet er jo like stor i Sverige.

Bruk kortene som du gjør hjemme! Det gjør ihvertfall jeg. Men husk å kreve at de charger i lokal valuta, det gir best kurs.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-15/00:05

Odd Arne skrev: Det er det heller ikke! Risiko for skimming og annet er jo like stor i Sverige.
Tack för denna balanserade kommentar Odd, du har onekligen en poäng där.
Börjar närapå utveckla paranoia över vad som kan hända när man använder bank/betalkort utomlands...:(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Benny Hansson » 2014-06-15/09:07

Jag kör på mitt tänk. Pytsa över pengar efter hand verkar utmärkt.

Jag sticker nästa Söndag. Trelleborg-Rostock-Hamburg-Autozug till Lörrach
över Schweiz till Milano-väster ut till Livorno- sen färja Corsika-färja Sardinien
färja Sicilien-upp efter västkusten via Capri-Elba-tvärs över till Rimini-Venedig-Gardasjön
Stelvio passet såklart-sen hemmåt med tåget igen, i stora drag. :mrgreen:
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-15/10:10

Benny Hansson skrev:Jag kör på mitt tänk. Pytsa över pengar efter hand verkar utmärkt.

Jag sticker nästa Söndag. Trelleborg-Rostock-Hamburg-Autozug till Lörrach
över Schweiz till Milano-väster ut till Livorno- sen färja Corsika-färja Sardinien
färja Sicilien-upp efter västkusten via Capri-Elba-tvärs över till Rimini-Venedig-Gardasjön
Stelvio passet såklart-sen hemmåt med tåget igen, i stora drag. :mrgreen:
Då får jag passa på att önska dig en trevlig resa ! Berätta gärna hur det gick !!

Mvh;
Tony Johansson.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Julton » 2014-06-15/20:56

Tony Johansson skrev:
Lite OT, men ändå inte. Hur är det med wifi ute i Europa och kanske framförallt i Turkiet :?.


Jo det finnes utenfor Sverige også, til og med i Norge, i nesten hele landet.
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-15/21:00

Julton skrev:
Tony Johansson skrev:
Lite OT, men ändå inte. Hur är det med wifi ute i Europa och kanske framförallt i Turkiet :?.


Jo det finnes utenfor Sverige også, til og med i Norge, i nesten hele landet.
Nu tror jag att du narras med mig Julton, men frågan är helt seriöst ställd...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Julton » 2014-06-15/21:01

Benny Hansson skrev:Jag har läst goda råd om hur man bör hantera reskassan.
Det bästa sägs ju vara kreditkort. Men nu har jag bankkort,
det räcker för mej. Jag kom på en ide igår. Jag startade
ett sparkonto via min internetbank. Då kan jag på nån sekund
skyffla pengar fram och tillbaka som jag vill. Det funkar med
appen på telefonen också. För att då minimera risken att någon
kan tömma kontot om mina kortuppgifter hamnar i fel händer,
så har jag inga pengar på huvudkontot. Kanske nån hundring.
Om jag behöver använda kortet så går jag in via mobilen och
sätter över lagom med pengar, ex om jag skall betala för hotell.
Betalar med kortet, sen är kontot tomt igen. Ingen kan hitta på
något sattyg. När jag kommer hem så spärrar jag kortet och beställer
ett nytt. Det känns ganska safe. Hmm? 8-)


Men når du er utenlands, koster Roaming penger. Hvis du står på en bensinstasjon og skal overføre penger fra din sparekonto til din kortkonto via 3G, koster det kanskje mer enn om du hadde en kredittkort som koster ca 250/året. Og det er ikke sikkert at ditt svenske debet kort gir deg den beste vekselkursen, ift et MasterCard eller lignende?
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-16/19:44

Fredrik J skrev:Det känns som om ni, nästan allihop, komplicerar saker nåt alldeles utomordentligt för en risk som är begränsad.........


Risken är begränsad så länge inget händer. Men när situationen är ett faktum, att du är bestulen på dina respengar, ångrar man sig att man inte gjort vad man kunnat innan resan startat från Sverige. Sen beror det förstås på i vilka delar av Europa man tänkt sig till. Västra Europa, i civiliserade delar, är nog risken lite mindre.

"Better be safe than sorry"
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-16/20:51

Tja - en släkting råkade ut för ficktjuvar i centrala Barcelona, och själva råkade vi ut för bilinbrott under en fikapaus på franska rivieran. Tjuvarna fick i huvudsak med sig ett pass och lite smutstvätt, så skadan var begränsad - men ändå. Hur som helst fick vi därmed skäl att besöka svenska konsulatet i Nice för att skaffa en provisoriskt pass inför hemresan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Benny Hansson » 2014-06-16/23:40

Julton skrev:
Benny Hansson skrev:Jag har läst goda råd om hur man bör hantera reskassan.
Det bästa sägs ju vara kreditkort. Men nu har jag bankkort,
det räcker för mej. Jag kom på en ide igår. Jag startade
ett sparkonto via min internetbank. Då kan jag på nån sekund
skyffla pengar fram och tillbaka som jag vill. Det funkar med
appen på telefonen också. För att då minimera risken att någon
kan tömma kontot om mina kortuppgifter hamnar i fel händer,
så har jag inga pengar på huvudkontot. Kanske nån hundring.
Om jag behöver använda kortet så går jag in via mobilen och
sätter över lagom med pengar, ex om jag skall betala för hotell.
Betalar med kortet, sen är kontot tomt igen. Ingen kan hitta på
något sattyg. När jag kommer hem så spärrar jag kortet och beställer
ett nytt. Det känns ganska safe. Hmm? 8-)


Men når du er utenlands, koster Roaming penger. Hvis du står på en bensinstasjon og skal overføre penger fra din sparekonto til din kortkonto via 3G, koster det kanskje mer enn om du hadde en kredittkort som koster ca 250/året. Og det er ikke sikkert at ditt svenske debet kort gir deg den beste vekselkursen, ift et MasterCard eller lignende?


Jag skall köpa ett kontantkort såklart i det landet jag är i. Det har jag planerat hela tiden för semestersurf.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/01:39

Bror Gårdelöf skrev:Tja - en släkting råkade ut för ficktjuvar i centrala Barcelona, och själva råkade vi ut för bilinbrott under en fikapaus på franska rivieran. Tjuvarna fick i huvudsak med sig ett pass och lite smutstvätt, så skadan var begränsad - men ändå. Hur som helst fick vi därmed skäl att besöka svenska konsulatet i Nice för att skaffa en provisoriskt pass inför hemresan.
Skräm mig bara...:mrgreen: :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav olaabr » 2014-06-17/05:42

Använde mitt ICA bankkort med MasterCard i stort sett enbart hela min resa 14 dagar Tyskland, Österrike sommar 2013. Inga problem. Några kaféer tog inte kort. Körde mest mindre vägar och mindre orter + Berlin. Alla bensinstationer tog kort, lika så alla matbutiker, hotell... Lika dant i USA, tog inte med mig några kontanter över huvud taget dit.
----
Ola A.

Lite tid ensam, kan betyda mycket.
MC: Gang San, R100RS -81
Användarvisningsbild
olaabr
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 2013-03-20/11:58
Ort: Linköping

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-17/07:20

Tony Johansson skrev:Skräm mig bara...:mrgreen: :D ;).

Nå - det var inte tanken. Snarare handlar det om att försöka se till, att de egna tillgångarna inte finns, där tjuven tror, att de finns - respektive att vid behov bära dem på sig på ett sådant sätt, att tjuven har svårt att få tag på dem. (Vi hade ju exempelvis tagit med oss allt värdefullt - utom ett pass - när vi lämnade den hyrbil, som råkade ut för inbrottet.)
Snabbhet och obemärkthet är ju (fick)tjuvars kännemärke, så ju bökigare för dem, desto mindre risk att bli bestulen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Benny Hansson » 2014-06-17/09:14

Det som jag är mest orolig för är att man har ju packning på cykeln.
Tar man en fika eller en bit mat så kan man ju inte släpa in rubbet
på matstället eller om man lämnar cykeln en stund för att titta på nått turistaktigt.
BMW K1600 GT 2015- 2015-09-02--
BMW K1600 GT 2014 -2014-04-04--2015-09-02
Användarvisningsbild
Benny Hansson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-12-10/19:47

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-17/09:18

Onekligen en fördel med låsbara väskor - även om låsen ifråga förmodligen inte är någon match för en skicklig tjuv.
Men står cykeln väl synlig, där det finns folk, finns i alla fall någon liten chans, att den tilltänkta tjuven inte får jobba osedd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-06-17/09:26

Benny Hansson skrev:Det som jag är mest orolig för är att man har ju packning på cykeln.
Tar man en fika eller en bit mat så kan man ju inte släpa in rubbet
på matstället eller om man lämnar cykeln en stund för att titta på nått turistaktigt.


Jag har en kapell i nylon som jag täcker över hojen
Tar bort de flesta nyfikna blickar.
Vill tjuven ha något, så har man svårt att stoppa dom.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/12:14

olaa skrev:Använde mitt ICA bankkort med MasterCard i stort sett enbart hela min resa 14 dagar Tyskland, Österrike sommar 2013. Inga problem. Några kaféer tog inte kort. Körde mest mindre vägar och mindre orter + Berlin. Alla bensinstationer tog kort, lika så alla matbutiker, hotell... Lika dant i USA, tog inte med mig några kontanter över huvud taget dit.
Låter bra i mina öron.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/12:17

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:Skräm mig bara...:mrgreen: :D ;).

Nå - det var inte tanken. Snarare handlar det om att försöka se till, att de egna tillgångarna inte finns, där tjuven tror, att de finns - respektive att vid behov bära dem på sig på ett sådant sätt, att tjuven har svårt att få tag på dem. (Vi hade ju exempelvis tagit med oss allt värdefullt - utom ett pass - när vi lämnade den hyrbil, som råkade ut för inbrottet.)
Snabbhet och obemärkthet är ju (fick)tjuvars kännemärke, så ju bökigare för dem, desto mindre risk att bli bestulen.
Det är lugnt Brorsan, jag tog det inte så allvarligt, som du förstod.

"Livet är för kort för att tas seriöst."
Oscar Wilde.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/12:20

Bror Gårdelöf skrev:Onekligen en fördel med låsbara väskor - även om låsen ifråga förmodligen inte är någon match för en skicklig tjuv.
Men står cykeln väl synlig, där det finns folk, finns i alla fall någon liten chans, att den tilltänkta tjuven inte får jobba osedd.
Hm, detta är något som jag har funderat på. Hur stor tilltro vågar man egentligen lämna till korvlådorna ? Korvlådorna med tillhörande lås ingjuter onekligen en del (falsk?) trygghet...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-06-17/15:14

Du har nog svaret i mina rader.
"Lås är mot hederligt folk. Tjuvar tar sig in ändå."

När jag var barn, hade en morbror, som var egen företagare, skaffat ett kassaskåp. Jag minns fortfarande, när han berättade för de övriga vuxna - med oss barn som åhörare: "Det finns inga inbrottssäkra kassaskåp - men ju mer sofistikerat skåp man köper, desto besvärligare blir det för tjuven."

Så det gäller att göra det besvärligt för tjuven - och det kan man ju göra på andra sätt än med lås.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-17/16:08

Tony Johansson skrev:Hm, detta är något som jag har funderat på. Hur stor tilltro vågar man egentligen lämna till korvlådorna ? Korvlådorna med tillhörande lås ingjuter onekligen en del (falsk?) trygghet...


Går det att låsa fast korvlådorna i hojen? (har touringväskor själv, därav frågan, de går att låsa fast i hojen)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Magnus von Melen » 2014-06-17/16:14

Jodå, dom låses fast
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Anders Nedemark » 2014-06-17/18:11

Benny Hansson skrev:Jag skall köpa ett kontantkort såklart i det landet jag är i. Det har jag planerat hela tiden för semestersurf.


Kontantkort går väl, men då får man köpa ett i varje land man kommer till. Det finns fri WiFi på väldigt många ställen så man klarar sig bra ändå.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/19:24

Bror Gårdelöf skrev:Du har nog svaret i mina rader.
"Lås är mot hederligt folk. Tjuvar tar sig in ändå." (...). Så det gäller att göra det besvärligt för tjuven - och det kan man ju göra på andra sätt än med lås.
Bror, du är klok som en bok.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/19:27

Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:Hm, detta är något som jag har funderat på. Hur stor tilltro vågar man egentligen lämna till korvlådorna ? Korvlådorna med tillhörande lås ingjuter onekligen en del (falsk?) trygghet...


Går det att låsa fast korvlådorna i hojen? (har touringväskor själv, därav frågan, de går att låsa fast i hojen)
Precis som Magnus Von Melen säger, de går att låsa fast. Frågan är bara hur svårforcerade låsen är på den sida som man låser upp för att öppna dom, är :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/19:28

Ginnies skrev: Det finns fri WiFi på väldigt många ställen så man klarar sig bra ändå.
Den infon tackar vi för...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-17/19:57

Tony Johansson skrev:Precis som Magnus Von Melen säger, de går att låsa fast. Frågan är bara hur svårforcerade låsen är på den sida som man låser upp för att öppna dom, är :?.

Till slut är det väl så att den, som absolut vill in i lådorna, tar sig in oavsett lås, vilket troligen innebär att låset och/eller lådan är skrot efteråt. :(
Det säkraste är väl att parkera hojen någonstans där det är mycket folk på dagen, och ta med lådorna in på natten. Att helgardera sig går inte.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/20:06

Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:Precis som Magnus Von Melen säger, de går att låsa fast. Frågan är bara hur svårforcerade låsen är på den sida som man låser upp för att öppna dom, är :?.

Till slut är det väl så att den, som absolut vill in i lådorna, tar sig in oavsett lås, vilket troligen innebär att låset och/eller lådan är skrot efteråt. :(
Det säkraste är väl att parkera hojen någonstans där det är mycket folk på dagen, och ta med lådorna in på natten. Att helgardera sig går inte.
Jo, att ta med sig lådorna in är ett alternativ. Det finns,för ändamålet,handtag att köpa (naturligtvis !).

Det är bara det att det blir ett j*vla kånkandes om man skall ta med sig lådorna vareviga gång. Jag hade tänkt nöja mig med att ta ur innerväskorna med innehåll.

Fast om man nöjer sig med det, då är det kanske någon som är där och kollar om det finns något innuti. Även om det är tomt, så är ju låsen förstörda i vart fall :(. Ja, herregud vilka bekymmer innan man kommit iväg,ens :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Kapten Stofil » 2014-06-17/20:11

Tony Johansson skrev:
Kapten Stofil skrev:
Tony Johansson skrev:Precis som Magnus Von Melen säger, de går att låsa fast. Frågan är bara hur svårforcerade låsen är på den sida som man låser upp för att öppna dom, är :?.

Till slut är det väl så att den, som absolut vill in i lådorna, tar sig in oavsett lås, vilket troligen innebär att låset och/eller lådan är skrot efteråt. :(
Det säkraste är väl att parkera hojen någonstans där det är mycket folk på dagen, och ta med lådorna in på natten. Att helgardera sig går inte.
Jo, att ta med sig lådorna in är ett alternativ. Det finns,för ändamålet,handtag att köpa (naturligtvis !).

Det är bara det att det blir ett j*vla kånkandes om man skall ta med sig lådorna vareviga gång. Jag hade tänkt nöja mig med att ta ur innerväskorna med innehåll.

Fast om man nöjer sig med det, då är det kanske någon som är där och kollar om det finns något innuti. Även om det är tomt, så är ju låsen förstörda i vart fall :(. Ja, herregud vilka bekymmer innan man kommit iväg,ens :(.


Jamen herregud, om du tar ur innehållet så lämna lådorna öppna eller åtminstone olåsta, kanske på glänt eller nåt. Då behöver ju inte tjyvarna bryta upp lådorna för att se att de är tomma... :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Bankkort utomlands

Inläggav Max Mad » 2014-06-17/20:16

Kapten Stofil skrev:Jamen herregud, om du tar ur innehållet så lämna lådorna öppna eller åtminstone olåsta, kanske på glänt eller nåt. Då behöver ju inte tjyvarna bryta upp lådorna för att se att de är tomma... :?
Tanken har slagit mig,naturligtvis... ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Nästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst