Sydliga hojvägar i november

Sydliga hojvägar i november

Inläggav Gästkonto » 2014-08-31/10:52

Någon som har erfarenhet av hur det ser ut i området t.ex. runt Franska Rivieran i november?

Söker farbara hojvägar i område med drägliga temperaturer under vinterhalvår. Ska ta mig dit med skåpbil (Skalman), så området bör ligga inom två dagars bilkörning.
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Daumas » 2014-08-31/12:47

Jag håller till i området Languedoc-Roussillon, alltså väster om Provence ner mot spanska gränsen. Klimatet är likartat utmed Medelhavet, och det handlar mest om vilken höjd över havet man befinner sig på. Vintern brukar komma i mitten av december och kallast är det i januari/februari, då det oftast är runt 8-13 grader. Enstaka morgnar kan man överraskas av frostfläckar i kurvor som ligger i skugga. En dag förrförra vintern låg det två cm snö på taken under morgontimmarna. Detta tycker jag gäller upp till ca 400 m ö h. Åker man i högre berg, från 600/800 m ö h får man räkna med snö som ligger kvar. Fantastiska vägar i stort sett överallt, särskilt när man lämnat plattlandet närmast havet, ofta en till två mil in i landet. Hittills har jag varit hänvisad till scooter, och det är också roligt, men om ett par veckor är det dags att köra ner min riktiga moppe från Sverige.
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Gästkonto » 2014-08-31/20:04

Det området ska jag definitivt lägga på minnet. Ser ut att finnas mycket att undersöka både vad gäller mat och trevliga miljöer sett från hojsadeln.

Att det kan bli frost under morgontimmarna gör inte mycket, jag väntar gärna framåt middag för att åka en tur.

Känner du till någon/några särskilt lämpliga byar eller städer som man kan ta in på ett hotell/pensionat en vecka och liksom utgå från? Tänker mig ett boende längs kusten.

Skalman har förresten plats för två hojar av mindre storlek, (fast svågern har som alltid första tjing)..
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Kenneth » 2014-09-01/10:32

Ett annat tips är Portugal, för en Nordbo är det säsong från mitten av september till juni. Övrig tid kan det bli över 40+.
Två tredjedelar av landet är skrynkligt utan att vara alpint, även om Serra Estrela har toppar på >2000möh. För oss Svenskar är är det låga priser på mat, dryck & boende och under angiven tid är det inget problem alls att hitta boende. Juli/augusti har Portugiserna semester och då kan det vara lite knepigare med boende. Det finns hur mycket krokiga vägar som helst och de flesta är bra, även om skyltningen kan vara si och så.
Jag tycker det är enkelt och okomplicerat att resa i Portugal och man möts av vänliga och hjälpsamma människor.
Gillar man kultur och historia finns hur mycket som helst, här några exempel: Óbidos, Belém, Batalha, Alcobaça, Sintra, Tomar, Queluz, Evora, Mafra, Vila Viçosa, Marvao, Monsaraz, m.m. Googla på så kan du hitta mer.
På den negativa sidan finns avståndet, 360mil Stockholm - Lissabon. Jag tror att det fortfarande går biltågen till Narbonne. Jag vet att det finns klubbmedlemmar som har flugit till Lissabon eller Porto och hyrt BMW-cyklar, men jag har inga uppgifter. Det var mina vintertips
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-09-01/11:03

Kenneth skrev:Jag tror att det fortfarande går biltågen till Narbonne.


Jäpp - året ut, om jag är korrekt underrättad.
2015 lär man kunna åka Autozug inom Tyskland, och därefter är det slut - såvida inte DB hittar på något nytt.

Ytterligare ett sevärt ställe i Portugal är Cabo do São Vicente - Portugals sydvästspets, "Världens ände". Dit seglade redan fenicierna och därefter antikens övriga folk, men med den tidens sjöfararmöjligheter tog den kända världen slut väster om denna udde.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Gästkonto » 2014-09-02/21:34

Ja, Portugal lär vara fint, men som sagts tidigare så är det lite längre om man ska bila ner. Så det går nog bort pga avståndet.
Förhoppningen för min del står till att franska medelhavskusten kan erbjuda lite trevlig åkning (och avkoppling) när senhösten sätter in här hemma.
Gästkonto
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 2005-02-04/01:00

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-09-03/05:08

Fast det är väl inget gigantiskt problem? Flyg till Portugal och hyr bil!
Men OK - Sydfrankrike är verkligen inte fy skam det heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Håkan » 2014-09-03/05:24

Bror Gårdelöf skrev: Flyg till Portugal och hyr bil!

:?
Det var väl "Sydliga hojvägar i november" Jönsson tänkt sig...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-09-03/07:55

Jo, men Torparen 2.0 skriver om att köra bil.
Ah! Mitt misstag. Jag hade glömt förutsättningarna i hans första inlägg!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-03/12:23

Nils-Erik Ringlander skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jäpp - året ut, om jag är korrekt underrättad.


Kenneth skrev:På den negativa sidan finns avståndet, 360mil Stockholm - Lissabon


Enl DBAZ's hemsida så finns avgångar till Narbonne på fredagar och men bara t.o.m. oktober, därefter 'nada'.

Frankrike och Spanien är till ytan stora länder. Ett (galet ? :roll: ) alternativ kan vara att köra via England och färja över Biscaya-bukten till Santander i Spanien. Därifrån till t ex Porto är det ca 65 mil

http://www.brittany-ferries.co.uk/index ... ium=574834

Det verkar kosta i storlekordningen 150-200 GBP i varje riktning för 1 mc med förare. Sen ska man ju iofs till England också :roll:


Vi åkte nattfärja: GBG-Kiel, MC: Kiel-St. Nazaire i Frankrike (140 mil), LDLines nattfärja över Biscaya: St. Nazaire - Gijon i Spanien (14h) i somras. Resan tog ca 2½ dygn.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Kovlingen » 2014-09-03/12:35

Annars kan man ju lika bra åka "Hurtigrutten" . Då får man också åka mycket färja :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Thomas Stadin » 2014-09-03/12:47

Kovlingen skrev:Annars kan man ju lika bra åka "Hurtigrutten" . Då får man också åka mycket färja :roll:


Hellre nattfärja än motorväg :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Kovlingen » 2014-09-03/14:01

Thomas Stadin skrev:Hellre nattfärja än motorväg :)

Jo det håller jag med på . Vi genade Malmö - Travemunde tor. på vår resa .
Det var en höjdare . ( men sedan blev det hoj-åka utan motorvägar ) :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Daumas » 2014-09-03/21:54

Din tanke är att nå området på två dagars bilresa. Nära jag åker ner till trakten runt Perpignan ( 5 mil från spanska gränsen, vid Medelhavet) blir det runt 250 mil från Jönköping räknat. Den sträckan gör jag inte på två dagar, långt därifrån. Men jag vet folk som gör det, speciellt om man kan bytas om att köra. Jag har gott om tid och kan tänka annorlunda. Du frågar efter boende för ungefär en vecka, nära kusten. En väldigt bra boendeform är s k gîtes. Det är hus som hyrs ut veckovis av privatpersoner och som är fullt utrustade. De klassas utifrån sin standard och är oftast mycket bra. Man lagar sin egen mat och lever sitt eget liv, självständigt och gott om plats. Prislappen varierar, men sänks under lågsäsong, kanske i spannet 150 - 350 €/vecka. Ett alternativ är chambre d'hotes, alltså bed and breakfast. Ofta otroligt bra standard och frukost ingår, men inte så ofta möjlighet att laga egen mat. Dyrare, men bor man flera dagar i sträck kan det bli rabatterat pris. Det finns mängder av dessa gîtes och chambre d'hotes och området mellan från Italien ner till Spanien är stort. Jag rekommenderar Roussillon, alltså närmre Spanien, där berglandskapet är dramatiskt och ligger nära kusten. Bergsmassiven Corbières och Pyrenéerna möter här varann och det finns otroligt många möjligheter till underbara vägar, historia och kultur. Och förstås: mat och vin!
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Sydliga hojvägar i november

Inläggav Kovlingen » 2014-09-04/16:07

Daumas skrev:. Nära jag åker ner till trakten runt Perpignan ( 5 mil från spanska gränsen, vid Medelhavet) Jag rekommenderar Roussillon, alltså närmre Spanien, där berglandskapet är dramatiskt och ligger nära kusten. Bergsmassiven Corbières och Pyrenéerna möter här varann och det finns otroligt många möjligheter till underbara vägar, historia och kultur. Och förstås: mat och vin!

Vi åkte längst Pyreneerna och passerade Perpignan och oj vilka härliga vägar. Inte så mycket "stengetsvägar" (180´) .
Långt dit vare , men värt varje euro . Bodde i tält på campingar så bo i hus får någon annan ta .
F-n vet om man inte måste dit en gång till innan man trillar av pinnen ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst