Marocko

Marocko

Inläggav Gsswede » 2016-01-01/10:16

Planerar en tripp bl.a till Marocko slutet mars/början av april.
Tänkte skicka mc i förväg till lämpligt ställe i Spanien för att spara tid och sedan köra hemåt
Någon intresserad ?
Var där 4 veckor samma tid 2015. Bästa land för mckörning jag varit i.
Gsswede
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-12-07/00:44
Ort: Trollhättan

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-01-01/11:52

Utveckla gärna dina erfarenheter av att köra i Marocko, jag planerar att åka dit också, även om det kanske inte blir i år.

Jag tänker att två veckor i Marocko kan vara lagom, eller är det för lite ? Vilken tid på året passar bäst och räcker det med landsvägsdäck ? Hur kommunicerar man om man inte är fransktalande eller talar marockanska ?

Hur mycket pengar bör man ha för att klara en tur GBG-Marocko ToR ?

Hur var det att komma till Tanger ? Jag var i Marocko som 20-årig yngling för över 30 år sedan, min första resa utanför Sverige (om man räknar bort Norge och Danmark ), och det var en omtumlande upplevelse, milt uttryckt.

Berätta gärna om dina erfarenheter, jag är som bekant intresserad.

Edit: Kovlingen är också intresserad, kan jag se :D ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2016-01-01/16:48

Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008

och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0

Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-01-01/16:56

Tack för det Stefan ! Gillar f ö den första bilden som kom upp på smugmug ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Daumas » 2016-01-04/12:08

En mycket bra kunskapsbas finns här http://www.morocco-knowledgebase.net/forum/forum.php
Användarvisningsbild
Daumas
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-11-16/10:31
Ort: Pyrénées-Orientales

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-01-04/22:18

Informativt.

Själv hade jag tänkt köpa en bok (reseguide) om Marocko, innan jag beger mig dit. Men sannolikt blir det att jag läser den boken (resehandboken) om Japan jag beställt först, den är ganska omfattande men vi får se.

Kanske hinner jag med Marocko, innan jag sticker till Japan, Kina, Indien och Nepal :) . Allt hänger på hur det låter sig göras med visum när man redan är på resande fot.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Gsswede » 2016-01-17/22:32

Hej Tony: Marocko bjuder på alla typer av "vägar". Bara fråga sig fram. Många förslag/tips via internett men också träffa andra likasinnade.
Språkmässigt inte några större problem. Många pratar engelska. Mat, boende fr ca 300:-/ dygn, både upp och ned
2 veckor hinner man en hel del. Vi körde nästan hela landet. Bästa tidpunkt fr mitten mars till mitten maj samt sept-oktober.Polisen mycket vänliga.Vi tog båten till Tanger Med, ny hams. Snabb tull/pass kontroll
Vi körde på Heidenau k60, bra däck då många av småvägarna bestod av vassa stenar
Såg att du planerar åka österut. Själv skulle jag åkt i år men väntar till maj 2017 då jag räknar med att få sällskap med ett par vänner fr Canada som jag träffat från o till på vägarna i Central o Sydamerika o Europa. Målet för min del är mot Australien, vilken väg ej bestämt idag,Sydafrika, tillbaka till Sydamerika och hela vägen upp till Alaska igen
Gsswede
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-12-07/00:44
Ort: Trollhättan

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-01-19/00:35

Gsswede skrev:Hej Tony: Marocko bjuder på alla typer av "vägar". Bara fråga sig fram. Många förslag/tips via internett men också träffa andra likasinnade.
Språkmässigt inte några större problem. Många pratar engelska. Mat, boende fr ca 300:-/ dygn, både upp och ned
2 veckor hinner man en hel del. Vi körde nästan hela landet. Bästa tidpunkt fr mitten mars till mitten maj samt sept-oktober.Polisen mycket vänliga.Vi tog båten till Tanger Med, ny hams. Snabb tull/pass kontroll
Vi körde på Heidenau k60, bra däck då många av småvägarna bestod av vassa stenar
Såg att du planerar åka österut. Själv skulle jag åkt i år men väntar till maj 2017 då jag räknar med att få sällskap med ett par vänner fr Canada som jag träffat från o till på vägarna i Central o Sydamerika o Europa. Målet för min del är mot Australien, vilken väg ej bestämt idag,Sydafrika, tillbaka till Sydamerika och hela vägen upp till Alaska igen
Hej hopp !

Trodde att du glömt bort den här tråden, men där ser man :D. Har funderat lite på detta (och har fått min bok om Marocko idag, faktiskt :). Känner att det hela blir väldigt nära inpå, behöver lite tid att planera inför en sådan här resa. Inget märkvärdigt iofs, men ändå.

Stress är något jag gärna håller mig långt ifrån . I vart fall som helst, hur har du tänkt dig denna resan ? Tänker du köra ner, eller skicka hojen med lastbil som du nämnde tidigare ? Jag har ingen erfarenhet av att köra på nabbdäck, men vad jag har förstått, så är greppet inte det bästa på asfalt (och det vore ju konstigt) samt att dom slits ner ganska snabbt, om man kör på just asfalt.

Hur länge hade du tänkt vara borta ? Jag skulle kunna följa med (om du så önskar och lyckas övertyga mig), men i så fall måste jag höra med jobbet om ledighet och det snart i så fall. Dessutom undrar jag hur länge du tänkt vara borta i just Marocko och hur mycket du tänker dig att hela resan skulle kosta all inklusive, på ett ungefär ?

Som du har förstått så går jag i andra reseplaner och det lär inte bli en billig en, men det bryr jag mig inte så mycket om. Faktum är att jag hade tänkt att åka till Marocko nästa år, till våren, det hade passat mig bättre, då slipper jag stressa, men om du vill (och kan övertyga mig) så kanske det blir av redan i år. Du har ju redan varit där och det underlättar en hel del för mig, s a s.

Ja, det var en rejäl sväng som du planerar för. Har varit ute på forat och diskuterat Afrika tidigare, men som nämnts så är nog Afrika inte det lämpligaste stället att åka omkring på motorcykel i dessa dagar.

Du har väl hört talas om den svensk som sitter i Mali hos några muslimska extremister sedan fyra år tillbaka? Han var på genomresa genom just Afrika på motorcykel och som jag redan nämnt, och han är fortfarande kvar. Jobbigt läge om du frågar mig.

Men du har alltså tänkt att genomföra hela den rutten som du listar upp med motorcykel ? Det blir ju ett äventyr som lär räcka resten av livet efter det att du genomfört den trippen :). En sak du bör vara medveten om, utifall att du tänker ta med dig hojen till Australien, så innebär det (bokstavligen) att du i princip får plocka isär hela cykeln för rengöring, annars kommer du inte in med den i Australien.

Detta p gr av att dom är livrädda för att något främmande biologiskt material skulle kunna komma med (växtfrön o dyl) som skulle kunna hota och till viss del helt slå ut den inhemska faunan.

Du kanske har hört talas om hur bra det gick efter det att dom planterade in (jag tror det var räv) för att hålla nere harbeståndet (vilka planterades in för jakt) ? Den korta versionen säger att det gick käpprätt åt h*lvete !! Samma sak med paddorna som planterades in för att hålla nere skadeinsekterna på planteringarna, det gick också käpprätt åt h*lvete.

Jag har mina funderingar kring att åka genom Ryssland och skeppa hojen till Japan, för att efter c:a tre månader skicka den med skepp hem till Blöteborg och därefter själv ta mig hem landvägen genom Kina och Indien, för att flyga hem från Nepal.

Det blir avresa tidigast våren -18, om det är lämpligt att köra hoj genom Ryssland runt Mars, April. Det krävs lite efterforskning innan man genomför en sådan här tripp, men jag har börjat så smått idag, faktiskt.

Vill gärna vara i Japan i slutet av April och början av Maj, för att vara med när Japanerna går man ur huse för att fira vårens ankomst i samband med att körsbärsblommorna slår ut. Men det är som sagt en senare fråga (och en annan tråd).

Hör gärna av dig så snabbt som möjligt, så får vi se om det kan bli någon gemensam resa till Marocko denna vår, men jag vill inte lova någonting.

Over and out.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-14/00:05

Hejsan!

Såg att det var fler här som tänkte kanske ta en trip till Marocko, eller har ni redan varit där nu kanske? 8-)

Efter att kollat lönespecen som tidsfördriv o upptäckt man har omkring 1-2 mån extra ledigt kvar, fick man en lös fundering också att dra till Marocko, själv eller gärna med flera. Troligtvis någon gång i höst eller senare, efter att ha bearbetat "regeringen" lite snabbt hemma, som inte alls förstår varför man ska ha kul på vägen när man ju kan "flyga" (*host host* ursäkta skälls-ordet!). :oops:
Men i detta fall är jag envisast... :twisted:

Hade en annan plan som jag alltid velat göra,...gamla Paris-Dakar i någon "light-version", men det får nog bli senare votering (shock). :mrgreen:

-Ja oavsett, finns det planer för resa under senare delen av året ed kanske redan? Eller kanske blir? ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-14/17:14

Hejsan !

Kul att någon annan har intresse av Marocko. För mitt vidkommande kan/är det tidigast nästa vår det kan bli aktuellt med en tripp till Marocko, i sällskap eller ensam.

Skulle vara roligt att få reda på hur det gick med TS reseplaner till nämnda destination :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-14/18:50

Tony Johansson skrev:Hejsan !

Kul att någon annan har intresse av Marocko. För mitt vidkommande kan/är det tidigast nästa vår det kan bli aktuellt med en tripp till Marocko, i sällskap eller ensam.

Skulle vara roligt att få reda på hur det gick med TS reseplaner till nämnda destination :?.


Marocko verkar vara ett väldigt fint och spännande mål, som borde ligga högt upp i allas bucket-list. :)

Vad gäller tid spelar det ingen större roll för egen del. Alltid trevligare med sällskap om det finns intresse, än åka själv. Så nästa år funkar lika bra det. Kan ta semester när som med mindre planering, dock lite svårare under vanliga sommardelen. Med det gäller ju inte i detta fallet antar jag, eftersom det blir så väldigt varmt.

Ja tips o trix från ev TS vore intressant, och höra hur det gick. ;)

Din planering österut låter ju som ett äventyr. Sist jag var i Japan flög jag och sen tågluffande runt med alla tågvarianter (yrkesskada som trafikledare). Riktigt fint och vänligare folk behöver man inte leta efter(!). Men vid nya resor kanske man ska tänka om till gummihjul, istället stålvarianten.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-14/19:12

Globethrottle skrev:Marocko verkar vara ett väldigt fint och spännande mål, som borde ligga högt upp i allas bucket-list. :) Vad gäller tid spelar det ingen större roll för egen del. Alltid trevligare med sällskap om det finns intresse, än åka själv. Så nästa år funkar lika bra det. Kan ta semester när som med mindre planering, dock lite svårare under vanliga sommardelen. Med det gäller ju inte i detta fallet antar jag, eftersom det blir så väldigt varmt.
Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.

Som jag förstått det, är den bästa tiden (på våren) i Marocko, i Mars-Maj, sedan blir det för varmt, som sagt. För mitt vidkommande är det aktuellt att åka någon gång i April (om det nu blir av, d v s). Hösten September/Oktober skulle kunna vara ett alternativ, om inte ramadan infaller under denna period, för då blir det sparsamt med mat på dagarna :o.
Globethrottle skrev:Din planering österut låter ju som ett äventyr. Sist jag var i Japan flög jag sen tågluffande runt med alla tågvarianter (yrkesskada som trafikledare). Riktigt fint och vänligare folk behöver man inte leta efter(!). Men vid nya resor kanske man ska tänka om till gummihjul, istället stålvarianten.
Jo, det blir ett äventyr (och det är bestämt att resan skall gå av stapeln, om försynen inte har några andra planer för mitt vidkommande, d v s ;)), men det kommer att ske på reguljär basis, då det visat sig att det näppeligen låter sig göras som så, att man kan köra hoj genom Ryssland i tidiga vårvintern.

Dessutom har man trettio dagar på sig att korsa landet, och det är ändå tusen mil. Mycket hojåkande på kort tid, om man säger så. Och då gäller det att inget havererar, för att stanna över tid i Ryssland, det är inget jag (frivilligt) skulle vilja göra :o.

Du skriver att du skulle vilja prova att ta dig fram på gummihjul i Japan istället för med tåg. Hur hade du tänkt dig det då ? Skeppa ner den egna hojen, alt.hyra på plats ? Själv tänker jag ta mig fram med de publika transportmedel som finns till hands.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-15/01:18

Tony Johansson skrev:Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.

Absolut, håller helt med dig på ovan. (en annan yrkesskada kan tänkas), och bokar naturligtvis inte in något i förväg mer än att räcka ut en hand om sällskap önskas. :) Personligen har jag inga problem med kompromisser, eller för all del personkemi. Är öppen som person med en lugn yta och fördomsfri insida. Har man rest en del får man en bra mognad och lättare ta olika kompromisser eller livshändelser. :)

Tony Johansson skrev:Som jag förstått det, är den bästa tiden (på våren) i Marocko, i Mars-Maj, sedan blir det för varmt, som sagt. För mitt vidkommande är det aktuellt att åka någon gång i April (om det nu blir av, d v s). Hösten September/Oktober skulle kunna vara ett alternativ, om inte ramadan infaller under denna period, för då blir det sparsamt med mat på dagarna :o.

Jag älskar förvisso god mat, även om det inte syns, så en "mat-lös" period låter lite som en plåga dagtid om det skulle infalla samtidigt, då det annars ska finnas många lokala goda maträtter att förtära. Bra tips!

Tony Johansson skrev:Jo, det blir ett äventyr (och det är bestämt att resan skall gå av stapeln, om försynen inte har några andra planer för mitt vidkommande, d v s ;)), men det kommer att ske på reguljär basis, då det visat sig att det näppeligen låter sig göras som så, att man kan köra hoj genom Ryssland i tidiga vårvintern.

Dessutom har man trettio dagar på sig att korsa landet, och det är ändå tusen mil. Mycket hojåkande på kort tid, om man säger så. Och då gäller det att inget havererar, för att stanna över tid i Ryssland, det är inget jag (frivilligt) skulle vilja göra :o.

Ja folk har ju gjort "galnare saker" tidigare så jag trodde ett tag att det var landvägen. Och med tanke på hur vägarna ser ut när jag åkte runt i Ryssland, så hade det nog onekligen tagit ett tag. :)
Tony Johansson skrev:Du skriver att du skulle vilja prova att ta dig fram på gummihjul i Japan istället för med tåg. Hur hade du tänkt dig det då ? Skeppa ner den egna hojen, alt.hyra på plats ? Själv tänker jag ta mig fram med de publika transportmedel som finns till hands.

Blir det Japan igen så hade jag isåfall hyrt, om jag ändå inte valt att åka de utmärkta transportmedel som redan finns. (Och dem går som bekant som ett Schweiziskt klock-ur. Ett tåg som avgår mer än 5-7 sekunder räknas som sent om jag kommer ihåg rätt.)

I övrigt har jag faktiskt oftast hyrt på plats, utom i Europa och närområden samt Ryssland & Vitryssland. Hittills främst Kalifornien, Nevada, Florida, Hawaii/Big Island, China/Hainan, Thailand och omkring, samt Malta också om det räknas. Platser dit jag själv kunnat ta mig utan flyg, har jag oftast kört själv.
Fiji har jag varit på flera gånger och dykt främst, och där var det för mycket flyg mellan öarna för att det skulle vara någon vits med hyra fordon.

Funderar dock på ta egen hoj om planer på att korsa USA infrias när tid finnes, vilket är en annan sak som jag gärna ska försöka hinna med. Men då krävs det lite mer planering.

Australien är ett annat mål, men som ni nämner är det ingen vits kanske ta egna hojen dit med tanke på regelverket. ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-19/12:26

Globethrottle skrev:
Tony Johansson skrev:Jo, jag kan hålla med dig om att det kan vara trevligare med sällskap, men då kommer det in ytterligare ett moment i resan; Kompromisser. Vad jag vill ha sagt är att det gäller att personkemin fungerar, om det skall bli en lyckad resa för alla inblandade. Men men, det är långt till nästa vår, så mycket kan hända på vägen.

Absolut, håller helt med dig på ovan. (en annan yrkesskada kan tänkas), och bokar naturligtvis inte in något i förväg mer än att räcka ut en hand om sällskap önskas. :) Personligen har jag inga problem med kompromisser, eller för all del personkemi. Är öppen som person med en lugn yta och fördomsfri insida. Har man rest en del får man en bra mognad och lättare ta olika kompromisser eller livshändelser. :)
Förefaller vara en förnuftig inställning.
Globethrottle skrev:Jag älskar förvisso god mat, även om det inte syns, så en "mat-lös" period låter lite som en plåga dagtid om det skulle infalla samtidigt, då det annars ska finnas många lokala goda maträtter att förtära.
Att frivilligt gå omkring hungrig, finns inte på min karta. Om man däremot är tvungen, är det en annan sak. Att vara hungrig påverkar mitt humör menligt, ju längre perioden utan mat sträcker sig :twisted:.
Globethrottle skrev:Ja folk har ju gjort "galnare saker" tidigare så jag trodde ett tag att det var landvägen. Och med tanke på hur vägarna ser ut när jag åkte runt i Ryssland, så hade det nog onekligen tagit ett tag. :)
Jo, jag lekte som sagt med tanken att ta landvägen denom Ryssland, men det visar sig vara omöjligt, med tanke på de planer jag har. Lika bra det, kanske :D ;).
Globethrottle skrev:Ett tåg som avgår mer än 5-7 sekunder räknas som sent om jag kommer ihåg rätt.)
Stämmer ! Kommer ett tåg mer än X antal sekunder (jag minns inte med hur många, men jag tror att det låg under tio sekunder), då blir det till att skriva en rapport, herrejösses :o !!

Jag måste också fråga, om nu utfallet skulle bli så, att vi tillsammans genomför detta projektet, vad har du för önskemål/funderingar över vad du vill ha ut ur ett besök i Marocko ? Själv har jag skaffat mig en bok och tänkte börja läsa den så småningom, för att få en uppfattning om vad man inte bör missa när man är på plats.

För mitt vidkommande är planen (i stora drag) följande;

T o R genom Europa (på motorcykel, det förefaller vara det lättaste sättet), avsatt tid för det~två veckor. (Ingen stress för min del, jag gillar inte stress), och två veckor i Marocko, sammantaget en månad. Vad tror du om det ?

Om det är någon annan som känner sig sugen att haka på, så är det bara att anmäla sig, delad glädje är dubbel glädje, sägs det :).

Svenska BMW MC KLUBBEN goes Marocko :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-20/13:18

@ Tomas Stadin (om du läser detta). Det finns ingen direktförbindelse mellan Barcelona-Gibraltar, utan vägen går via Tanger. Inget stort problem, men i alla fall. Jag försökte mig på att titta på avgångar från Barcelona-Gibraltar via den länk som du bifogade i den andra tråden (den om däck för långfärd) och jag lyckades inte få fram tillräckligt med uppgifter, eftersom vissa uppgifter som efterfrågades helt enkelt inte gick att fylla i.

@ Lars-Erik Holmberg; Det finns en färja som avgår från Tarifa-Tanger. Det förefaller vara den snabbaste överfarten (~1h 45m), tror det blir den rutten som blir aktuell för mig. Avståndet från Gibraltar till Tarifa är bara ~1h, så det är inget stort problem.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Qerimi123 » 2016-05-20/15:28

Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.


Tack så mycket för bilderna! Blir lite sugen på att åka ner själv. :)
Användarvisningsbild
Qerimi123
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-03-07/19:48

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-20/17:10

Qerimi123 skrev:
Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.


Tack så mycket för bilderna! Blir lite sugen på att åka ner själv. :)
Då är det bara att hänga på mig och Globetrottle (om han fortfarande är intresserad av att slå följe) :?. Som det känns nu, så har jag bestämt mig; nästa år, runt april, blir det Marocko för min del :D.

Marocko, beware, here I come :D :D :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-20/19:11

Tony Johansson skrev:
Qerimi123 skrev:
Stefan Cedergren skrev:Marocko kan verkligen rekommenderas! Här är bilder därifrån som förhoppningsvis kan inspirera:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... rocko-2008 casino
och här är en artikel jag skrev till Bumsen:
https://www.dropbox.com/s/xh0p7yftfx56a ... 9.pdf?dl=0
Tidpunkt att åka till Marocko: Vi ville både köra över de höga delarna av Atlasbergen och sedan ner till Sahara. I Atlasbergen (man kör alltså på 3000 meters höjd!) får man räkna med snö mellan november och mars. Och i Sahara är det alldeles för varmt i juni – augusti. Lämplig tidpunkt är således antingen april-maj eller september-oktober.


Tack så mycket för bilderna! Blir lite sugen på att åka ner själv. :)
Då är det bara att hänga på mig och Globetrottle (om han fortfarande är intresserad av att slå följe) :?. Som det känns nu, så har jag bestämt mig; nästa år, runt april, blir det Marocko för min del :D.

Marocko, beware, here I come :D :D :D !


Absolut! Inte vill man ju missa Marocko! :lol: (vart lite upptagen på kontoret, men läst det mesta)

Vad gäller resväg är jag helt öppen för förslag. Har inte haft förmånen att ha varit där så allt är lika spännande! Missar man något så ger det ju bara en anledning till fler bonusresor. Tror det säkerligen kommer bli risk för det när man ser allt trevlig vad jag hört! :mrgreen:

Tidsplan med en ca månad låter helt okey och april nästa år funkar för min del, och förnuftig tidsram. Som sagt stressa kan man göra på jobbet. På resa ska man ha det bra utan hjärtklappning. 8-)

Hur hade du tänkt det med boende? Där nere är det ju löjligt billigt med boende iof. För min del går det bra med både tak och tält. Bara det finns något av det. ;) (och mat! jag blir minst lika tokig utan mat,... eller så har jag en ovanligt glups binnikemask kanske... :twisted: )

-Låter definitivt som det kommer en bli en mycket härlig & rolig trip! :D Får ju lura med fler på denna trevliga variant av BMW-Sällskapsresan. :mrgreen:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-20/21:15

Aha, där ser man. Lurar i vassen likt gammelgäddan :mrgreen:.

Nja, några direkta planer på rutter har jag inte, men jag funderar på om det inte är bäst att ta båten till Tyskland, för vidare transport.

Vad det gäller boende, så är väl inte tält det jag drömmer om. Jag har tidigare använt mig av booking.com med tillfredsställande resultat.

Jag tänker att ta färjan till Tyskland, för vidare transport. Hur vet jag inte, men det blir väl motorväg.

Sedan tänker jag att det kan vara värt att lägga två övernattningar på Gibraltar, så att man hinner att se sig omkring. Det ligger inte precis nästgårds om man säger så.

Du får naturligtvis också läsa på och utforska vad du vill ha ut av ett besök i nämnda Marocko.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-21/10:25

Tony Johansson skrev:Aha, där ser man. Lurar i vassen likt gammelgäddan :mrgreen:.

Nja, några direkta planer på rutter har jag inte, men jag funderar på om det inte är bäst att ta båten till Tyskland, för vidare transport.

Vad det gäller boende, så är väl inte tält det jag drömmer om. Jag har tidigare använt mig av booking.com med tillfredsställande resultat.

Jag tänker att ta färjan till Tyskland, för vidare transport. Hur vet jag inte, men det blir väl motorväg.

Sedan tänker jag att det kan vara värt att lägga två övernattningar på Gibraltar, så att man hionner att se sig omkring. Det ligger inte precis nästgårds om man säger så.

Du får naturligtvis också läsa på och utforska vad du vill ha ut av ett besök i nämnda Marocko.


Haha ja det är så vi jobbar på Trafikledningen, om det låter skumt från någon vassrugge! :lol: "Kaptenen" har säkert saker att tillägga på den fronten. ;)

Men från vassen till mc-stassen (oj nu kommer julrimmen igång.. :oops: ), så tycker jag det är ett vettigt val ta båten till Tyskland. Har man omkring 5 dagar på sig så hinner man ju med några valfria trevliga stopp på vägen ner till Gibraltar. Kanske snedda över alperna och delvis ta kuststräckan ner kan vara en lyxig början, om det inte tar för lång tid förstås. :? Två dagar i Gibraltar låter ypperligt så man hinner se lite. :)

Vad gäller Marocko i sig tänkte jag läsa på lite mer, och kolla vad övriga beresta föreslagit. Överlag kan tänkas en bra blandning av landskap och städer vara en kul mix, o föreslagen jag sett hittills ser ju mycket lovande ut! :) Har kollat på det fina som föreslagits av bl a Stefan och tycker att det verkar vara en bra grundmall för en väldigt intressant resa som man mycket väl ju kan ha som utgångspunkt, och sedan även om man önskar trimma efter behag & förslag.
Praktiskt slippa uppfinna hjulet flera gånger, om det skulle finnas ett bra o varierat alternativ färdigt som grundmall. :lol:

Sedan har jag inga problem anpassa mig till övriga önskemål, beroende på vilka som hänger på samt typ av mc och däck.
Har landsvägsdäck nu men det går ju lätt slänga om i förväg om planeringen kräver det vice versa, beroende på om det blir en vanligare trip eller en "Charley Boorman"-variant. :mrgreen:

Vad gäller boende är jag personligen som med maten, "allätare". ;) Går lika bra sova i en svit som tillbaka-lutad över tanken med farthållaren på, o även såklart allt däremellan. :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-21/13:26

Globethrottle skrev:Har man omkring 5 dagar på sig så hinner man ju med några valfria trevliga stopp på vägen ner till Gibraltar. Kanske snedda över alperna och delvis ta kuststräckan ner kan vara en lyxig början, om det inte tar för lång tid förstås. :?
Jag ser att du är precis som jag, tidsoptimist (med inte sällan känt resultat :mrgreen:). Får jag föreslå att du (om du har tid och lust), snickrar lite på en rutt som du tänkt skulle kunna vara genomförbar inom det tidsspann som här diskuteras ? Med tanke på att du arbetar som trafikledare, förefaller arbetsfördelningen (i den här delen av planerandet) vara förutbestämt, om man säger så :lol:. Inte för att jag skall slippa, men det förefaller vara så att du är mest lämpad för den uppgiften :D ;) :mrgreen:. Då får du räkna bort ett dygn på färjan över till Tyskland, två dagar i Gibraltar, vilket ger fyra dagar över. Är begreppet ironbutt bekant :? :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Vad gäller Marocko i sig tänkte jag läsa på lite mer, och kolla vad övriga beresta föreslagit. Överlag kan tänkas en bra blandning av landskap och städer vara en kul mix, o föreslagen jag sett hittills ser ju mycket lovande ut! :). Har kollat på det fina som föreslagits av bl a Stefan och tycker att det verkar vara en bra grundmall för en väldigt intressant resa som man mycket väl ju kan ha som utgångspunkt, och sedan även om man önskar trimma efter behag & förslag. Praktiskt slippa uppfinna hjulet flera gånger, om det skulle finnas ett bra o varierat alternativ färdigt som grundmall. :lol:
Tycker att det låter väldigt bra, själv är jag barnsligt förtjust i storslagna landskap och vyer, gärna uppe i höga berg. Naturligtvis måste jag också läsa på om Marocko, men det är långt till April, så jag tror jag hinner, (säger tidsoptimisten i mig :mrgreen:).
Globethrottle skrev:Sedan har jag inga problem anpassa mig till övriga önskemål, beroende på vilka som hänger på samt typ av mc och däck.
Jag är också kompromissvillig, men det är bra om man har en gemensam grundplan att utgå från, och sedan justera efter hand hur man vill köra. Jag gillar inte allt för detaljerade planer som "måste" följas slaviskt, utan en grundplanering med möjlighet till spontanitet tycker jag är den bästa kompromissen. Själv är jag av typen "det är bara att köra".

Ooops, ser att du redan skrivit det. Så bra då, då är vi ju samstämmiga även på den punkten. Detta verkar lovande ! Marocko är helt ny mark gör mig, så allt är lika spännande, men som sagt, det är nog bra att man läser på lite innan, så att man inte upptäcker när man är hemmavid, att man missade riktiga guldklimpar, när man väl var på plats. Det vore synd, minst sagt.
Globethrottle skrev:Har landsvägsdäck nu men det går ju lätt slänga om i förväg om planeringen kräver det vice versa, beroende på om det blir en vanligare trip eller en "Charley Boorman"-variant. :mrgreen:
Personligen är jag inne på en Charley Boorman-variant, det finns ett skäl till varför jag köpte just en sådan hoj som jag kör ;) :mrgreen:. Ja j*vlar, vad gôbben skall sprätta runt i dyngan. Har fått för mig att gyttjebad är nyttigt för huden :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.Min önskan är att komma bort från allfarvägarna och riktigt borra sig in i landet, för att upptäcka något som inte "alla andra som kör till Marocko gör" s a s.
Globethrottle skrev:Vad gäller boende är jag personligen som med maten, "allätare". ;). Går lika bra sova i en svit som tillbaka-lutad över tanken med farthållaren på, o även såklart allt däremellan. :lol:
Alltså, jag är inte "prinsessan på ärten" (som jag också sa innan jag åkte med autozug i Tyskland :mrgreen:), men med ålderns rätt, börjar jag ställa lite högre krav på sovkomfort. Jag kan mycket väl tänka mig att tälta, men det verkar onödigt krångligt med tanke på att sätta upp ett tält i full Mc-mundering. Vad det gäller mat, är jag kanske inte så värst kräsen, men inom rimlighetens gränser. Personligen har jag svårt för mat som stirrar på mig från tallriken, om du förstår vad jag menar :mrgreen:.

Dessutom, om det regnar när man skall krascha !? Tälta gör jag gärna i samband med att jag är på cykelsemester, i annat fall föredrar jag tillgång till en säng att sova i, och inte minst, en dusch på morgonen (och gärna efter det att man suttit och svettats i ett Mc- ställ några timmar i stekande 35-40 graders värme). Tro mig, du kommer att uppskatta bekvämligheten i en säng och en dusch, efter några timmar på hojen i värmen (fråga mig gärna hur jag vet ;) :mrgreen:).

Vad det gäller däck, har jag inte riktigt funnit något tillfredsställande lösning på den frågan (ännu). I denna tråden, har jag lyft frågan, men som sagt, ännu har jag inte fått något tillfredsställande svar på frågan.
viewtopic.php?f=276&t=23990

Det finns som jag ser det två alternativ. Att slänga på sulor som (förhoppningsvis) håller hela vägen, men det blir en kompromiss. Jag fick som förslag Mitas 07 (https://www.google.se/search?q=Mitas+07 ... BZUQ7AkIRw) vilka förefaller vara en kompromiss (50/50) alltså 50% landsväg och 50% grusåka, men jag hoppas få något omdöme av någon som har erfarenhet av dessa och som kan uttala sig, inte minst vad det gäller livslängd.

I annat fall får det bli att man sular om i t e x Spanien, lämna kvar landsvägsdäcken där, och sätter på dom igen, när man skall till och åka hem. Då får man antingen köpa däck på plats, eller ta med sig hemifrån, varvid det senare alternativet förefaller vara omständligt (men jag vet att andra gör så).

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad det är för hoj du kör och till de andra som ev. läser detta och känner att dom skulle vilja slå följe, så är det bra att ha tillgång till en maskin som klarar av tuffa tag, naturligtvis nyservad och genomgången innan avfärd, IMHO :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-22/15:06

Tony Johansson skrev:Jag ser att du är precis som jag, tidsoptimist (med inte sällan känt resultat :mrgreen:). Får jag föreslå att du (om du har tid och lust), snickrar lite på en rutt som du tänkt skulle kunna vara genomförbar inom det tidsspann som här diskuteras ? Med tanke på att du arbetar som trafikledare, förefaller arbetsfördelningen (i den här delen av planerandet) vara förutbestämt, om man säger så :lol:. Inte för att jag skall slippa, men det förefaller vara så att du är mest lämpad för den uppgiften :D ;) :mrgreen:. Då får du räkna bort ett dygn på färjan över till Tyskland, två dagar i Gibraltar, vilket ger fyra dagar över. Är begreppet ironbutt bekant :? :mrgreen:



Haha, ja det är sant, blir lite i snävaste laget såklart. Vill ju inte köra som en skållad yr höna genom alperna! :D Kan ju vara skönt hinna svänga lite i kurvorna också.
När man var "ung o dum" körde man Stockholm - Spanienkusten på omkring 1,5 dygn...ja man hann ju inte se hastighetsskyltarna i den farten, -om det fanns några? :? Nu är man ju inte ung utan bara "xxx", så hjälper varken gelesits eller offroad-däck för vibrera bakdelen nöjd på långresor. :lol:

-Ja att "åldern" sedan alltid är feltryckt på körkortet (med 40 just nu tydligen) är alltid lika förvånande.., felet blir ju dessutom större för varje byte! ;)

Nåja,... :) Någorlunda rakaste vägen, om man inte väljer Belgien-Frankrike-svängen förstås, borde ju vara tex. genom Tyskland och ner väster om Schweiz, vidare ner mot Nîmes, Barcelona, Gibraltar. Har absolut inget emot att ta Paris-svängen, även om den kan ibland upplevas lite hektisk. "Vagnskade-företagens" paradis... :mrgreen:
-Men båda varianterna, och övriga däromkring funkar för mig. Väster om Schweiz-svängen tror jag inte jag har kört, om jag nu minns rätt :? Men den bör bara ta marginellt längre tid plus/minus om man väljer den, enl GPS:en. På någon returresa när vi tog mindre zick-zack-vägarna från Spanien hamnade vi i krokarna i Dijon, på ett vackert slott. Dyrt nöje & PIT-stopp, men man fick ju en väldigt god glasburk med kvalitets-senap i packningen förstås som plåster på såren. ;)

Oavsett vad man väljer bör det väl o grova drag bli en dag/natt färja, omkring ca 2-3 övernattningar ner på lämplig trevligt ställe beroende på vilken huvudsträcka man väljer. Ca dag 5-7 Gibraltar. Därefter båten över, som inte tar så väldans lång tid om jag förstått rätt, -om nu inte båtkaptenen laddat vattenpipan förstås. :lol:


Vad gäller Marocko låter det väldigt trevligt med rutter med storslagna landskap och vyer, och absolut gärna uppe i höga berg och allt vackert som finns däromkring. :) Man vill ju se så mycket som möjligt av det genuina Marocko, och att bakdäcket ska få se lite mer än babygruset hemma. :lol:

Så en trevlig grundplan, där det finns utrymme för eventuella avvikelser om det uppkommer i bekväm takt låter alldeles utmärkt! :D Är ju såklart ett tag kvar att gå igenom de bästa alternativen, och finputsa på dem efter behag. Slaviskt schema låter jobbigt, och det kan ju dyka upp något ställe som bara måste upplevas lite extra. ;) Roligt att höra att även du är av typen "det är bara att köra". :lol: Livet ska inte bli alldeles för komplicerat, utan man ska såklart även hinna leva på vägen också. :)

Tony Johansson skrev:Personligen är jag inne på en Charley Boorman-variant, det finns ett skäl till varför jag köpte just en sådan hoj som jag kör ;) :mrgreen:. Ja j*vlar, vad gôbben skall sprätta runt i dyngan. Har fått för mig att gyttjebad är nyttigt för huden :lol: :lol: :lol:

Apropå gyttjebad, så lär du om du åker till Japan få träna denna ädla konst till perfektion. :geek: Har aldrig geggat ner mig så mycket någon gång, som där. Tillochmed GS:en blev avundsjuk o framstod som klinisk ren efter den resan! :mrgreen:

Tony Johansson skrev:Alltså, jag är inte "prinsessan på ärten" (som jag också sa innan jag åkte med autozug i Tyskland :mrgreen:), men med ålderns rätt, börjar jag ställa lite högre krav på sovkomfort. Jag kan mycket väl tänka mig att tälta, men det verkar onödigt krångligt med tanke på att sätta upp ett tält i full Mc-mundering. Vad det gäller mat, är jag kanske inte så värst kräsen, men inom rimlighetens gränser. Personligen har jag svårt för mat som stirrar på mig från tallriken, om du förstår vad jag menar :mrgreen:.

Dessutom, om det regnar när man skall krascha !? Tälta gör jag gärna i samband med att jag är på cykelsemester, i annat fall föredrar jag tillgång till en säng att sova i, och inte minst, en dusch på morgonen (och gärna efter det att man suttit och svettats i ett Mc- ställ några timmar i stekande 35-40 graders värme). Tro mig, du kommer att uppskatta bekvämligheten i en säng och en dusch, efter några timmar på hojen i värmen (fråga mig gärna hur jag vet ;) :mrgreen:).


Håller helt med att har man fått smak för någorlunda bra boende, så kan annat bli lite stenålder. Brukar själv använda mig av Booking.com, och det har alltid funkat klanderfritt. :) Och duscha kan ju vara skönt att göra i annat alternativ än sin egen svett då såklart. :mrgreen:

Angående "stirrande mat" fick jag min beskärda del från samma galna men trevliga land som tidigare omnämnts. Aningen shockad efter att ha beställt det finaste (enligt kyparen) som kunde erbjudas, inkom en fullt levande och sprattlande bläckfisk på en bädd av is och blad, med sin egen svans/bakdel/fena fint uppskuren och lagd ovanpå kroppen(!) :o Efter att ha avlägsnat "huvudbonaden" från den arga växelvis blinkande stackaren, frågade jag så artigt det gick, om det möjligen skulle gå att få den tillagad istället... :? som man brukar äta den. (I Sverige iaf).

Tony Johansson skrev:. Vad det gäller däck, har jag inte riktigt funnit något tillfredsställande lösning på den frågan (ännu). I denna tråden, har jag lyft frågan, men som sagt, ännu har jag inte fått något tillfredsställande svar på frågan.
viewtopic.php?f=276&t=23990

Det finns som jag ser det två alternativ. Att slänga på sulor som (förhoppningsvis) håller hela vägen, men det blir en kompromiss. Jag fick som förslag Mitas 07 (https://www.google.se/search?q=Mitas+07 ... BZUQ7AkIRw) vilka förefaller vara en kompromiss (50/50) alltså 50% landsväg och 50% grusåka, men jag hoppas få något omdöme av någon som har erfarenhet av dessa och som kan uttala sig, inte minst vad det gäller livslängd.

I annat fall får det bli att man sular om i t e x Spanien, lämna kvar landsvägsdäcken där, och sätter på dom igen, när man skall till och åka hem. Då får man antingen köpa däck på plats, eller ta med sig hemifrån, varvid det senare alternativet förefaller vara omständligt (men jag vet att andra gör så).

Sedan kan jag inte låta bli att undra vad det är för hoj du kör och till de andra som ev. läser detta och känner att dom skulle vilja slå följe, så är det bra att ha tillgång till en maskin som klarar av tuffa tag, naturligtvis nyservad och genomgången innan avfärd, IMHO :mrgreen:


Vad gäller däcken så får vi se vad som blir mest praktiskt. Om jag inte har bytt upp min nuvarande 1200GS till kommande år, beroende på vad "egot o plånboken kommer överens om", så köper jag annars några lämpliga däck till dess, vad det nu kan bli. Vad som sedan är mest praktiskt att ta på innan eller på plats är en bra fråga. Man vill ju såklart slippa för mycket bök under resan, om det går undvika förstås. :D Något annat än nyservat har jag inte tid till och vore en hädelse, både för förare och hoj. :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-23/09:23

Två dagar för att se Gibraltar är väldigt lång tid, om man i övrigt har ett pressat schema. En dag räcker gott.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/09:26

Thomas Stadin skrev:Två dagar för att se Gibraltar är väldigt lång tid, om man i övrigt har ett pressat schema. En dag räcker gott.
Det beror ju på när man anländer ;). Dessutom kan det vara skönt att få återhämta sig efter det att man bränt genom Europa på fyra dagar, innan man kastar sig in i äventyret igen :?, imho.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-23/10:45

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:Två dagar för att se Gibraltar är väldigt lång tid, om man i övrigt har ett pressat schema. En dag räcker gott.
Det beror ju på när man anländer ;). Dessutom kan det vara skönt att få återhämta sig efter det att man bränt genom Europa på fyra dagar, innan man kastar sig in i äventyret igen :?, imho.

Ja, inget är hugget i sten utan för ögonblicket lite grovhuggen föreslagen plan. :) Finns ju alltid trafik, oförutsedda stopp eller andra trevliga saker, som kan förändra tidsbilden något. Eller för all del bekvämlighet. :lol:

Ca 5-6 dagar ner till Gibraltar (plus minus) i någorlunda lugn takt förfaller inte orimligt hoppas jag? ;)
"Stressa" ska man undvika o bara göra på sträckor där det är inte spelar någon större roll som transportsträckor mm möjligen.

Skulle man sedan vilja åka båt tidigare eller senare från Gibraltar, så går dem ju som tunnelbanan närmast nästan med kvarts trafik, så skulle man bli rastlös o ta en tidigare båt eller för all del vilja ta någon senare finns det gott om flexibilitet.

Enligt tidigare Marocko-resenärer verkar ju sedan ca två veckor i Marocko vara en bra tilltagen tidsrymd att hinna med allt man normalt önskar hinna se i bekväm takt utan stress. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/10:52

Håller på att fila på ditt tidigare inlägg i tråden. Mina funderingar i frågeställningarna du ställer här, får sitt svar snart. Stay tuned :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/11:23

Globethrottle skrev:När man var "ung o dum" körde man Stockholm - Spanienkusten på omkring 1,5 dygn...ja man hann ju inte se hastighetsskyltarna i den farten, -om det fanns några? :? Nu är man ju inte ung utan bara "xxx", så hjälper varken gelesits eller offroad-däck för vibrera bakdelen nöjd på långresor. :lol:

-Ja att "åldern" sedan alltid är feltryckt på körkortet (med 40 just nu tydligen) är alltid lika förvånande.., felet blir ju dessutom större för varje byte! ;)
Ja jösses, det är till att vara lastgammal, hörru ! Själv har jag fyllt 40, (plus moms) och mer därtill :o :shock: och aldrig har jag känt mig så ung som nu, (förutom när jag skall upp ur sängen på morgonen) :o :?. Nä, ännu är du en ung pôjk, imho :geek:.
Globethrottle skrev:Nåja,... :) Någorlunda rakaste vägen(...).
Google maps får upp dessa ruttförslag om man söker på Kiel-Gibraltar; https://www.google.se/maps/dir/Kiel,+Ty ... d36.140751.

Så här blir det om man låter Basekamp lägga upp rutten. Observera att det i Basekamp tar fem (5) dagar att nå Gibraltar:
Skärmklipp.JPG
Globethrottle skrev:om nu inte båtkaptenen laddat vattenpipan förstås. :lol:
Det får vi verkligen hoppas på, att han inte gjort :o :o :o :shock: :shock: :shock:.
Globethrottle skrev:Vad gäller Marocko låter det väldigt trevligt med rutter med storslagna landskap och vyer, och absolut gärna uppe i höga berg och allt vackert som finns däromkring. :) Man vill ju se så mycket som möjligt av det genuina Marocko, och att bakdäcket ska få se lite mer än babygruset hemma. :lol:. Så en trevlig grundplan, där det finns utrymme för eventuella avvikelser om det uppkommer i bekväm takt låter alldeles utmärkt! :D Är ju såklart ett tag kvar att gå igenom de bästa alternativen, och finputsa på dem efter behag. Slaviskt schema låter jobbigt, och det kan ju dyka upp något ställe som bara måste upplevas lite extra. ;) Roligt att höra att även du är av typen "det är bara att köra". :lol: Livet ska inte bli alldeles för komplicerat, utan man ska såklart även hinna leva på vägen också. :)
Bra att du nämner det. Efter det att jag börjat bläddra i boken jag köpte om Marocko (Lonley planet-2014), har jag landat i slutsatsen att det kanske är bäst om man stannar i tre veckor, istället för två, annars blir det väldigt stressigt, alternativt att man får lämna en del. Min önskan är inte bara att sitta på hojen och uppleva landskapet, utan även kunna upptäcka de städer vi passerar under åtminstone några timmar i dagsljus.
Globethrottle skrev:Apropå gyttjebad, så lär du om du åker till Japan få träna denna ädla konst till perfektion. :geek: Har aldrig geggat ner mig så mycket någon gång, som där. Till och med GS:en blev avundsjuk o framstod som klinisk ren efter den resan! :mrgreen:
Hur gjorde du här då :?. Hyrde du på plats, och i så fall, vad kostade det :?. Jag har inte planerat att köra hoj i Japan, men om man kan hyra till överkomligt pris, så utesluter jag inte den möjligheten :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Håller helt med att har man fått smak för någorlunda bra boende, så kan annat bli lite stenålder. Brukar själv använda mig av Booking.com, och det har alltid funkat klanderfritt. :) Och duscha kan ju vara skönt att göra i annat alternativ än sin egen svett då såklart. :mrgreen:
Precis. Men om du föredrar att tälta tänker jag inte hindra dig till det, jag kan boka hotell själv :D ;).
Globethrottle skrev:Angående "stirrande mat" fick jag min beskärda del från samma galna men trevliga land som tidigare omnämnts. Aningen chockad efter att ha beställt det finaste (enligt kyparen) som kunde erbjudas, inkom en fullt levande och sprattlande bläckfisk på en bädd av is och blad, med sin egen svans/bakdel/fena fint uppskuren och lagd ovanpå kroppen(!) :o Efter att ha avlägsnat "huvudbonaden" från den arga växelvis blinkande stackaren, frågade jag så artigt det gick, om det möjligen skulle gå att få den tillagad istället... :? som man brukar äta den. (I Sverige iaf) :mrgreen:.
Jo, jag har sett det i något klipp på tuben. Det var när gästen började pressa citronjuice över "middagen" som serverades på en bädd av is, som den tyckte att det var dags att schappa. Lite väl färskt om du frågar mig :o :shock:.

Märkligt att människan skall dra saker och ting till ytterligheter. Man bör ha i bakhuvudet att just bläckfiskar är väldigt intelligenta, så det är ett j*vla sätt att behandla djur på, egentligen. Räcker det inte med att man äter upp dom, måste man plåga livet ur dom innan också ? Nej, är mitt svar.

Under avdelningen märkliga maträtter (av det färskare slagen) kan jag lämna denna berättelse, som jag läste i en tidning för över 35 år sedan, men som har etsat sig i mitt minne. Det hela utspelar sig på Filippinerna, scenariot är som följer;

På menyn står färsk aphjärna, väldigt färsk :mrgreen:. Kyparen kommer in med en apa som är placerad i en låda och vars huvud endast sticker upp. Kyparen knockar apan med en hammare (eller dyl.), för att sedan med hjälp av en såg, såga upp kraniet och lyfta bort huvudskålen (på den ännu levande apan). När så apan vaknar till liv igen, är det bara att sticka ner skeden och avnjuta delikatessen. Mumsigt, eller hur :?. Nä, fy f**n för människan (egentligen) :?.
Globethrottle skrev:Vad gäller däcken så får vi se vad som blir mest praktiskt. Om jag inte har bytt upp min nuvarande 1200GS till kommande år, beroende på vad "egot o plånboken kommer överens om", så köper jag annars några lämpliga däck till dess, vad det nu kan bli. Vad som sedan är mest praktiskt att ta på innan eller på plats är en bra fråga. Man vill ju såklart slippa för mycket bök under resan, om det går undvika förstås. :D Något annat än nyservat har jag inte tid till och vore en hädelse, både för förare och hoj. :lol:
Ja, däck är väl egentligen det minsta problemet. Det går säkert att beställa på plats i Spanien e. dyl. och som man kan skifta i förbifarten s a s. Ny hoj nämner du. Inte en KTM eller :? :o :shock:.

Avslutningsvis: Förvisso är det långt till April, Maj nästa år, men jag tror det kunde vara på sin plats om vi träffades IRL innan vi åker iväg så att säga (nä, inte dejt ;)). Du gör gällande att du bor i Sveriges demografiska mittpunkt och det ger inga ledtrådar egentligen. Hade du skrivit geografiska tmittpunkt, hade det varit Östersund, och dit är det en bit (åtminstone från Blöteborg) :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-23/14:27

Ett tips!
Om ni väljer alternativet från BC så kör ut till franska Nantes och ta nattbåten därifrån till spanska Gijon.
Ni sparar många mil och en övernattning. Båten lämnar Nantes vid 22 och är framme i Gijon runt middagstid dagen efter. Glöm inte sjösjukepiller!!!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/14:50

Thomas Stadin skrev:Ett tips!
Om ni väljer alternativet från BC så kör ut till franska Nantes och ta nattbåten därifrån till spanska Gijon.
Ni sparar många mil och en övernattning. Båten lämnar Nantes vid 22 och är framme i Gijon runt middagstid dagen efter. Glöm inte sjösjukepiller!!!
Alla tips och förslag emottages med tacksamhet. Sedan om dom kommer till praktisk användning är en annan sak.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-05-23/16:24

Inför vår spanienresa 2014 skissade vi på att ta båtar Holland - England samt England - Spanien.
Målet var att spara både tid och mil p vägen genom att kunna köra Kiel - Hollands västkust och därifrån ta eftermiddagsbåten över till England, för att sedan fortsätta till någon hamnstad i södra England och ta senaste kvällsbåten till Spanien. Tyvärr funkade inte det då. Kan kanske vara värt att undersöka om tidtabellerna har uppdaterats.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-23/16:36

Tony Johansson skrev: Ja jösses, det är till att vara lastgammal, hörru ! Själv har jag fyllt 40, (plus moms) och mer därtill :o :shock: och aldrig har jag känt mig så ung som nu, (förutom när jag skall upp ur sängen på morgonen) :o :?. Nä, ännu är du en ung pôjk, imho :geek:.

Haha, det är helt sant. :) Man får ju det så roligt som man gör det till :lol: , och "ålder" var väl en gång i tiden ett onödigt påfund för inte få köpa vingeldricka på systembolaget. :mrgreen:
Mitt egna umgänge privat är faktiskt flest vänner runt 50-60. Både för att det är mest gemensamt erfarenhetsmässigt, men även att jag tycker kunskapsbanken är något väldigt intressant som man kan lära av varann oavsett ålder. :geek:
Sedan har nog inte syndromet "svårt komma upp ur sängen" något med ålder att göra... :lol: (host..pekar inte på mig själv... ;) ) hm det drabbar även flera oavsett sifferkombination på ID:et. :lol:

Tony Johansson skrev:Google maps får upp dessa ruttförslag om man söker på Kiel-Gibraltar; https://www.google.se/maps/dir/Kiel,+Ty ... d36.140751.

Så här blir det om man låter Basekamp lägga upp rutten. Observera att det i Basekamp tar fem (5) dagar att nå Gibraltar:
Bilagan Skärmklipp.JPG finns inte längre


Ja, men det är sträckan jag omnämner som "Paris-svängen" som jag brukar ta. Den är såklart lite rakare, och den tar jag gärna.
-Kanske hinner med en god öl eller glas vin vid kära Eiffel, samt en sväng genom Triumf-bågen. :lol:
Omkring ca 5 dagar ner låter rimligt, med någon halv/hel dag däromkring som buffert kanske. :)

Tony Johansson skrev:Bra att du nämner det. Efter det att jag börjat bläddra i boken jag köpte om Marocko (Lonley planet-2014), har jag landat i slutsatsen att det kanske är bäst om man stannar i tre veckor, istället för två, annars blir det väldigt stressigt, alternativt att man får lämna en del. Min önskan är inte bara att sitta på hojen och uppleva landskapet, utan även kunna upptäcka de städer vi passerar under åtminstone några timmar i dagsljus.

Håller helt med! :) Blir två veckor för tajt så känns tre veckor absolut bättre. Nog för att det är trevligt att köra fort, men ska ju inte köra som en ökenstorm igenom sevärdheterna. Då har man ju mer marginal om något trevligt dyker upp på vägen, både vad gäller kameler/dromedarer & ökenstormar, till andra mer handfasta sevärdheter. :mrgreen:

Tony Johansson skrev:Hur gjorde du här då :?. Hyrde du på plats, och i så fall, vad kostade det :?. Jag har inte planerat att köra hoj i Japan, men om man kan hyra till överkomligt pris, så utesluter jag inte den möjligheten :mrgreen:.

Nä, den gången 2010 åkte jag faktiskt tåg i alla dess former. Kostade då bara ca 3500-4000 för 2 veckorskort med precis alla möjliga varianter av tåg. Jag tänkte mest på alla gyttje-bad som japanarna älskar och som jag också hamnade i. :) (Dock utan GS:en som fick vara hemma i garaget och blänka.) Skulle man hyra kan jag tänka mig att det kostar som i Europa, beroende på vad man väljer och tidsspann.

Tony Johansson skrev:Precis. Men om du föredrar att tälta tänker jag inte hindra dig till det, jag kan boka hotell själv :D ;).

Haha,. Det blir gärna helst rum i någon form, så jag tar gärna med mig den seden dit jag kommer. :lol:
Kan dock gärna tänka mig att bo i beduinläger/-tält någon natt..! :P

Tony Johansson skrev:Jo, jag har sett det i något klipp på tuben. Det var när gästen började pressa citronjuice över "middagen" som serverades på en bädd av is, som den tyckte att det var dags att schappa. Lite väl färskt om du frågar mig :o :shock:.
Märkligt att människan skall dra saker och ting till ytterligheter. Man bör ha i bakhuvudet att just bläckfiskar är väldigt intelligenta, så det är ett j*vla sätt att behandla djur på, egentligen. Räcker det inte med att man äter upp dom, måste man plåga livet ur dom innan också ? Nej, är mitt svar.

Ja det var väldigt makabert minst sagt! :o I detta fall fick jag soja i någon form till "den" och ingen citron, och han blev inte glad av sojan direkt heller.. (..kanske inte gillar soja..? :? ).
Det var i mitt fall en ganska stor kropp med armar och allt, och det enda som var uppskuret var själva lilla fenan/svansen, vilket inte var mycket att äta. Bläckfisken var dock en aning bedövad av isen, så man kunde ju hålla kvar den på ät-plattan med pinnarna, även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.

Tony Johansson skrev:Under avdelningen märkliga maträtter (av det färskare slagen) kan jag lämna denna berättelse, som jag läste i en tidning för över 35 år sedan, men som har etsat sig i mitt minne. Det hela utspelar sig på Filippinerna, scenariot är som följer;

På menyn står färsk aphjärna, väldigt färsk :mrgreen:. Kyparen kommer in med en apa som är placerad i en låda och vars huvud endast sticker upp. Kyparen knockar apan med en hammare (eller dyl.), för att sedan med hjälp av en såg, såga upp kraniet och lyfta bort huvudskålen (på den ännu levande apan). När så apan vaknar till liv igen, är det bara att sticka ner skeden och avnjuta delikatessen. Mumsigt, eller hur :?. Nä, fy f**n för människan (egentligen) :?.

Fy farao!!! :o Lät ju knappast som någon meny jag vill prova..., urk! :oops:
Påminner mig om något liknande som jag hörde berättas från dykresorna på Fiji. Men där ska ursprungsbefolkningen tydligen någon gång i tiden för inte allt för länge sedan (sekelskiftet 18-1900-talet enl dem själva :| ) kokat sina fiender och ätit upp dem...tydligen en delikatess på den tiden. :roll: (Nu framstår ju Mc-Donalds som något mycket gott...! :? )
Köpte ett sådant "kannibal-kok-kärls"-souvenir i miniatyr på flygplatsen,.... som min andra hälft där hemma nu har bords-salt i....! :lol:

Tony Johansson skrev:Ja, däck är väl egentligen det minsta problemet. Det går säkert att beställa på plats i Spanien e. dyl. och som man kan skifta i förbifarten s a s. Ny hoj nämner du. Inte en KTM eller :? :o :shock:.

Nej nej nej!!! :o Får man säga sådant ord här i forumet..? Vill ju inte vakna upp som apan...! :lol:
Inget ont om KTM men det blir endast byte av årsmodell i såfall till en ny(are) GS, om nu byte sker. Beror på vilken djävul på vilken axel som vinner, den ekonomiska :evil: på ena axeln, eller den roliga på andra! :twisted: :lol:

Tony Johansson skrev:Avslutningsvis: Förvisso är det långt till April, Maj nästa år, men jag tror det kunde vara på sin plats om vi träffades IRL innan vi åker iväg så att säga (nä, inte dejt ;)). Du gör gällande att du bor i Sveriges demografiska mittpunkt och det ger inga ledtrådar egentligen. Hade du skrivit geografiska tmittpunkt, hade det varit Östersund, och dit är det en bit (åtminstone från Blöteborg) :mrgreen:.

Absolut, en planeringsträff ingår givetvis. :) Jag reser en del ner till Trafikledningen i Göteborg i jobbet, så det kanske går att sammanstråla däromkring? Tidpunkt får vi kanske återkomma till så att bägge kan samtidigt, men det finns ju lite tid att även planera ett trevligt möte. :)

Den utmärkta "Demografika mittpunkten" är precis som "Wiki" säger i Hjortkvarn just nu, mellan Hallsberg och Norrköping. :) Man kan förenkla det till att man har lika många "tokar" jämt uppdelat åt alla väderstreck, vad gäller befolkningsmässig mängd. ---> En riktig central-ort alltså...! :mrgreen:
Bilagor
Demografika mittpunkten.jpg
Demografika mittpunkten.jpg (27.9 KiB) Visad 46918 gånger
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-23/18:12

Tony Johansson skrev:
Thomas Stadin skrev:Ett tips!
Om ni väljer alternativet från BC så kör ut till franska Nantes och ta nattbåten därifrån till spanska Gijon.
Ni sparar många mil och en övernattning. Båten lämnar Nantes vid 22 och är framme i Gijon runt middagstid dagen efter. Glöm inte sjösjukepiller!!!
Alla tips och förslag emottages med tacksamhet. Sedan om dom kommer till praktisk användning är en annan sak.


Tips mottages alltid tacksamt! :) Såg att Thomas hade omnämnt det tidigare med båttips. :)

Sjösjukepiller hoppas jag för egen del slippa, om detta råkar bli verklighet.
Som gammal vinnare av "Året Sjöräddare 2012" vore det ju aningen genant om man rattar "bussen" av fel anledningar... :lol:
(får väl passa på att skryta de få gånger det passar... ;) )
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/18:48

Globethrottle skrev:Mitt egna umgänge privat är faktiskt flest vänner runt 50-60. Både för att det är mest gemensamt erfarenhetsmässigt, men även att jag tycker kunskapsbanken är något väldigt intressant som man kan lära av varann oavsett ålder. :geek:
Jo, jag vill minnas att du nämnde det i ett tidigare inlägg. Det påstås att med ålder kommer det visdom. Vissa kanske är resistenta (eller bara envisa, vad vet jag) :? :mrgreen:. Det vi kallar erfarenhet, är en förskönande omskrivning av de misstag vi begått genom livet, och gissa vilken massa erfarenheter jag har :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Sedan har nog inte syndromet "svårt komma upp ur sängen" något med ålder att göra... :lol: (host..pekar inte på mig själv... ;) ) hm det drabbar även flera oavsett sifferkombination på ID:et. :lol:
Kanske inte, men jag tror inte jag riktigt förstod vad det är som kan ligga bakom. Du får (vid lämpligt tillfälle) förklara det för mig, så att det blir begripligt :D.
Globethrottle skrev:Ja, men det är sträckan jag omnämner som "Paris-svängen" som jag brukar ta. Den är såklart lite rakare, och den tar jag gärna.
-Kanske hinner med en god öl eller glas vin vid kära Eiffel, samt en sväng genom Triumf-bågen. :lol:
Omkring ca 5 dagar ner låter rimligt, med någon halv/hel dag däromkring som buffert kanske. :)
Låter som en utmärkt idé att ta ett ärevarv runt triumfbågen och Eiffeltornet. Det är eoner av tid sedan jag var där sist, så det vore fantastiskt att få uppleva Paris igen, även om det bara blir för ett väldigt kort ögonblick.

Kanske kan vi rejsa ner för Champ Elysee :? :mrgreen: :lol:. Men jag reserverar mig (tyvärr) för att dricka alkohol om du inte avser att vi skall stanna över natten i Paris, förstås, då kanske man kan ta en,( eller till och med två, öl :?). I annat fall betackar jag mig vänligen men bestämt från att inmundiga några alkoholhaltiga drycker, jag vill gärna komma hem i samma skick som när jag lämnade hemmavid ;) :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Håller helt med! :) Blir två veckor för tajt så känns tre veckor absolut bättre. Nog för att det är trevligt att köra fort, men ska ju inte köra som en ökenstorm igenom sevärdheterna. Då har man ju mer marginal om något trevligt dyker upp på vägen, både vad gäller kameler/dromedarer & ökenstormar, till andra mer handfasta sevärdheter :mrgreen:.
Jag skulle kunna stanna i tre månader (nåja, nästan) men det tillåter inte ökonomin. Men jag tycker (eftersom det passar dig också) att vi utgår från att hela svängen kommer att vara under fem veckor, det är så långt min semester sträcker sig. Sedan, när jag fått mitt schema inför nästa år så skall jag försöka lägga semestern så att jag utnyttjar inlagd ledighet, och på så sätt kanske kan öka semestern med ytterligare dagar, vad tror du om det :?.

Personligen tycker jag att det inte kan bli för långt, men det är jag det. Och sedan var det det här med ökonomin också.
Globethrottle skrev:Nä, den gången 2010 åkte jag faktiskt tåg i alla dess former. Kostade då bara ca 3500-4000 för 2 veckorskort med precis alla möjliga varianter av tåg. Jag tänkte mest på alla gyttje-bad som japanarna älskar och som jag också hamnade i. :) (Dock utan GS:en som fick vara hemma i garaget och blänka.)
Aha,jag förstår. Nja, vad jag hade i åtanke var mer gyttjebad med hojen, man man blir aldrig för gammal för geggamoja. Dessutom så är jag sugen på att gå lite "off-road" s a s :P, det finns ju skäl till varför valet föll på just en GS/A ;).
Globethrottle skrev:Kan dock gärna tänka mig att bo i beduinläger/-tält någon natt..! :P
Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla :oops:.
Globethrottle skrev:Ja det var väldigt makabert minst sagt! :o I detta fall fick jag soja i någon form till "den" och ingen citron, och han blev inte glad av sojan direkt heller.. (..kanske inte gillar soja..? :? ).
Ja visst tusan, soja var det som matgästen hällde över bläckfisken, och då började den veva och skulle iväg. Den kände väl på sig vad som var på gång :), eller så är det som du säger, den gillade helt enkelt inte soja, det behöver inte vara svårare än så :lol:.
Globethrottle skrev:även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.
Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va :? :lol: :lol: :lol:.
Globethrottle skrev:Fy farao!!! :o Lät ju knappast som någon meny jag vill prova..., urk! :oops:.
Verkligen inte, vilken utstuderad sadism fy f**n :evil: :evil: :evil:!!
Globethrottle skrev:Påminner mig om något liknande som jag hörde berättas från dykresorna på Fiji. Men där ska ursprungsbefolkningen tydligen någon gång i tiden för inte allt för länge sedan (sekelskiftet 18-1900-talet enl dem själva :| ) kokat sina fiender och ätit upp dem...tydligen en delikatess på den tiden. :roll:
Jag vet inte hur det förhåller sig på Fiji, men jag vet (har hört talas om) i/på andra ö-nationer/länder där man praktiserar kannibalism, handlar om att man levde i föreställningen att om man åt upp sina fiender, så tog man också över dennes styrka. Därav anledningen till varför man åt upp sina fiender. Kanske var det gott, jag har inte en susning (och vill inte veta heller :mrgreen:).
Globethrottle skrev:Inget ont om KTM men det blir endast byte av årsmodell i såfall till en ny(are) GS, om nu byte sker. Beror på vilket djävul på vilken axel som vinner, den ekonomiska :evil: på ena axeln, eller den roliga på andra! :twisted: :lol:
Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.
Globethrottle skrev:Absolut, en planeringsträff ingår givetvis. :) Jag reser en del ner till Trafikledningen i Göteborg i jobbet, så det kanske går att sammanstråla däromkring? Tidpunkt får vi kanske återkomma till så att bägge kan samtidigt, men det finns ju lite tid att även planera ett trevligt möte. :)
Det blir fint det. Jag kör buss till vardags, för att kunna finasiera min fritid, så det är inte direkt regelbundna arbetstider, om man säger så. Men något skall vi väl kunna klämma in, i annat fall får jag väl ta springaren till Hjortkvarn. Där har jag aldrig (mig veterligen) varit.
Globethrottle skrev:Den utmärkta "Demografika mittpunkten" är precis som "Wiki" säger i Hjortkvarn just nu, mellan Hallsberg och Norrköping. :) Man kan förenkla det till att man har lika många "tokar" jämt uppdelat åt alla väderstreck, vad gäller befolkningsmässig mängd. ---> En riktig central-ort alltså...! :mrgreen:
Det var inte nästgårds, precis. Jag trodde, när du nämnde Hallsberg, att det låg runtikring Trollhättan/Vänersborg. Så var det nu inte :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-23/21:06

Thomas Stadin skrev:Inför vår spanienresa 2014 skissade vi på att ta båtar Holland - England samt England - Spanien.
Målet var att spara både tid och mil p vägen genom att kunna köra Kiel - Hollands västkust och därifrån ta eftermiddagsbåten över till England, för att sedan fortsätta till någon hamnstad i södra England och ta senaste kvällsbåten till Spanien. Tyvärr funkade inte det då. Kan kanske vara värt att undersöka om tidtabellerna har uppdaterats.
Verkar ganska omständligt och dessutom tveksamt till om det är någon (ekonomisk)-tidsvinst :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-24/00:29

Tony Johansson skrev: Det påstås att med ålder kommer det visdom. Vissa kanske är resistenta (eller bara envisa, vad vet jag) :? :mrgreen:. Det vi kallar erfarenhet, är en förskönande omskrivning av de misstag vi begått genom livet, och gissa vilken massa erfarenheter jag har :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.

Ja visdom får man oftast bara den hårda vägen. :) Eller tar genvägen med dem som redan prövat alla "misstag", så sparas det lite tid och massa svordomar förhoppningvis. :lol: Men kunskap ska man vara stolt över, oavsett hur man fick den! 8-)
Globethrottle skrev:Sedan har nog inte syndromet "svårt komma upp ur sängen" något med ålder att göra... :lol: (host..pekar inte på mig själv... ;) ) hm det drabbar även flera oavsett sifferkombination på ID:et. :lol:

Tony Johansson skrev: Kanske inte, men jag tror inte jag riktigt förstod vad det är som kan ligga bakom. Du får (vid lämpligt tillfälle) förklara det för mig, så att det blir begripligt :D.

Ja, mitt "sömn-problem" är att jag inte har några problem att sova länge...både här o där som en sjusovare. :? Tackolov så brukar jag dock inte ha några problem gå upp, -bara jag blir väckt. :roll:
Tony Johansson skrev:Låter som en utmärkt idé att ta ett ärevarv runt triumfbågen och Eiffeltornet. Det är eoner av tid sedan jag var där sist, så det vore fantastiskt att få uppleva Paris igen, även om det bara blir för ett väldigt kort ögonblick.

Kanske kan vi rejsa ner för Champ Elysee :? :mrgreen: :lol:. Men jag reserverar mig (tyvärr) för att dricka alkohol om du inte avser att vi skall stanna över natten i Paris, förstås, då kanske man kan ta en,( eller till och med två, öl :?). I annat fall betackar jag mig vänligen men bestämt från att inmundiga några alkoholhaltiga drycker, jag vill gärna komma hem i samma skick som när jag lämnade hemmavid ;) :mrgreen:

Nä, ska det drickas någon vingligare dryck än alkoholfritt (går det fås i Frankrike ens..? :? ), så får det vara vid något stopp utan körning. ;) Vill ju inte behöva köra vinglades med monterade stödhjul genom Paris, och kanske missa Triumfbågen, eller än värre rakt in i den! :lol:
Dock kan ju en övernattning där förstås vara väldigt trevligt. Gillar Paris som stad väldigt mycket, och under våren är den ju än mer underbar. :)

Tony Johansson skrev:Jag skulle kunna stanna i tre månader (nåja, nästan) men det tillåter inte ökonomin. Men jag tycker (eftersom det passar dig också) att vi utgår från att hela svängen kommer att vara under fem veckor, det är så långt min semester sträcker sig. Sedan, när jag fått mitt schema inför nästa år så skall jag försöka lägga semestern så att jag utnyttjar inlagd ledighet, och på så sätt kanske kan öka semestern med ytterligare dagar, vad tror du om det :?.

Personligen tycker jag att det inte kan bli för långt, men det är jag det. Och sedan var det det här med ökonomin också.


Jovisst, :lol: tre månader skulle man verkligen inte tacka nej till men då får man väl nästan göra adressändring?. :mrgreen: Men annars håller jag med om att omkring 5 veckor, varav ca 3 på huvudmålet blir en bra mix. Och ca två veckor för transport, samt några ärevarv runt Paris med eller motsols efter behag. :)

Ja jag får fråga plånboken, men eftersom den är partisk så kommer den nog bara nicka... :D Största kostnaden lär nog bli genom Europa där boende o soppa/mat kostar lite mer. I själva Marocko kommer man ju betydligt billigare undan. Skulle gissa kanske om man räknar på vad som tidigare nämnts mellan 400-500 per dygn i Marocko i genomsnitt kanske kan vara någorlunda realistiskt, med lite diff uppåt o neråt? :?


Tony Johansson skrev:Aha,jag förstår. Nja, vad jag hade i åtanke var mer gyttjebad med hojen, man man blir aldrig för gammal för geggamoja. Dessutom så är jag sugen på att gå lite "off-road" s a s :P, det finns ju skäl till varför valet föll på just en GS/A ;).


Precis som du nämnde så är ju gyttja bra för mycket, och det vora ju synd plåga en GS med att bara få titta på medan föraren badar själv.. :D ..lika bra att låta tvåhjuliga pållen leka av sig i sin naturliga miljö! :mrgreen:

Globethrottle skrev:Kan dock gärna tänka mig att bo i beduinläger/-tält någon natt..! :P

Tony Johansson skrev:Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla :oops:.


Haha, förstör inte min fina illusion att alla i Marocko bor i tältläger....! :lol:

Globethrottle skrev:även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.

Tony Johansson skrev:Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va :? :lol: :lol: :lol:.

Haha, ja men bläckfisken körde med Morse och något konstigt teckenspråk, :D och såg mest folk-ilsk ut, så jag tolkade nog signalerna lite fel....! :mrgreen:

Tony Johansson skrev:Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.

Ja kör man kvalité finns ju egentligen ingen anledning att byta. Det är ju det som är charmen. :)

Tony Johansson skrev:Jag kör buss till vardags, för att kunna finasiera min fritid, så det är inte direkt regelbundna arbetstider, om man säger så. Men något skall vi väl kunna klämma in, i annat fall får jag väl ta springaren till Hjortkvarn. Där har jag aldrig (mig veterligen) varit.
Det var inte nästgårds, precis. Jag trodde, när du nämnde Hallsberg, att det låg runtikring Trollhättan/Vänersborg. Så var det nu inte :mrgreen:.

Ja visst ska det gå att klämma ett trevligt möte in utan problem. Närmsta tiden är dock väldigt fullbokad som det ser ut men blir bättre med tid lite längre fram. :)
Här jobbas det också dygnet runt i skift på kontoret. Jobbar både i Stockholm och Göteborg så pendlar mycket. :|Bor du i Göteborgsområdet, eller utanför? Kör inte för Västtrafik möjligen? :)

Nä Hallsberg är ju den kändaste järnvägsknuten, strax söder om Örebro o Kumla. Fast jag bor själv ute på landet 45 min vidare bort som sagt. ;) Nära till allt o inget! :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-24/12:37

Globethrottle skrev:Ja visdom får man oftast bara den hårda vägen. :) Eller tar genvägen med dem som redan prövat alla "misstag", så sparas det lite tid och massa svordomar förhoppningsvis. :lol:
Jo, det kan du alltid hoppas på 8-).
Globethrottle skrev:Men kunskap ska man vara stolt över, oavsett hur man fick den! 8-)
Ja kanske, men vissa erfarenheter behöver man inte. Nåväl, nog om det.
Globethrottle skrev:Ja, mitt "sömn-problem" är att jag inte har några problem att sova länge...både här o där som en sjusovare. :? Tack och lov så brukar jag dock inte ha några problem gå upp, -bara jag blir väckt. :roll:
Lyckliga dig, en så bekymmersfri vardag (vad det gäller sömn) har tyvärr inte alltid jag.
Globethrottle skrev:Nä, ska det drickas någon vingligare dryck än alkoholfritt (går det fås i Frankrike ens..? :? ), så får det vara vid något stopp utan körning. ;) Vill ju inte behöva köra vinglades med monterade stödhjul genom Paris, och kanske missa Triumfbågen, eller än värre rakt in i den! :lol:
Nä, det är en erfarenhet man kan bespara sig själv, med alla problem som dessutom skulle dyka upp som ett brev på posten, om man gav sig på att köra med sprattelvatten i kroppen. Dessutom är det väl nästan som att svära i kyrkan om man ber om något alkoholfritt alternativ i Frankrike :?.
Globethrottle skrev:Dock kan ju en övernattning där förstås vara väldigt trevligt. Gillar Paris som stad väldigt mycket, och under våren är den ju än mer underbar:
Håller med till 100% ! Jag noterar att även du (som jag), är en tidsoptimist 8-).
Globethrottle skrev:Men annars håller jag med om att omkring 5 veckor, varav ca 3 på huvudmålet blir en bra mix. Och ca två veckor för transport, samt några ärevarv runt Paris med eller motsols efter behag :).
Vi är så samstämmiga att jag nästan blir tårögd :). Men jag (vi) vill inte missa Gibraltar, remember :? ;).
Globethrottle skrev:Största kostnaden lär nog bli genom Europa där boende o soppa/mat kostar lite mer.
Eniga (igen) !!
Globethrottle skrev:själva Marocko kommer man ju betydligt billigare undan. Skulle gissa kanske om man räknar på vad som tidigare nämnts mellan 400-500 per dygn i Marocko i genomsnitt kanske kan vara någorlunda realistiskt, med lite diff uppåt o neråt? :?
Bra att du nämner det. I boken som jag tidigare refererat till, nämner man tre nivåer för kostnader i samband med ett besök i Marocko, budget (mindre än Dh350), midrange Dh550-1000 och midrange mer än Dh1400. 1Dh (Dirham) motsvarar (i skrivandets stund) 0,8549 Sek. Jag tror att vi kommer klara oss bra om vi lägger oss på Dh550-1000/dag (inklusive bensin).

Dessutom kan jag kort nämna att tiden runt påsk, så sticker priserna iväg, men jag vet inte med hur mycket, för det framgår inte. Jag kan också nämna att temperaturen runt April, Maj ligger mellan 20-30 grader, grovt räknat. I norra delen kan det regna ymnigt (vilket framgår av Stefan Cedergrens bilder) och i den södra delen kan det förekomma sandstormar.
Globethrottle skrev:Precis som du nämnde så är ju gyttja bra för mycket, och det vore ju synd plåga en GS med att bara få titta på medan föraren badar själv :D.Lika bra att låta tvåhjuliga pållen leka av sig i sin naturliga miljö :mrgreen: !
Eller hur :D :D :D !!
Tony Johansson skrev:Håller med, det kunde vara roligt, men ack så typiskt turistfälla :oops:.
Globethrottle skrev:Haha, förstör inte min fina illusion att alla i Marocko bor i tältläger....! :lol:
Sorry, men du får nog ställa in siktet på att folk för det mesta bor i något som närmast kan liknas vid hus. Däremot är det inte osannolikt att dom bor i tält i Sahara.
Globethrottle skrev:Även om det viftade en del och blinkade frenetiskt.
Tony Johansson skrev:Den kanske försökte flörta med dig, eller kanske den ville säga att psst, kompis, vi skiter i det här va :? :lol: :lol: :lol:.
Globethrottle skrev:Haha, ja men bläckfisken körde med Morse och något konstigt teckenspråk, :D och såg mest folk-ilsk ut, så jag tolkade nog signalerna lite fel....:mrgreen: !
Jaså, såg den ilsken ut ? Konstigt, du hade ju bara för avsikt att äta upp den :lol: !!
Tony Johansson skrev:Aha, då förstår jag. Jag vet hur jag skulle göra, för jag ämnar köra min (nuvarande) hoj tills dess att jag går i pension, och dit är det ännu långt.
Globethrottle skrev:Ja kör man kvalité finns ju egentligen ingen anledning att byta. Det är ju det som är charmen :).
Om den saken finns det många uppfattningar, men ok :?. Själv är jag väldigt nöjd med min hoj, men den har bara 5 200 mil på mätaren ännu, och jag "tjejkör" min maskin :? :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ja visst ska det gå att klämma ett trevligt möte in utan problem. Närmsta tiden är dock väldigt fullbokad som det ser ut men blir bättre med tid lite längre fram :).
Ja, herredujenamines, det är inte bråttom, det är långt till April nästa år :lol: !!
Globethrottle skrev:Bor du i Göteborgsområdet, eller utanför?
Jepp, 17 minuter från centralstationen (med spårvagn).
Globethrottle skrev:Kör inte för Västtrafik möjligen :).
Jo, jag kör för Värsttrafik, genom Transdevs försorg.
Globethrottle skrev:Nä Hallsberg är ju den kändaste järnvägsknuten, strax söder om Örebro o Kumla. Fast jag bor själv ute på landet 45 min vidare bort som sagt. ;) Nära till allt o inget! :lol:
Kan se att det finns vissa förtjänster att bo så (om än inte just på vintern ;)), lugnt och skönt, nära till naturen. Skulle passa mig finfint, inte minst lugnet. Vill man komma i kontakt med omvärlden, är det bara att sätta på datorn, så har man hela världen i knät.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-05-24/21:00

Tony Johansson skrev:
Dessutom är det väl nästan som att svära i kyrkan om man ber om något alkoholfritt alternativ i Frankrike :?.

Ja svära i kyrkan ska vi undvika... :o -så vi håller oss i god ton med MC-Gudarna under resan. :lol:

Tony Johansson skrev:Håller med till 100% ! Jag noterar att även du (som jag), är en tidsoptimist 8-).
Vi är så samstämmiga att jag nästan blir tårögd :). Men jag (vi) vill inte missa Gibraltar, remember :? ;).

Tidsoptimist ut i fingerspetsarna! Det är så man får se lite mer av världen utanför på lite mer roligt sätt...! :lol:

Tony Johansson skrev:Bra att du nämner det. I boken som jag tidigare refererat till, nämner man tre nivåer för kostnader i samband med ett besök i Marocko, budget (mindre än Dh350), midrange Dh550-1000 och midrange mer än Dh1400. 1Dh (Dirham) motsvarar (i skrivandets stund) 0,8549 Sek. Jag tror att vi kommer klara oss bra om vi lägger oss på Dh550-1000/dag (inklusive bensin).

Låter absolut vettigt. :) Inte så himla farligt dyrt för omkring hela fem veckors lång semester får jag säga, på det hela taget. 8-)

Tony Johansson skrev:Jag kan också nämna att temperaturen runt April, Maj ligger mellan 20-30 grader, grovt räknat. I norra delen kan det regna ymnigt (vilket framgår av Stefan Cedergrens bilder) och i den södra delen kan det förekomma sandstormar.

Bortsett från bra badbyxor för regnet.., 8-) ..funderar jag på om detta kan vara smart införskaffa.
http://www.xlmoto.se/revit-cooling-vest-liquid-svart#
-Någon bra erfarenhet möjligen? :?

Tony Johansson skrev:Sorry, men du får nog ställa in siktet på att folk för det mesta bor i något som närmast kan liknas vid hus. Däremot är det inte osannolikt att dom bor i tält i Sahara.

Misstänkte det. ;) Hotellen som jag hittills sett ser väldigt charmiga ut, så jag ser fram emot att få husera även i hus-varianten. :lol:

Tony Johansson skrev:Om den saken finns det många uppfattningar, men ok :?. Själv är jag väldigt nöjd med min hoj, men den har bara 5 200 mil på mätaren ännu, och jag "tjejkör" min maskin :? :mrgreen:.

Då är den ju knappt inkörd...! :) Jag kör oftast ganska lugnt också, så det kanske blir dammmoln från två tjejkörda mc:ar med förare i röda klänningar... :twisted: Fast ska man smälta in är det väl vit eller svart färg som gäller för senaste modet kanske? :? :mrgreen:

Tony Johansson skrev:Ja, herredujenamines, det är inte bråttom, det är långt till April nästa år :lol: !! Jepp, 17 minuter från centralstationen (med spårvagn).

Jamen då bor du ju ganska central. Då hinns det med något fram till nästa år. :)
Är faktiskt intill Göteborg C just nu på kontoret, men imorgon vid femtiden bär det av till nästa metropol (hemåt). :| [/quote]

Tony Johansson skrev:Jo, jag kör för Värsttrafik, genom Transdevs försorg.

Jaha, men vad kul! :) Då har du säkert kört många av mina / våra Västtrafik-bussbeställningar, när tågen blivit inställda m.m.. :geek:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-25/11:52

Globethrottle skrev:Ja svära i kyrkan ska vi undvika... :o -så vi håller oss i god ton med MC-Gudarna under resan. :lol:
Ja, det är nog faan bäst :? :o.
Globethrottle skrev:Tidsoptimist ut i fingerspetsarna! Det är så man får se lite mer av världen utanför på lite mer roligt sätt...! :)
Var rädd för att du skulle säga det. Låt mig ta mig själv som exempel. Det är inte allt för sällan jag är alldeles för sent ute, på väg till jobbet, med cykel. Detta leder (inte sällan) till att jag får trampa på som ett skållat troll, för att inte komma försent. Dessutom är det inte sällan, just vid dessa tillfällen motvind, som jag tvingas stångas mot.

Gissa om jag är förbannad på mig själv vid dessa tillfällen, och inte tycks jag någonsin lära mig :evil:. Hoppas du fattar vinken, fast den var fin ;) ;).
Globethrottle skrev:Låter absolut vettigt. :) Inte så himla farligt dyrt för omkring hela fem veckors lång semester får jag säga, på det hela taget. 8-)
Nä, faktiskt. Och när man är på semester vill man inte tänka (för mycket) på pengar. Vad man kan göra för att hålla kostnaderna nere, är att bo billigt, där kan man spara mest pengar. Själv är jag beredd att sträcka mig till delat badrum, men jag vill inte sova i ett flerbäddsrum, där går gränsen.

Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ;)) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammans :o :shock:.

Jag roade mig med att titta lite på vad det kan tänkas kosta att bo på hotell på några platser vi sannolikt kommer att passera på vår resa, och man kan ju konstatera att priserna är minst sagt överkomliga. Vad priserna kommer att hamna på, när vi väl är iväg, det står skrivet i stjärnorna, men ändå.

Några smakprov på vad som komma skall;
http://www.booking.com/searchresults.sv ... &room1=A,;
http://www.booking.com/searchresults.sv ... &room1=A,;
http://www.booking.com/searchresults.sv ... ce_for_two
Mat kostar sannolikt inte så mycket, så det bekymrar jag mig inte ens för. Dessutom är inmundigandet av exotiska kulinariska läckerheter (som du så väl känner till ;)), en del av resandet, så där får man låta sig väl smaka,(och kosta på sig).
Globethrottle skrev:Bortsett från bra badbyxor för regnet.., 8-) ..funderar jag på om detta kan vara smart införskaffa.
http://www.xlmoto.se/revit-cooling-vest-liquid-svart#
-Någon bra erfarenhet möjligen? :?
Inte en susning, men jag har läst om andra som köpt och använt en dyligt, med gott resultat. Själv har jag för avsikt att införskaffa följande, inför detta gemensamma äventyr. Tycker det känns vettigare än en väst, för vad hjälper en väst om man råkar ut för motorhaveri :? :mrgreen:.
https://www.kohl.de/webshop/7501/motors ... -2006-2013
https://www.kohl.de/webshop/5294/schein ... er-schwarz
https://www.kohl.de/webshop/2877/spritz ... -2006-2013
Globethrottle skrev:Jag kör oftast ganska lugnt också, så det kanske blir dammmoln från två tjejkörda mc:ar med förare i röda klänningar... :twisted: Fast ska man smälta in är det väl vit eller svart färg som gäller för senaste modet kanske? :? :
Neej, inga röda klänningar,(eller andra klänningar heller, för den delen) :o :o :o :o :shock:.
Globethrottle skrev:Jamen då bor du ju ganska central. Då hinns det med något fram till nästa år. :)
Centralt och centralt. Är boendes i K-dala, Blöteborgs första satellitstad, faktiskt, byggd på 50-talet. Visst, jag kan komma förbi någon dag när du är på plats, kanske innan jag sticker till jobbet. Själv jobbar jag bara B-tjänster (sena kvällar och nätter, samt helger). Samma jobb, bättre betalt (OB-tillägget). Nej, inte de kvinnliga hygienprodukterna :?.
Globethrottle skrev:Är faktiskt intill Göteborg C just nu på kontoret, men imorgon vid femtiden bär det av till nästa metropol (hemåt). :|
Verkar vara ett fasligt flängande, dessutom ligger Hallsberg inte nästgårds precis. Trettio mil, enkel väg :(.
Globethrottle skrev:Jaha, men vad kul! :) Då har du säkert kört många av mina / våra Västtrafik-bussbeställningar, när tågen blivit inställda m.m.. :geek:
Njaa, ersättningstrafik för spårvägen för det mesta. Jag kör inom stadstrafiken i Blöteborg och då blir det mest ersättning för inställda spårvagnar eller för spårvägsarbete, då vagnarna inte rullar.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-25/12:54

Tony skrev:
Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ;)) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammans


Detta är en vanföreställning!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-25/13:00

Lars-Erik Holmberg skrev:Tony skrev:
Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ;)) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammans


Lars-Erik Holmberg skrev:Detta är en vanföreställning!
Jag är full av dom :D :? ;) (men det är dumt att chansa). Men för din skull, Lars-Erik skall jag förtydliga mig; Jag vill inte dela rum med någon (förutom med en kvinna ;)) oaktat anledning, om det inte är av nöden tvunget, ok :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-25/14:53

OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-25/15:29

Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.

Ta t. ex Uganda (som f ö inte är muslimskt och inte aktuellt i detta fall), där homosexualitet är förbjudet i lag.

Kanske inte rätt land att boka ett rum om man är två män ( eller kvinnor, för den delen, om man avser att bo på hotell, (en eller flera nätter), s a s :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-25/15:32

Tony Johansson skrev:Jag vill inte heller dela rum med någon, (om det inte är en kvinna, förstås ;)) och då inte minst i ett muslimskt land. Det skulle kunna väcka en del frågeställningar om två män på resande fot, skulle boka ett rum tillsammans :o :shock:.

Under resan i Alperna 2010 delade kompisen och jag som regel hotellrum. I schweiziska Maloja - där vi bodde i annexet till ett rätt snitstigt hotell, som bland sin kuriosa kunde visa, att Sigmund Freud varit där med en annan kvinna än sin hustru (ja, i samma rum) - blev frukosten en smula komisk. Först kom jag - och tillfrågades artigt om hotellrumsnumret. Någon minut senare kom kompisen, som fick samma artigt framställda fråga. Svaret vållade ett kort huvudbry hos den frågande, men en av hennes arbetskamrater sade - mycket diskret och halvt bortvänt - att vi delat rum den natten.
Jag antar, att missförståndet om vår läggning lever kvar där än idag.

Sedan dess har jag emellertid insett, att enkelrum numera är värt merkostnaden. Jag sover inte lika djupt nu som förr - och snarkar inte jag, så snarkar rumskamraten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-25/16:23

Bror Gårdelöf skrev:Sedan dess har jag emellertid insett, att enkelrum numera är värt merkostnaden.
Jag sover inte lika djupt nu som förr - och snarkar inte jag, så snarkar rumskamraten!

Problemet lättlöst . Använd hojåkningens hörselskydd . Ingen risk att du vaknar av att någon snarkar . ;)
Funkar skitbra ! ( "In med proppar, vila knoppar" ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-25/18:20

Du har uppenbarligen inte likadana reskamrater som jag! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-05-25/18:41

Bror Gårdelöf skrev:Du har uppenbarligen inte likadana reskamrater som jag! ;)

Ingen aning men vi sover ju i var våra "hus" så det kan ju ha en inverkan . :)
Men nog är dessa lyhörda för ibland har vi legat och skrattat åt varandras olika
uttryck för en slitsam dag eller intryck :? :lol:
Jag kan visst många språk (har jag blivit beskylld för) säjs det :o :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-25/20:25

Tony Johansson skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.

Ta t. ex Uganda (som f ö inte är muslimskt och inte aktuellt i detta fall), där homosexualitet är förbjudet i lag.

Kanske inte rätt land att boka ett rum om man är två män ( eller kvinnor, för den delen, om man avser att bo på hotell, (en eller flera nätter), s a s :mrgreen:.


Nja, Du låter fantasin spela Dig ett spratt. Jag har rest och bott i dubbelrum med resekompis i både sunny- o shiamuslimska länder OCH Ryssland där homosexualitet är förbjuden.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-25/20:29

Lars-Erik Holmberg skrev:
Tony Johansson skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:OK, det skälet är ju naturligtvis giltigt och något som jag inte har något med att göra. Jag ville bara påpeka att den muslimska världen INTE bryr sig om två män delar hotellrum!!
Det beror nog på i vilket muslimsk land du befinner dig i.

Ta t. ex Uganda (som f ö inte är muslimskt och inte aktuellt i detta fall), där homosexualitet är förbjudet i lag.

Kanske inte rätt land att boka ett rum om man är två män ( eller kvinnor, för den delen, om man avser att bo på hotell, (en eller flera nätter), s a s :mrgreen:.


Nja, Du låter fantasin spela Dig ett spratt. Jag har rest och bott i dubbelrum med resekompis i både sunny- o shiamuslimska länder OCH Ryssland där homosexualitet är förbjuden.
Du kanske har haft tur :? ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-05-26/00:05

Utan den, är det nog bäst att stanna hemma!!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-26/00:26

Lars-Erik Holmberg skrev:Utan den, är det nog bäst att stanna hemma!!!

:D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Nästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst