Dublin - Irland

Dublin - Irland

Inläggav Peter Nordlund » 2014-08-24/12:55

Jag skulle höra om det finns några gömda skatter att besöka när man skall till Dublin för första gången?
Jag har googla massor och har en lång lista som jag skall banta ner till några få saker, och nu tänkte jag höra om ni har några guldkorn?
Själva grundbulten är ju Guinness bryggeriet (helig mark hehe) och vill skall åka turen med turistbuss-sightseeing.
Då det är en lång weekend måste man sålla, så har ni några verkligt bra tips på "måsten" :)

Disclaimer ej hoj resa...denna gång
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dublin - Irland

Inläggav Rune Nilsson » 2014-08-24/23:16

Bra val,, Europas nöjeshuvudstad.
Kan rekommendera hotell Arlington vid Bachelors walk, ligger centralt och gångavstånd till allt. Hotellet har levandes musik och irländsk dans varje kväll.
Jameson Whiskey finns även på gångavstånd. Vid besök på Jameson, se till att vara där på första rundvandringen på morgonen, minst med folk, brukar starta vid 10 tiden. Provsmakning ingår på tur, men de efterfrågar även whiskeytestare,,, var snabbt uppe med handen så finns det chans till för provsmakning av andra sorter.
Tempelbar i centrum har massor av pubar,,, levandes musik startar tidigt eftermiddagen och håller på till sent natt/morgon...det är bara att hoppa mellan barerna.. kända barer; Oliver st John Gogerty, the Porterhouse, Stays head, Temple bar, o´Sheas, Brazen head (från år 1198)
Finns även en del fina byggnader, Trinity college, (gör besök inne i bibliotek,)Christchurch Cathedral, Halfpenny bridge, Dublin city hall, Bank of Ireland, GPO (poststationen).
Shopping; Oconell street och däromkring samt Grafton...
Gillar man öl, musik och trevliga människor blir man inte besviken.
Skicka gärna PM om du har några ytterligare frågor.
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Re: Dublin - Irland

Inläggav Peter Nordlund » 2014-08-25/13:06

Aha perfekt, Tack Rune!
Hotell är redan klart (jag reser med en kompis som varit där) Dublin City Inn, skall vara hyfsat och helt ok för en weekend.

Jo just det där med Whiskey...ehrm host host, jag har som inte "lärt" mig dricka det ännu, eller snarare uppskatta det, jag älskar Guinness och det känns nästan som jag saknar något när jag inte gillar Whiskey :oops:
Men vi kommer så klart testa, kanske inte besöka ett bryggeri direkt men väl pubar!

Temple bar är redan med på listan, bland annat O'Neills pub + O'Donoghues osv.

Dom byggnaderna du talar om skall jag sätta upp att kolla listan!

Och shopping är ju precis som du säger.

Tänker också kolla in Leo Burdock för fish n chips, Georges Street Arcade för lite "genuin" shopping och en massa mer.

Tack Rune mycket uppkskattat med dina förslag!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dublin - Irland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-08-25/13:37

Gillar Du Guinness kommer här något, som samtidigt är ett tips och en varning: Caffrey's Stout och St Peter's Cream Stout är två pärlor, som får Guinness att smaka blaskigt!
För 10 - 15 år sedan var det inte svårt att hitta Caffrey's Stout i Sverige, men idag är det sällsynt (medan deras ale inte är lika ovanligt).
St Peter's Cream Stout hittar man däremot inte sällan på flaska i Sverige.

Och på Irland borde det väl gå att få tag på båda?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dublin - Irland

Inläggav Peter Nordlund » 2014-08-25/15:34

@Bror

Caffryes tor jag jag har testat, inget direkt minne av det dock, Peter's känner jag inte igen men skriver uipp det, två saker som är enkla att testa :)
tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Dublin - Irland

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-25/19:47

Peter Nordlund skrev:Jo just det där med Whiskey...ehrm host host, jag har som inte "lärt" mig dricka det ännu, eller snarare uppskatta det, jag älskar Guinness och det känns nästan som jag saknar något när jag inte gillar Whiskey :oops:


Jag är i samma situation som du, inte särskilt förtjust i whisky. Men testa Jameson, den är inte alls lik skotsk whisky! "Very smooth" som en irländare skulle säga.

För övrigt heter det whiskey när den är irländsk, och whisky när den är skotsk ;) :geek:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Dublin - Irland

Inläggav Kovlingen » 2014-08-25/19:50

Kapten Stofil skrev:För övrigt heter det whiskey när den är irländsk, och whisky när den är skotsk ;) :geek:

Senare när man inte bryr sej heter den wissckeeyyy 8-) :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dublin - Irland

Inläggav Kapten Stofil » 2014-08-25/19:54

Schenare är det väl schit schamma vad det är i glaschet? :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Dublin - Irland

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-08-25/19:55

Kapten Stofil skrev:För övrigt heter det whiskey när den är irländsk, och whisky när den är skotsk ;) :geek:

Och whiskey, när den är amerikansk (med något enstaka undantag!), men whisky, när den kommer från Kanada!
Men det är förstås inte stavningen man smakar på. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dublin - Irland

Inläggav Rune Nilsson » 2014-08-26/22:13

Hmmm riktig ölälskare dvs ale o Stout.
Missa inte J W Sweetman craft brewery & pub, precis söder om O´connel Bridge
även Porterhouse som finns på två ställen Porterhouse Temple bar och Porterhouse Central som ligger i närheten av Trinity college, microbryggerier.
Gammaldags irländsk musik finns på O´Sheas Merchant dock inte alla kvällar. Stället finns mitt emot Brazen Head. Finns även ett O´Sheas i närheten av ert hotell.
Puben som vi fastnat för framåt natten är The Merchant´s Arch, precis söder om Half penny bridge.. bra publik, trevlig personal samt alltid bra band. ( var där senast i våras).
Som sagt ni kommer inte behöva leta efter några pubar, finns när de behövs.
Ha en trevlig resa, återkom gärna hur resan gick.
// Rune
Användarvisningsbild
Rune Nilsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 1991-01-16/01:00

Re: Dublin - Irland

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-08-28/06:25

Kanskje noen ideer her?

http://www.dagbladet.no/2014/08/27/tema ... /33516704/


På kveldstid framstår denne byen som verdens største vannhull.
Her er å ta en pub-til-pub-runde fast tradisjon.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Dublin - Irland (resan klar med en lite berättelse)

Inläggav Peter Nordlund » 2015-04-12/21:44

Uppdatering:

Det var Rune som i en annan tråd frågade hur det varit i Dublin och jag insåg då att jag aldrig återkom efter resan :oops:

Alla era tips och råd var mycket bra och resan var härlig!
Det blev en lång weekend, Torsdag till Måndag i September 2014

Här är mina bilder från resan med bildtext (mest för familjen, men kanske inspirerar det någon ;) )
http://peternordlund.smugmug.com/Resor/Dublin-2014-1

@Rune
Hotellet blev Dublin City Inn som låg på Talbot Street, mycket bra läge och bra pris.
Jag är ingen Whiskey snubbe men blev sugen att kolla in just Jameson på din och folk i Dublin, så jag gick den guidade turen samt köpte två flaskor med mig hem av deras 12 åriga som endast säljs där, väldigt intressant tur!
Jag viftade som en galning men blev ej uttagen till att prova dom olika Skots, Irlänsk och Amerikans, men vi fick vara med och testa Jameson och prata under provningen.
Templebar var det området vi hängde mest i, väldigt trevligt också för både mat och öl, The Portehouse var min absoluta favorit, mycket bra tips!
Självklart kollade vi på Trinity College, fint ställe verkligen.

@Kapten Stofil
Du hade helt rätt i att Jameson var "mjukare" än annan Whiskey jag testat, så nu har jag en flaska att ta mig igenom :D

@Odd Arne
Både du och mitt resesällskap hade ju med Puben O'Neills, där var vi och åt en redig Irish Breakfast mums! :D
mycket trevligt ställe.


Och i övrig som man ser på bilderna så var det ju en huvudsak vi åkte dit för, Guinness Storehouse som var som helig mark att beträda :D ;)
Var också på Bewleys Oriental Café flera ggr för frukost och fika, mycket bra ställe!
S:t Stephens greens parken var trevlig den också.

Men mest gillade jag Irländarna själva, otroligt trevliga människor alla vi träffade.
Snart blir det nog en resa till för även om staden är lite finns det mer att se.

Tack alla för tipsen, och tack Rune för påminnelsen :oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron