Iron Butt.

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-25/06:25

Bror Gårdelöf skrev:Det enda man vet är, att uppgjorda planer inte håller - men de är ett utmärkt underlag för nödvändiga improvisationer.

Därav min formulering "oförutsebara" - de händelser som går att förutse, ska det finnas täckning för i planen, och för de oförutsebara händelserna ska planen vara tillräckligt bra för att tåla nödvändiga avvikelser.
(Exempel på förutsebara händelser är större vägarbeten, trafiktoppar, avstängningar pga evenemang eller bara plötslig trötthet - oförutsebart kan vara olyckor, skyfall/översvämning eller tekniska haverier på hojen).
Och en viktig komponent i planen är, att ha (mental) beredskap för att avbryta körningen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav enhjuling » 2015-06-25/08:01

Om man är så trött att man måste stanna 3-4 ggr på 10 mil då har man nog varit olämpligt trött ganska länge...
Men det var ju bra att du stannade utan att köra i diket.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Iron Butt.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-06-25/22:37

enhjuling skrev:Om man är så trött att man måste stanna 3-4 ggr på 10 mil då har man nog varit olämpligt trött ganska länge...
Men det var ju bra att du stannade utan att köra i diket.

I just det aktuella fallet, tog det ett par timmar efter "målgång" innan färden hem påbörjades, men i princip har Du rätt.
Å andra sidan är det en normal reaktion att kroppen reagerar med trötthet efter en lång period med hög koncentrationsnivå.
Jag har kört väldigt mycket bil i jobbet, och ofta haft lång resväg hem efter en lång, intensiv arbetsdag.
Känner därför väl igen symptomen på "farlig" trötthet (man är ofta tröttare än man vill erkänna!) och stannar alltid för en "powernap" om det börjar komma grus i ögonen.
Vid Ironbutt-körningen kände jag inget sådant, men det blev som sagt jobbigt på hemvägen ett par timmar senare. En väldigt tydlig "trötthets-tröskel", och hade jag känt samma sak mot slutet av själva Ironbutt-körningen hade jag definitivt stannat! (Det fanns mariginal för det, vi hade drygt 1,5 timme tillgodo).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Iron Butt.

Inläggav Håkan » 2015-08-06/09:35

Se så, den kom i brevlådan i tisdags. :D :D :D

IMG_0195.JPG


Någon som ser ett fel på diplomet? :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Iron Butt.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-08-06/09:40

Yep. Man har förväxlat miles och kilometer!
Därmed har Du måhända ett unikt diplom. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst