4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav RoffeN » 2015-05-26/06:39

Jag ska vara i Brno första juni i tjänsten. Men istället för att åka som vanligt så ska jag ta mig tid och köra mc. Då resan dit är okända marker för mig så tar jag tacksamt emot tips på vad som helst som kan göra resan dit trevlig. Eftersom det enligt BC är 95 mil närmsta/snabbaste vägen så räknar jag med dagsetapper på runt 30 mil.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav leffeboy » 2015-05-26/09:05

Ta dig runt lubeck, kör ner mot luneburg, vidare soltau, celle, rakt ner till goslar, sen kör du längs harz mot halle am saale, runda halle, ser ut som en liten stad, men är ett helsike på hoj, en knutpunkt av vägar......
vän neråt mot zwickau, karlovy vary, pilzen, ceske budejovice, brno.....
Då får du mestadels fina vägar i trevliga omgivningar, både genom harz och i tjeckien.
Undvik för allt i världen motorvägen prag-brno
Den är en otrevlig, närmast farlig miljö på hoj!
Totalt sönderkörd av en ständig ström av lastbilar som undviker "dyra" österrike.
Potthål i motorväg är inte roligt.....
I övrigt är tjeckiens landsvägar skapliga, längs gränsen mot tyskland skitfina, och i fin natur.
Och motorvägsvignet behövs inte på hoj, lite otydligt vid gränsen så många har köpt i onödan......
Ska du till prag ena hållet, så ta landsvägen via kutna hora.
Raka spåret via dresden-prag är också bra, men rätt trist körning, utom bundesstrasse 170 dresden- altenberg-teplice, gamla e55, som är skönt kurvig ca 5-7 mil.
Vägen går genom prag, inte så svårkört, men trafikerat morgon o kväll, som stockholm ungefär.
Men då är travemunde helt fel, rostock mer på rätta hållet....
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav Marie » 2015-05-26/12:19

Men vad i himmelens namn skall du borta i "vilda västern" att göra? Travemünde?????? :roll: :shock:

Det finns ju en uppsjö av färjelinjer som landar längre österut; Rostock, Saßnitz, Swinemünde...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav RoffeN » 2015-05-26/15:19

leffeboy skrev:Ta dig runt lubeck, kör ner mot luneburg, vidare soltau, celle, rakt ner till goslar, sen kör du längs harz mot halle am saale, runda halle, ser ut som en liten stad, men är ett helsike på hoj, en knutpunkt av vägar......
vän neråt mot zwickau, karlovy vary, pilzen, ceske budejovice, brno.....
Då får du mestadels fina vägar i trevliga omgivningar, både genom harz och i tjeckien.
Undvik för allt i världen motorvägen prag-brno
Den är en otrevlig, närmast farlig miljö på hoj!
Totalt sönderkörd av en ständig ström av lastbilar som undviker "dyra" österrike.
Potthål i motorväg är inte roligt.....
I övrigt är tjeckiens landsvägar skapliga, längs gränsen mot tyskland skitfina, och i fin natur.
Och motorvägsvignet behövs inte på hoj, lite otydligt vid gränsen så många har köpt i onödan......
....


Tack för tipsen! Har varit i Harz många gånger och även bott i Goslar och det är aldrig fel. Så du menar att jag ska undvika Halle? Och Vignet? Menar du att man inte behöver det för mc i Österrike?
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav RoffeN » 2015-05-26/15:21

Marie skrev:Men vad i himmelens namn skall du borta i "vilda västern" att göra? Travemünde?????? :roll: :shock:

Det finns ju en uppsjö av färjelinjer som landar längre österut; Rostock, Saßnitz, Swinemünde...


Jag vet att du tycker det är onödigt men har nu åkte den rutten så många gånger så det går av bara farten... :)
Jag ska prova någon av de andra rutterna någon gång men inte nu. Åker imorgon med kort varsel.
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav Marie » 2015-05-26/21:27

RoffeN skrev:
Marie skrev:Men vad i himmelens namn skall du borta i "vilda västern" att göra? Travemünde?????? :roll: :shock:

Det finns ju en uppsjö av färjelinjer som landar längre österut; Rostock, Saßnitz, Swinemünde...


Jag vet att du tycker det är onödigt men har nu åkte den rutten så många gånger så det går av bara farten... :)
Jag ska prova någon av de andra rutterna någon gång men inte nu. Åker imorgon med kort varsel.


Jag kan bara erkänna att det tog mer än 10 år efter murens fall, innan jag ändrade mina rutiner och började köra längre österut. Vanan att ta "Schwedenabfluß" dvs A7 söderut från Hamburg satt väldigt djupt, men efter att ha kört några gånger via Berlin så inser jag hur dum jag varit.
Trafiken i "die neuen Bundesländer" är betydligt lugnare, och så är det dessutom mycket närmre, färjan lägger till drygt en timma tidigare så det blir ett antal timmar snabbare om man skall till Österrike eller längre österut. Jag brukar säga att tar man färjan till Rostock över natten, så kan man kila in på banken och fixa bankärenden i München före tre.... :D

Skall man till Rivieran eller Schweiz eller längre västerut så kommer saken givetvis i ett lite annat läge.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav RoffeN » 2015-05-27/20:04

Marie skrev:
RoffeN skrev:
Marie skrev:Men vad i himmelens namn skall du borta i "vilda västern" att göra? Travemünde?????? :roll: :shock:

Det finns ju en uppsjö av färjelinjer som landar längre österut; Rostock, Saßnitz, Swinemünde...


Jag vet att du tycker det är onödigt men har nu åkte den rutten så många gånger så det går av bara farten... :)
Jag ska prova någon av de andra rutterna någon gång men inte nu. Åker imorgon med kort varsel.


Jag kan bara erkänna att det tog mer än 10 år efter murens fall, innan jag ändrade mina rutiner och började köra längre österut. Vanan att ta "Schwedenabfluß" dvs A7 söderut från Hamburg satt väldigt djupt, men efter att ha kört några gånger via Berlin så inser jag hur dum jag varit.
Trafiken i "die neuen Bundesländer" är betydligt lugnare, och så är det dessutom mycket närmre, färjan lägger till drygt en timma tidigare så det blir ett antal timmar snabbare om man skall till Österrike eller längre österut. Jag brukar säga att tar man färjan till Rostock över natten, så kan man kila in på banken och fixa bankärenden i München före tre.... :D

Skall man till Rivieran eller Schweiz eller längre västerut så kommer saken givetvis i ett lite annat läge.

Ja, men nu ska jag ju till Brno. Sitter på färjan och väntar att restaurangen ska öppna...

Nästa gång ska jag bryta rutinen jag med. Jag lovar :)
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav RoffeN » 2015-05-31/09:22

Framme :)

Det blev att jag stannade två dagar i Berlin. Har aldrig varit där men kommer att besöka den staden igen. Sedan motorvägen förbi Dresden och Prag till Brno. Tack och lov så var sträckan Prag - Brno inte alls så farlig som leffeboy sagt. Vissa sträckor var lite av tvättbräda men då gick man bara över i vänsterfilen som var mycket bättre. Höll motorvägsfart hela sträckan utan problem.

Nu ska jag (iklädd shorts och linne då det är 25 grader och sol) ut och upptäcka denna trevliga stad!
Användarvisningsbild
RoffeN
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 2007-06-29/22:59

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav leffeboy » 2015-06-03/08:24

Ska man till brno, och ta kortaste vägen, kör man ju med fördel genom polen, men har man 4 dagar på sig, så är ju vägurvalet ganska brett.....
Själv kommer jag att ta det hållet i sommar med utgångspunkt färjan till sassnitz, över usedom till swinoujscie, och javisst, jag kan ta färja direkt dit, men det vill jag inte......
Att jag tar den vägen, beror på att jag vill undvika szczezcin, en skitstad att köra i, och landskapet är trevligare i västra polen, än i nordöstra tyskland.
Sen några dagar som turist i Krakow, upp i tatrabergen, slovakien, följa tjeckiens gräns, några dagar i cesky krumlov, sen bayerische wald och hemåt den vägen jag beskrev....
leffeboy
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-03-03/11:48

Re: 4 dagar Trawemünde-Brno, tips på resväg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-03/08:47

http://www.cruisarklubben.se, Info, Reseskildringar, hittar Du min reseskildring från en vända till Budapest och åter. Stjäl så många idéer Du vill.

EDIT: Aj då! Missade startdatum på denna tråd. "Vad göras skall, är måhända allaredan gjort."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst