Marocko

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/10:21

Bror Gårdelöf skrev:Jag antar, att missförståndet om vår läggning lever kvar där än idag.
Ett säkert sätt att förstöra (åtminstone halva dagen) för mitt vidkommande. Jag är inte i behov av några frågande blickar, eller insinuanta frågor.
Bror Gårdelöf skrev:Sedan dess har jag emellertid insett, att enkelrum numera är värt merkostnaden. (...) Snarkar inte jag, så snarkar rumskamraten!
Eniga !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-26/10:33

Tony Johansson skrev:Jag är inte i behov av några frågande blickar, eller insinuanta frågor.

Kompisen och jag hade mest roligt åt det hela - och det skall sägas till personalens heder, att när deras överraskning lagt sig, var bemötandet fullgott.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/10:43

Bror Gårdelöf skrev:
Tony Johansson skrev:Jag är inte i behov av några frågande blickar, eller insinuanta frågor.

Kompisen och jag hade mest roligt åt det hela - och det skall sägas till personalens heder, att när deras överraskning lagt sig, var bemötandet fullgott.
Tja, man kan ta det på olika sätt, men att komma med massa insnuanta frågor och/eller frågande blickar i något som någon annan egentligen inte har något att göra med (och dessutom ett helt felaktigt antagande), då blir åtminstone jag förbannad.

Och om fallet hade varit så, att ni faktiskt hade varit ett par, hade ni skrattat åt det då också ? Knappast, är min slutsats. Men jag kan ha fel, (det har jag haft förr ;)).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-26/11:16

Haha, det var värst vad tråden spann loss på röd klänning! :lol: Själv bor jag gärna i eget rum, men har många gånger även delat rum med kamrater utan det minsta problem. 8-)

Dubbelmoralen i många muslimska länder gör homosexualitet till en "icke-fråga", eftersom det inte "finns". Alltså i många fall inte alls konstigt om två av samma kön som är närmare vänner, av någon anledning går o håller handen osv. Skulle i västerländska länder tolkas som par, men i dessa länder mestadels främst som vänner eller släkt.

För att återgå till Marilyn Monroe-klänningen, så skulle jag gärna göra ett practical joke o köra en sträcka med det och bjuda på många skratt(!)
Som TUR är har jag ingen, så vi slipper den roliga synen!! (Och synden!) :mrgreen: Dessutom skulle min gifta hälft skratta ihjäl sig o det vill jag inte bjuda på. ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-26/11:24

Globethrottle skrev:För att återgå till Marlin Monroe-klänningen, så skulle jag gärna göra ett practical joke o köra en sträcka med det och bjuda på många skratt(!) Som TUR är har jag ingen,

Har ingen ! ?
Är det ingen vänlig en som kan fixa detta problem så vi får något att skratta åt :D
Lägg gärna ut filmen på tuben :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-26/11:35

Kovlingen skrev:
Globethrottle skrev:För att återgå till Marilyn Monroe-klänningen, så skulle jag gärna göra ett practical joke o köra en sträcka med det och bjuda på många skratt(!) Som TUR är har jag ingen,

Har ingen ! ?
Är det ingen vänlig en som kan fixa detta problem så vi får något att skratta åt :D
Lägg gärna ut filmen på tuben :mrgreen:


Hehe nja, fanns ingen sist jag kollade på min sida i garderoben. :)
Men det såklart...om någon mot förmodan fixar fram en, och mitt övriga sällskap skulle votera för detta, skulle jag kunna bjuda på ett gott skratt på en enskild sträcka. Gärna utan för många åskådare! :mrgreen:
(Hoppas det inte ligger för många röda saker i garderoberna ute i landet nu som dammas av... :? )
Senast redigerad av Globethrottle 2016-05-26/11:41, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-26/11:41

Väntar med spänning på en länk till detta ;)
Jag brukar säja att om man lyckas med att få någon att skratta så är det en lyckad dag :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-26/11:43

Kovlingen skrev:Väntar med spänning på en länk till detta ;)
Jag brukar säja att om man lyckas med att få någon att skratta så är det en lyckad dag :D


Ja så mycket som vi kan få skratta som vi mc-åkare, borde vi ju närmast vara odödliga...! :lol:

Nu har jag snart fikat klart här på kondiset, o åka ut i det fina nästan regnfria vädret igen. 8-)
Senast redigerad av Globethrottle 2016-05-26/11:48, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/11:45

Globethrottle skrev:Alltså i många fall inte alls konstigt om två av samma kön som är närmare vänner, av någon anledning går o håller handen osv. Skulle i västerländska länder tolkas som par, men i dessa länder mestadels främst som vänner eller släkt.
Precis denna erfarenhet fick jag på Sumatra, Indonesien, när jag var där för ett trettiotal år sedan.

Jag försökte ta seden dit jag kom, men i detta fall (att hålla en man i handen, dessutom publikt) fungerade inte för mig, så jag förklarade situationen och ursäktade mig :oops:.

Har väldigt svårt för att hålla en man i handen (om inte nöden kräver det) eller om det inte handlar om en ren handskakning.
Globethrottle skrev:För att återgå till Marilyn Monroe-klänningen, så skulle jag gärna göra ett practical joke o köra en sträcka med det och bjuda på många skratt(!)
Som TUR är har jag ingen, så vi slipper den roliga synen!! (Och synden!) :mrgreen: Dessutom skulle min gifta hälft skratta ihjäl sig o det vill jag inte bjuda på. ;)
Frugan kan säkert hjälpa dig i denna benägenhet. Om hon inte har en lång röd klänning, kanske hon kan hjälpa till med en kort-kort dito :D !!

Btw, jag har lyckats övertala en kollega som nyligen fick körkort för Mc (för två veckor sedan), att följa med till Marocko, så nu blir vi (sannolikt) tre. En riktigt skön gubbe, måste jag säga. Inte helt olik mig faktiskt :? :mrgreen:. Han sprang och köpte en helt ny Triumph Tiger 1200 XCA :o :shock:, men han får följa med ändå :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-26/12:03

Tony Johansson skrev:Precis denna erfarenhet fick jag på Sumatra, Indonesien, när jag var där för ett trettiotal år sedan.

Jag försökte ta seden dit jag kom, men i detta fall (att hålla en man i handen, dessutom publikt) fungerade inte för mig, så jag förklarade situationen och ursäktade mig :oops:.

Frugan kan säkert hjälpa dig i denna benägenhet. Om hon inte har en lång röd klänning, kanske hon kan hjälpa till med en kort-kort dito :D !!

Btw, jag har lyckats övertala en kollega som nyligen fick körkort för Mc (för två veckor sedan), att följa med till Marocko, så nu blir vi (sannolikt) tre. En riktigt skön gubbe, måste jag säga. Inte helt olik mig faktiskt :? :mrgreen:. Han sprang och köpte en helt ny Triumph Tiger 1200 XCA :o :shock:, men han får följa med ändå :D !


Vi kommer klara detta galant, och man kommer långt även med handskakningar i alla länder. :)

Jag har inte sett någon röd variant hemma tackolov, så det är därför jag vågade sticka ut hakan lite. Hoppas nu bara ingen annan hittar något dito heller...haha! :mrgreen:

Låter ju väldigt trevligt med ytterligare sällskap! Och nog kan vi ju absolut vidga vyerna med en "otrogen" men annat vackert märke också. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/12:18

Globethrottle skrev:Vi kommer klara detta galant, och man kommer långt även med handskakningar i alla länder. :)
För eget vidkommande, är jag inte ett dugg orolig. Jag har varit i en uppsjö länder tidigare (inklusive Marocko) och överlevt, så det gör jag säkert denna gång också.
Globethrottle skrev:Jag har inte sett någon röd variant hemma tackolov, så det är därför jag vågade sticka ut hakan lite. Hoppas nu bara ingen annan hittar något dito heller...haha! :mrgreen:
Med string och röda lackskor i modell stilett, sedan är du redo för ett äventyr i Bourgeois de Boulogne, Paris. Där kommer du att få uppmärksamhet, garanterat :lol: :lol: :lol: !!!
Globethrottle skrev:Låter ju väldigt trevligt med ytterligare sällskap! Och nog kan vi ju absolut vidga vyerna med en "otrogen" men annat vackert märke också. :)
Ja, för tusan, det blir säkert jättebra ! Och som jag nämnde så är han en rätt skön lirare, om man säger så.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-26/13:49

Tony Johansson skrev:... om fallet hade varit så, att ni faktiskt hade varit ett par, hade ni skrattat åt det då också ? Knappast, är min slutsats. Men jag kan ha fel, (det har jag haft förr ;)).

Frågan är ju hypotetisk, men ja - det tror jag (i alla fall smålett). Vi blev ju inte på minsta sätt otrevligt bemötta, utan den, som frågade, blev bara överraskad.
Till det kommer förstås, att man - precis som Du skriver - kan välja att ta situationer på olika sätt. "Det är inte, hur man har det, utan hur man tar det."
Som Bertold Brecht konstaterat: "Humor är en känsla av distans."

Därmed slut för min del, vad gäller denna utvikning från trådens egentliga ämne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-26/14:12

Tony Johansson skrev:
Globethrottle skrev:Vi kommer klara detta galant, och man kommer långt även med handskakningar i alla länder. :)
För eget vidkommande, är jag inte ett dugg orolig. Jag har varit i en uppsjö länder tidigare (inklusive Marocko) och överlevt, så det gör jag säkert denna gång också.
Globethrottle skrev:Jag har inte sett någon röd variant hemma tackolov, så det är därför jag vågade sticka ut hakan lite. Hoppas nu bara ingen annan hittar något dito heller...haha! :mrgreen:
Med string och röda lackskor i modell stilett, sedan är du redo för ett äventyr i Bourgeois de Boulogne, Paris. Där kommer du att få uppmärksamhet, garanterat :lol: :lol: :lol: !!!
Globethrottle skrev:Låter ju väldigt trevligt med ytterligare sällskap! Och nog kan vi ju absolut vidga vyerna med en "otrogen" men annat vackert märke också. :)
Ja, för tusan, det blir säkert jättebra ! Och som jag nämnde så är han en rätt skön lirare, om man säger så.


Tony, när ni är där i Marocko och delar rum med varandra, så var snälla och berätta inte för lokalbefolkningen att ni är från Sverige.
Du vet, rykten sprids snabbt :)
Senast redigerad av Thomas Stadin 2016-05-26/14:45, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-26/14:22

Säj att ni är från Norge . Om något blir fel så förstår dom :mrgreen:
Dom har väl säkert hört talas om Norrmannen som bar runt på en bildörr i öknen
för att han skulle kunna veva ner rutan om det blev för varmt :? 8-) :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-26/14:44

Kovlingen skrev:Säj att ni är från Norge . Om något blir fel så förstår dom :mrgreen:
Dom har väl säkert hört talas om Norrmannen som bar runt på en bildörr i öknen
för att han skulle kunna veva ner rutan om det blev för varmt :? 8-) :lol:


:) :) :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/15:22

Thomas Stadin skrev:Tony, när ni är där i Marocko och delar rum med varandra, så var snälla och berätta inte för lokalbefolkningen att ni är från Sverige. Du vet, rykten sprids snabbt :)
:D :D :D :twisted: :P.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-26/17:47

Nu bara väntar jag på Odd Arne :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-26/18:29

Ojojoj, nu nästan önskar jag att jag hittade en Marilyn Monroe-klänning o en bildörr..! :lol:

Skulle sen dra massa Norge-historier med brytning svalkandes i nedvevade rutan, och säga att vi är från Norge! :mrgreen:

(Det bästa tågledaren i Oslo vet, är när vi berättar Norge-historier för dem när vi ringer från kontoret.. :D )
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2016-05-27/06:49

Kovlingen skrev:Nu bara väntar jag på Odd Arne :mrgreen:



Jeg holder meg i ro foreløpig, mens jeg etter å ha lest de ca. siste 50 innleggene, undrer på hvorfor tråden heter Marocko?

Ellers er det greit å få bekreftet at jeg ikke er så sær som jeg kanskje trodde. Jeg liker nemlig ikke å delta på mange av de turene og arrangementene som diverse MC-klubber og MC-venner arrangerer. Det er alltid basert på å dele dobbeltrom eller stugor. Jeg liker ikke å dele rom med andre, vil alltid ha enkeltrom.

Jeg liker å sove uten undertøy/pysjamas, liker ikke å høre på andres snorking, men det er et fact of life at de aller fleste snorker. Så var det dette med flatulens. Alle promper om natten, jeg vil ikke høre og lukte på andres promp, men vil gjerne slippe gass selv.

Derfor er jeg en lite hyppig deltager på MC-tur med andre. (Unntatt mine norske venner, vi bor alltid i hotell, i enkeltrom).

Så, nå har jeg bragt tråden enda noen mil lenger vekk fra Marocko...
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/10:09

Odd Arne Kjørstad skrev:
Jeg holder meg i ro foreløpig, mens jeg etter å ha lest de ca. siste 50 innleggene, undrer på hvorfor tråden heter Marocko?

Marocko måste vara ett väldigt brett område för samtal. Lätt å slänga in ett "vedträ för att få det att ta fyr". :)

Odd Arne Kjørstad skrev:Ellers er det greit å få bekreftet at jeg ikke er så sær som jeg kanskje trodde. Jeg liker nemlig ikke å delta på mange av de turene og arrangementene som diverse MC-klubber og MC-venner arrangerer. Det er alltid basert på å dele dobbeltrom eller stugor. Jeg liker ikke å dele rom med andre, vil alltid ha enkeltrom.

Jeg liker å sove uten undertøy/pysjamas, liker ikke å høre på andres snorking, men det er et fact of life at de aller fleste snorker. Så var det dette med flatulens. Alle promper om natten, jeg vil ikke høre og lukte på andres promp, men vil gjerne slippe gass selv.

Derfor er jeg en lite hyppig deltager på MC-tur med andre. (Unntatt mine norske venner, vi bor alltid i hotell, i enkeltrom).

Så, nå har jeg bragt tråden enda noen mil lenger vekk fra Marocko...


Då är du mycket varmt välkommen att följa med på denna trevliga o spännande Marocko-resa, då det erbjuds närmast obegränsat med enkelrum och allt däremellan, allt efter tycke o smak. :)
"Smaken är ju som baken, delad", -ett svenskt kungligt ordspråk. :lol:

Själv snarkar jag inte (vad jag vet :?) , men använder dock gärna "naturgas" till o från, miljövän som man är. ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/10:18

Globethrottle skrev:Då är du mycket varmt välkommen att följa med på denna trevliga o spännande Marocko-resa, då det erbjuds närmast obegränsat med enkelrum och allt däremellan, allt efter tycke o smak. :)
"Smaken är ju som baken, delad", -ett svenskt kungligt ordspråk. :lol:
Instämmer till fullo ! Och som redan nämnts, finns det säkert tillräckligt med enkelrum så det räcker och blir över (om man är ute i god tid :?).

@ Odd Arne. Att trådar spårar ut, tillhör väl ovanligheterna ;). Jag tror att ju närmare vi kommer avresedagen, desto mer kommer tråden att handla om ämnet, s a s, men dit är det långt och något skall vi skriva om tills dess ;) 8-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-27/10:43

Globethrottle skrev:
Då är du mycket varmt välkommen att följa med på denna trevliga o spännande Marocko-resa, då det erbjuds närmast obegränsat med enkelrum och allt däremellan, allt efter tycke o smak. :)
"Smaken är ju som baken, delad", -ett svenskt kungligt ordspråk. :lol:

Själv snarkar jag inte (vad jag vet :?) , men använder dock gärna "naturgas" till o från, miljövän som man är. ;)


...och nu är ni plötsligt tre män som ska dela rum i Marocko?
Ett råd: Lämna den där röda klänningen hemma :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/10:46

Thomas Stadin skrev:
Globethrottle skrev:
Då är du mycket varmt välkommen att följa med på denna trevliga o spännande Marocko-resa, då det erbjuds närmast obegränsat med enkelrum och allt däremellan, allt efter tycke o smak. :)
"Smaken är ju som baken, delad", -ett svenskt kungligt ordspråk. :lol:

Själv snarkar jag inte (vad jag vet :?) , men använder dock gärna "naturgas" till o från, miljövän som man är. ;)


...och nu är ni plötsligt tre män som ska dela rum i Marocko?
Ett råd: Lämna den där röda klänningen hemma :)
Du fär nog ställa in siktet på att bli besviken, Thomas, det skall inte delas rum med tre personer här inte. Möjligtvis två, för jag ämnar som sagt bo själv, i enkelrum, för förtydligandet, så att det inte uppstår något missförstånd.

Hur dom andra löser boendefrågan, det bekymrar jag mig inte för (så länge det inte innefattar mig, dvs ;)).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/10:58

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:...och nu är ni plötsligt tre män som ska dela rum i Marocko?
Ett råd: Lämna den där röda klänningen hemma :)

Du fär nog ställa in siktet på att bli besviken, Thomas, det skall inte delas rum med tre personer här inte. Möjligtvis två, för jag ämnar som sagt bo själv, i enkelrum, för förtydligandet, så att det inte uppstår något missförstånd.

Hur dom andra löser boendefrågan, det bekymrar jag mig inte för (så länge det inte innefattar mig, dvs ;)).

Instämmer, inget annat en enkelrum planerat än så länge. Så alla är varmt välkomna oavsett vad som önskas! :)
Vad gäller röd utstyrsel, kan jag inget lova..Du får helt enkelt följa med för att få ett gott skratt! :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/11:13

Globethrottle skrev:Instämmer, inget annat en enkelrum planerat än så länge. Så alla är varmt välkomna oavsett vad som önskas! :)
Vad gäller röd utstyrsel, kan jag inget lova..
Va f*n, du sviker väl oss inte på den här punkten nu, va :? :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/11:30

Mad max skrev:
Globethrottle skrev:Instämmer, inget annat en enkelrum planerat än så länge. Så alla är varmt välkomna oavsett vad som önskas! :)
Vad gäller röd utstyrsel, kan jag inget lova..
Va f*n, du sviker väl oss inte på den här punkten nu, va :? :(.


Jag ska prata med min skräddare o se vad han har för förslag. :) Man har väl någon gammal julgardin hemma som man kanske kan uppdatera till senaste modet. ;)

Ska det bli framför Eiffeltornet så måste man ju vara lite moderiktig..! Vill ju inte se ut som vilken "tomte" som helst.... :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/11:34

Globethrottle skrev:Jag ska prata med min skräddare o se vad han har för förslag. :) Man har väl någon gammal julgardin hemma som man kanske kan uppdatera till senaste modet. ;)

Ska det bli framför Eiffeltornet så måste man ju vara lite moderiktig..! Vill ju inte se ut som vilken "tomte" som helst.... :lol:
Låter förhoppningsfullt :D :D :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/11:49

On-topic:
Här verkar det finnas möjlighet att finna ett set lämpliga däck för äventyr i de marockanska bergen :D !
http://www.mitas-moto.com/international ... oad-tyres/
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/14:26

Mad max skrev:On-topic:
Här verkar det finnas möjlighet att finna ett set lämpliga däck för äventyr i de marockanska bergen :D !
http://www.mitas-moto.com/international ... oad-tyres/


Mmm, ett smörgås-bord av däck! :lol: Nästan så man vill ju köpa in redan nu och smyga iväg till grustaget. :twisted:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/20:28

Globethrottle skrev:
Mad max skrev:On-topic:
Här verkar det finnas möjlighet att finna ett set lämpliga däck för äventyr i de marockanska bergen :D !
http://www.mitas-moto.com/international ... oad-tyres/


Mmm, ett smörgås-bord av däck! :lol: Nästan så man vill ju köpa in redan nu och smyga iväg till grustaget. :twisted:
Kanske är en god idé, att öva sig innan man ger sig i kast med den stora sandlådan, "down there :? ".

Här är ett annat fabrikat som har sina förespråkare på ett välkänt forum ;);
http://heidenautires.com/dual-sport-tires/
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/21:45

Mad Max skrev:
Globethrottle skrev:
Mad max skrev:On-topic:
Här verkar det finnas möjlighet att finna ett set lämpliga däck för äventyr i de marockanska bergen :D !
http://www.mitas-moto.com/international ... oad-tyres/


Mmm, ett smörgås-bord av däck! :lol: Nästan så man vill ju köpa in redan nu och smyga iväg till grustaget. :twisted:
Kanske är en god idé, att öva sig innan man ger sig i kast med den stora sandlådan, "down there :? ".

Här är ett annat fabrikat som har sina förespråkare på ett välkänt forum ;);
http://heidenautires.com/dual-sport-tires/


Hm ja detta är ju ett delikat problem att kolla igenom. :) Har inga ingående kunskaper om dem olika exakt. Men vad gäller Heidenau, kan jag tänka mig både K37 o K60. ;)
K37 verkar man ju inte "behöva fälla ner sidostödet" med (pga formen), och det har ju säkert sina fördelar...! :mrgreen:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/21:54

Tror inte det räcker med rätt däck, bara. Sedan skall man lära sig hantera hojen också :mrgreen: . Har en del att lära, s a s :o :shock:.
https://www.youtube.com/watch?v=rwERGKqzBM0
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/22:00

Mad Max skrev:Tror inte det räcker med rätt däck, bara. Sedan skall man lära sig hantera hojen också :mrgreen: . Har en del att lära, s a s :o :shock:.
https://www.youtube.com/watch?v=rwERGKqzBM0


Haha, jag "trodde" det var det vi skulle träna på i öknen i Marocko... :lol: :lol: ;)

Ja man får väl köpa på sig ett litet lager med däck o provköra. :D Kanske helt enkelt kan bli sponsrade av någon däckfirma..? :? :)

Snygg video BTW...! :D Då har vi något att se fram emot att köra som...men han fuskade utan sidoväskor...vilken vekling..! :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/22:07

Globethrottle skrev:Haha, jag "trodde" det var det vi skulle träna på i öknen i Marocko... :lol: :lol: ;)
Någonting i stil med detta då, eller ? Filmat i Marocko;
http://www.bike.se/video/video-en-street-triple-i-oknen
Globethrottle skrev:Kanske helt enkelt kan bli sponsrade av någon däckfirma..? :? :)
Jo du, det kunde man hoppas på. Men det finns en del grusåkarkillar på forumet som säkert kan bidra med sina funderingar och tips på däck, lämpade för detta äventyret, om dom bara driftade sig med att komma med några reflektioner, (för jag vet att ni är här inne i tråden och läser ;) :mrgreen:).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/22:32

Mad Max skrev: Någonting i stil med detta då, eller ? Filmat i Marocko;
http://www.bike.se/video/video-en-street-triple-i-oknen

Den var häftig! :D Med dem skovel-hjulen så behöver vi ju inte ta färjan över sundet heller...är ju bara ta sats o köra över själv..! :lol:

Mad Max skrev:Men det finns en del grusåkarkillar på forumet som säkert kan bidra med sina funderingar och tips på däck, lämpade för detta äventyret, om dom bara driftade sig med att komma med några reflektioner, (för jag vet att ni är här inne i tråden och läser ;) :mrgreen:).

Ja det finns garanterat massa tips. Oavsett så ser jag hjulen lite som förbrukningsvara. :) Blir det lite fel så byter jag till annat nästa gång. ;) Men har någon ett bra tips på en gång så sparar man ju lite tid. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/22:36

Globethrottle skrev:Med dem skovel-hjulen så behöver vi ju inte ta färjan över sundet heller...är ju bara ta sats o köra över själv..! :lol:
:lol: :lol: :lol:

Globethrottle skrev:Blir det lite fel så byter jag till annat nästa gång. ;) Men har någon ett bra tips på en gång så sparar man ju lite tid. :)
Precis. Och när blir " nästa gång " till Marocko :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/22:39

Globethrottle skrev:men han fuskade utan sidoväskor...vilken vekling..! :lol:
Eller hur :lol: :lol: :lol: !!!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/22:49

Mad Max skrev:
Globethrottle skrev:Blir det lite fel så byter jag till annat nästa gång. ;) Men har någon ett bra tips på en gång så sparar man ju lite tid. :)
Precis. Och när blir " nästa gång " till Marocko :?.


Ja, drabbas vi av "Marocko-febern" som tydligen kan vara ganska beroende :o , så är det väl bara ställa in sig att prata med chefen igen om ledighet! :D

---> "Yolo" som barnen säger...! :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2016-05-27/23:05

Angående däck till, från och i Marocko: Har ni tänkt er att köra från Sverige till Marocko, följt av två veckors körning i Marocko, och sen köra hem till Sverige, på en uppsättning däck??? På en tung bumse med mycket packning, med hög fart genom Europa och med ordentlig värme i Marocko??? Glöm i så fall allt vad grova däck heter, några sådana däck finns inte!

Och att köra i Atlasbergen och i Sahara på annat än grovmönstrat är heller inte att tänka på.

Mitt tips är att köra på nya asfaltsdäck ner till södra Spanien. Där lägger ni om till grovmönstrat, typ TKC80. Deala med däckverkstaden att spara era asfaltsdäck tills ni är tillbaka två veckor senare, och då byter ni tillbaka till asfaltsdäcken inför hemresan.

Just my 2 cents…
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/23:10

Stefan Cedergren skrev:Mitt tips är att köra på nya asfaltsdäck ner till södra Spanien. Där lägger ni om till grovmönstrat, typ TKC80. Deala med däckverkstaden att spara era asfaltsdäck tills ni är tillbaka två veckor senare, och då byter ni tillbaka till asfaltsdäcken inför hemresan.

Just my 2 cents…
Hej Stefan, visste väl att ni låg i vassen och lurade ;). Men för att göra en lång historia kort, kan jag nämna att du precis beskrivit mina tankar vad det gäller däcksbyte. Problemet, eller snarare frågeställningen, var vilken typ av däck vi skall satsa på, men den frågan tycks du nu ha svarat på, (fast vi hade nog tänkt spendera tre veckor i Marocko ;)).
Senast redigerad av Max Mad 2016-05-27/23:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/23:14

Globethrottle skrev:Ja, drabbas vi av "Marocko-febern" som tydligen kan vara ganska beroende :o , så är det väl bara ställa in sig att prata med chefen igen om ledighet! :D

---> "Yolo" som barnen säger...! :lol:
Jo, du. Time will tell, som vi vuxna säger...;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/23:23

Stefan Cedergren skrev:Angående däck till, från och i Marocko: Har ni tänkt er att köra från Sverige till Marocko, följt av två veckors körning i Marocko, och sen köra hem till Sverige, på en uppsättning däck??? På en tung bumse med mycket packning, med hög fart genom Europa och med ordentlig värme i Marocko??? Glöm i så fall allt vad grova däck heter, några sådana däck finns inte!

Och att köra i Atlasbergen och i Sahara på annat än grovmönstrat är heller inte att tänka på.

Mitt tips är att köra på nya asfaltsdäck ner till södra Spanien. Där lägger ni om till grovmönstrat, typ TKC80. Deala med däckverkstaden att spara era asfaltsdäck tills ni är tillbaka två veckor senare, och då byter ni tillbaka till asfaltsdäcken inför hemresan.

Just my 2 cents…

Det är helt riktigt. Grundtanken är att byta på plats, eller däromkring. :)
Vibrera ner på grova däck är inget alternativ. Än mindre nu när det blir omkring tre veckor på plats. Som jag beräknar det så får man anse dem grova vara förbrukade inför hemresan. ;)

Tackar vänligen för tipset om TKC80 som förslag. :)
Senast redigerad av Globethrottle 2016-05-27/23:36, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2016-05-27/23:25

Mad Max skrev:Hej Stefan, visste väl att ni låg i vassen och lurade ;). Men för att göra en lång historia kort, kan jag nämna att du precis beskrivit mina tankar vad det gäller däcksbyte. Problemet, eller snarare frågeställningen, var vilken typ av däck vi skall satsa på, men den frågan tycks du nu ha svarat på, (fast vi hade nog tänkt spendera tre veckor i Marocko ;)).



Japp, mitt däckval för körning i Marocko är fullständigt kristallklart: det är Conti TKC80 som gäller! Heindenau K60 håller förvisso länge med har inte alls samma bett som TKC80. Och Metzeler Karoo biter lite bättre än TKC80 när det är löst, men för att dom ska hålla några veckor i Marocko får man köra nätt, och hur kul är det??? Däckslitaget styr man ju med höger handled, if you know what I mean… :lol:
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/23:33

Stefan Cedergren skrev:Japp, mitt däckval för körning i Marocko är fullständigt kristallklart: det är Conti TKC80 som gäller! Heindenau K60 håller förvisso länge med har inte alls samma bett som TKC80. Och Metzeler Karoo biter lite bättre än TKC80 när det är löst, men för att dom ska hålla några veckor i Marocko får man köra försiktigt, och hur kul är det??? Däckslitaget styr man ju med handleden, if you know what I mean… :lol:
Förstår mycket väl vad du avser :D. Och jag är inte rätt person att argumentera emot, du har ju bevisligen varit på plats ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-27/23:53

Globethrottle skrev:Det är helt riktigt. Grundtanken är att byta på plats, eller däromkring. :)
Vibrera ner på grova däck är inget alternativ. Än mindre nu när det blir omkring tre veckor på plats. Som jag beräknar det så får man anse dem grova vara förbrukade inför hemresan. ;)
Ha, ha optimist :D. Frågan som dock kvarstår blir då; Köper man däck på vägen ner, eller släpar man med sig dom :?. Lättast (för skifte) förefaller att man släpar dom med sig ner, men det blir ett j*vla konkande, varje kväll man skall krascha :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-27/23:55

Mad Max skrev:
Stefan Cedergren skrev:Japp, mitt däckval för körning i Marocko är fullständigt kristallklart: det är Conti TKC80 som gäller! Heindenau K60 håller förvisso länge med har inte alls samma bett som TKC80. Och Metzeler Karoo biter lite bättre än TKC80 när det är löst, men för att dom ska hålla några veckor i Marocko får man köra försiktigt, och hur kul är det??? Däckslitaget styr man ju med handleden, if you know what I mean… :lol:
Förstår mycket väl vad du avser :D. Och jag är inte rätt person att argumentera emot, du har ju bevisligen varit på plats ;).


Det låter onekligen som förstahandsvalet tillfaller välförtjänta TKC80, vilket också verkar vara ett mycket bra förslag och även omnämnts tidigare som favorit om jag inte minns fel. ;)

Vi ska ju inte "uppfinna hjulet igen", så alla bra erfarenheter är tacksamma! :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-28/00:04

Mad Max skrev:
Globethrottle skrev:Det är helt riktigt. Grundtanken är att byta på plats, eller däromkring. :)
Vibrera ner på grova däck är inget alternativ. Än mindre nu när det blir omkring tre veckor på plats. Som jag beräknar det så får man anse dem grova vara förbrukade inför hemresan. ;)
Ha, ha optimist :D. Frågan som dock kvarstår blir då; Köper man däck på vägen ner, eller släpar man med sig dom :?. Lättast (för skifte) förefaller att man släpar dom med sig ner, men det blir ett j*vla konkande, varje kväll man skall krascha :(.


Haha man får väl ha nya däcken runt halsen? :lol:
Ja, om dem inte finns på plats o köpa, så kan man kanske skicka ner dem i förväg. Bekvämt o klart! :D Annars är det väl inget omöjligt att släpa på, om än otympligt. Vi släpar ju inte på tält o annat så i teorin borde det ju finnas lite plats över. De går ju låsa fast med vanligt kedjelås också kortare stunder. Ingen vill väl skära sönder däcken hoppas jag för då försvinner väl liksom nyttan. :?

-Eller så får vi helt enkelt bädda ner dem i någon av dubbelsängarna som blir över varje natt.... :mrgreen:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-28/00:06

Globethrottle skrev: Vi ska ju inte "uppfinna hjulet igen", så alla bra erfarenheter är tacksamma! :)
Nä, det vore ju synnerligen dumt, att gå över ån för att hämta vatten.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2016-05-28/00:09

Mad Max skrev:Ha, ha optimist :D. Frågan som dock kvarstår blir då; Köper man däck på vägen ner, eller släpar man med sig dom :?. Lättast (för skifte) förefaller att man släpar dom med sig ner, men det blir ett j*vla konkande, varje kväll man skall krascha :(.



Mitt tips är att i förväg ta kontakt med nån däck- eller mc-firma i södra Spanien. Be dom beställa hem däck, så ni slipper kånka däck hemifrån.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-28/00:12

Globethrottle skrev:Haha man får väl ha nya däcken runt halsen? :lol:
Bra idè :D !
Globethrottle skrev:Ja, om dem inte finns på plats o köpa, så kan man kanske skicka ner dem i förväg. Bekvämt o klart! :D
Ett mycket mer attraktivt förslag. Frågan som då uppstår är hur det låter sig göras rent praktiskt. Det vore snöpligt om man kom till platsen där däcken förmodas finnas, bara för att upptäcka att dom inte finns...:mrgreen:.
Globethrottle skrev:Annars är det väl inget omöjligt att släpa på, om än otympligt. Vi släpar ju inte på tält o annat så i teorin borde det ju finnas lite plats över. De går ju låsa fast med vanligt kedjelås också kortare stunder. Ingen vill väl skära sönder däcken hoppas jag för då försvinner väl liksom nyttan. :?
Det får bli det sista alternativet, då alla andra förslag är uttömda.
Globethrottle skrev:Eller så får vi helt enkelt bädda ner dem i någon av dubbelsängarna som blir över varje natt.... :mrgreen:
Jo du. Hade man inte fått frågande blickar förr, så lär man få det då :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron