Globethrottle skrev:Har man omkring 5 dagar på sig så hinner man ju med några valfria trevliga stopp på vägen ner till Gibraltar. Kanske snedda över alperna och delvis ta kuststräckan ner kan vara en lyxig början, om det inte tar för lång tid förstås.
Jag ser att du är precis som jag, tidsoptimist (med inte sällan känt resultat
). Får jag föreslå att du (om du har tid och lust), snickrar lite på en rutt som du tänkt skulle kunna vara genomförbar inom det tidsspann som här diskuteras ? Med tanke på att du arbetar som trafikledare, förefaller arbetsfördelningen (i den här delen av planerandet) vara förutbestämt, om man säger så
. Inte för att jag skall slippa, men det förefaller vara så att du är mest lämpad för den uppgiften
. Då får du räkna bort ett dygn på färjan över till Tyskland, två dagar i Gibraltar, vilket ger fyra dagar över. Är begreppet ironbutt bekant
.
Globethrottle skrev:Vad gäller Marocko i sig tänkte jag läsa på lite mer, och kolla vad övriga beresta föreslagit. Överlag kan tänkas en bra blandning av landskap och städer vara en kul mix, o föreslagen jag sett hittills ser ju mycket lovande ut!
. Har kollat på det fina som föreslagits av bl a Stefan och tycker att det verkar vara en bra grundmall för en väldigt intressant resa som man mycket väl ju kan ha som utgångspunkt, och sedan även om man önskar trimma efter behag & förslag. Praktiskt slippa uppfinna hjulet flera gånger, om det skulle finnas ett bra o varierat alternativ färdigt som grundmall.
Tycker att det låter väldigt bra, själv är jag barnsligt förtjust i storslagna landskap och vyer, gärna uppe i höga berg. Naturligtvis måste jag också läsa på om Marocko, men det är långt till April, så jag tror jag hinner, (säger tidsoptimisten i mig
).
Globethrottle skrev:Sedan har jag inga problem anpassa mig till övriga önskemål, beroende på vilka som hänger på samt typ av mc och däck.
Jag är också kompromissvillig, men det är bra om man har en gemensam grundplan att utgå från, och sedan justera efter hand hur man vill köra. Jag gillar inte allt för detaljerade planer som "måste" följas slaviskt, utan en grundplanering med möjlighet till spontanitet tycker jag är den bästa kompromissen. Själv är jag av typen "det är bara att köra".
Ooops, ser att du redan skrivit det. Så bra då, då är vi ju samstämmiga även på den punkten. Detta verkar lovande ! Marocko är helt ny mark gör mig, så allt är lika spännande, men som sagt, det är nog bra att man läser på lite innan, så att man inte upptäcker när man är hemmavid, att man missade riktiga guldklimpar, när man väl var på plats. Det vore synd, minst sagt.
Globethrottle skrev:Har landsvägsdäck nu men det går ju lätt slänga om i förväg om planeringen kräver det vice versa, beroende på om det blir en vanligare trip eller en "Charley Boorman"-variant.
Personligen är jag inne på en Charley Boorman-variant, det finns ett skäl till varför jag köpte just en sådan hoj som jag kör
. Ja j*vlar, vad gôbben skall sprätta runt i dyngan. Har fått för mig att gyttjebad är nyttigt för huden
.Min önskan är att komma bort från allfarvägarna och riktigt borra sig in i landet, för att upptäcka något som inte "alla andra som kör till Marocko gör" s a s.
Globethrottle skrev:Vad gäller boende är jag personligen som med maten, "allätare".
. Går lika bra sova i en svit som tillbaka-lutad över tanken med farthållaren på, o även såklart allt däremellan.
Alltså, jag är inte "prinsessan på ärten" (som jag också sa
innan jag åkte med autozug i Tyskland
), men med ålderns rätt, börjar jag ställa
lite högre krav på sovkomfort. Jag kan mycket väl tänka mig att tälta, men det verkar onödigt krångligt med tanke på att sätta upp ett tält i full Mc-mundering. Vad det gäller mat, är jag kanske inte så värst kräsen, men inom rimlighetens gränser. Personligen har jag svårt för mat som stirrar på mig från tallriken, om du förstår vad jag menar
.
Dessutom, om det regnar när man skall krascha !? Tälta gör jag gärna i samband med att jag är på cykelsemester, i annat fall föredrar jag tillgång till en säng att sova i, och inte minst, en dusch på morgonen (och gärna efter det att man suttit och svettats i ett Mc- ställ några timmar i stekande 35-40 graders värme). Tro mig, du kommer att uppskatta bekvämligheten i en säng och en dusch, efter några timmar på hojen i värmen (fråga mig gärna hur jag vet
).
Vad det gäller däck, har jag inte riktigt funnit något tillfredsställande lösning på den frågan (ännu). I denna tråden, har jag lyft frågan, men som sagt, ännu har jag inte fått något tillfredsställande svar på frågan.
viewtopic.php?f=276&t=23990Det finns som jag ser det två alternativ. Att slänga på sulor som (förhoppningsvis) håller hela vägen, men det blir en kompromiss. Jag fick som förslag
Mitas 07 (
https://www.google.se/search?q=Mitas+07 ... BZUQ7AkIRw) vilka förefaller vara en kompromiss (50/50) alltså 50% landsväg och 50% grusåka, men jag hoppas få något omdöme av någon som har erfarenhet av dessa och som kan uttala sig, inte minst vad det gäller livslängd.
I annat fall får det bli att man sular om i t e x Spanien, lämna kvar landsvägsdäcken där, och sätter på dom igen, när man skall till och åka hem. Då får man antingen köpa däck på plats, eller ta med sig hemifrån, varvid det senare alternativet förefaller vara omständligt (men jag vet att andra gör så).
Sedan kan jag inte låta bli att undra vad det är för hoj du kör och till de andra som ev. läser detta och känner att dom skulle vilja slå följe, så är det bra att ha tillgång till en maskin som klarar av tuffa tag, naturligtvis nyservad och genomgången
innan avfärd, IMHO
.