Gardasjön

Gardasjön

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-05-01/16:03

Blev visst ett missöde med orginaltråden... :o
Så här kommer ny tråd/fråga

Åker till Gardasjön i sommar och tänkte besöka Mont Baldo.
Finns det bara linbanan upp eller finns det väg att köra upp till toppen.
Om det finns väg, undrar jag om någon har tips på vägval till toppen samt någon bra utsiktspunkt.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Gardasjön

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-05-01/16:18

Ber om ursäkt att jag råkade radera den ursprungliga tråden för Dig, Fredrik....

Beträffande Monte Baldo, finns det i alla fall ingen väg dit upp från Malcesine. Det går däremot en ganska underhållande väg på "baksidan", SP3/SP8 (SP=Strada Provinciale) från Mori via Ferrara di Monte Baldo till Caprino. Den vägen går rätt nära toppen av Monte Baldo, men jag kan inte minnas att utsikten var något särskilt just där.
Nu är det 25 år sedan jag var uppe på Monte Baldo, men som jag minns det var linbanan från Malcesine en skräckblandad men givande upplevelse - och utsikten från toppen var fantastisk!

Vill Du ha riktigt bra MC-vägar runt Gardasjön, kan Du lämpligen söka Dig till västra sidan av sjön. Vägen upp till Tremosine går inte av för hackor, och SP9 från Gargnano bort mot Lago d'Iseo är hänförande.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Gardasjön

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-05-01/16:23

Har boende bokat 7 dagar i Garda. Så allt ska utforskas.
Västra sidan har visst häftiga vägar... :D så de ska kollas ordentligt
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Gardasjön

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-05-01/16:37

Nils-Erik Ringlander skrev:Jag har en hel del rutter i dessa trakter från vår resa 2013. Om du PM-ar din e-postadress så kan du få dom i gdb-format Fredrik



PM skickat
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Gardasjön

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-05-01/16:42

Såg ett program om Italien av en engelsk/italiensk kvinna. Alex Polizzi
Hon rekommenderade en liten ostby N.v om Garda. Bagolino.
Kollar man den byn i maps så går där en väldigt lockande väg dit/därifrån som heter SP345 om jag läser rätt.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Gardasjön

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-01/17:24

Vad gäller Monte Baldo: Dagens linbanefärd är inte skräckblandad. Hustrun och jag gjorde den för ett par år sedan - i en klart modern och förtroendeingivande anläggning.
Har Ni tur med vädret (Det hade vi!), så sätt av en halv- eller heldag för Monte Baldo. "Topp" är inte rätt beskrivning, utan Ni kommer upp till ett område med lättvandrade alpängar, där utsikten är makalös. Där kan man slöstrosa i shorts och sandaler (som vi gjorde) eller vandra mer ambitiöst med bra kängor på fötterna.
Sluttningarna är omtyckta startplatser för skärmflygare, och där finns flera serveringar. Dessutom lär nästan hälften av Alpernas kända flora finnas just där, men jag är ingen botaniker, så den delen av Monte Baldos förtjänster gick mig förbi.

Är Ni i de trakterna och har tid, så fundera på att åka även till Lago di Como. Moto Guzzis museum vid fabriken i Mandello del Lario är en dunderhöjdare. (Din hustru kan ha annan åsikt, men hon kan ju alltid strosa i staden under den timma, då muséet är öppet - vardagar 15 - 16, fri entré, men man skall skriva i gästboken. Jag hade dessutom intrycket, att de inte var alltför noggranna med stängningstiden - men missa inte entrétiden!)

Såväl vägen till Bellagio som själva orten - på spetsen av den halvö, som delar södra Lago di Como i två - är värda att uppleva.

Kör sedan via Chiasso in i Schweiz - till Capolago. Därifrån går en kugghjulsjärnväg upp till Monte Generoso - som får t o m Monte Baldo att blekna! Vi hade tur med vädret även där och kunde se alper sådär 270 grader runt horisonten! Resten var lombardiska slätten. En klar höstdag lär man kunna se såväl Milano som Medelhavet därifrån, men under vårt besök rådde soligt sommardis. Man kan inte begära allt!

I övrigt kan jag bara rekommendera Nils-Eriks turförslag öster om Monte Baldo. Jag var med honom på de vägarna i juni 2013, och minnet är bestående.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gardasjön

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2015-05-01/17:33

Jag bockar och bugar för era inlägg.
Tar år mig allt.
Ingen väg är planerad ännu.. Bråkar som vanligt med min ovän BC. :cry:
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Gardasjön

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-05-01/17:38

Jag har hittills aldrig använt GPS över huvud taget där nere, så det borde inte vara något problem. Allt Du behöver är en bra karta.
MOTORRAD:s mycket detaljerade kartbok över Alperna fanns i alla fall 2010 att köpa från Kartbutiken i Stockholm, och de expedierar SNABBT! Boken låg i min brevlåda dagen efter telefonsamtalet. Den är mer än värd utgiften!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gardasjön

Inläggav Knut Natt och Dag » 2015-05-01/23:53

Jag ska till BMW-eventet i Garmisch-Partenkirchen med min hoj i juli. Jag får onekligen lust att lägga till några dagar här när jag läser detta och ändå är i krokarna.
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Gardasjön

Inläggav Kovlingen » 2015-05-01/23:58

Har du hittat nån "ledig dag" i agendan Knut ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst