Norge resa, Lom - Borgund

Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Hillen » 2015-06-11/10:05

Planen är att åka från Geiranger och ner till Lom och sedan vidare till Borgund,
är det någon som har varit och kört sträckan Lom - Borgund, och iså fall vilket vägval är att föredra?

Galdhøpiggen, är det grusväg upp till toppen, har en K1200LT så man vet om man tar sig fram?

Jag har hört att runt Hellesylt skall det finnas en by som ligger under vatten? är det någon som vet vad platsen heter? ;)
Hillen
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-05-16/15:30
Ort: Kristianstad

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-11/10:57

När Ni är vid Geiranger, så missa inte att köra upp på Dalsnibba! 2005 var praktiskt taget hela vägen grus - men hårt, lättkört sådant. Senast jag var där - för ett par år sedan - var bara övre delen grus, så idag kanske det är asfalterat hela vägen upp(?).

1995 körde vi husbil upp till Juvasshytta vid Galdhöpiggen. Då var det grus - lättkört.

Jag hittar inte Borgund på min karta, så om vägen dit kan jag inte ge några tips
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Hillen » 2015-06-11/11:38

Hej, tack för din information, Från LOM kan man köra rakt ner vägg 55 till Sogndal och sedan ta en färja över fjorden, men vad jag har hört att visa delar av vägarna kan vara stängda pga väder!
Då det finns ett andra alternativ väg 51 som ligger liten bit nedanför Lom öster ut så ser den ut att vara en större väg som ansluter till E16, kanske inte så rolig Mc väg?

Borgund: N61° 03.596' E7° 48.925'
Hillen
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2015-05-16/15:30
Ort: Kristianstad

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-11/11:58

Veg 55 över Sognefjell är en fantastisk upplevelse, om Du har tur med väder och väglag. När vi körde den med husbil 1995, var det + 3 grader och dimma (dvs vi körde omkring i ett moln), men 2007 strålade solen från en molnfri himmel ner på helt torr asfalt. Då vill man definitivt inte vara någon annan stans med hojen! Vägen är underbar och vyerna makalösa!

Veg 51 har jag kört delar av. Den är inte alls illa, men har Du ett val - och anständigt väder - så ta definitivt veg 55. Information om rådande förhållanden - och råd - kan Du rimligen få i Lom.

Veg 55 skapar också ett angenämt problem. På väg ner från pasströskeln västerut kommer man till Turtagrö. Där kan man välja att köra vidare västerut ner till Sognefjord eller vinkla vänster, söderut, upp över ytterligare ett pass, vars tröskel ligger 1 300 m ö h, för att sedan hamna i Övre Årdal. Oavsett val kommer Du inte att bli besviken.
När jag senast körde till Övre Årdal, var det betalväg - med en kur uppe vid tröskeln - men det var inga stora pengar.

http://www.cruisarklubben.se, "Info", "Reseskildringar" kan Du bland mycket annat läsa min berättelse om 2007 års resa - och se en del foton. Det året rundade vi alltså Sognefjord, dvs vi körde från Sognefjell ner till fjorden, rundade den under några dagar och sedan tillbaka upp till Turtagrö, varpå vi körde över passet till Övre Årdal.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2015-06-12/06:59

Du kan ikke kjøre til Galdhøpiggen, men det går vei til Juvasshytta, og den er asfaltert.

Jeg har ikke vært der selv, men de sier at veien ikke er spesielt krevende.

Ellers kan du kikke i denne tråden her, så får du kanskje noen tips? :
viewtopic.php?f=31&t=19934&p=148616#p148616
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Konsument » 2015-06-15/19:22

http://powerriders.se/resor/Norge_1_2013.pdf kanske kan ge något.
Juvasshytta var vi upp med husbil till 2014, klart värt omvägen.
Titta ner på hus som tidigare låg högt under resan... :-)

Vi kom med husbilen västerifrån mot 55 och upp över fjällen. Rolig och vacker väg.
MC ner mot övre årdal året innan och och det var speciellt det med men helt annan karaktär.

Kanske åka till Bommen, vända tillbaka ner mot fjorden och sedan roa sig med serpentin-vägen ToR i övre årdal därefter? :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Lindeberg » 2015-06-18/20:46

Jag önskar lite Norgetips, jag och frun ska köra några dagar i Norge i nästa vecka om oväder inte sätter käppar i hjulen.

Har tidigare kört Sandefjord, västerut mot Odda, Voss, Flåm, Geiranger, Trollstigen och sen ner mot Lillehammer och hemåt igen.

Nu lämnar vi Bohuslän på onsdag fm och vill landa igen i Sunne framåt söndagen, så med andra ord blir det inte många dagar i Norge. Funderar på att köra till något bra hotell och ha som utgångspunkt ett par dagar så vi kan köra lite utan packning. Lämplig ort och hotell för något sådant, en dagsetapp från Bohuslän? Gol?

Eller strunta i Norge och köra fina vägar i Bohuslän, Värmland, Dalarna istället? Alla tips tas tacksamt emot. Det är lite av en "no plan is a good plan"-resa just nu...




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-18/20:50

Kikar Du på www.cruisarklubben.se, "Info", "Reseskildringar" finns en trave av mina resor där.
Långt ifrån allt handlar om Sydnorge, men skummar Du igenom texterna, kan Du måhända hitta något matnyttigt
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-18/21:40

Kom hemifrån Norge i tisdagskväll. Hade kört 300 mil sedan i torsdag. Det är extrema mängder snö uppe på fällen. Många vägar var inte roliga att köra. Då det var snödrivor på flera meter. Som gjorde att utsikten var lite begränsad. Det var rejält kallt dessa dagar. Runt 2 - 3 grader uppe på höjderna. Och ca 8-9 grader i dalgångarna.

Om det blir väderomslag så åk. Annars välj bättre varmare mc väder på kontinenten.

Jag åkte från Matfors- Trysil - småvägar väster om oslo till Lysefjorden-Trondheim -Matfors.
Tanken var att jag skulle komma hem ikväll. Men det blev för kallt och många vägar var inte öppna. Så vi åkte hem.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav JErkers » 2015-06-19/12:47

Hillen skrev:Jag har hört att runt Hellesylt skall det finnas en by som ligger under vatten? är det någon som vet vad platsen heter? ;)

"Byn" som ligger under vatten är nog bara en gammal fäbod. Du hittar den om du kör väg 665 mot Øye söder om Hellesylt. Det är ganska dåligt skyltat om jag minns rätt men du åker förbi ett vatten på höger sida en knapp mil före Øye. Stanna till och titta bå fäboden, det finns skyltar att läsa om vad som hände.

Fortsätt sedan till Hotel Union Øye (N62° 11.570' E6° 39.571') där Ni går in och insuper atmosfären av svunna tider. Kosta gärna på Er en fika, även om det inte är billigt är det faktiskt värt en del att få sitta ner i salongen och ta det lungt en stund. (Annars kan man alltid gå ner i källaren och låna toaletten, det är också en liten upplevelse som dessutom är gratis!)

Fortsätt sedan gärna längs kusten neråt. Det finns så många vackra platser att se och vägar att köra...

Appropå by under vatten så ligger Hellesylt i farozonen. Det är en klippa, "hammare", som riskerar att störta ner i fjorden och om så sker så har befolkningen i Hellesylt ca 15 minuter på sig att evakuera. Byggnaden som kommer att träffas först av flodvågen är ett ålderdomshem (lycka till med den evakueringen...). Det råder förbud mot nybyggnation i de nedre delarna av Hellesylt pga detta...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Lindeberg » 2015-06-20/05:19

Tack för tips om Norge

Bror: jag har läst de reseskildringarna med stort intresse, de är bra skrivna :)

Vi trivs bra söderut neråt Österrike men tycker inte att vi har tillräckligt med tid just nu för en sådan resa. Slutar kanske med att se mer av Sverige, om det är varmare här än värt västra grannland. Synd att det är så svårt att bestämma dig ibland - kanske man bara ska låta dagsaktuell väderprognos styra
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-20/07:38

Blir det en värmebölja. Ser ut som att det kan bli det om ca 6-7 dagar. Så kommer det att bli mycket vatten i alla bäckar och åar. Dvs hyfsat häftigt att beskåda bara detta.

Samt att man slipper å frysa. :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-20/08:32

Lindeberg skrev:Bror: jag har läst de reseskildringarna med stort intresse, de är bra skrivna :)

Tack! :)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge resa, Lom - Borgund

Inläggav Julton » 2015-06-20/21:34

Olof Eriksson skrev:Blir det en värmebölja. Ser ut som att det kan bli det om ca 6-7 dagar. Så kommer det att bli mycket vatten i alla bäckar och åar. Dvs hyfsat häftigt att beskåda bara detta.

Samt att man slipper å frysa. :D


Det er ganske logisk at 4-5 meter snø som smelter blir mye vann....
Bilagor
Aurlandsfjellet-1.jpg
Kjørte over Aurlandsfjellet 14. juni
Aurlandsfjellet-1.jpg (269.22 KiB) Visad 7658 gånger
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst