Iron Butt.

Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-17/18:16

Kompisen Leffe och jag planerar en Iron Butt nu under midsommarhelgen.
Vad är det, kanske nån undrar... Läs här: http://www.ironbutt.se/

Det vi tänker göra kallas: SaddleSore 1000 (SS1000) Minst 1.000 miles (1.609 km) under ett dygn (24 h)
Det handlar alltså om att göra det bästa vi vet. Köra MC. :)

Leffe startar från Bromma kl. 07.00 midsommarafton (19/6), kommer förbi mig i Enköping ungefär 1 timma senare.
Sedan kör vi: Rv 70 till Mora, Rv 45 förbi Östersund och vidare till Storuman, (där borde vi vara framåt kvällskvisten...) Vi vänder där, kör E12 mot Umeå, sedan E4 söderut, Ö-vik, Sundsvall, Huddik, Gävle m.m.
I Uppsala skils vi åt, Leffe kör hem till Bromma, å jag till Enköping.
Går allt som plan är vi hemma före 07.00 midsommardagen (20/6).
Total körsträcka 1681,96 km, total körtid 20:05 timmar...

Nån som vill komma och heja fram oss efter vägen?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2015-06-17/18:26

Jag bor i övik. När beräknas ni passera?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Iron Butt.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-17/18:39

Lycka till!
Midsommarhelgen måste vara en av de mer regnsäkra helgerna :)
Se upp för alla fyllon!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-17/19:09

Fast enligt väderprognosen i kvällens Rapport får norra Sverige en fin midsommarhelg, så Ni kör åt rätt håll.
Lycka till, och kör försiktigt.
Men jag kommer inte och hejar. Rutten ligger lite långt från Linköping. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-17/19:11

Fördel är att det kanske är lite lugnare på lastbilsfronten och även personbilstrafiken .
En sak som inte är lugnare på nattkulan är viltet . Farligare än fyllskallarna :(

Fixa lite hålltider så intresserade ev. kan möta upp . ( avbokas vid huvudvärk :shock: )

Du valde ju en jäk--a dag också :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-17/19:22

Bror Gårdelöf skrev:Fast enligt väderprognosen i kvällens Rapport får norra Sverige en fin midsommarhelg, så Ni kör åt rätt håll.

Och när jag har tittat tidigare skulle det bli bara regn regn åsså lite mer regn .
Du luras väl inte Bror ? :o Vet inte om jag törs kolla vädret på TV:n :?

Jag lever vidare på hoppet :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-17/19:23

Jag önskar jag kunde "komma förbi" men doktorn är av en annan åsikt tyvärr ;)

Mötte Gunnar och gänget utanför Uppsala för ett par år sedan när dom gjorde en IB, dom hade rätt sunkigt väder om jag minns rätt :)

Lycka till!! och kör försiktigt och med hjärnan!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-17/19:36

Peter Nordlund skrev:Mötte Gunnar och gänget utanför Uppsala för ett par år sedan när dom gjorde en IB, dom hade rätt sunkigt väder om jag minns rätt :)

Lycka till!! och kör försiktigt och med hjärnan!

Jag var med då. Det regnade en del...
Men jag är inte orolig för vädret, jag har regnställ. ;)

Angående Kovlingens synpunkt på tidpunkten så är det ljusaste dygnet, jag gillar inte mörkerkörning.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-17/19:51

Nackdelen med IB är att det blir en Natti . Det finns både Ren Älg och Björn på resvägen
och inte glömma bort grävling . ( STOR VARNING ! )
Har funderat på detta med IB men ännu inte åkt dit för frestelsen . Vet inte om jag
pallar . 100 mil gick bra men då är det långt kvar , åsså mörkerkörningen :? :cry:

Du är nog inte lite galen du "Lådöknutte" :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-17/19:54

Blir ingen "järnröv" för min del i år, men jag ber att få önska er en god tur, Håkan!
(Och ja, det regnade lite när vi körde för 2 år sen - av de 170 milen var vägen torr i kanske sammanlagt 40 mil...)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-17/20:02

Kovlingen skrev: Du luras väl inte Bror ? :o

Nej - i alla fall inte medvetet. Men jag medger villigt, att jag slötittade på väderprognosen efter att ha konstaterat, att för vår del av landet föreföll helgen inte bli något vidare. Däremot var det gott om solar längre norrut.

Vad gäller det där med mörkerkörning, har de i alla fall valt optimalt datum - kring sommarsolståndet, norrut!
I övrigt är vi eniga. Jag gillar att åka hoj, men IB har hittills inte lockat. Måhända har decennier av påtvingad vakenhet under hårda journätter vaccinerat mig permanent från önskan att i onödan hålla mig vaken på nätterna?

Å andra sidan har jag flera kollegor, som nog också haft sin beskärda del av hårda jourer och ändå kört IB. En av dem körde Motala - Narvik. Redan i början av färden såg han det hela gå åt pipan på grund av en bakhjulspunktering, som han inte kunde fixa själv. Men bärgaren sade, att han kände till en gummiverkstad, som nog kunde ha öppet fortfarande - fredag kväll. De körde dit, han fick en ny svål påkrängd i rappet - och klarade sin IB, trots ett par timmars försening pga punkan.

IB tyckte han var så trevligt, att han gjorde om resan åt andra hållet - utan punkteringsincident - när det var dags att återvända till Motala. Han är den enda personen i min bekantskapskrets, som gjort två IB under samma säsong.
Hans hoj? BMW R 1200 RT.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-17/21:00

Jo ni fick väl nästan ha snorkel på hojarna nära finalen Gunnar :shock:
( Men i Sundsvall regnade det inte ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-18/08:21

Tammetusingen ! Kommer troligen att bli bra resväder :shock:
Då blir det säkert en trevlig tur . :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-18/08:49

Jag befinner mej vid 5 km väster om höga kusten bron då. Undrar vilken tid dom passerar där?

Man lär ju både ha öl och snapps innan för västen på midsommar afton. ;)

Så det blir nog till att ta en taxi till E4 om man skall heja på dom :o
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Iron Butt.

Inläggav Kenneth » 2015-06-18/09:00

Dom skulle ha en gps-tracker, så man kunde följa deras odyssé :)
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-18/09:31

Kenneth skrev:Dom skulle ha en gps-tracker, så man kunde följa deras odyssé :)

http://glympse.com funkar rätt bra! Fast man får starta om den var 4:e timme i gratisversionen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-18/09:46

Kan tänka mig att träsmaken kommer att plåga er.
Nu är ju du en van IB-åkare men ett tips kan vara att försöka stå upp och köra under 3-4 minuter var 20:e minut.
Då man står upp och kör återhämtar sig baken snabbt och man vaknar dessutom till.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-18/15:22

Thomas Stadin skrev:Kan tänka mig att träsmaken kommer att plåga er.
Nu är ju du en van IB-åkare men ett tips kan vara att försöka stå upp och köra under 3-4 minuter var 20:e minut.
Då man står upp och kör återhämtar sig baken snabbt och man vaknar dessutom till.

Stå och köra är nåt jag praktiserar ofta vid långkörningar.
Men inte p.g.a. träsmak. Jag är lyckligt lottad, den bästa MC sadel jag någonsin haft sitter originalmonterad på min R1200GS 2012. :D
Står jag när jag kör är det mer för att jag blir stel i knäna av att sitta i samma ställning länge.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-18/15:24

Olof Eriksson skrev:Jag befinner mej vid 5 km väster om höga kusten bron då. Undrar vilken tid dom passerar där?

Man lär ju både ha öl och snapps innan för västen på midsommar afton. ;)

Så det blir nog till att ta en taxi till E4 om man skall heja på dom :o

Kan bara gissa. Högakustenbron kl. 00.00???
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav JErkers » 2015-06-18/16:56

Gunnar Elmgren skrev:http://glympse.com funkar rätt bra! Fast man får starta om den var 4:e timme i gratisversionen.

Finns det en betalversion oxå? Hittar inte den men det kanske beror på att jag har android-telefon...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Iron Butt.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-18/17:04

Håkan skrev:
Olof Eriksson skrev:Jag befinner mej vid 5 km väster om höga kusten bron då. Undrar vilken tid dom passerar där?

Man lär ju både ha öl och snapps innan för västen på midsommar afton. ;)

Så det blir nog till att ta en taxi till E4 om man skall heja på dom :o

Kan bara gissa. Högakustenbron kl. 00.00???


Om jag är nykter så skall jag komma (dvs högst osanolikt det är ju midsommar). Utifall jag inte dyker upp. Så vill jag passa på att önska er lycka till. Och även uppmana er att ni sätter hälsa före målet!

Trevlig midsommar på er då!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-19/22:08

Hoppas att er resa går/har gått bra . Tyvärr föll jag för frestelsen efter en öl
till middagen . Sedan gick det som det gick :? :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Olof Eriksson » 2015-06-19/22:16

Kovlingen skrev:Hoppas att er resa går/har gått bra . Tyvärr föll jag för frestelsen efter en öl
till middagen . Sedan gick det som det gick :? :oops:

+1 :P
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Iron Butt.

Inläggav Magnus von Melen » 2015-06-19/23:49

Vad vore lìvet utan Pamela i Dallas?
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-19/23:55

Magnus von Melen skrev:Vad vore lìvet utan Pamela i Dallas?

Ja då ja :mrgreen:
Edit : Eller är hon och hälsar på ` :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-20/10:10

Hemma igen. :D
Efter att ha avverkat 1705 km på ett knappt dygn är vi nu hemma (har även sovit några timmar).
Det har gått väldigt bra, några minnen från resan:
Vilda djur (som vi sett): 3 st. rävar, 1 st. ren.
Regn: Duggregn vid start, mer eller mindre ihållande regn från Tönnebro och hem. Totalt c:a 280 km.
Sol: Strålande resten av vägen. :D
Temperatur: +20 innan vi vände söderut i Storuman. +3 vid Umeå på småtimmarna.
Trafiksituation: Väldigt lite annan trafik, folk var väl upptagna med att hoppa som små grodor el. dyl.

Till Kovlingen och Olof:
Jag förstår er, skulle ha gjort precis lika själv. ;)
Senast redigerad av Håkan 2015-06-20/10:15, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-20/10:14

Bara att gratulera.
Löper en Iron Butt-åkare ökat risk att få rost i kalsongerna?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-20/10:20

Bror Gårdelöf skrev:Bara att gratulera.
Löper en Iron Butt-åkare ökat risk att få rost i kalsongerna?

Tack.
På din fråga: Det är rostfritt stål.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-20/10:44

"Lådölegering" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-20/10:48

Då kan Ni ju utveckla konceptet till Stainless Steel Butt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Iron Butt.

Inläggav Peter Nordlund » 2015-06-20/11:44

Grattis ! :D

Jag är både förbluffad och lite imponerad att ni orkar..ganska mycket imponerad faktiskt :oops:
När jag var helt ny på hoj 2011 frågade jag här på forumet hur långt folk åkte som dagsturer under sina resor, många sa runt 40-50 mil/dag, och några få runt 30 mil.
När jag sedan körde så kändes 30-40 som ganska mycket på mc, med raster och mat så var man framme på eftermiddagen och somna gott ganska tidigt för att nästa dag göra samma sak, inte så att det var plågsamt men dom dagarna man körde 50-60 mil/dag var man rätt jäkla trött och stel i kroppen, och då står jag och kör kanske 2 ggr/tim en stund, Så imponerade det ni gjort 8-)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-20/12:14

Peter Nordlund skrev: förbluffad och lite imponerad

Jag är faktiskt själv också förvånad... förvånad över hur fräsch jag känner mig idag.
(Finns nog dom som mår mycket sämre än jag idag.... :mrgreen: )

Jag tror att en stor del beror på motorcykeln. ;)
BMW R1200GS är världens bästa Motorcykel!
:D :D :D

p.s.
Inget mer motorcykel idag, nu väntar sillunch med tillbehör. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-20/13:14

Stort GRATTIS pojkar, jag vet ju vilken bedrift ni utfört. Gott jobbat! :mrgreen: :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan Jarnvall » 2015-06-20/15:58

Grattis, provade själv för några år sedan och kom 80 mil innan jag lade ned projektet :)
Imponerande bedrift.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Iron Butt.

Inläggav BrooklynS » 2015-06-21/10:17

Bra jobbat!

Angående sadlar så har jag kört 14-timmarspass med min R100RS från 1978 utan att få ont någonstans. "Tyvärr" var det i Norge så det blev inga 1000 Miles, men 80-100 mil är ju inga som helst problem även med en gammelhoj.

Tur man inte har provat en nyare GS...


Sent from my iPhone using Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-06-21/10:49

BrooklynS skrev:
Angående sadlar...

Min uppfattning är att BMW "alltid" gjort bra sadlar.
Har kört BMW sedan 1984. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Thomas Stadin » 2015-06-22/12:17

Håkan skrev:
BrooklynS skrev:
Angående sadlar...

Min uppfattning är att BMW "alltid" gjort bra sadlar.
Har kört BMW sedan 1984. ;)


Även en bred, mjuk och fin GSA-sadel kan kännas obekväm eftersom man sitter i en nedförsbacke.
Jämför med "En k(o)loss i vila på ett lutande plan".
Den ömmande baken kommer sannolikt sig av att "m" är större än önskat och friktionskraften som uppstår pga lutningen.


http://wikiskola.se/images/2000px-Freebodydiagram3_pn.svg.png
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Iron Butt.

Inläggav Buster » 2015-06-23/11:20

På 1200GS kan man ju reglera sadelhöjden, och trots mina korta ben så har jag lyft upp den i övre läget framtill, just pga denna "nedförsbacke".
200 mil på ett dygn är numera fullt möjligt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Iron Butt.

Inläggav enhjuling » 2015-06-23/12:00

Det är absolut en prestation att köra en IronButt, inget snack om det men är det riktigt klokt?
En långtradarchaffis får köra max 9 timmar per dygn om han tar de raster som krävs och skall ha minst 11 timmars dygnsvila.
Bulgariska chaffisar som fuskar med färdskrivare och arbetsböcker är bland de värsta skurkar som finns på våra vägar kan man tro när säkerhetsmedvetna motorcyklister skriver på vissa forum.
Därför blir man lite förvånad när det inte kommer nån kritik mot motorcyklister som sitter över 20 timmar på hojen i sträck.
Det är väl inte mindre jobbigt att köra motorcykel än lastbil, snarare tvärtom?

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Iron Butt.

Inläggav Buster » 2015-06-24/11:18

Mc kör man utomhus, det blåser och det regnar och man fryser, svettas och massa... inne i en hytt där de har fötterna på instrumentbrädan och youtube på datorn så borde det vara mycket enklare att slumra till så helt jämlik jämförelse är det inte.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Iron Butt.

Inläggav BrooklynS » 2015-06-24/11:39

Väldigt få kör motorcykel långa pass i yrket, det är väl det saken handlar om?

Att köra ett dygn på hoj förberedd och inriktad på att vara skärpt är en helt annan sak än att som dagligt bröd vistas 20 timmar/dygn på vägarna...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-24/11:58

Skulle körtiden vara fri från lagar skulle nog åkeriägarna kräva längre körpass .
Vi är ju alla olika och 20-timmars pass klarar inta alla av . (inte jag , tror jag :? )
Dessutom är nog ett 60+-tons ekipage farligare efter väg gentemot en hoj . :shock:

Nu ska jag "butta" iväg till jobbet . SUCK ! :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-24/16:34

Nog är det en påfrestning att köra en Ironbutt (jag har visserligen bara kört en, men den var extremt blöt!), och risken för farlig trötthet finns onekligen. Jag lovar, det är möjligt att somna när man kör MC också!
Det måste man ta hänsyn till i både planering och genomförande av en Ironbutt.
Till att börja med gäller det att planera väl, och "känna sin kropp" så man dels vet vad man tål och orkar, dels känner igen signalerna på trötthet.
Pauser (gärna med en "powernap" på kanske 10 minuter) med hyfsat täta intervall är ett måste, och det gäller att tillföra kroppen energi och vätska (dvs äta och dricka) på ett sådant sätt att man håller sig pigg och alert.
Och så det viktigaste - att ha marginaler, så att man kan stanna och vila/snabbsova när det behövs!
I värsta fall, om man kroknar helt, är det bara att avbryta.

Ironbutt Association är noga med säkerheten, och det finns regler, tips och goda råd om genomförande på deras hemsida. Gör man rätt, är det inte farligare än vilken hojtur som helst!

Att det finns regler för yrkestrafiken är en helt annan femma, och alldeles nödvändigt. Dels kör yrkeschaufförer åtskilliga pass i följd, och är i många fall inte särskilt utvilade ens i början av ett pass.
Dels handlar det om ansvar för andra människor och/eller värdefullt gods, i fordon som ofta väger tiotals ton.
Och en busschaufför eller en långtradarchaffis kan inte utan vidare avbryta körningen, om hen blir trött och behöver vila.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav enhjuling » 2015-06-24/20:53

Det är väl kanske en press när man närmar sig slutet på en IronButt som liknar den som en yrkeschaffis kan ha från sin chef.
Inte fan avbryter man frivilligt ett SaddleSore-försök efter 150mil för att man är trött, man klarar det nog hela vägen....
Jag har kört långt/länge med både buss, lastbil, personbil och mc så jag vet hur det blir, jag är ju nästan framme, det går nog.... Det är ju dessutom utan att ha som mål att klara en bestämd sträcka på en viss tid. Jag vill inte sätta mig i den situationen igen.
Det är därför jag tycker ideén med IronButt är tokig men det är ju jag det...

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Iron Butt.

Inläggav Marie » 2015-06-24/21:44

Jag har ju förvisso gjort en körning som skulle kunnat blivit en Iron Butt om det bara hade varit avsikten från början så att jag skaffat startvittnen m.m. Men nu var det ju bara tänkt att bli en vanlig hemresa från Österrike och en sådan räcker inte till.
Jag började på morgonen i godan ro och tyckte mig ha så gott om tid att det blev en sista tur över Großglockner Hochalpenstraße på väg norrut. Sen blev det tjorvigt med stau i princip från strax efter Kiefersfelden till några mil norr om München. Adjöss med att hinna trelleborgsfärjan i Rostock. Alltså västerut från Nürnberg mot Würzburg, men även A3 var igenkorkad med stau. Tråcklade mig runt, men den dan var det som förgjort. Från Göttingen till Hannover var det också tjockt. När jag närmade mig Hamburg stod det klart att jag skulle hamna i den glesaste färjetrafiken på natten Puttgarden - Rødby. För att inte riskera att stå i timmar i färjeläget Puttgarden så ångade jag vidare norrut och tog broarna Lillebælt, Storebælt, Øresundsbroen. Väl hemma visade vägmätaren närmre 180 mil så med avdrag för ev. felvisning båste det ha handlat om över 1000 miles, och tiden blev 23 tim 25 min, så även det hade varit OK. Bensinkvitton har jag kvar från hela sträckan, och resan gjordes med vad jag kallar fullastad motorcykel, jag hade ju tillbringat en månad i husvagnen i Österrike, och jag var inte ur sadeln mer tid än vad som behövdes för bränsleersättning på motorcykeln. Bränsleersättning för egen del avstod jag....

Det skulle vara kul att köra en riktig Iron Butt, men det känns dumt att bara köra för körandets egen skull, jag vill ha ett transportsyfte med körningen, och min normalsträcka mellan Österrike och vinteridet i Sverige är i grunden för kort. Det vill till att jag tvingas till oplanerade omvägar som den där gången för 10 år sedan...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-24/21:55

Dom första 150 milen går nog bra men när man tycker att det går bra och börjar
slappna av (home free) så börjar risken komma att göra misstag .
En jag känner var jä---gt trött på vägen hem efter ett kvällskift i sin lastbil .
När han svängde in på vägen till bostaden somnade han och landade i diket .
Gick sakta och inga skador .
IB = kul grej men f-n så farlig :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Marie » 2015-06-24/22:04

Det är mångdubbelt lättare att somna bakom ratten i en bil (även lastbil) än bakom styret på en motorcykel.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Kovlingen » 2015-06-24/22:11

Jo och dom nya fina raka vägarna är så tråkiga så man somnar .
Kurviga vägar håller en på G .
Problemet kommer om man skall göra en IB att hinna med .
Även bra mycket jobbigare att köra krussidullvägar :shock:
(Hur man än vänder sej ...............................)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-24/22:13

enhjuling skrev:Det är väl kanske en press när man närmar sig slutet på en IronButt som liknar den som en yrkeschaffis kan ha från sin chef.
Inte fan avbryter man frivilligt ett SaddleSore-försök efter 150mil för att man är trött, man klarar det nog hela vägen....
Jag har kört långt/länge med både buss, lastbil, personbil och mc så jag vet hur det blir, jag är ju nästan framme, det går nog.... Det är ju dessutom utan att ha som mål att klara en bestämd sträcka på en viss tid. Jag vill inte sätta mig i den situationen igen.
Det är därför jag tycker ideén med IronButt är tokig men det är ju jag det...

/Stefan


Kovlingen skrev:Dom första 150 milen går nog bra men när man tycker att det går bra och börjar
slappna av (home free) så börjar risken komma att göra misstag .
En jag känner var jä---gt trött på vägen hem efter ett kvällskift i sin lastbil .
När han svängde in på vägen till bostaden somnade han och landade i diket .
Gick sakta och inga skador .
IB = kul grej men f-n så farlig :(


Det är precis därför man ska ha dom där marginalerna, så man kan stanna och vila om det behövs!
Planering, planering och planering är det viktigaste inför en Ironbutt-körning. Sen kommer planering, förberedelser och planering. När man har en plan, ska man följa den - aldrig börja improvisera eller avvika, om det inte är absolut nödvändigt pga oförutsebara händelser (och jag menar oförutsebara - oförutsedda händelser tyder bara på dålig planering!).
Att man blir trött på en IB-körning är knappast oförutsett - det ska man ha beredskap för, och självdisciplin att hantera!
När jag körde (tillsammans med bl a Håkan) för två år sedan, var det en sak jag missat att förutse - nämligen att jag skulle hem efter målgång och att jag blev galet trött då, på småtimmarna när koncentrationen släppt och allt var "klart".
Var tvungen att stanna 3-4 gånger på de sista 10 milen hem... Det kunde ha blivit farligt, om jag inte lyssnat på kroppens signaler!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-06-25/00:24

Gunnar Elmgren skrev: - oförutsedda händelser tyder bara på dålig planering!).

Det enda man vet är, att uppgjorda planer inte håller - men de är ett utmärkt underlag för nödvändiga improvisationer.
Winston Churchill.
Hans formulering gällde nog krig, men den är minst lika giltig på en stor operationsavdelning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst