Tips Travemünde Rijeka

Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-07-16/13:02

I mitten på augusti åker jag helt solo från Travemünde för att nio dagar senare hämta upp min fru som tar flyget ner till Rijeka. Enl. BC är det 1440 km kortaste vägen men vem vill åka det :-)
Jag tar tacksamt emot intressanta förslag på avvikelser från den rutten.

/Rolf
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Marie » 2014-07-16/21:54

Men varför i Herrans namn TRAVEMÜNDE?????
Vad skall du så långt västerut att göra när du skall till Rijeka, verkar ju helknasigt?????

Åk via Rostock, Saßnitz eller Swinemünde i stället så har du betydligt bättre, kortare och trevligare vägar att köra.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-07-17/16:06

Bra fråga...
Har alltid åkt färjan Malmö-Travemünde. Vad föreslår du då för linje?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Håkan » 2014-07-17/16:39

Hej Roffe.
Jag tog färja Trelleborg-Rostock, körde sedan mot Berlin, Potsdam vidare Leipzig m.m. i år.
Det är mycket mindre med lastbilar och färre stopp på motorvägen där än vägen över Hamburg/Hannover. Det var alperna som var målet i år.
Vill du se nåt annat än Autoban rekommenderar jag en avstickare i Harzbergen på gränsen mellan gamla öst-väst.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-07-17/16:46

Tack för tipset Håkan!
Sitter just nu och kollar olika färjealternativ efter Maries väckarklocka. Funderar på Trelleborg - Swinoujscie men det är väldigt sen avgång. Ska se hur det ser ut till Rostock.
Harz har jag varit till flera gånger och söker därför nya upplevelser och motorvägarna undviker jag helst om jag inte behöver göra en snabb transport.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Marie » 2014-07-17/22:31

RoffeN skrev:Bra fråga...
Har alltid åkt färjan Malmö-Travemünde. Vad föreslår du då för linje?


Jag brukar nyttja Trelleborg-Rostock eftersom man liksom på Travefärjorna där får en vettig nattsömn så att nästa dag kan utnyttjas till fullo för körning. Trelle eller Ystad - Swinemünde (Swinoujscie) bör också vara tillräckligt långt för en vettig nattsömn.

Dessutom är vägnätet i östra Tyskland betydligt mindre drabbat av överbelastning än motsvarigheterna i västra delarna, och därmed mera njutbart för att köra hoj. Det gäller både landsvägarna (Bundesstraße) och motorvägarna (Autobahn). Norra delarna av både Tyskland och Polen är platt och trist, men när man kommit lite längre söderut (i Tyskland söder om Leipzig) så börjar det roliga. Då är du framme vid Mittelgebirge - det bergsområde som lite längre västerut lokalt kallas för Harz.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-07-18/14:50

Nils-Erik Ringlander skrev:Har du åkt MC i Alperna tidigare ?


Jag bor i Enköping så det blir en rejäl första dagstur. Ystad-Swinoujscie har tyvärr ingen avgång den dagen jag ska åka annars var de billigast. Jag har varit i Alperna flera gånger men det ledsnar man ju aldrig på. Har du idéer och tips så tar jag tacksamt emot dem. Gärna tips på trevligt boende på vägen.

Marie: Trelleborg-Rostock hade inga hytter lediga den dagen jag ska åka däremot fanns det gott om dem på Trelleborg-Swinoujscie. Hade ingen aning om att det fanns så många färjealternativ :-)
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Marie » 2014-07-18/19:00

RoffeN skrev:Marie: Trelleborg-Rostock hade inga hytter lediga den dagen jag ska åka däremot fanns det gott om dem på Trelleborg-Swinoujscie. Hade ingen aning om att det fanns så många färjealternativ :-)

Tänk på att det finns två rederier som seglar Trelle-Rostock. TT-line och Stena.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-08-01/08:32

Om du nu inte har bråttom, varför inte kortaste vägen från trave, 135 mil.
Hamburg-munchen-kitzbuhl-lienz-udine-monfalcone-trieste.......
Rakt genom hohe tauern och dolomiterna, trevlig hojåkning om man skippar motorvägar här och var!
Hoppar man motorvägar helt, åker man via magdeburg-rosenheim-kitzbuhl...., i dessa trakter är bundesstrasse hyfsat snabba, mest i förra ddr,
Där det flyter bättre, mycket av vägarna är byggda eller ombyggda de senaste 25 åren.
Så vart det 130 mil!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-08-01/20:33

Sen om du kollar färjor, förbiser många finnlines malmö-travemunde, sist vi åkte var dom något billigare.
Dessutom är service och mat skyhögt över både stena och tt-line.
Frukosten för 7 euro är bättre hotellstandard, priserna ombord är riktig taxfree, alltså billigt!
Eftersom det är mycket lastbilar och trailers, är dom heller inte överbefolkade, man hinner få sin öl innan läggdags, dessutom i riktigt glas,för 15 spänn!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Marie » 2014-08-01/22:40

leffeboy skrev:Sen om du kollar färjor, förbiser många finnlines malmö-travemunde, sist vi åkte var dom något billigare.
Dessutom är service och mat skyhögt över både stena och tt-line.
Frukosten för 7 euro är bättre hotellstandard, priserna ombord är riktig taxfree, alltså billigt!
Eftersom det är mycket lastbilar och trailers, är dom heller inte överbefolkade, man hinner få sin öl innan läggdags, dessutom i riktigt glas,för 15 spänn!



Jodå jag vet om Finnlines färja Malmö-Travemünde, men det förändrar ju inte faktumet att Travemünde ligger åt helvete för långt västerut för normala behov.
Dels är det några tiotal mil onödig körning bara för att komma tillbaka österut igen, dels tar färjeresan betydligt längre tid än nödvändigt vilket är förlorad tid och inget annat. Sen skall vi inte tala om bensinkostnaden för det där onödiga tiotalet mil att köra tillbaka österut igen.

Taxfree? Vad skall man med det till? Packningen är ju överfull redan ändå, och äter gör man innan man kör ombord, så kan man lägga sig och slafa direkt. Likadant på morgonen, maten på färjorna är okristligt dyr, bättre att ha frukostmatsäck med sig och äta utefter vägen så kan man sova nästan en timma längre...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav K 1200S » 2014-08-02/19:14

Ett tips från oss som nyss kommit hem från samma rutt. Färja från Trelleborg - Sassnitz, Ta sikte på Berlin och därefter mot Dresden, Linz och därefter Rijeka. Det finns jättefina hojvägar på vägen ned.
//Ha en bra dag
Peter
Användarvisningsbild
K 1200S
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2009-02-28/10:29

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Enrosabil » 2014-08-03/14:51

Försök få med väg 21 i Österrike, följt av väg 82 in i Slovenien. Hotellet i cerkno är inte det häftigaste, men väldigt trevlig personal, vackra vyer både på vägen dit och därifrån, och en riktigt mysig liten by!
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-08-03/15:19

RoffeN skrev:Ystad-Swinoujscie har tyvärr ingen avgång den dagen jag ska åka annars var de billigast.


Det er også to rederier som seiler Ystad - Swinoujscie. Du har både Polferries og Unity Line.

http://www.polferries.se/farja
http://www.unityline.se/
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-08-03/19:52

Jamen snälla marie!
Det var ju inte dig jag tipsade, det var ju roffe, som inte nödvändigtvis behövde åka närmaste vägen!
Han vet ju inte, därför frågar han, du vet ju redan allt!
Och då är den sträcka jag nämnde i inlägget innan den kortaste öht.
Vem säger att man måste åka öster om berlin, för att åka sydväst!
Om man ger f-n i autobahn, som bara går öst-väst och nord-syd(i stort sett) så finns det gott om vägar i tyskland, som går i alla möjliga riktningar, och då är det inte tiotals mil fel, snarare tvärtom! Att dessutom uppfattade jag att roffe kom uppifrån landet, och då är det nästan 5 mil närmare till malmö hamn, avfart spillepengen, än till trelleborgs hamn.
Dessutom ligger trave sydligare än rostock, därav blir det närmare!
Och vem säger att roffe inte vill äta på båten?
Och vem säger att roffe inte röker?
Han får väl sålla bland tipsen, kanske har du rätt, kanske har jag rätt?
Och tidsaspekten?
Färjan från malmö avgår 2200, och landar 0730, inte direkt timmavis skillnad mot tbg, eller?
Till sassnitz går numera bara dagbåtar, första i sassnitz 1145, och sen tar det minst en timma till stralsund i en lastbilskö!
Och om man nu ska förbi harz, vad f-n ska man då i östra tyskland att göra, i min värld är det spikrakt söderut från trave, sydväst om leipzig, då är det ytterst trevligt att köra så tidigt som vid luneburg, då är rostock åt h-e för långt österut!
Och trafiköverbelastningen där är i stort sett bara på autobahn, mellan hamburg och hannover, och den kan man ju skita i, så mycket trevligare körning på bundesstrasse!
En sak har du rätt i, och det är att autobahn från rostock till dresden är tysklands behagligaste, men bundesstrasse i den landsändan är gränslöst trista, ända till just dresden!
Även om jag replikerade marie, hoppas jag att roffe får ut nåt av allas svar, och kan bilda sig en uppfattning!
Det beror ju på vilket håll man vill åka, bästa vägen är inte alltid den roligaste resan!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-04/21:35

leffeboy skrev:bästa vägen är inte alltid den roligaste resan!


Mycket bra sagt!

Det blev Finnlines Malmö- Travemünde. Bokat och klart och med lite tur så äter man för Caffistaxan, har funkat förr. :-)

Därefter ner genom Harz med stopp i Mülhausen. Efter en artikel i nya Bike så bestämde jag mig för att besöka Swartzwald och stannar därför två dagar i Freudenstadt för lite sightseeing. Efter det vidare till Bach i Lechdalen och ett MoHo hotell jag besökt förut som heter Schönauer Hof, Trevligt ställe med många Bikers. Sedan fortsätter jag via Timmelsjosch in i Italien och till Arabba. Där stannar jag en dag extra för en rundtur bland passen i närheten, bla Pordoi. Då är det den 22 augusti och två övernattningar kvar tills jag ska hämta upp frugan vid flygplatsen i Rijeka. Har ibland funderat på att gå norrut via Grossglockner men där har jag varit två gånger tidigare...

Kom gärna med fler förslag och tack för alla tips hittills!
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-04/21:47

Enrosabil skrev:Försök få med väg 21 i Österrike, följt av väg 82 in i Slovenien. Hotellet i cerkno är inte det häftigaste, men väldigt trevlig personal, vackra vyer både på vägen dit och därifrån, och en riktigt mysig liten by!


Ska kolla det...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-08-04/22:51

Ja ,då är du ett par dagar före oss i schwarzwald.
Vi kör från villa löwenherz, där vi först har varit ett större sällskap några dagar,den 22:e.
När dom åker hemåt, drar vi vidare, jag och frun.
Baden-baden, freudenstadt, ner till bodensjön för att köra deutsche alpenstrasse till berchtesgaden.
En avstickare till grossglockner blir det, hemåt via salzburg, passau och plzen.
Precis som du, undviker jag autobahn, om det inte är brådis, eftersom vi kör obokat blir det inte bråttom!

Ha en trevlig resa, jag fick ju rätt i att du inte tog närmaste vägen;-), men kul blir det säkert!

Chaffismat på biljetten kan du nog glömma, det får inte ens chaffisarna längre, inte på någon linje, i bästa fall har vi rabatt när vi har lastbilsbiljett!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-05/10:01

leffeboy skrev:Ja ,då är du ett par dagar före oss i schwarzwald.
Vi kör från villa löwenherz, där vi först har varit ett större sällskap några dagar,den 22:e.
När dom åker hemåt, drar vi vidare, jag och frun.
Baden-baden, freudenstadt, ner till bodensjön för att köra deutsche alpenstrasse till berchtesgaden.
En avstickare till grossglockner blir det, hemåt via salzburg, passau och plzen.
Precis som du, undviker jag autobahn, om det inte är brådis, eftersom vi kör obokat blir det inte bråttom!

Ha en trevlig resa, jag fick ju rätt i att du inte tog närmaste vägen;-), men kul blir det säkert!

Chaffismat på biljetten kan du nog glömma, det får inte ens chaffisarna längre, inte på någon linje, i bästa fall har vi rabatt när vi har lastbilsbiljett!


Låter som några trevliga dagar för er.

Caffispris på mat har jag alltid fått på Finnlines. T o m när frun varit med :-) Inte gratis med kraftigt reducerat...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-05/18:53

Enrosabil skrev:Försök få med väg 21 i Österrike, följt av väg 82 in i Slovenien. Hotellet i cerkno är inte det häftigaste, men väldigt trevlig personal, vackra vyer både på vägen dit och därifrån, och en riktigt mysig liten by!


Hittar inte dem. Kan det vara SS54 och 102 ni menar?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-19/08:03

leffeboy skrev:Ja ,då är du ett par dagar före oss i schwarzwald.
Vi kör från villa löwenherz, där vi först har varit ett större sällskap några dagar,den 22:e.
När dom åker hemåt, drar vi vidare, jag och frun.
Baden-baden, freudenstadt, ner till bodensjön för att köra deutsche alpenstrasse till berchtesgaden.


Om ni har möjlighet så kör B500/Schwarzwald hoch strasse. En mycket trevlig, kurvig sträcka på ca fem mil.

Själv lämnar jag nu Freundenstadt för att fortsätta ner i alperna.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-19/11:18

Kom hem via Finnlines/Travemünde i förra veckan, åkte den på vägen ut också 2 1/2 vecka tidigare. Har inte åkt den förut, den var en riktigt positiv överraskning. Fina hytter och bra käk och lugn överfart.

Vi åkte B-vägar genom Tyskland och där var inte överdrivet mycket trafik alls. Fina vägar och 100 mest hela vägen så man kom fram hyfsat fort också, OK, inte 220 på Autobahn men det är inte vår grej.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-19/15:54

Kapten Stofil skrev:Vi åkte B-vägar genom Tyskland och där var inte överdrivet mycket trafik alls. Fina vägar och 100 mest hela vägen så man kom fram hyfsat fort också, OK, inte 220 på Autobahn men det är inte vår grej.


Samma här. Närmsta vägen till Rijeka från Travemünde är ca 144 mil och hittills har jag kört ca 125 mil och befinner mig nu i Scönauer, Lechdalen på ett MoHo-hotell. Han ändå med några mil 200++ :-) Har sin tjusning det med...

Jag läste om er senaste resa. Verkar ha varit en trevlig tripp. Själv har jag bara nosat på norra Spanien så det är kvar.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-19/18:53

Vi nosade också bara på Spanien, vi körde i bergen. Det kan verkligen rekommenderas! Fantastiskt vackra, spektakulära vyer och mäktiga berg. 2000 möh är en hel del det med, när man ska upp och ner igen. Väljer man slingriga vägar i GPSen undrar man hur i allsin dar någon har lyckats hitta alla de där små stigarna... Knix på gokartbana hela vägen. Jag hade ingen aning att Pyrenéerna var så häftiga.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-20/07:13

Kapten Stofil skrev:Väljer man slingriga vägar i GPSen undrar man hur i allsin dar någon har lyckats hitta alla de där små stigarna... Knix på gokartbana hela vägen.


Ja man blir verkligen slut efter ett sådant "pass" :-) Det underlättar om man bra grundkondis när man ska ut på lite seriös bergskörning. Framförallt så kan koncentrationen bli lidande mot slutet av en tuff sådan dag.

Själv åker jag till Arabba, Dolomiterna idag. På vägen dit passerar jag bland annat Hahntennjoch, Timmelsjoch och Passo Pordoi. Den sistnämnda med en respektabel mängd med knixar. Dagen därpå blir en dagsutflykt med fyra pass på över 2000 m och det på endast 82 km. Hoppas det blir i solsken bara för här och nu är vädret inte så kul. Regn och moln som ligger lågt...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-21/10:56

Är idag i Arabba och har i strålande väder åkt en rundtur på 82 km som verkligen rekommenderas om man är i dessa trakter. Fyra pass, Pordoi, Sella, Gardena och Valparola med var och en en höjd på ca 2200 möh. :D
Bilagor
Skärmavbild 2014-08-21 kl. 11.47.30.png
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-21/11:05

:D

Är det förresten en fransk fartkamera du har som avatar?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-21/11:17

Kapten Stofil skrev::D

Är det förresten en fransk fartkamera du har som avatar?


Ja, något moderniserad... :-)
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Enrosabil » 2014-08-21/15:07

RoffeN skrev:
Enrosabil skrev:Försök få med väg 21 i Österrike, följt av väg 82 in i Slovenien. Hotellet i cerkno är inte det häftigaste, men väldigt trevlig personal, vackra vyer både på vägen dit och därifrån, och en riktigt mysig liten by!


Hittar inte dem. Kan det vara SS54 och 102 ni menar?

BildBildBild

Väg 21 går österut från mariazell, väg 82 börjar vid völkermarkt, öster om villach och byter namn vid gränsen mot Slovenien.
Enrosabil
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-07-09/08:14

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Marie » 2014-08-21/17:51

Ja, den vägbeskrivningen har gjort mig också - minst sagt - konfunderad. Jag som vistats i området de senaste 17 somrarna får i varje fall inte minsta rim och reson i den. Men jag har inte idts ifrågasätta den eftersom jag redan har vägar som jag vill köra i området så det räcker för min livstid - och sannolikt blir över....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-21/19:28

Enrosabil skrev:Väg 21 går österut från mariazell, väg 82 börjar vid völkermarkt, öster om villach och byter namn vid gränsen mot Slovenien.


Okej.

Jag kommer inte att gå så långt österut eftersom jag ska ner till Kroatien. Åker till Mauthen imorgon och sedan B111 till strax innan Villach, därefter söderut ner i Slovenien via 206. Tack ändå.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-21/19:30

Marie skrev:eftersom jag redan har vägar som jag vill köra i området så det räcker för min livstid - och sannolikt blir över....


Förstår det... Så mycket att se och göra, så lite tid...
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav Arne Lindgren » 2014-08-28/07:11

RoffeN skrev:
Marie skrev:eftersom jag redan har vägar som jag vill köra i området så det räcker för min livstid - och sannolikt blir över....


Förstår det... Så mycket att se och göra, så lite tid...


Synd min frus hoj var så svårstartad inför försäljningen, annars hade jag varit inne här för länge sen.
Om du bor i Enköping kan jag rekommendera färjan Nynäs-Gdansk (Okej då, Marie, Danzig.. ;) ).
Du chekar in kl 16 och kliver av kl 12 nästa dag och är i höjd med Hamburg. Och sist jag åkte var den dessutom billigare än Trelleborg - Rostock.
Arne Lindgren
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-10-03/10:15

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-08-28/17:57

Sitter just nu på en strand utanför Rijeka med en Gin o Tonic tillsammans med frun innan middagen. Tack för alla tips och trevliga mottaganden här på detta levande forum. Imorgon fortsätter vi vårt gemensamma äventyr söderut :-)

För info så blev det totalt 2891 km ner hit med en massa härligt hojåkande!
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-08-30/10:02

Då kändes min devis nog rätt, "bästa vägen är inte alltid roligaste resan"?
Roligt har du nog haft iallafall!
Vi hade likaså en rolig runda, det eviga regnet gjorde att det blev navigation efter molnen!
Det blir ju nästan alltid bra med plan b.........
Ställena vi hade tänkt oss finns ju kvar...........
Österrike är ju häftigt också med tunga regnmoln längs bergen, men man håller sig gärna i dalgångarna!
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav RoffeN » 2014-09-28/21:21

Kom hem igår efter sex fantastiska veckor på hoj. Blev till slut lite drygt 760 mil. Sett massor, kört på härliga vägar, ätit mycket (tyvärr) god mat och inte minst träffat många både roliga och trevliga människor. Ett riktigt äventyr att minnas då vintern ligger kall och mörk :-)
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: Tips Travemünde Rijeka

Inläggav leffeboy » 2014-09-29/16:16

Härligt, långresa på hoj, där man styr lite efter humöret, och har målet klart, men rutten dit ger sig efterhand, är något av det häftigaste man kan uppleva.
För oss blev det 500 mil på knappt 3 veckor, utan något egentligt mål,mer än ''nånstans mellan atlanten och svarta havet....''
Det som slår mig, är att efter varje sån semester, med körning till ny plats de flesta dagarna, blir åtminstone jag väldigt rastlös efter hemkomst, och jag vill bara ut igen.
För mig är det inte målet som är målet, det är resan som är målet.......
Nu får det dock vara till maj, då blir det några dagar i Polen, sen blir det 3 veckor efter midsommar i europa någonstans.
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst