Marocko

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/12:48

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Det gäller att ha en välbalanserad GS och en (någorlunda) nykter förare om man vill komma fram på en del vackra sträckor... :lol:

Denna vackra "väg" ska vara i närheten av Taghazout. 8-)
Ööööh, om man tar sats, kan man inte surfa på vattenytan, igenom då :? :ugeek: .


Haha, ja min far som var mc-ordonnans (hette det väl :? ) på 60-talet, berättade att han hade vinter-skidor på mc:n, och med en del fart gick det köra på det mest konstiga ställena när befälen inte såg. :lol:

Så jag kan leta fram några gamla goda slalomskidor så tar vi oss igenom både vatten och djup ökensand...! :mrgreen: (Men där rök kanske den lätta packningen iof! :lol: )
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-07-08/13:56

Ni får väl bara se till att ha lightdryck i packväskorna 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/14:47

Kovlingen skrev:Ni får väl bara se till att ha lightdryck i packväskorna 8-)



Haha, ja kanske bättre med lightdrycker, än för mycket "vingeldricka" från taxfree:n förstås....! :lol:
Senast redigerad av Globethrottle 2016-07-08/21:09, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/16:23

Max Mad skrev: Välkommen tillbaka till civilisationen !!

Tack! :) Även om jag skulle velat vara ledig hela sommaren (som min andra hälft som är lärare :geek: ). Speciellt efter allt kaos som varit både på kontoret o utanför. Men det kommer nog i "inte le"-tråden... ;) eller en ny olyckstråd kanske? :?

Max Mad skrev:Själv har jag köpt denna bok: http://www.bokfynd.nu/1742204260.html och jag föreslår att du gör detsamma, för då kan du (och jag) tipsa om något som vi läst, så kan den andre söka upp och läsa om samma sak. På så sätt kan vi läsa och informera varandra om intressanta utflyktstips, vilket underlättar eftersom vi har en bit mellan oss och det sannolikt blir svårt att träffas tillräckligt ofta för att kunna brainstorma ;).

Great! Den ska jag leta reda på! :)

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Ja just det..! Du nämnde det förut. Ja, men då får vi sätta ihop ett paket som kanske inte ens Mr. Kovlingen kan tacka nej till. :)
Jo du, det kan du försöka med. Lycka till :mrgreen:.


Äsch, jag lägger en muta med extra gratis nabbdäck till herrns apostlahäst, där vi byter. :)
Sedan lite gelebönor för att mjuka upp färden om det blir för skumpigt och några kylklampar för de värsta skavsåren, så ska vi nog fixa detta! :D

"-Kunde man skicka folk till månen, så...!" :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Denna gång ska jag sikta in mig mer mot den första delen. Vill inte stå o stöna halvdöd i en sanddyn och vinscha upp hojen. :mrgreen:
Tycker jag låter som en förnuftig idé. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.

Ja då får jag nästan fråga hur o var? (Varför hoppar jag över...!) :)

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Även om jag är ganska resvan får du väl varna mig för dem största roadbumpsen när vi väl är där.
Om du är säker på att du inte vill köpa med dig en matta hem, gå inte in i en mattbutik. Fråga mig gärna hur jag vet :lol: :lol: :mrgreen:.

Säg inte att du blev pålurad en sådan där "flygande matta"? Tro mig, dem funkar inte! :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Vad gäller luriga säljare så har man ju fått sin beskärda lektion från jorden många hörn, så man är inte så lättskrämd längre på den fronten.:twisted:
Det låter bra, för du kommer (sannolikt) att behöva lite skinn på näsan, när vi väl är där. Eller så var det så (när jag var där som absolut grön 20-åring), att dom kunde lukta sig till ett lätt byte. Dom får gärna försöka nu :mrgreen:.

Haha, eller göra det lite roligt som en kompis när vi var i Thailand och tröttnade på alla prostituerade som kom fram. Han höjde priset med det dubbla, och när dem skruvade på sig och frågade varför priset skulle prutas uppåt helt plötsligt, sa han att det är vad "han tar betalt" om han ska sälja sig till dem. ;)

Blev aldrig någon "affär", så de tyckte väl han var dyr kanske...? :? :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Ja vi får ta ett eller flera trevliga möten senare i sommar eller under hösten, när vi hunnit samla ihop de intressantaste roliga förslagen, och gå igenom vad för trevligt som bör ligga högt respektive lågt i prioriteringen. Blir ett angenämt jobb att gå igenom är jag övertygad om!! :)
Jo, det kan nog vara lämpligt, men frågan är hur det skall genomföras rent praktiskt, eftersom jag inte jobbar 7-4 om man säger så. Och du i egenskap av trafikledare gör kanske inte det heller, kan jag anta. Dessutom bor inte du nästgårds om man säger så ;).


Jag ska inhandla reseboken du nämnde och kolla igenom, så har vi samma material. :)

Sedan brukar jag vara nere på Göteborgs-kontoret då o då, så det går nog att ordna någon fika eller planeringsmiddag med jämna mellanrum. Jag brukar ha ganska mycket dö-tid mellan varven så om det råkar sammanstråla med något tillfälle när du har någon stund över så löser det sig ganska lätt.

Jag är ju van pendla både med tåg och motorcykel långa sträckor till jobbet, så med mina mått mätt är det lika kort som till kontoret i Stockholm. ;)


Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Ja vi får ha en tävling om vem som tog med den mest nödvändiga gadgeten respektive mest onödiga gadgeten på resan, så får förloraren bjuda på middag ed på något roligt ställe under resan. :lol:
Då får jag nog redan nu erkänna mig besegrad, är jag rädd. Brukar undvika att ta med mig saker som jag (tror mig) inte kommer att få användning av. När jag var ute på min Europaodyseé 2014, hade jag med mig en del pryttlar som för den mesta tiden av resan, bara låg oanvänt i korvlådorna. Tänkte undvika det denna gång (förhoppningsvis), men vi får väl se hur det blir med den saken.

Vi kan ju vända på tävlingen, och se vem som får MED sig det mest onödiga FRÅN Marocko istället!! :mrgreen:

Max Mad skrev: Det absolut viktigaste är att ha ett välfyllt bankkort med sig. Har man det, klarar man sig sannolikt i de flesta situationerna. Jag tänker som så här; Det är bättre att ta med sig mindre (kläder t ex) och köper på plats, då det är ganska billigt, än att släpa med sig en massa hemifrån. På så sätt får man kanske lite fräscha grejor med sig hem, som man kan använda hemma istället.

Ja helt sant! :) Slit och släng saker är lika bra att köpa på plats. Kläder lär man ju ändå köpa kanske i någon form, och då är det ju lika bra dem är billiga redan från början. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/17:02

Globethrottle skrev:Själv har jag köpt denna bok: http://www.bokfynd.nu/1742204260.html och jag föreslår att du gör detsamma, för då kan du (och jag) tipsa om något som vi läst, så kan den andre söka upp och läsa om samma sak.

Great! Den ska jag leta reda på! :)[/quote]Varför gå över ån efter vatten ? Om du klickar på länken, så kommer du till bokfynd. nu. På höger sida är butikerna listade som har den till försäljning. Skynda fynda :)!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/21:08

Globethrottle skrev:
Max Mad skrev:Själv har jag köpt denna bok: http://www.bokfynd.nu/1742204260.html och jag föreslår att du gör detsamma, för då kan du (och jag) tipsa om något som vi läst, så kan den andre söka upp och läsa om samma sak.

Great! Den ska jag leta reda på! :)


Max Mad skrev: Varför gå över ån efter vatten ? Om du klickar på länken, så kommer du till bokfynd. nu. På höger sida är butikerna listade som har den till försäljning. Skynda fynda :)!


Haha, det var det jag menade men det blev lite luddigt skrivet....! :D

Det knasiga är att jag tror det var exakt den jag kollade på igår hos vår bokhandel nu när jag tittar noggrannare på den. Men jag vågade inte köpa den då jag inte visste om det var samma just då :oops: , men det är det nog ser jag. Så nu kan jag köpa den lite snabbare hoppas jag, utan att vänta på posten. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/21:15

Globethrottle skrev:
Globethrottle skrev:
Max Mad skrev:Själv har jag köpt denna bok: http://www.bokfynd.nu/1742204260.html och jag föreslår att du gör detsamma, för då kan du (och jag) tipsa om något som vi läst, så kan den andre söka upp och läsa om samma sak.

Great! Den ska jag leta reda på! :)


Max Mad skrev: Varför gå över ån efter vatten ? Om du klickar på länken, så kommer du till bokfynd. nu. På höger sida är butikerna listade som har den till försäljning. Skynda fynda :)!


Haha, det var det jag menade men det blev lite luddigt skrivet....! :D

Det knasiga är att jag tror det var exakt den jag kollade på igår hos vår bokhandel nu när jag tittar noggrannare på den. Men jag vågade inte köpa den då jag inte visste om det var samma just då :oops: , men det är det nog ser jag. Så nu kan jag köpa den lite snabbare hoppas jag, utan att vänta på posten. :)

Du gör naturligtvis vad som passar dig bäst, men jag tror att priset på 130:- inkl.frakt är oslagbart. Men det är klart, är pengar inget problem ;).

Återkommer lite längre fram, sitter lite tight nu, If you know what I mean ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/23:36

Globethrottle skrev:Haha, ja min far som var mc-ordonnans (hette det väl :? ) på 60-talet, berättade att han hade vinter-skidor på mc:n, och med en del fart gick det köra på det mest konstiga ställena
Va, vad säger du, är det sant !? Berätta mer, det låter spännande :P.
20160514_072239.jpg
20160514_072239.jpg (396.25 KiB) Visad 42835 gånger
:D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/23:38

Kovlingen skrev:Ni får väl bara se till att ha lightdryck i packväskorna 8-)
Tror som sagt att du är lite sugen på att haka på, Kovlingen. Du har en öppen inbjudan ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/23:45

Globethrottle skrev:Haha, ja kanske bättre med lightdrycker, än för mycket "vingeldricka" från taxfree:n förstås....! :lol:
Helt enig !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/23:53

Max Mad skrev:
Du gör naturligtvis vad som passar dig bäst, men jag tror att priset på 130:- inkl.frakt är oslagbart. Men det är klart, är pengar inget problem ;).

Host host, ja spendera pengar är inget problem. :?

Som sagt lönen är det inget fel på... Den skulle bara komma lite oftare....! :lol: :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-08/23:57

Globethrottle skrev:Host host, ja spendera pengar är inget problem :?
Eller hur :D !
Globethrottle skrev:Som sagt lönen är det inget fel på... Den skulle bara komma lite oftare....! :lol: :lol:
Eller;
Tyvärr är det alltid så mycket månad kvar, varje gång lönen är slut :lol: :lol: :lol:.

En variant jag tycker om och som jag använder mig av, (allt som oftast) mellan varven är; Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-09/00:05

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Haha, ja min far som var mc-ordonnans (hette det väl :? ) på 60-talet, berättade att han hade vinter-skidor på mc:n, och med en del fart gick det köra på det mest konstiga ställena
Va, vad säger du, är det sant !? Berätta mer, det låter spännande :P.
20160514_072239.jpg
:D !


Nämen oj oj! :o Vad kul!!! :D :D :D
Är du med i hemvärnet eller vad gör denna äran? :) Eller har du en egen? :)

Själv låg jag i flyget på F16 Gotland, och mc militärt var tyvärr de enda jag faktiskt inte fick ta och köra där som flygmekaniker på flygplatsen. :)

Ja vad gäller roliga historier från min far är dem ganska luddiga. Jag kommer ihåg att han berättade lite när man var mindre att han körde mc-ordonnans i lumpen med skidor på vintern...och lite blandade historier när jag var liten. Han dog tyvärr redan för 16 år sedan, och senast jag kan minnas något måste varit någon berättelse för över 20-25 år sedan. :(

Förstod dock aldrig om man hade monterade skidor på sidorna eller bara enkelt på fötterna, eller kanske på framhjulet... :? Men då kanske du vet lite mer vad som gällde i den frågan? :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-09/00:13

Max Mad skrev:
Kovlingen skrev:Ni får väl bara se till att ha lightdryck i packväskorna 8-)
Tror som sagt att du är lite sugen på att haka på, Kovlingen. Du har en öppen inbjudan ;).


Haha, jag kör ju med långreven, så vi ska nog få napp på gäddan tillslut! :mrgreen:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-09/00:18

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Host host, ja spendera pengar är inget problem :?
Eller hur :D !
Globethrottle skrev:Som sagt lönen är det inget fel på... Den skulle bara komma lite oftare....! :lol: :lol:
Eller;
Tyvärr är det alltid så mycket månad kvar, varje gång lönen är slut :lol: :lol: :lol:.

En variant jag tycker om och som jag använder mig av, (allt som oftast) mellan varven är; Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.


Där har vi lösningen! Dubbla utbetalningarna och halvera månaden!! :lol:
Men med alla dessa pengar kanske man skulle behöva ha lite längre semester också...? :? :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-09/00:27

Globethrottle skrev:Där har vi lösningen! Dubbla utbetalningarna och halvera månaden!! :lol:
Men med alla dessa pengar kanske man skulle behöva ha lite längre semester också...? :? :)
Måste säga att det var de två bästa förslag jag hört på hela veckan. Vad faan har politikerna i Almedalen att komma med, i jämförelse med det här ? Om du går ut och lägger detta som ett politiskt förslag, så lovar jag dig att du har min röst !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-09/00:36

Globethrottle skrev:Nämen oj oj! :o Vad kul!!! :D :D :D
Är du med i hemvärnet eller vad gör denna äran? :) Eller har du en egen? :)
Det korta svaret får bli, nej och nej. Bilden är tagen när jag var på rekryteringsmöte i våras, jag hade anmält mig till FMCK, då jag upplever att jag i händelse skulle vilja bidra till samhällets skydd, jag tycker mig vara skyldig det. Faktum är att jag älskar Sverige (och jag tänker inte be om ursäkt för det) med alla fel och brister landet och (framförallt) dess politiska brister vad det gäller styret, det är behäftat med.

Sedan är det naturligtvis jävligt roligt att köra hoj, utan att behöva bekymra sig över vad det kan tänkas kosta att reparera, i händelse av att man vurpar :lol: :lol: :lol:. Det är naturligtvis en sekundär anledning till varför jag anmälde mig till FMCK :lol: :lol: :lol: ;).

Globethrottle skrev:Förstod dock aldrig om man hade monterade skidor på sidorna eller bara på fötterna, eller på framhjulet... :? Men då kanske du vet lite mer vad som gällde i den frågan? :)
Man monterar skidorna på sidan om hojen, jag kan inte riktigt säga exakt var, då jag bara varit på rekryteringsmöte ännu, och vet inte om jag går vidare till vidareutbildning, jag avvaktar svar.

Vad jag vet är att dom ville gärna att jag skulle vara kvar i alla fall, men det är en massa myndighetskontroller som skall genomföras, och det tar sin lilla tid innan dom är färdiga.

Jag har inte genomgått någon grundutbildning inom det militära (jag har inte gjort lumpen i min ungdom) och inte är jag ledsen för det, (för vid den tidpunkten var jag inte angelägen att genomgå någon militär utbildning) men som ordstävet säger; När faan blir gammal, blir han religiös.

Nu tror jag inte att jag håller på att bli religiös, men nog faan håller jag på att bli gammal ;). Däremot har jag anmält mig till grundutbildning (som är under två veckor) nu till hösten, och om jag blir antagen, så sticker jag. En sak som du (och alla andra)som är placerade i händelse, är att jag är j*vligt lojal mot mina kamrater (och landet) och jag skulle göra vad jag känner att jag klarar av, för att i den mån jag kan, bidra och stötta mina stridande kamrater, även om det skulle kosta mig livet. Det är jag skyldig de generationer som stupat innan mig, och de generationer som kommer efter mig.

Slut på "filosofiska rummet".
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-09/01:01

Globethrottle skrev:eller en ny olyckstråd kanske? :?
Det är ett alternativ.
Globethrottle skrev:"-Kunde man skicka folk till månen, så...!" :lol:
Måste säga att jag uppskattar din ungdomliga entusiasm. Själv är jag mer luttrad. Å andra sidan så har jag träffat Kovlingen en gång och det kanske är därför han tvekar. Svaret på den frågan är du själv nog lämpligast att besvara, efter fem (5) veckor i mitt sällskap. Kovlingen fick bara två dagar :lol: :lol: :lol: :mrgreen:.
Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Denna gång ska jag sikta in mig mer mot den första delen. Vill inte stå o stöna halvdöd i en sanddyn och vinscha upp hojen. :mrgreen:
Tycker jag låter som en förnuftig idé. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.Ja då får jag nästan fråga bli hur o var? (Varför hoppar jag över...!) :)
Det korta svaret får bli Turkiet och grus. Jag fattar inte tjusningen med att köra grus !!
Globethrottle skrev:Säg inte att du blev pålurad en sådan där "flygande matta"? Tro mig, dem funkar inte! :lol:
Det var värre än så. Han gjorde inte ens gällande att den skulle kunna flyga :oops:.
Globethrottle skrev:Haha, eller göra det lite roligt som en kompis när vi var i Thailand och tröttnade på alla prostituerade som kom fram. Han höjde priset med det dubbla, och när dem skruvade på sig och frågade varför priset skulle prutas uppåt helt plötsligt, sa han att det är vad "han tar betalt" om han ska sälja sig till dem. ;) Blev aldrig någon "affär", så de tyckte väl han var dyr kanske...? :? :lol
Bra där, det skall jag läggas på minnet om situationen skulle dyka upp.
Globethrottle skrev:Sedan brukar jag vara nere på Göteborgs-kontoret då o då, så det går nog att ordna någon fika eller planeringsmiddag med jämna mellanrum. Jag brukar ha ganska mycket dö-tid mellan varven så om det råkar sammanstråla med något tillfälle när du har någon stund över så löser det sig ganska lätt.
Absolut ! jag PM:ar dig mitt schema framdeles endera dagen, så kan du se hur jag jobbar. Tror det är enklare för mig att anpassa mig efter dig, än tvärtom, (jag är inte gift ;)).
Max Mad skrev: Vi kan ju vända på tävlingen, och se vem som får MED sig det mest onödiga FRÅN Marocko istället!! :mrgreen:
Där får du nog räkna med ett visst motstånd, är jag rädd. Jag börjar få en idé om ett uppslag om en (ev.) framtida artikel i Bumsen, vad det lider ;).
Max Mad skrev: Det absolut viktigaste är att ha ett välfyllt bankkort med sig. Har man det, klarar man sig sannolikt i de flesta situationerna. Jag tänker som så här; Det är bättre att ta med sig mindre (kläder t ex) och köper på plats, då det är ganska billigt, än att släpa med sig en massa hemifrån. På så sätt får man kanske lite fräscha grejor med sig hem, som man kan använda hemma istället.
Globethrottle skrev:Ja helt sant! :) Slit och släng saker är lika bra att köpa på plats. Kläder lär man ju ändå köpa kanske i någon form, och då är det ju lika bra dem är billiga redan från början. :)
Absolut ! Man får ta seden dit man kommer, på samma sätt som vi förväntar oss att invandrarna skall göra, när dom kommer hit. Dessutom tror jag att du klär alldeles utmärkt i en Djalaba. Dessutom, vem vet bäst vilka plagg som är lämpligast att använda, förutom lokalbefolkningen ? Men du får nog räkna med att träffa på en hel del jeansprydda (framförallt) män, när vi är på plats.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-10/18:20

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Där har vi lösningen! Dubbla utbetalningarna och halvera månaden!! :lol:
Men med alla dessa pengar kanske man skulle behöva ha lite längre semester också...? :? :)
Måste säga att det var de två bästa förslag jag hört på hela veckan. Vad faan har politikerna i Almedalen att komma med, i jämförelse med det här ? Om du går ut och lägger detta som ett politiskt förslag, så lovar jag dig att du har min röst !!


Ja :D jag kanske skulle öppna ett populistiskt parti med såna förslag.... :lol: men då skulle vi väl snabbt få ett budgetunderskott som tillochmed skulle få skattemasarna i Grekland att bli avundsjuka!!! :mrgreen:

Jag gjorde iaf lite inköp för att bättre på den svenska ekonomin, och köpte lonely planet Marocko-boken inne i Stockholm igår...blev bara det dubbla priset, men kunde inte hålla mig! :D

Sitter på tåget till kontoret nu så jag tänkte smygläsa lite om jag hinner innan jag ska jobba. 8-)
Bilagor
image.jpeg
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-10/18:27

Jaja, det är rätt bok i alla fall. Och pengar är ju inte ett problem, så kör hårt. Jag återkommer vad det lider med en uppdatering av vad jag har läst hitintills (och det är inte mycket), men i alla fall, så får du ta del av det. Jag kommer att ge dig sidhänvisnig och det som jag markerat med överstrykninspenna, men tills dess, ha en trevlig resa och trevlig läsning !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-10/18:33

Globethrottle skrev:men då skulle vi väl snabbt få ett budgetunderskott som tillochmed skulle få skattemasarna i Grekland att bli avundsjuka!!! :mrgreen:Risken är överhängande :D !
Globethrottle skrev:Jag gjorde iaf lite inköp för att bättre på den svenska ekonomin, och köpte lonely planet Marocko-boken inne i Stockholm igår...blev bara det dubbla priset, men kunde inte hålla mig! :D
Det låter gott ! Statens kaka är liten, och många är det som skall dela. Bra att det finns de som känner att dom vill dra sitt strå till stacken, utan att knorra. Själv sparar jag gärna en och annan krona där jag kan :lol: :lol: :lol: !!

Hm, jag skulle skicka dig mitt schema, men jag ser inte hur jag skall gå tillväga för att bifoga en bild som bilaga i ett PM, så du får pm:a mig en e-postadress, så skickar jag över det till dig.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-10/19:11

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:men då skulle vi väl snabbt få ett budgetunderskott som tillochmed skulle få skattemasarna i Grekland att bli avundsjuka!!! :mrgreen:Risken är överhängande :D !
Globethrottle skrev:Jag gjorde iaf lite inköp för att bättre på den svenska ekonomin, och köpte lonely planet Marocko-boken inne i Stockholm igår...blev bara det dubbla priset, men kunde inte hålla mig! :D
Det låter gott ! Statens kaka är liten, och många är det som skall dela. Bra att det finns de som känner att dom vill dra sitt strå till stacken, utan att knorra. Själv sparar jag gärna en och annan krona där jag kan :lol: :lol: :lol: !!

Ja statens kaka är liten, naggande god och ibland otillräcklig! :lol: Nu blir det vatten o bröd i några minuter tills plånboken har hämtat andan....! :mrgreen:
Max Mad skrev:Hm, jag skulle skicka dig mitt schema, men jag ser inte hur jag skall gå tillväga för att bifoga en bild som bilaga i ett PM, så du får pm:a mig en e-postadress, så skickar jag över det till dig.


PM Skickat! :arrow: :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-10/19:17

Globethrottle skrev:PM Skickat! :arrow: :)
Mail och SMS skickat :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-08-19/22:23

Ett grovt förslag på rutt från en berest reseledare, som man "bör se". ;)

Kan det funka som mall, eller missar man viktiga delar? :?
Bilagor
image.jpeg
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-08-19/22:26

Håller på och författar ett svar i den andra kanalen, kommer strax !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-08-19/22:29

Absolut! :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-08-19/22:32

Globethrottle skrev:Absolut! :)
Skickat !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-13/13:09

Var ett tag sedan jag lämnade ett avtryck i denna tråden och tänkte därför komma med en liten uppdatering. Jag och kollegan har bokat och betalat biljett för överfart från Göteborg till Kiel med avresa den 28/4-17, 18:45.

Varför jag väljer att nämna detta, är därför att om det finns någon annan som är sugen på att haka på, då är det bara att hojta till.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-21/15:23

Då avresedatum inför detta äventyr så sakteligen närmar sig och vare sig jag eller kollegan tycker om att vara ute i sista minuten, så har ånyo valet av däck kommit upp på dagordningen, vad det gäller att köra omkring i Marocko.

Stefan Cedergren (som varit på plats), väljer utan tvekan (och uteslutande) Continental TKC 80, och eftersom erfarenheten talar, så är det väl bäst att inte argumentera emot.

Nu till min fundering;

Jag har aldrig kört på några sådana däck, så jag känner mig lite osäker på hur pass bra greppet är, på underlag som inte är uteslutande sten, (sand, etc.) (läs asfalt). Om/när vi sulat om hojarna i Spanien, så är det en bit att åka (på asfalt) innan vi kommer till Marocko, kan jag tänka. Det sista jag vill, är att lägga hojen (bara för att greppet inte är vad man är van vid) och mönstret i nämnda TCK 80 skiljer sig lite grann från det jag är van vid (som på mina Tourance next, t ex :mrgreen:).

Ni som vet med er och som har erfarenhet av att köra omkring på sådana grovmönstrade däck, får gärna bidra med era erfarenheter, så att jag/vi vet vad vi har att vänta, efter det att vi sulat om hojarna i Spanien.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-01-21/18:51

TKC80 funkar även på asfalt, så länge det är torrt! Här är några bilder som kanske antyder att det funkar med grova däck även på asfalt. Gemensamt för bilderna är att det är TKC80 fram och Heidenau K60 bak. Och att det som regel är hyfsat sliten och grov asfalt, men framförallt att det är TORR asfalt! På blöt asfalt ska man vara försiktig med TKC80!!!

Bikernieki-banan i Lettland:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-gFFDzKc

Alperna:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-ss6Znx4

Bolestad-banan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... tad-banan/

Lockarps-banan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... 016-04-02/

Ett tips är att hålla koll på lufttrycket! Är det en dag med transportsträcka då du ska köra fort, i hög värme och med lastad hoj så tryck i lite extra luft: 2,9 bak / 2,5 fram.
Vid gruskörning så kan du släppa ut till 2,2 bak / 1,6 fram (om du har ekerfälgar. Gjutna fälgar är ömtåligare och behöver lite mer tryck)

Men du, ta det nu försiktigt och skyll inte på mig om du trots allt kasar omkull...
Senast redigerad av Stefan Cedergren 2017-01-21/23:56, redigerad totalt 1 gång.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-01-21/20:37

Max Mad skrev:Då avresedatum inför detta äventyr så sakteligen närmar sig och vare sig jag eller kollegan tycker om att vara ute i sista minuten, så har ånyo valet av däck kommit upp på dagordningen, vad det gäller att köra omkring i Marocko.

Stefan Cedergren (som varit på plats), väljer utan tvekan (och uteslutande) Continental TKC 80, och eftersom erfarenheten talar, så är det väl bäst att inte argumentera emot.

Nu till min fundering;

Jag har aldrig kört på några sådana däck, så jag känner mig lite osäker på hur pass bra greppet är, på underlag som inte är uteslutande sten, (sand, etc.) (läs asfalt). Om/när vi sulat om hojarna i Spanien, så är det en bit att åka (på asfalt) innan vi kommer till Marocko, kan jag tänka. Det sista jag vill, är att lägga hojen (bara för att greppet inte är vad man är van vid) och mönstret i nämnda TCK 80 skiljer sig lite grann från det jag är van vid (som på mina Tourance next, t ex :mrgreen:).

Ni som vet med er och som har erfarenhet av att köra omkring på sådana grovmönstrade däck, får gärna bidra med era erfarenheter, så att jag/vi vet vad vi har att vänta, efter det att vi sulat om hojarna i Spanien.


Min erfarenhet är att om man nu inte skall köra i den allra värsta terrängen, då klarar man sig med TKC80 fram och TKC70 bak. Den däckskombinationen pallar för 1500 mil. Senast körde jag t.o.r Ukraina-Moldavien-Transnistrien på denna kombination utan problem och däcksbyte.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-22/14:36

Stefan Cedergren skrev:TKC80 funkar även på asfalt, så länge det är torrt! Här är några bilder som kanske antyder att det funkar med grova däck även på asfalt. Gemensamt för bilderna är att det är TKC80 fram och Heidenau K60 bak. Och att det som regel är hyfsat sliten och grov asfalt, men framförallt att det är TORR asfalt!
Ja det där ingav onekligen förtroende. Med så mycket nedlägg känns osäkerheten som bortspolad. Varför kombinationen Heidenau K60 (scout ?) bak och TCK 80 fram ?? Varför inte TCK 80/Heidenau K60 både bak och fram ?

Sedan undrar jag om hur det är att köra på lite högre hastigheter med denna däckskombination. Dessutom hur är upplevelsen, är det som att köra på en tvättbräda ?
Stefan Cedergren skrev:På blöt asfalt ska man vara försiktig med TKC80!!!
Konstigt, med det djupa mönsret skulle man kunna köra över en sjö, kan man tycka :).

Bikernieki-banan i Lettland:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-gFFDzKc

Alperna:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-ss6Znx4

Bolestad-banan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... tad-banan/

Lockarps-banan:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... 016-04-02/
Stefan Cedergren skrev:Ett tips är att hålla koll på lufttrycket! Är det en dag med transportsträcka då du ska köra fort, i hög värme och med lastad hoj så tryck i lite extra luft: 2,9 bak / 2,5 fram.
Vid gruskörning så kan du släppa ut till 2,2 bak / 1,6 fram (om du har ekerfälgar. Gjutna fälgar är ömtåligare och behöver lite mer tryck)
Resonemanget känns igen från tidigare, men jag uppskattar att du ändå nämner det.
Stefan Cedergren skrev:Men du, ta det nu försiktigt och skyll inte på mig om du trots allt kasar omkull...
Vem skall jag annars skylla på då :? :D :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-22/14:43

Lars-Erik Holmberg skrev:Min erfarenhet är att om man nu inte skall köra i den allra värsta terrängen, då klarar man sig med TKC80 fram och TKC70 bak.
Tack för denna reflektion och för att du delar med dig av dina erfarenheter, Lars -Erik. Jag vet inte om du tittat igenom bilderna som Stefan lagt upp från sin resa i Marocko, men utifrån de bilderna känns det som att en uppsättning däck som klarar det mesta kanske är det bästa alternativet att satsa på, så att man är förberedd för det värsta. "Better safe than sorry" som man säger.
Lars-Erik Holmberg skrev:Den däckskombinationen pallar för 1500 mil. Senast körde jag t.o.r Ukraina-Moldavien-Transnistrien på denna kombination utan problem och däcksbyte.
Hmm, att den kombinationen klarar av en så lång resa, är naturligtvis en sak som talar till dess fördel. Ekonomin är inte oviktig i sammanhanget. Undrar vad Stefan skulle tycka om den kombinationen i den kontext som vi pratar om här, dvs Marocko.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-01-22/15:37

Max Mad skrev:Ja det där ingav onekligen förtroende. Med så mycket nedlägg känns osäkerheten som bortspolad. Varför kombinationen Heidenau K60 (scout ?) bak och TCK 80 fram ?? Varför inte TCK 80/Heidenau K60 både bak och fram ?

Som så mycket annat så är däckval en kompromiss mellan grepp, livslängd, ekonomi m.m. TKC80 greppar bättre i grusen, medan K60 har betydligt bättre livslängd. Därför är TKC80 fram och K60 bak den rätta kompromissen för min körning och har därför blivit min favvo-kombination. Men som någon klok person sa: ”livslängden på bakdäcket styr man med höger handled”, if you know what I mean… Inga problem att köra slut ett TKC80 bakdäck på 250 mil, men där finns dom som kör 1000 mil. Undrar vem som har roligast…


Max Mad skrev:Sedan undrar jag om hur det är att köra på lite högre hastigheter med denna däckskombination. Dessutom hur är upplevelsen, är det som att köra på en tvättbräda ?

Höga hastigheter sliter ordentligt på grova däck! På Autobahn i sommarvärme och lastad tungbumse (och lufttryck på 2,9/2,5) så undviker jag att köra över 130 km/h några längre sträckor. Däcken blir brännheta och slits alltså fort!

Tvättbräde-effekt? Nja, när man rullar i gångfart så är det lite tvättbräda, men när man kommer på rull så märks det inte så mycket.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-01-22/15:51

Max Mad skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:Min erfarenhet är att om man nu inte skall köra i den allra värsta terrängen, då klarar man sig med TKC80 fram och TKC70 bak.
Tack för denna reflektion och för att du delar med dig av dina erfarenheter, Lars -Erik. Jag vet inte om du tittat igenom bilderna som Stefan lagt upp från sin resa i Marocko, men utifrån de bilderna känns det som att en uppsättning däck som klarar det mesta kanske är det bästa alternativet att satsa på, så att man är förberedd för det värsta. "Better safe than sorry" som man säger.


Precis som Lars-Erik skriver så funkar kombinationen TKC80 fram och TKC70 bak rätt bra till mycket. Men när ni kommer ner till Saharas sand duger inte bakdäcket! Sand-körning (i lös och mjuk sand) kräver lite grövre mönster bak för att komma igång. Annars gräver bara hojen ner sig och man får slita häcken av sig för att komma där ifrån! ”Vilde Bill” hade Anakee2 bak (ungefär lika grovt som TKC70) och hade det jobbigt att komma igång här på stranden:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-cnDCBvq
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-22/15:57

Stefan Cedergren skrev:
Max Mad skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev:Min erfarenhet är att om man nu inte skall köra i den allra värsta terrängen, då klarar man sig med TKC80 fram och TKC70 bak.
Tack för denna reflektion och för att du delar med dig av dina erfarenheter, Lars -Erik. Jag vet inte om du tittat igenom bilderna som Stefan lagt upp från sin resa i Marocko, men utifrån de bilderna känns det som att en uppsättning däck som klarar det mesta kanske är det bästa alternativet att satsa på, så att man är förberedd för det värsta. "Better safe than sorry" som man säger.


Precis som Lars-Erik skriver så funkar kombinationen TKC80 fram och TKC70 bak rätt bra till mycket. Men när ni kommer ner till Saharas sand duger inte bakdäcket! Sand-körning (i lös och mjuk sand) kräver lite grövre mönster bak för att komma igång. Annars gräver bara hojen ner sig och man får slita häcken av sig för att komma där ifrån! ”Vilde Bill” hade Anakee2 bak (ungefär lika grovt som TKC70) och hade det jobbigt att komma igång här på stranden:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-cnDCBvq
Jo, jag har erfarit vad det kan innebära att gräva ner bakdäcket i löst underlag, och det är ett scenario jag gärna undviker, av nämnda anledning :mrgreen:. Med det sagt, ser det ut som att valet av däck-(skombination) därmed är klar, s a s.
Tack Stefan (och Lars-Erik ) !! Btw, är det K60 eller K60 Scout och vad är det för skillnad, egentligen :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-01-22/17:12

Max Mad skrev:Tack Stefan (och Lars-Erik ) !! Btw, är det K60 eller K60 Scout och vad är det för skillnad, egentligen :?.


Vissa dimensioner heter K60 Scout, andra bara K60. Tungbumse-dimensioner heter K60 Scout.

http://heidenautires.com/dual-sport-tires/


k60.JPG
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-01-22/17:36

Stefan Cedergren skrev:
Max Mad skrev:Tack Stefan (och Lars-Erik ) !! Btw, är det K60 eller K60 Scout och vad är det för skillnad, egentligen :?.


Vissa dimensioner heter K60 Scout, andra bara K60. Tungbumse-dimensioner heter K60 Scout.

http://heidenautires.com/dual-sport-tires/


k60.JPG
Tack Stefan, då är den frågan utredd !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-12/15:29

Då det börjar närma sig avresa så sakteligen, och då jag tagit del av vad Stefan Cedergren skriver under rubriken "En av oss", slår mig tanken (återigen); Hur bör man gå tillväga för att klara av att köra tungbumse i (lös) sand ? Något som tydligen låter sig göras, eller för att citera nämnde Stefan: "Körning i den lösa ökensanden är jobbig med en kvartstons-hoj, men häftig när man får kläm på det! "

Frågan som då kvarstår att besvara är, hur får man kläm på det :?. Att köra fast (någondera) av däcken i sanden lockar inte, av uppenbara skäl, om man säger så :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2017-04-12/16:20

Max Mad skrev:Då det börjar närma sig avresa så sakteligen, och då jag tagit del av vad Stefan Cedergren skriver under rubriken "En av oss", slår mig tanken (återigen); Hur bör man gå tillväga för att klara av att köra tungbumse i (lös) sand ? Något som tydligen låter sig göras, eller för att citera nämnde Stefan: "Körning i den lösa ökensanden är jobbig med en kvartstons-hoj, men häftig när man får kläm på det! "

Frågan som då kvarstår att besvara är, hur får man kläm på det :?. Att köra fast (någondera) av däcken i sanden lockar inte, av uppenbara skäl, om man säger så :mrgreen:.


Att försöka lära sig på plats i Marocko är alldeles för sent för att inte säga naivt. Gå tex några Touratechkurser eller motsv innan avresa. Spendera några lediga dagar i Danmark och träna att köra på sandstränderna.
Hyr annars en lättare hoj på plats i Marocko.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-12/16:37

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Då det börjar närma sig avresa så sakteligen, och då jag tagit del av vad Stefan Cedergren skriver under rubriken "En av oss", slår mig tanken (återigen); Hur bör man gå tillväga för att klara av att köra tungbumse i (lös) sand ? Något som tydligen låter sig göras, eller för att citera nämnde Stefan: "Körning i den lösa ökensanden är jobbig med en kvartstons-hoj, men häftig när man får kläm på det! "

Frågan som då kvarstår att besvara är, hur får man kläm på det :?. Att köra fast (någondera) av däcken i sanden lockar inte, av uppenbara skäl, om man säger så :mrgreen:.


Att försöka lära sig på plats i Marocko är alldeles för sent för att inte säga naivt. Gå tex några Touratechkurser eller motsv innan avresa. Spendera några lediga dagar i Danmark och träna att köra på sandstränderna.
Hyr annars en lättare hoj på plats i Marocko.

Jaja, jag är väl naiv då. Eller optimist kanske. Eller rent utav Max Mad :mrgreen:. Någon hyra av en lättare maskin är inte aktuellt i mitt fall. För övrigt finns det ingen tid att ta någon kurs på TT eller att åka till Danmark, eftersom avresa kommer att ske om 16 dagar, biljett till överfart är bokad och klar :).

Så det blir väl till att undvika att köra omkring bland sanddynerna då, om underlaget inte är av mer fast karaktär, s a s :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-04-12/18:34

Alltså, det är ju inte så att lös-sanden kommer helt plötsligt och överraskande nere i Marocko! Det lär faktiskt vara en hyfsat liten del av Sahara som är just lös-sand. Det mesta är grus/sten/hårdpackad grov sand, typ detta:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -wcwTnVR/A

eller detta:

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-5JSDdqT

men sen är det oundvikligt att man kommer till lös-sanden. Då gäller det att få upp farten och ”surfa” uppe på sanden. Första problemet är att komma igång. Fegar man så kommer bakhjulet att gräva ner sig:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -g9tBpSv/A

Vad som absolut ska undvikas är ”fesh fesh” som är extremfin sand, nästan som kvicksand. Lika fint som mjöl och det är bara att fet-glömma. Det är inget för oss amatörer!
https://www.google.se/search?q=fesh+fes ... 20&bih=971

Ha det så bra i Marocko och håll oss uppdaterade här om era äventyr!!! 
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-12/19:32

Stefan Cedergren skrev:Alltså, det är ju inte så att lös-sanden kommer helt plötsligt och överraskande nere i Marocko! Det lär faktiskt vara en hyfsat liten del av Sahara som är just lös-sand. Det mesta är grus/sten/hårdpackad grov sand, typ detta:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -wcwTnVR/A eller detta: https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... /i-5JSDdqT
Det förefaller inte förorsaka några stora svårigheter, det är bara att gasa tills det rasar :mrgreen:.
Stefan Cedergren skrev:men sen är det oundvikligt att man kommer till lös-sanden. Då gäller det att få upp farten och ”surfa” uppe på sanden. Första problemet är att komma igång. Fegar man så kommer bakhjulet att gräva ner sig:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... -g9tBpSv/A
Och det är precis det här scenariot man vill undvika :o :shock: . Hur löste ni detta ? Är det inte risk för övervarv om man drar på, och vad händer om bakdäcket plötsligt suger tag, när man vrider på rullen :? :o :shock:.
Stefan Cedergren skrev:Vad som absolut ska undvikas är ”fesh fesh” som är extremfin sand, nästan som kvicksand. Lika fint som mjöl och det är bara att fet-glömma. Det är inget för oss amatörer
https://www.google.se/search?q=fesh+fes ... 20&bih=971
Fy tusan ! Och hur vet man när man kommer till sådant här ? Eller, det märker man :? :mrgreen:. Sedan måste jag fråga (när jag har chansen): Hur var det i Västsahara ? I den bok jag köpt om Marocko (Lonley planet 2014), så för4efaller det inte vara oproblematiskt att vistas där nere. Hade ni några problem ?
Sedan undrar jag om ni hade behov av adapter till eluttagen ? Som jag förstått det, så finns det två typer av eluttag i Marocko.
Stefan Cedergren skrev:Ha det så bra i Marocko och håll oss uppdaterade här om era äventyr!!!
Kanske gör det, om jag/vi hinner och har tillgång till uppkoppling ;). Det är mycket som skall ses och hinnas med, så det blir långa dagar, men jag får (sannolikt) anledning att återkomma innan vi kommer iväg, med frågor som dyker upp allt eftersom.

Tack, Stefan !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-04-12/20:49

Max Mad skrev: Och det är precis det här scenariot man vill undvika :o :shock: . Hur löste ni detta ? Är det inte risk för övervarv om man drar på, och vad händer om bakdäcket plötsligt suger tag, när man vrider på rullen :? :o :shock:.

Ett trick för att komma igång är att starta på 2:an, snabbt ut med kopplingen och paddla för att komma igång. Slira inte med kopplingen, då kör du slut den kvickt! Och kommer du inte igång utan hojen börjar gräva mer sig, så in med kopplingen direkt. Har den väl börjat gräva ner bakhjulet så kan du inte gasa dig därifrån. I värsta fall får man lägga hojen på sidan så bakhjulet kommer upp, så du kan fylla igen gropen efter hjulet. Sen är det ”bara” att resa hojen igen och försöka på nytt!
And don´t worry, där finns inget i sanden för bakdäcket att hugga tag i!

Max Mad skrev: Fy tusan ! Och hur vet man när man kommer till sådant här ? Eller, det märker man :? :mrgreen:.

Vi stötte (tack och lov) inte på fesh fesh. Det samlas framförallt i uttorkade floder/bäckar.

Max Mad skrev: Sedan måste jag fråga (när jag har chansen): Hur var det i Västsahara ? I den bok jag köpt om Marocko (Lonley planet 2014), så för4efaller det inte vara oproblematiskt att vistas där nere. Hade ni några problem ?

Det har tyvärr hänt mycket i regionen sedan vi var där. I dagsläget skulle absolut undvika Västsahara! Där finns inget att se/göra som inte finns i Marocko. Jag hade också hållit mig på behörigt avstånd från gränsen till Algeriet. Gränsdragningen är oklar och inte utmärkt med stolpar eller nåt annat. Och lita inte på att GPS:ens gräns är den rätta, Algeriska gränsvakter kan ha en annan uppfattning!

Max Mad skrev: Sedan undrar jag om ni hade behov av adapter till eluttagen ? Som jag förstått det, så finns det två typer av eluttag i Marocko

Jag kan inte dra mig till minnes att vi hade någon adapter till eluttagen.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-13/15:06

Stefan Cedergren skrev:Ett trick för att komma igång är att starta på 2:an, snabbt ut med kopplingen och paddla för att komma igång.
Är med på noterna, men så värst mycket "paddlande" med full Mc-utstyrsel och tillhörande boots, lär det väl inte bli, nä.
Stefan Cedergren skrev:Slira inte med kopplingen, då kör du slut den kvickt!
Det är noterat. Ett icke önskvärt scenario är att köra slut på kopplingen någonstans i den Marockanska öknen. Torde vara långt till närmaste auktoriserad BMW-verkstad :shock:.
Stefan Cedergren skrev:Och kommer du inte igång utan hojen börjar gräva ner sig, så in med kopplingen direkt. Har den väl börjat gräva ner bakhjulet så kan du inte gasa dig därifrån. I värsta fall får man lägga hojen på sidan så bakhjulet kommer upp, så du kan fylla igen gropen efter hjulet. Sen är det ”bara” att resa hojen igen och försöka på nytt!
Jag har haft det sällsamma privilegiet att "bara" få lyfta hojen från sidoläge ett antal gånger tidigare, men då på fast underlag. Hur det är att utföra samma operation i en sanddyna, den erfarenhet kan jag bespara mig själv :mrgreen: :shock:.
Stefan Cedergren skrev:And don´t worry, där finns inget i sanden för bakdäcket att hugga tag i!
Det var ju skönt att höra, ett bekymmer mindre att oroa sig för. Scenariot att ligga under en ~250 kg tung motorcykel i den Marockanska öknen lockar inte, även om jag inte åker ensam. Fast det är ju klart, under kan man hamna ändå, fast av andra orsaker :o.
Stefan Cedergren skrev:Vi stötte (tack och lov) inte på fesh fesh. Det samlas framförallt i uttorkade floder/bäckar.
Sådana områden skall vi undvika (som pesten), det kan bli väl spännande annars. Såg bilden på hojen som bokstavligen var nedgrävd till mitten (i våg) på cykeln. I ett sådant läge är det säkert lätt att hålla sig för skratt, inte minst med tanke på att mobiltäckningen kanske inte är den bästa :mrgreen:.
Max Mad skrev: Sedan måste jag fråga (när jag har chansen): Hur var det i Västsahara ? I den bok jag köpt om Marocko (Lonley planet, 2014), så förefaller det inte vara oproblematiskt att vistas där nere. Hade ni några problem ?
Stefan Cedergren skrev:Det har tyvärr hänt mycket i regionen sedan vi var där. I dagsläget skulle absolut undvika Västsahara! Där finns inget att se/göra som inte finns i Marocko.
Jag och kollegan har tillslut landat i samma slutsats; Vi skippar Västsahara, just med tanke på det politiska läget där. Då får vi dessutom mer tid till att upptäcka Marocko istället, och det känns redan nu som om tre veckor är allt för kort tid. Vi (jag) vill ha allt, så det gäller verkligen att sovra, annars ser man ingenting istället. Avstånden på kartan kanske inte är så långa, men att ta sig mellan punkt A till B är längre an man kan tro i verkligheten, inte minst uppe i bergen, (dit jag helst vill). Vägstandarden är inte riktigt vad man är van vid, även om det svenska vägnätet mer och mer liknar det Marockanska på vissa ställen.
Stefan Cedergren skrev:Jag hade också hållit mig på behörigt avstånd från gränsen till Algeriet. Gränsdragningen är oklar och inte utmärkt med stolpar eller nåt annat. Och lita inte på att GPS:ens gräns är den rätta, Algeriska gränsvakter kan ha en annan uppfattning!
Ja, att åka över gränsen till Algeriet (eller något annat land) utan dokument i ordningen, lockar väl sådär. Risken är att man får en väl spännande semester, s a s. Men, jag har en önskan om att åka till Merzouga och Erg Chebbi, samt M'Hamid och närliggande Chigaga (för att ev. försöka att få prova på att åka ut i öknen på ett utav "öknens skepp" för (åtminstone) en övernattning. Dessa tre områden ligger alla (farligt ?) nära den Algeriska gränsen (eller är det bara så det ser ut på kartan :?.
Max Mad skrev: Sedan undrar jag om ni hade behov av adapter till eluttagen ? Som jag förstått det, så finns det två typer av eluttag i Marocko.
Stefan Cedergren skrev:Jag kan inte dra mig till minnes att vi hade någon adapter till eluttagen.
Jaja, jag tar med mig den adapter jag har, för säkerhets skull, vi skall ju genom Spanien och Gibraltar också, och hur skulle vi ungdomar klara oss utan internetuppkoppling i ett par dagar ? Det går ju bara inte :o. Dessutom väger den så lite och tar så liten plats, att det egentligen inte är något reellt problem. Tack för feedback !
Senast redigerad av Max Mad 2017-04-14/14:06, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2017-04-13/15:21

Vilket datum lämnar ni Sverige och är på väg sas. ?
Hoppas att ni kan lämna nått litet livstecken på forumet under resan :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-13/15:23

Kovlingen skrev:Vilket datum lämnar ni Sverige och är på väg sas. ?
Hoppas att ni kan lämna nått litet livstecken på forumet under resan :)

1. 28/4
2. Kanske ;).
3. Titta vad du missa bara för att du fegar ur och inte följer med Kovlingen;
https://www.google.se/search?q=Erg+Cheb ... YaUMnHlUAM: :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2017-04-13/15:55

SAND , SAND och ännu mera SAND :? De e' la trist eller :?
Smaken e' la som baken :mrgreen:
Nä "Pyrrarna" och Andalusien klingar mycket mer som diamanter på en godisskål :D
Sand låter inget vidare :lol:
EDIT:
"Bära" hoj låter inte hellre som något jag längtar efter ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2017-04-13/16:07

Kovlingen skrev:SAND , SAND och ännu mera SAND :? De e' la trist eller :?
Smaken e' la som baken :mrgreen:
Nä "Pyrrarna" och Andalusien klingar mycket mer som diamanter på en godisskål :D
Sand låter inget vidare :lol:
Säger du det. Det finns annat också, i norra delen av Marocko, bergskedjan Atlas :mrgreen:;
https://www.google.se/search?q=&tbm=isc ... =700&dpr=1
Eller i centrala Marocko, bergskedjan anti-Atlas;
https://www.google.se/search?q=anti+atl ... 66&bih=700
Kovlingen skrev:EDIT:
"Bära" hoj låter inte hellre som något jag längtar efter ;)
Tänkte försöka undvika det scenariot, men det är inget skäl till att låta bli att åka, fegis !! :P.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav hpngs1000 » 2017-04-14/20:25

Hej! Jag kan rekommendera att från Merzouga / Taouz åka längs Algeriska gränsen till Ouarzazate. Det är en av sträckorna som användes under Paris-Dakar sent 1980-tal och går tvärs över öknen!
Jag körde den vägen i början 1990 på en R80 G/S PD och jag kan lova ett det blir en fantastisk upplevelse! Tre punkteringar samma dag var dock lagom kul! Minns också att ur absoluta ingenting dök en ung grabb upp och ville sälja en ödla som var ca metern lång...........blev dock ingen affär eftersom det var fullt i packväskorna!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron