Jeg har forsøkt å dele et album her med bilder fra turen. Håper lenken fungerer, hvis ikke så la meg få vite så jeg kan prøve en annen løsning.
https://goo.gl/photos/ovHexdLbeba63Y3T6Her er et resymme av turen, det ble virkelig et eventyr:
14. september.
Da starter årets eventyr!
Med nesten tre ukers fri og ferie fra jobben, og tilsvarende permisjon innvilget av Krystyna og Bonnie, er jeg straks klar til avreise.
Dagens etappe er ikke så krevende. Det blir til Oslo for å gå ombord i Color Line til Kiel. Været er ikke det beste med litt regn i luften og ca. 15 grader.
Ved ankomst ColorLine på Filipstad i Oslo var dagens etappe ferdig. 127km.
15. september
Ankommer Kiel om ca. en time. Her er det ikke en sky på himmelen. Jeg tipper på ca. 15 grader.
Planen for dagen er ikke særlig omfattende, jeg skal til Hamburg-Altona jernbanestasjon for å ta Autozug. Men toget går ikke før i kveld, så det blir noen timer å finne på noe.
Så var jeg ombord. Det krever en spesiell teknikk å kjøre der det er 145cm under himlingen, for å få sykkelen på plass i vognen.
Og så får man sin single-kupé med eget bad/toalett. Jeg må innrømme at jeg tenkte litt på Poirot og Orient-expressen. Men til tross for at man ikke tenker på tyskere som små og kortvokste, så var kupeen og badet designet for pygmeer. Ikke bare fordi jeg er stor, men her hadde folk i normal størrelse også fått problemer. Og min kupé var laget for å kunne brukes av opptil 3 personer!
Toget gikk fra Hamburg 2300, ca. en time forsinket.
198 km.
16. september.
Til tross for en noe forsinket avgang fra Hamburg, ankom toget nogenlunde i rute i Lörrach. Litt skifting med togvognene var nødvendig før vi kunne kjøre av.
I Lörrach var det gråvær, litt regn i luften og 15 grader. Jeg så sol i horisonten i øst, og satte kursen østover, inn i Sveits.
Nå har jeg etablert base-camp i Meyringen (etter anbefaling fra noen i Svenska BMW MC-klubben). Her er det sol og +23, men kraftig vind, og det ligger nysnø på de høyeste toppene. Planen er å kjøre fire fjell-pass i morgen, men det er et sterkt værforbehold. Denne vinden kan gjøre det ubehaglig i høyfjellet, og det er også varslet noe regn. Kanskje blir det fotturist i Meyringen?
158 km.
17. september
Det plaskregner. Jeg tar på Helly-Hansen og går først til Aareslucht, en imponerende kløft som elven har gravet gjennom en ås for millioner av år siden. Man kan gå de ca. 2 kilometrene langs den fossende elven igjennom tuneller og plattformer og broer laget for 125 år siden.
Deretter gikk jeg til Reichenbach-fossen. Det var her, ifølge Sir Arthur Conan Doyle, at Sherlock Holmes traff sin erkefiende Moriarty, og tok livet av seg selv og Moriarty etter et fall i fossen, som følge av en slosskamp mellom dem ved toppen av fossen. Boken "The final Problem" skulle være den siste om Sherlock. Men det kom flere...
0 km
18. september
Avreise fra Meiringen. Delvis skyet og + 15. Legger turen mot Grimsel. Over Grimselpass faller temperaturen og det begynner å regne igjen. På toppen av passet er det + 4 og striregn. Kjører ned til Gletsch og tar en kaffepause før Nufenen-passet, som er enda høyere. På toppen der snør det, jeg må flere ganger "skuffe" snø fra visiret. Kommer ned til Airolo, og kjører videre nedover dalen retning Milano, men svinger av mot Como-sjøen. Det blir varmere og varmere jo lenger nedover jeg kommer. Må innom noen hoteller før jeg finner et som har ledig rom, får siste ledige rom på Grand Hotel Menaggio.
230km.
19. september.
Frokost på Grand Hotel Menaggio blandt 1000 engelske pensjonister på ukestur med buss til Como-sjøen. Ikke for det, de var hyggelige nok, de. Men fortsatt drar jeg gjenomsnittsalderen ned der jeg overnatter. ?
Avreise i halv ti-tiden mot Bormio. Så fra Bormio, Passo del Stelvio. Dette er en veistrekning som er vanskelig å beskrive med ord, og de bildene jeg har lagt med yter ikke rettferdighet, den må oppleves. Det er en vanvittig vei. Jeg tror det er ca. 50 hårnålssvinger på tur ned mot øst, ikke fullt så mange på vestsiden. Bildet jeg har lagt ut fra nedoverturen viser ca.en tredjedel av veien ned. Og hundre- eller tusenvis av motorsyklister (og bilister) fra hele Europa som vil oppleve. Utrolig stemning på toppen!
Når man så kommer ned i dalen og begynner å kjøre mot Bolzano, er det ca. to timer gjennom epleplantasjer. Eplene i ICA som har klistrelapp med Italia og Tyrol kommer herfra. Mye frisk fjelluft burde gi gode epler, og innhøstingen var i full gang nå, med det det betyr for trafikkflyten i dalen.
Dagen avsluttes på Al Brenta i Levico Terme, et sted og hotell som ble anbefalt av en Avinor-kollega på Vigra. Dette hotellet har en restaurant lokalbefolkningen kommer for å spise. God mat, fint rom, egen MC-garasje, men dessverre en fraværende kelner som gikk i peak. Men trivelig uansett.
Imorgen går turen til Heiligenblut i Østerrike
320 km
20. September
Etter Italiensk frokost, som stort sett bare er frukt, hvitt brød, syltetøy og croissant, med andre ord lite for meg, avreise.
Først noen mil transportetappe på autostrada med forbausende mye trafikk til en søndag formiddag å være, faktisk tilløp til stillestående kø noen steder, ble det trivelig MC-vei opp til Cortina.
Søndag og fint vær fikk mange til å ta seg en tur på MC.
Etter lunch i Cortina, gikk turen til Heiligenblut am Grossglockner. Her starter Grossglockner Hochalpenstrasse (fra sydsiden), og det blir det jeg starter dagens kjøring med i morgen. Hvor jeg ender opp i morgen kveld, vet jeg ikke nå.
348 km
21. September
Startet fra Heiligenblut, (eller "Blutten", som medlemmer av Svenska BMW MC-klubben kaller stedet, de har et spesielt forhold), kl. 1000. Oppover fjellsiden går det, først til Kaiser Franz-Josef Höhe der det er fantastisk utsikt til Grossglockner. Der finnes også et museum med motorsykler og biler som har vært med i konkurranser på veien over fjellet opp igjennom årene. Det finnes også flere utstillinger som viser hvordan folk levde her oppe i fjellene.
Det er sol fra nærmest skyfri himmer, kun noen tåkeskyer som driver rundt toppene. På veiens høyeste punkt ved Hochtor er det +4 og nysnø. Jeg kan se at de har saltet veien, så det har nok vært kuldegrader tidligere på morgenen.
Som natur- og fjellopplevelse, er nok Grossglockner Hochalpenstrasse noen hakk mer spektakulær enn Stelvio. Men veien over Stelvio er "råere". Har man lyst på en "fjelltur", men ikke er så glad i bratte og skarpe hårnålssvinger, kan Grossglockner anbefales. Veien er bred nok til to kjørefelt hele veien, også i hårnålssvingene,
oppleves derfor ikke så bratt, og for noen skummel, som mange andre fjellpass.
Det koster ca. €25,- å kjøre denne veien. Underveis finnes mange utstillinger om folke- og dyreliv oppe i fjellene, og alle disse er inkludert i prisen. Det er til og med gratis WiFi i hele dalen ved alle stedene man kan stoppe underveis, man logger på en gang på samme nettverket!
Jeg kom ned i dalen ved Zell am See og fortsatte vestover mot nok et fjellpass; Gerlos. Flott vei med fine serpentiner. Kommer over til Zillertal og fortsetter så via Achental og Vorderris til Garmisch-Partenkirchen for night stop.
Veier som skapt for motorsykkekjøring!
243 km.
22. September
Etter en sløv start på dagen med en ypperlig hotellfrokost, kom jeg meg avgårde i 11-tiden. I luftlinje hadde jeg ikke tenkt meg mer enn ca 10 mil, men det er for lite, samt at det er veier jeg har kjørt før. Så jeg tok "the scenic route", (som om den korteste veien ikke skulle være scenic så det holder, jeg er i Tyrol og Bayern!).
Fra hotellet er det ut til høyre, og man nesten "kjører på" Zugspitze. Men selv om den er høy og flott, begynner jeg nå, etter en uke, å mene at en fjelltopp er en fjelltopp. Jeg trives her i Alpene og synes fjellene er flotte, men det ene er likt det andre, selv om de er helt ulike......? Forstår hva jeg mener?
Altså, forbi Zugspitze mot Reutte. Det betyr at jeg er tilbake i Østerrike, i Tyrol. Så kjører jeg mot Lech, oppover Lechtal. Ca. 14 grader og tørr, hel asfalt gjør at det er som å skjære med varm kniv i smør å kjøre de fine svingete veiene. Ikke mye trafikk som forstyrrer, heller.
I steden for å svinge mot Lech og St. Anton, tar jeg til høyre, mot Bregenz. Igen over et lite fjellpass med fine serpentiner, høyt opp på toppen av passet, og så brått nedover igjen til neste dalføre. Passerer mange idylliske småsteder, skianleggene røper at det nok ikke er sommer som er høysesong, selv om jeg ser veldig mange som er på fotturer i fjellene. Jeg kommer ned i dalen ved et sted som heter Au(!). Fortsetter mot Bregenz,men svinger etter en stund av mot Oberstdorf. Igjen er det et lite fjellpass som skal krysses, med alt det innebærer av morsom kjøring. På toppen av passer ligger et skisted som heter Balderschvang.
Nede i dalen svinger jeg ikke til høyre mot Oberstdorf, regner med at det er like lite hopprenn der som det var i Garmisch. Istedet tar jeg til venstre, via Sonthofen til destinasjonen Bad Hindelang.
Hindelang har en spesiell betydning for min slekt og familie på morssiden. Herfra utvandret i sin tid Salmaker Fügenschuh. Først til København. Slekten vandret så videre til Nord-Norge, og denne Fügenschuh fra Hindelang er stamfaren til en mengde mennesker i Troms og Finnmark, særlig i Tromsø og Karlsøy. Navnet Fügenschuh er senere fornorsket til Figenschau, eller varianter derav.
En gang på 90-tallet hadde slekten fra Nord-Norge treff med slekten her i Bayern. Treffet het Berger Slekttreff og det møtte hundrevis av mennesker opp her i Hindelang fra hele verden. TIl og med Aurstralia og Sør-Afrika var representert. Majoriteten var fra Nord-Norge, kanskje flere enn det er igjen av slekten her i Bayern. Jeg var tilstede på slektstreffet med så gode minner, at jeg gjerne tar en tur tilbake til denne fine byen en gang i blandt.
Nå i kveld har det begynt å regne, spørs om jeg ikke slår meg til ro et par dager her, regnværet skal slutte i løpet av natt til torsdag.
203 km.
23. september
Ja, det ble som jeg trodde. Våknet til +6 og regn, og nysnø på de nærmeste toppene. Forsåvidt ikke noe nytt på denne turen, jeg har allerede kjørt i værre vær enn det. Men denne gangen hadde jeg mulighet til å planlegge dårligværs alternativ, så sånn ble det.
Slapper av i et veldig bra hotell, og tar meg en spasertur i løpet av dagen mens det faktisk ikke regner.
I løpet av tidlig morgen skal regnværet gi seg, som jeg har kalkulert med, såda går turen videre.
0 km
24. september
Avreise fra Hindelang i 11-tiden. Det har sluttet å regne, men bare ca. 10 grader. Coolmax byttet ut med merino-ull.
For å komme til München kan man kjøre autobahn, men det gjør man jo helst ikke på motorsykkel. Men uansett, litt før kl. 1500 ankommer jeg hotellet. Sjekker inn, dusjer og skifter og begir meg til Oktoberfest i Theresienwiese i München. Det er en gjeng med ca. 10 nordmenn (oktoberfestveteraner) jeg skal møte.
Jeg har aldri opplevd maken! Det er 500.000 (en halv million!) inne på området hver dag! I tillegg til et gigantisk tivoli og utallige steder som selger mat og drikke og andre ting, er det 14 "telt" som rommer mange tusen mennesker. Det er høy stemning, dans på bordene, allsang, øl, mat, og alle(!) er venner. I dag har jeg snakket med folk fra Tyskland, Norge, Italia, USA, England og Argentina. Alle kommer til Oktoberfest, alle har det gemütlich! Jeg så ikke ett eneste surt eller negativt menneske!
For den som ikke har vært her på Oktoberfest, put it on your bucketlist!
Det er dog tre typer mennesker somikke behøver å dra hit:
1. De som ikke liker øl
2. De som ikke liker tysk mat
3. De som tar seg selv høytidelig
Alle andre (de fleste av oss) vil ikke tro det før de opplever det!
154 km.
25. sept.
Jeg starter dagen med en spasertur på Theresienwiese, som området der Oktoberfest foregår heter, før det egentlig har begynt. Å spasere rundt området var en tur på ca. 4 km, ifølge Endomondo.
I dag har Tyrolerkongene klart å reservere et bord i et av teltene. Det er visstnok ikke det enkleste, men en som kjenner noen som kjenner noen ordnet dette. Forhåndsbetaling for et antall øl og en grillet kylling pr.mann. Vi har bord til "1. bordsetning, som er fra 1130 til 1630. (2. runde er 1700 til 1900). Egentlig fordel med første fant jeg ut. Til andre er man allerede for sliten.
Det er den mest vanvittige festen jeg noengang har opplevd! Hvor mange tusen som er inne i et sånt telt vet jeg ikke. Alle drikker øl og stemningen i taket. Det var mange sikkerhetsvakter for å holde orden i lokalet, de var nærmest arbeidsledige! Drikke (og mat) serveres ved bordenem det er aldri lenge å vente.
Stemningen holdes høy av live musikk, i vårt tilfelle et band som het Südtiroler Spitzbuam. Det ble jodlet, og man brukte også en ølkasse full av flasker som "percussion" en gang. Musikken var bare helt korrekt.
Da vi måtte forlate lokalet litt før 1700, var jeg egentlig både full og fornøyd. Etter en liten runde og litt schnapps sammen med Asbjørn Mikalsen, tok jeg rett og slett kvelden.
Tyrolerkongene er en vennegjeng som reiser på Oktoberfesten hvert år, og har gjort det i flere år. De har hovedsaklig sitt utspring fra luftfart og Evenes.
0 km.
26. september.
To dager på Oktoberfest er nok, både for meg og min lommebok. Ikke det at selve festen på wiesn er så dyr, men med en halv million mennesker på fest hver dag, de fleste tilreisende, har hotellene i byen lært seg å utnytte prinsippet om prisfastsettelse i henhold til tilbud og etterspørsel.
Jeg har to dager igjen på årets alpetur før kursen settes hjemover, så München forlates, og jeg setter igjen kursen tilbake til Alpene. Nå vil jeg se igjen et sted jeg var på skiferie for en del år siden. Jeg skal til Bad Gastein i Østerrike.
Bad Gastein er en merkelig by. Den ligger i nordvendt, bratt fjellside med en frådende foss som renner tvers igjennom sentrum. Fjellene rundt er som skapt for skikjøring, jeg husker noen av de fineste skiområdene jeg noen gang har vært i. Nå er det selvfølgelig lavsesong. Men nysnøen hadde begynt å kommme på toppene rundt, i desember er det full fart igjen, sa damen i resepsjonen.
240 km.
27. September
Etter å ha spasert (klatret) rundt i Bad Gastein i går kveld, tar jeg en rolig start på dagen. Jeg skal tilbake til München for å ta Autozug til Hamburg, men det går ikke før kl.2100 i kveld, så jeg har god tid.
Etter frokost på behagelige Elisabethpark Hotel, pakker jeg opp og drar avgårde med kurs for München. Det har regnet om natten, men klarner opp, det er 8 grader. Det blir fort mildere temperaturer ettersom man kjører nedover dalen. Det blir "the scenic route". Fra Bad Gastein går turen nedover Gasteinerdalen, der man har brukt fantasien til fulle for å finne på stedsnavn, jeg passerer Bad Hofgastein og Dorfgastein. Så til Bischofshofen og St. Johann. Videre nedover til Hallein der jeg tar til venstre over noen fjell igjen på en svingete vei. Kommer så ned til Berchtesgaden.
Berchtesgaden er vel mest kjent for at det var en liten mann med bart som hadde hytte der. Jeg passerte parkeringen for turister som vil opp å se Kehlsteinhaus, men det er en hel utflukt jeg ikke gidder å gjøre i MC-klær. Historien sier at det var noen som gav Hitler huset, senere kjent som Ørneredet, i gave, og at han egetlig aldri likte seg der. Kanskje mangel på god kommunikasjon? Skal du lede en verdenskrig og et tredje rike med bare telefon og kurer fra en fjelltopp i alpene, kan det kanskje bli litt tungvint?
Uansett, jeg kjører videre, til Ramsau og over noen fine små fjellpass (fjellene er ikke så høye her som lenger sør). Via flere kjente vintersportsteder kommer jeg ut av fjellene. Fortsetter så på lavlandet øst av München og krysser på småveier gjennom utallige dorfer. Stopper et sted som som ser populært ut, de selger pumpkins, og i restauranten blir lunchen min pumpkin-suppe.
Så kjører jeg til Autozug-terminal Ostbahnhof i München. Kl. 2000 kjører vi motorsykler og biler på vognene og inntar kupeene våre, vi som skal være med toget.
Og i henhold til rute ruller toget avgårde mot Hamburg, ca. 90 mil i nord.
270 km.
28. September
Toget ankommer Hamburg i rute kl 0815. Men det tar litt tid før vi kan kjøre av toget, så jeg er ikke på veien igjen før i 10-tiden.
Men det er ikke noe problem, jeg skal bare til Kiel for å ta Color Line som går kl. 1400.
Autobahn hele veien.
M/S Color Magic går fra Kiel i henhold til rutetabell.
100 km.
29. September.
M/S Color Magic ankommer Oslo, også i henhold til rutetabell.
Jeg er ikke mer lei av motorsykkelkjøring enn at jeg ta Gamle Mossevei langs Gjersjøen og forbi Tyrigrava, samt gamle E18 mellom Herland og Ørje.
Hjemme hos jentene som har ventet på meg i to uker, kl 1200.
124 km.