Marocko

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-05-31/12:10

Globethrottle skrev:Men jag kan ju oavsett lägga förval så länge på 5 veckor från 1 april och framåt. :) När du vet vilka dagar som borde passa bäst så uppdaterar jag även min ansökan. Det går ju lätt göra fram till ca 2-3 mån innan som sagt, beroende på hur många dagar som behöver ändras. ;)
Jag lovar att vara ute i så god tid som det bara är möjligt och kommer uppdatera så fort jag själv vet. Som du vid det här laget förstått, så gillar jag inte att vara ute i sista minuten ;).
Globethrottle skrev:Absolut, dem brukar vara väldigt snabba i vanliga fall på att få fram saker på bara några dagar så lägger vi beställning någon månad eller två innan så borde vi ha gott om marginal. :) Kan ju vara kul att få kanske senaste uppdateringen för året, om det nu är någon skillnad. ;)
Ja, att skicka en blänkare ett par månader innan avresa och fråga när dom senast vill ha en def. beställning, borde räcka. När den definitiva avresedagen är spikad, har vi c:a en vecka (fem dagar) att ta oss till Algeciras. Så ett par veckor innan beräknad ankomst borde räcka för dom att skaka fram vad vi vill ha, men jag får anledning att återkomma till det längre fram ;).
Globethrottle skrev:Ja vad gäller val av mc, oavsett vad man väljer, så lever man ju bara en gång och då ska man faktiskt ha det både kul och trevligt under tiden! :lol:
Helt enig ! Finner det ganska meningslöst att knota på, inför ålderdomen. Vad skall man med en massa (!) pengar med att göra, när man är gammal och skröplig och saknar all kraft i kroppen ? Nä, det är bättre att leva så länge man har krafter i kroppen, det finns en hel värld att upptäcka där ute !!
Globethrottle skrev:Satt faktiskt med mormor söndags och pratade om våra olika resor på klotet, allt från självständighetsförklaringen av Indien, till efterkrigstidens USA till Amazonas. ..Ja, där ligger man i lä än så länge... :?
Själv hade jag en väldigt bra relation med min farmor (innan hon gick ur tiden) och visst, där fanns det mycket intressant att ta del av. Bra att du har en relation med din mormor, bäst att passa på medans tid är, det kan ta slut fortare än man tror.
Globethrottle skrev:(...) ja för inte behövde man ha hjälm på den tiden..!" :lol:
Nä, på den tiden var mc-åkande inte farligt. Farligheten är ett nytt, modernt påfund ;). Sedan kanske våra maskiner har lite mer pulver i motorn, än vad den maskin din mormor och morfar hade, när dom körde till Köpenhamn (vilket säkerligen var ett äventyr på den tiden, trots det (idag) korta avståndet).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/11:16

Max Mad skrev:Jag lovar att vara ute i så god tid som det bara är möjligt och kommer uppdatera så fort jag själv vet. Som du vid det här laget förstått, så gillar jag inte att vara ute i sista minuten ;).


Toppen!, då blir vi dessutom ett bra team med både bra långtidsplanering och korttidsplanering. :D Jag är en hejare på problemlösning med kort varsel. :lol: ..annan yrkesskada förmodar jag. :?

Max Mad skrev:Ja, att skicka en blänkare ett par månader innan avresa och fråga när dom senast vill ha en def. beställning, borde räcka. När den definitiva avresedagen är spikad, har vi c:a en vecka (fem dagar) att ta oss till Algeciras. Så ett par veckor innan beräknad ankomst borde räcka för dom att skaka fram vad vi vill ha, men jag får anledning att återkomma till det längre fram ;).


Det låter utmärkt! Vi får väl avsätta några timmar för bytet o spilltid i Algeciras, även om det antagligen inte tar så lång tid egentligen. :) Då bör vi ha rimligt med tid.


Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Ja vad gäller val av mc, oavsett vad man väljer, så lever man ju bara en gång och då ska man faktiskt ha det både kul och trevligt under tiden! :lol:

Helt enig ! Finner det ganska meningslöst att knota på, inför ålderdomen. Vad skall man med en massa (!) pengar med att göra, när man är gammal och skröplig och saknar all kraft i kroppen ? Nä, det är bättre att leva så länge man har krafter i kroppen, det finns en hel värld att upptäcka där ute !!


Exakt, tveka aldrig att göra det du drömmer om för det kommer alltid en dag när man faktiskt önskade man gjort allt man ville, men inte kan. Varje person är värd sina drömmar, oavsett vad det gäller! :) inte tänker jag ligga på ålderdomshem o ångra allt jag kunde ha gjort. Där ska man ligga o tänka på allt roligt man faktiskt har gjort. :)

Citat: " Inget är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid...!" ;)
(Gäller dock inte datorerna på kontoret.... :mrgreen: )

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Satt faktiskt med mormor söndags och pratade om våra olika resor på klotet, allt från självständighetsförklaringen av Indien, till efterkrigstidens USA till Amazonas. ..Ja, där ligger man i lä än så länge... :?

Själv hade jag en väldigt bra relation med min farmor (innan hon gick ur tiden) och visst, där fanns det mycket intressant att ta del av. Bra att du har en relation med din mormor, bäst att passa på medans tid är, det kan ta slut fortare än man tror.

Jo den läxan har jag lärt mig på det bisarra sättet, tyvärr... :? Både min far först och farfar sen gick bort 2001 inom bara 2,5 månad, och bägge gick bort när de ramlade i trappor av olika orsaker. Ena i villan och farfar på herrklubben. :roll: Så om jag ogillar trappor som enda "överleverare" på den sidan av släkten, vet du varför.... ;) -Borde kanske ha hjälm när jag använder trappor, för att bryta trenden...! :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:(...) ja för inte behövde man ha hjälm på den tiden..!" :lol:
Nä, på den tiden var mc-åkande inte farligt. Farligheten är ett nytt, modernt påfund ;). Sedan kanske våra maskiner har lite mer pulver i motorn, än vad den maskin din mormor och morfar hade, när dom körde till Köpenhamn (vilket säkerligen var ett äventyr på den tiden, trots det (idag) korta avståndet).

Jo på den tiden var det väl inte mycket mer än kanske 10-20 Hk kan tänkas. :? Säkerhet var ju inte så flashigt på den tiden, utan det skulle blåsa i håret. :) Det är ju farligt att leva, och det farligaste stället ska statistiskt sett vara hemmet faktiskt! :D
Senast redigerad av Globethrottle 2016-06-01/11:27, redigerad totalt 1 gång.
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Mimmi » 2016-06-01/11:25

Hej Tony!

Varför har Du plötsligt börjat kalla Dig för Max Mad? Är det något Du skall kalla Dig för i Marocko så att Du helt enkelt ligger i träning nu?
Namnet för tankarna till en dansk livsmedelsaffär... ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/12:09

Mimmi skrev:Hej Tony! Varför har Du plötsligt börjat kalla Dig för Max Mad? Är det något Du skall kalla Dig för i Marocko så att Du helt enkelt ligger i träning nu?
Hej Mimmi !!
Om du vänder på orden, så får du Mad Max, en film som gick på -80 (-90 :? )- talet. Sedan vill jag skoja till det ytterligare, genom att byta plats på orden. Tänk att du förstått det hela, utan att jag behövt tala om det, ombyte förnöjer :lol: :lol: :lol: !!!
Mimmi skrev:Namnet för tankarna till en dansk livsmedelsaffär... ;)
Vet inte vilken livsmedelsaffär du avser (vill jag det :?). Aha :idea: Mad=mat Nja, det är inte det jag associerar till när jag tänker på MAD, utan på tidningen MAD ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/13:19

Varför tog du inte "Hisper Risper Visper" eller "Krydolf" då ? :?

"Krydolf goes Marocko" låter väl stencool :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/13:46

Kovlingen skrev:Varför tog du inte "Hisper Risper Visper" eller "Krydolf" då ? :?

"Krydolf goes Marocko" låter väl stencool :mrgreen:
Av den enkla anledningen att det inte dykt upp i mitt huvud och anledningen till det kan vara att Hisper, Risper, Visper, inte ger mig några associationer :?.

Inte heller Krydolf gör att det ringer några klockor hos mig.

Kan vara en generationsfråga :? :lol: ;) :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/14:00

Jag trodde att du hade läst om dessa dårar i MAD :?
Galna är nog bara ett sandkorn i Sahara :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/14:52

Kovlingen skrev:Jag trodde att du hade läst om dessa dårar i MAD :?
Galna är nog bara ett sandkorn i Sahara :mrgreen:
Kanske har jag stött på dessa karaktärer i nämnda tidning, men det ligger så långt bak i tiden, att jag inte har någon minnesbild av desamme.

Hårddisken hos mig är utrustad med teflonminne (i förekommande fall).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/14:59

Grabbarna GRUS !
Hisper.jpg
Hisper.jpg (59.46 KiB) Visad 39274 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/15:31

Det låter som det blir en spännande Tema-resa detta... :D Får fixa lite Mad Max-skönliteratur till ikväll o läsa på. :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/15:47

Det blir nog inga klagomål på att det är för kallt :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/16:39

Kovlingen skrev:Det blir nog inga klagomål på att det är för kallt :mrgreen:

Apropå det har vi några X2:or som står still för att det är för varmt... :o
-Så j*kla varmt är det väl ändå inte så dem ska behöva bli överhettade nu redan...?! :?
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-01/16:43

Eller också är det för kallt :? :roll: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/17:46

Kovlingen skrev:Eller också är det för kallt :? :roll: ;)


hm ja dem kanske "kall-svettas"....! :? :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-01/20:01

Helt apropå Casablanca, är det något som man bör se eller för moderniserat? Något konkret tips i staden i såfall? :) (bortsett från filmen.. ;) )

Jag antar ju att Tony vill dit av nedan anledning iaf..... :lol:

@Tony
Systerstäder till Casablanca:

USA Chicago, USA - sedan 1982
Kina Shanghai, Kina - sedan 1986
Frankrike Paris, Frankrike
USA New York, USA
Frankrike Bordeaux, Frankrike - sedan 1988
--> Sverige Göteborg, Sverige
Förenade Arabemiraten Dubai, Förenade Arabemiraten
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Marie » 2016-06-01/21:42

Max Mad skrev:
Mimmi skrev:Namnet för tankarna till en dansk livsmedelsaffär... ;)
Vet inte vilken livsmedelsaffär du avser (vill jag det :?). Aha :idea: Mad=mat Nja, det är inte det jag associerar till när jag tänker på MAD, utan på tidningen MAD ;).

Den blaskan blev jag mycket besviken på. Med tanke på namnet hade jag väntat mig något i stil med "Allt om Mat"... :twisted:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/21:50

Kovlingen skrev:Grabbarna GRUS !
Hisper.jpg
Sköna karaktärer :D ! Inte den intellektuella eliten, om man säger så 8-)...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/21:51

Globethrottle skrev:Det låter som det blir en spännande Tema-resa detta... :D Får fixa lite Mad Max-skönliteratur till ikväll o läsa på. :)
Du är varnad... :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/22:10

Globethrottle skrev:Toppen!, då blir vi dessutom ett bra team med både bra långtidsplanering och korttidsplanering. :D Jag är en hejare på problemlösning med kort varsel. :lol: ..annan yrkesskada förmodar jag. :?
Verkligen toppen ! Då får du ta på dig ansvaret för hur vi skall maximera utbudet av vår vistelse i Paris. Det är ju ett korttidsplanerande :D ;).
Globethrottle skrev:Det låter utmärkt! Vi får väl avsätta några timmar för bytet o spilltid i Algeciras, även om det antagligen inte tar så lång tid egentligen. :) Då bör vi ha rimligt med tid.
Ja, mer än ett par timmar borde det inte ta, inte minst med tanke på att vi kommer föranmälda, s a s.
Globethrottle skrev:Exakt, tveka aldrig att göra det du drömmer om för det kommer alltid en dag när man faktiskt önskade man gjort allt man ville, men inte kan. Varje person är värd sina drömmar, oavsett vad det gäller! :) inte tänker jag ligga på ålderdomshem o ångra allt jag kunde ha gjort. Där ska man ligga o tänka på allt roligt man faktiskt har gjort. :)
Intressant att du nämner det. Jag läste om att det var någon som hade intervjuat ett antal personer som låg inför döden, och frågade vad det var som dom ångrade mest i livet. Det som de flesta sa var att dom ångrade att dom inte gjorde det som dom verkligen ville (förverkliga sig själva), och att dom istället gjorde det som omgivningen förväntade sig av dom, att dom skulle göra. Detta var det som de flesta svarade, att dom ångrade mest av allt i livet. Jag citerar O Wilde;" Var dig själv, alla andra är upptagna."
Globethrottle skrev:Jo den läxan har jag lärt mig på det bisarra sättet, tyvärr... :? Både min far först och farfar sen gick bort 2001 inom bara 2,5 månad, och bägge gick bort när de ramlade i trappor av olika orsaker. Ena i villan och farfar på herrklubben. :roll: Så om jag ogillar trappor som enda "överleverare" på den sidan av släkten, vet du varför.... ;) -Borde kanske ha hjälm när jag använder trappor, för att bryta trenden...! :lol:
Om man skall försöka sig på lite lustifikationer i allvaret så kan man säga att det är farligt att leva, med 100% risk att man dör. Men varför vara orolig för döden, den är oundviklig? Vad som är viktigare är, att man levt innan.
Globethrottle skrev:(...)Jo på den tiden var det väl inte mycket mer än kanske 10-20 Hk kan tänkas. :? Säkerhet var ju inte så flashigt på den tiden, utan det skulle blåsa i håret. :)
Det sammanfattar nog det hela ganska väl.
Globethrottle skrev:Det är ju farligt att leva
Det har vi redan konstaterat.
Globethrottle skrev:och det farligaste stället ska statistiskt sett vara hemmet faktiskt! :D
Ja, det skulle inte förvåna mig.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/22:11

Marie skrev:
Max Mad skrev:
Mimmi skrev:Namnet för tankarna till en dansk livsmedelsaffär... ;)
Vet inte vilken livsmedelsaffär du avser (vill jag det :?). Aha :idea: Mad=mat Nja, det är inte det jag associerar till när jag tänker på MAD, utan på tidningen MAD ;).

Den blaskan blev jag mycket besviken på. Med tanke på namnet hade jag väntat mig något i stil med "Allt om Mat"... :twisted:
Då har jag full förståelse för din besvikelse :D.
Senast redigerad av Max Mad 2016-06-01/22:20, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/22:13

Kovlingen skrev:Det blir nog inga klagomål på att det är för kallt :mrgreen:
Risken är nog inte överhängande. Men däremot kan det bli väldigt blött, inte minst i de norra regionerna. Men vad gör väl det, så länge man slipper frysa...
Senast redigerad av Max Mad 2016-06-01/22:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-01/22:19

Globethrottle skrev:Helt apropå Casablanca, är det något som man bör se eller för moderniserat? Något konkret tips i staden i såfall? :) (bortsett från filmen.. ;) )

Jag antar ju att Tony vill dit av nedan anledning iaf..... :lol:

@Tony
Systerstäder till Casablanca:

USA Chicago, USA - sedan 1982
Kina Shanghai, Kina - sedan 1986
Frankrike Paris, Frankrike
USA New York, USA
Frankrike Bordeaux, Frankrike - sedan 1988
--> Sverige Göteborg, Sverige
Förenade Arabemiraten Dubai, Förenade Arabemiraten
Nja, egentligen inte. Mest på gr av filmen i så fall. Sedan är det väl bra att bocka av ett besök, när man ändå är på plats s a s. Been there, done that :?.

Förresten, parle vue France :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/06:05

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Helt apropå Casablanca, är det något som man bör se eller för moderniserat? Något konkret tips i staden i såfall? :) (bortsett från filmen.. ;) )

Jag antar ju att Tony vill dit av nedan anledning iaf..... :lol:

Systerstad till Casablanca:
--> Sverige Göteborg, Sverige
Nja, egentligen inte. Mest på gr av filmen i så fall. Sedan är det väl bra att bocka av ett besök, när man ändå är på plats s a s. Been there, done that :?.

haha, jasså inga närmare band till systerstaden? :D
Ja, jag misstänker att det har hänt lite sedan filmen gjordes, så jag vill ju inte lura dit oss i onödan. :D Men kanske värt ett stopp ändå förstås. ;)
Max Mad skrev:Förresten, parle vue France :?.

Nej, inte så mycket franska... :? Möjligen i aningen onyktert tillstånd då. ;) Brukar förutom de vanliga engelska o tyska varianterna, ta tipsen jag lärde mig av den japanska bläckfisken med teckenspråk o charader när inget annat funkar. Det verkar funka universellt. :lol: -Själv då? :)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Kovlingen » 2016-06-02/06:09

Försök bara inte att köra Tyska i Frankrike :? Bara att dom tror att du är Tysk
kommer troligen ingen att förstå något du vill veta . :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/06:22

Kovlingen skrev:Försök bara inte att köra Tyska i Frankrike :? Bara att dom tror att du är Tysk
kommer troligen ingen att förstå något du vill veta . :shock:

Nä, helt sant. :)
Råka anlända till Frankrike efter kanske ha ätit ärtsoppa o lite gasig i magen, för att sedan försöka prata tyska är ingen bra combo.... :mrgreen:

Komiskt nog lika "farligt" att läsa första raden raden i språklexikonet när man frågar efter vägen dock...för då tror dem man talar flytande franska. :oops: Gjort det misstaget...!

Var i Paris på genomresa som liten 15-åring på språkresa till Guernsey, och frågade i Paris-tunnelbanan en kvinna efter rätt tåg...det slutade med att hon faktiskt åkte med hela vägen. Förstod inget mer än att vi förhoppningsvis inte var kidnappade. :lol: Snällt för att vara i Frankrike dock. ;)

Skämtade en annan gång i Paris med att lämna fram Ikea Family-kortet på en restaurang för att betala...snacka om att kyparen blev arg när han kom tillbaka.... :lol: Ingen humor där inte! :mrgreen:

Får kolla om Parisarna blivit lite mer avslappnade nu på nerresan till Marocko. 8-)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/10:40

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Toppen!, då blir vi dessutom ett bra team med både bra långtidsplanering och korttidsplanering. :D Jag är en hejare på problemlösning med kort varsel. :lol: ..annan yrkesskada förmodar jag. :?
Verkligen toppen ! Då får du ta på dig ansvaret för hur vi skall maximera utbudet av vår vistelse i Paris. Det är ju ett korttidsplanerande :D ;).


Ja, det kan jag absolut. :) Jag har ju sett det en del av dem vanliga turistfällorna främst, men frågan är ju såklart vad du är mest intresserad av att se, om det var ett tag sedan du var där. :)

Personligen är jag allätare och ser både gamla godbitar och nya saker. ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/10:59

Globethrottle skrev:
Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Toppen!, då blir vi dessutom ett bra team med både bra långtidsplanering och korttidsplanering. :D Jag är en hejare på problemlösning med kort varsel. :lol: ..annan yrkesskada förmodar jag. :?
Verkligen toppen ! Då får du ta på dig ansvaret för hur vi skall maximera utbudet av vår vistelse i Paris. Det är ju ett korttidsplanerande :D ;).


Ja, det kan jag absolut. :) Jag har ju sett det en del av dem vanliga turistfällorna främst, men frågan är ju såklart vad du är mest intresserad av att se, om det var ett tag sedan du var där. :)

Personligen är jag allätare och ser både gamla godbitar och nya saker. ;)
På Önskelistan står (självklart) Eiffeltornet ( jag har sett det, men aldrig varit uppe i det, får råda bot på det nästa år), Triumfbågen och en promenad längs en lämplig, (läs fotogenisk) bit av Seine. I övrigt är jag öppen för förslag.

Därmed blir det två övernattningar (om vi skall stanna ~ ett dygn) i Paris. Jag föreslår också att vi lämnar maskinerna och tar och köper ett dygnskort för Metron.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/11:06

Jag har också forskat lite i vad det gäller resan till Tyskland (Blöteborg-Kiel) och jag har landat i slutsatsen att om vi skulle ta landvägen, så hamnar kostnaden på ungefär det samma, som om vi tar båten ( Bensin, restaurangbesök på vägen samt övernattning i t. ex Tyskland). Den stora skillnaden blir att vi missar Danmark (och Öresundsbron), men den skadan kan man reparera vid ett senare tillfälle.

De båda alternativen ser ut som följer, först landvägen;
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (90.65 KiB) Visad 39211 gånger


Och färjan;
Skärmklipp 2.JPG
Skärmklipp 2.JPG (35.96 KiB) Visad 39211 gånger

Observera att i priset för färden med färja ingår hytt, middagsbuffe och frukostbuffè vid ankomstdagen.

Make your pick !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/11:26

Globethrottle skrev:Skämtade en annan gång i Paris med att lämna fram Ikea Family-kortet på en restaurang för att betala...snacka om att kyparen blev arg när han kom tillbaka.... :lol: Ingen humor där inte! :mrgreen:
När (om) du blir stoppad av polis i trafiken, langa fram en joker, när du blir tillfrågad om körkort. Om polisen frågar vad det här är, så svarar du att jokern gäller för allt, innan du vrider gasrullen i botten, så får du se om polisen har någon humor :lol: :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-02/12:49

Max Mad skrev:Jag har också forskat lite i vad det gäller resan till Tyskland (Blöteborg-Kiel) och jag har landat i slutsatsen att om vi skulle ta landvägen, så hamnar kostnaden på ungefär det samma, som om vi tar båten ( Bensin, restaurangbesök på vägen samt övernattning i t. ex Tyskland). Den stora skillnaden blir att vi missar Danmark (och Öresundsbron), men den skadan kan man reparera vid ett senare tillfälle.


Varför Stora bält och inte Rödby-Puttgarden?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/12:57

Thomas Stadin skrev:
Max Mad skrev:Jag har också forskat lite i vad det gäller resan till Tyskland (Blöteborg-Kiel) och jag har landat i slutsatsen att om vi skulle ta landvägen, så hamnar kostnaden på ungefär det samma, som om vi tar båten ( Bensin, restaurangbesök på vägen samt övernattning i t. ex Tyskland). Den stora skillnaden blir att vi missar Danmark (och Öresundsbron), men den skadan kan man reparera vid ett senare tillfälle.


Varför Stora bält och inte Rödby-Puttgarden?
Ingen aning, du får ställa frågan till Google maps ;). Får kolla den rutten senare, skall strax till jobbet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-02/13:52

För egen del föredrar jag GBG-Kiel med båt.
Andrahandsalternativet är att köra de ca 20 milen till Helsingborg, fika/äta på båten över till Helsingör, köra 20 mil till Rödby och fika/äta på båten över till Puttgarden.
Medlemmar i SMC har rabatt på färjorna ovan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/14:01

Thomas Stadin skrev:För egen del föredrar jag GBG-Kiel med båt.
Andrahandsalternativet är att köra de ca 20 milen till Helsingborg, fika/äta på båten över till Helsingör, köra 20 mil till Rödby och fika/äta på båten över till Puttgarden.
Medlemmar i SMC har rabatt på färjorna ovan.
Är tyvärr inte medlem i SMC, men man får väl se den icke -inbetalda medlemsavgiften som rabatt ;).

F ö så verkar den rutt du beskriver intressant, då får man köööra meeeer hooooj, det kan inte bli för mycket :D. Sedan sparar man både tid och pengar på att ta den rutten och det är inte att förakta, IMHO ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/16:42

Max Mad skrev:På Önskelistan står (självklart) Eiffeltornet ( jag har sett det, men aldrig varit uppe i det, får råda bot på det nästa år), Triumfbågen och en promenad längs en lämplig, (läs fotogenisk) bit av Seine. I övrigt är jag öppen för förslag.


Det finns mycket fint att se i Paris, så då ska vi nog kunna snickra ihop något trevligt. Och Eiffeltornet är något som alltid är kul dra en repa upp i.
"-Allt annat vore en synd!", som den lättklädda damen vid Moulin Rouge skulle säga :)
Beroende på hur hurtig du är så kan vi ju tillochmed ta trapporna. ;) (Ner är lättast kanske jag ska tillägga! :lol: )

Max Mad skrev:Därmed blir det två övernattningar (om vi skall stanna ~ ett dygn) i Paris. Jag föreslår också att vi lämnar maskinerna och tar och köper ett dygnskort för Metron.

Ja ta sig runt i centrala Paris är helt klart ett jobb för Metro, och det är så man ska se en stad för att komma lite på djupet. Så det är bäst lämna hästen i stallet... Sen kör dem ju som "drogpåverkade kungligheter" också, vilket gör att tunnelbanan blir betydligt mer lugnande för försäkringspremien. :mrgreen:

En rolig detalj är att de flesta tunnelbanetåg i Paris går på gummihjul om dem inte ändrat på senaste tiden... Ger väldigt lustiga däckstjut när tåget går i skarvar eller svänger.... ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/16:59

Max Mad skrev:När (om) du blir stoppad av polis i trafiken, langa fram en joker, när du blir tillfrågad om körkort. Om polisen frågar vad det här är, så svarar du att jokern gäller för allt, innan du vrider gasrullen i botten, så får du se om polisen har någon humor :lol: :mrgreen:.

Hahaha, ja det ska jag testa! :D

Lika osökt som alltid, så kommer jag ihåg en dejt jag hade i Uppsala med nytaget (bil)körkort. I stressen glömde jag plånboken hemma. Väl ute med daten på kvällen blir vi (såklart) stoppade av en polisbil. Polisen frågar snällt efter körkortet, och lite stressad o ärlig som man var kände man på alla fickor o sa "jag har nog inget körkort"... Blicken från passagerarsätet skulle kunna döda...!!! :lol:
....tills jag snabbt förtydligade mig och sa att det naturligtvis hade glömts hemma! :D
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-02/17:05

Max Mad skrev:
Thomas Stadin skrev:För egen del föredrar jag GBG-Kiel med båt.
Andrahandsalternativet är att köra de ca 20 milen till Helsingborg, fika/äta på båten över till Helsingör, köra 20 mil till Rödby och fika/äta på båten över till Puttgarden.
Medlemmar i SMC har rabatt på färjorna ovan.
Är tyvärr inte medlem i SMC, men man får väl se den icke -inbetalda medlemsavgiften som rabatt ;).

F ö så verkar den rutt du beskriver intressant, då får man köööra meeeer hooooj, det kan inte bli för mycket :D. Sedan sparar man både tid och pengar på att ta den rutten och det är inte att förakta, IMHO ;).


Vad gäller båten har jag inga synpunkter. Men är det ena något billigare och man samtidigt kan passa på att äta, så funka det utmärkt för min mage. 8-) och man vill ju inte låta mc:en "kallna" för mycket så den får divalater. :D
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-02/23:25

Globethrottle skrev:Beroende på hur hurtig du är så kan vi ju till och med ta trapporna. ;) (Ner är lättast kanske jag ska tillägga! :lol: )
Lustigt att du nämner det, jag har nämligen för mig att om man tar trapporna, slipper man betala. Inte för att det är någon dealbreaker, men eftersom jag är den jag är, förefaller det alternativet vara mest intressant :mrgreen:.

Versailles kommer vi tyvärr inte hinna med att besöka, vilket är synd, det är ju väl värt ett besök.
Globethrottle skrev:Ja ta sig runt i centrala Paris är helt klart ett jobb för Metro, och det är så man ska se en stad för att komma lite på djupet. Så det är bäst lämna hästen i stallet... Sen kör dem ju som "drogpåverkade kungligheter" också, vilket gör att tunnelbanan blir betydligt mer lugnande för försäkringspremien. :mrgreen:
Jo, att trafiken är "intensiv" i Paris, det har jag hört förr. På tal om försäkring, du är väl medveten om att vår ordinarie försäkring inte täcker Marocko, utan det krävs en separat :?.

Sedan satt jag och tittade runt lite i datorn, och titta vad jag hittade;
Skärmklipp.JPG
Vad som (inte) är (minst) intressant är den rosa sträckan;
Skärmklipp 2.JPG

Vågar du :?. Det är nog längt mellan vattenhålen och bensinpumparna :?.
Skärmklipp3.JPG

Hm, undrar hur det är att köra med nabbadäck på asfalt.

Dessutom tycker jag att vi bestämmer oss för att ta den här rutten, och skippar Kielfärjan;
Skärmklipp 4.JPG
Skärmklipp 4.JPG (41.45 KiB) Visad 39174 gånger
Med första dagsetappen (med övernattning) i Hamburg;
Skärmklipp 5.JPG
Skärmklipp 5.JPG (40.94 KiB) Visad 39174 gånger
Vad tror du om det :?.

Edit: Såg att biljetten Helsingborg-Helsingör+Rödby/Puttgarden landar på (som lägst) 560:- (enkel väg). Det förefaller som att ur en rent ekonomisk synvinkel, är det ingen vinst att köra genom Danmark (enligt ovan beskrivning) överhuvudtaget.

Hm, kanske är det lika bra att ta färjan och komma fram till Kiel utvilad och brassa på till Paris, direkt efter avgång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-03/09:32

Max Mad skrev:Lustigt att du nämner det, jag har nämligen för mig att om man tar trapporna, slipper man betala.

Det har jag hört något om... :? Har bara åkt hissarna, men det vore ju lite retro att faktiskt ta trapporna. 8-)

Max Mad skrev:Versailles kommer vi tyvärr inte hinna med att besöka, vilket är synd, det är ju väl värt ett besök.

Ja det är alltid väldigt fint att se. Det är ju en tillbaka-resa också om vi vill köra en favorit i repris. Som någon sade, "glöm inte godbitar på återresan!". ;)

Max Mad skrev:På tal om försäkring, du är väl medveten om att vår ordinarie försäkring inte täcker Marocko, utan det krävs en separat :?.

Har inte kollat på den biten ännu men det stämmer. Man vill ju inte råka stå utan försäkring på någon sträcka så det ska såklart ordnas. :o :)

Max Mad skrev:Sedan satt jag och tittade runt lite i datorn, och titta vad jag hittade;
Vad som (inte) är (minst) intressant är den rosa sträckan.
Vågar du :?. Det är nog längt mellan vattenhålen och bensinpumparna. :?.
Hm, undrar hur det är att köra med nabbadäck på asfalt.

Det ser ju ut som en härligt utmanande sträcka, som jag absolut skulle kunna tänka mig att ta. :) Självklart får man kolla igenom med extra bränsledunkar, och dryck för både för förare o hoj, men den biten bör vi ju ha oavsett såklart. Så det skrämmer inte mig iaf. 8-)

Vad gäller däcken är det ju asfalt (iaf på din bild), och säkerligen varm sådan, så det blir väl slitage därefter men det blir det ju på alla vägar i övrigt också.
-Varma vindar är härligt! :twisted:
Hade tänkt införskaffa ny kyld klädsel och testa extra. Finns ju lite olika varianter. :)

-Finns säkert någon berest upptäcksresande från Forumet med mer detalj-kunskap om den biten, om det är något extra att tänka på mer än normala körningen i sig. :?

Max Mad skrev:Edit: Såg att biljetten Helsingborg-Helsingör+Rödby/Puttgarden landar på (som lägst) 560:- (enkel väg). Det förefaller som att ur en rent ekonomisk synvinkel, är det ingen vinst att köra genom Danmark (enligt ovan beskrivning) överhuvudtaget.

Hm, kanske är det lika bra att ta färjan och komma fram till Kiel utvilad och brassa på till Paris, direkt efter avgång.

Ja vi ska ju ta det som ger totalt bäst utdelning, och på det hela är smartast. :)

Och jag håller med om att om Kiel-färjan på det hela är snäppet smartare, så bör vi ju ha det som första val. Det är ju på det hela taget ett smart drag att komma fram lite mer utvilad till Paris, om det går att få det på köpet så att säga utan några större skillnader.
Sparar ju både lite bensin och strötid som annars säkert skulle tillkommit ändå. För stanna för att äta hade vi ju fått göra oavsett så går det äta utan stress på båten medan man ändå är på väg samtidigt, är det ju helt okej. ;)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-03/10:19

Globethrottle skrev:(...) men det vore ju lite retro att faktiskt ta trapporna. 8-)
Minst sagt 8-).
Globethrottle skrev:Det är ju en tillbaka-resa också om vi vill köra en favorit i repris. Som någon sade, "glöm inte godbitar på återresan!". ;)
Bra att du nämner det (även om tanken slagit mig). Skall vi bestämma att vi tar Versailles på hemresan :?.
Globethrottle skrev:Har inte kollat på den biten ännu men det stämmer. Man vill ju inte råka stå utan försäkring på någon sträcka så det ska såklart ordnas. :o :)
Ännu är det gott om tid. Dessutom är man visst tvungen att lösa någon försäkring i Marocko. Tror det var 10 (100) Euro. Kommer inte ihåg, men vi lär bli varse, om inte annat.
Globethrottle skrev:Det ser ju ut som en härligt utmanande sträcka, som jag absolut skulle kunna tänka mig att ta. :) Självklart får man kolla igenom med extra bränsledunkar, och dryck för både för förare o hoj, men den biten bör vi ju ha oavsett såklart. Så det skrämmer inte mig iaf. 8-)
Aha, you´re a tough guy, ha :? 8-). Låter bra ! Självklart måste vi förbereda oss ordentligt innan vi ger oss i kast med ett sådant avsnitt, inte minst med tanke på att det kan blåsa ganska starka vindar (storm) på vårkanten i de södra delarna. Det kan bli lite väl spännande, om man säger så ;).
Globethrottle skrev:Vad gäller däcken är det ju asfalt (iaf på din bild), och säkerligen varm sådan, så det blir väl slitage därefter men det blir det ju på alla vägar i övrigt också.
Jo, men det gör ingenting, vi har bara tre veckor på oss att slita ut ett set nya TCK 80, så det gäller att ligga i. Jag avskyr att kasta sådant som går att använda (inom rimlighetens gränser, naturligtvis) och jag planerar inte för att släpa med mig några däck hem. Ja, nu j*vlar skall gubben sprätta på :twisted:.
Globethrottle skrev:-Varma vindar är härligt! :twisted:
Eller hur...:mrgreen:.
Globethrottle skrev:Hade tänkt införskaffa ny kyl klädsel och testa extra. Finns ju lite olika varianter. :)
-Finns säkert någon berest upptäcktsresande från Forumet med mer detalj-kunskap om den biten, om det är något extra att tänka på mer än normala körningen i sig. :?
Läste en tråd på forumet om detta och folk som testat. Tyckte att det fungerade kanon, men jag kommer att hoppa över det och kör utan. Kommer säkert att få anledning att ångra mig :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ja vi ska ju ta det som ger totalt bäst utdelning, och på det hela är smartast. :) Och jag håller med om att om Kiel-färjan på det hela är snäppet smartare, så bör vi ju ha det som första val. Det är ju på det hela taget ett smart drag att komma fram lite mer utvilad till Paris, om det går att få det på köpet så att säga utan några större skillnader.
Sparar ju både lite bensin och strötid som annars säkert skulle tillkommit ändå. För stanna för att äta hade vi ju fått göra oavsett så går det äta utan stress på båten medan man ändå är på väg samtidigt, är det ju helt okej. ;)
Så får det bli:Vi spikar Kiel-färjan, men räkna inte med att komma fram till Paris utvilad, det är en tur om (minst) 10 timmar (utan rast), mellan Kiel-Paris :mrgreen:.

Nä, nu måste jag sluta för denna gång, är ledig idag och jag hör hur mustangerna frustar och slår med hovarna i spiltan. Vi får anledning att återkomma :D ;). Later alligater :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-04/20:53

Tillbaka efter massa åkande, grillande och annat kul! :)

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Det är ju en tillbaka-resa också om vi vill köra en favorit i repris. Som någon sade, "glöm inte godbitar på återresan!". ;)
Bra att du nämner det (även om tanken slagit mig). Skall vi bestämma att vi tar Versailles på hemresan :?

Det låter som en utmärkt idé. Som sagt, alla delar på resan ska sin höjdpunkt. Kör gärna Paris på returen med! :geek:
Max Mad skrev:Dessutom är man visst tvungen att lösa någon försäkring i Marocko. Tror det var 10 (100) Euro.

Ja är det bara omkring så lite, så är det ju värt varenda krona. :)

Men man får väl troligen även uppdatera det lite meningslösa "internationella körkortet", som man aldrig har behövt visa på någon del av klotet nånsin... :roll:

Max Mad skrev:Aha, you´re a tough guy, ha :? 8-). Låter bra ! Självklart måste vi förbereda oss ordentligt innan vi ger oss i kast med ett sådant avsnitt, inte minst med tanke på att det kan blåsa ganska starka vindar (storm) på vårkanten i de södra delarna. Det kan bli lite väl spännande, om man säger så ;).

Ja skillnaden mellan våghals och dumdristig, är som en lövbiff -->"tunn"... :lol: Men ska man leva så får man ta lite risker..!. :twisted: :)

Max Mad skrev:Jo, men det gör ingenting, vi har bara tre veckor på oss att slita ut ett set nya TCK 80, så det gäller att ligga i. Jag avskyr att kasta sådant som går att använda (inom rimlighetens gränser, naturligtvis) och jag planerar inte för att släpa med mig några däck hem. Ja, nu j*vlar skall gubben sprätta på :twisted:.

Haha ja det blir till att ligga i breställ i fem veckor... :lol: får träna några varv runt triumfbågen och bränna lite gräs vid Eiffeltornet, så vi får in snitsen! :mrgreen:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Hade tänkt införskaffa ny kyl-klädsel och testa extra. Finns ju lite olika varianter. :)
-Finns säkert någon berest upptäcktsresande från Forumet med mer detalj-kunskap om den biten, om det är något extra att tänka på mer än normala körningen i sig. :?
Läste en tråd på forumet om detta och folk som testat. Tyckte att det fungerade kanon, men jag kommer att hoppa över det och kör utan. Kommer säkert att få anledning att ångra mig :mrgreen:.

Ja när jag har drickan på kylning innanför västen när vi kör igenom öknen, så ska jag bjuda dig på en glass eller kall Cola. :D

Max Mad skrev:Så får det bli:Vi spikar Kiel-färjan, men räkna inte med att komma fram till Paris utvilad, det är en tur om (minst) 10 timmar (utan rast), mellan Kiel-Paris :mrgreen:.

Absolut! Då siktar vi in oss på Kielfärjan. Tror inte vi kommer ångra oss! :)

Max Mad skrev:Nä, nu måste jag sluta för denna gång, är ledig idag och jag hör hur mustangerna frustar och slår med hovarna i spiltan. Vi får anledning att återkomma :D ;). Later alligater :D !!

Ja senaste dagarna har varit härliga! 8-) När jag åkte tåget hem i fredags var det några blixtar trot eller ej, och då tänkte man: "f-n, första dagen på semestern å man kommer få åka i regnkläder på mc hem...":evil: Men det var borta tills jag hoppade upp på pållen o drog från station. Helgen har varit minst sagt skön hittills! 8-)
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-05/13:24

Globethrottle skrev:Det låter som en utmärkt idé. Som sagt, alla delar på resan ska sin höjdpunkt. Kör gärna Paris på returen med! :geek:
Då spikar vi det !
Globethrottle skrev:Men man får väl troligen även uppdatera det lite meningslösa "internationella körkortet", som man aldrig har behövt visa på någon del av klotet nånsin... :roll:
Behövs inte ! Det räcker med ett giltigt pass (måste gälla minst sex månader efter avresedag från Marocko) och ett giltigt körkort. Dessutom har jag upptäckt att jag har en gällande försäkring genom klubbförsäkringen, för Marocko. Oaktat vilket, måste man ändå lösa någon typ av försäkring i Marocko (om jag inte missminner mig).
Globethrottle skrev:Ja skillnaden mellan våghals och dumdristig, är som en lövbiff -->"tunn"... :lol: Men ska man leva så får man ta lite risker..!. :twisted: :)
Vilket jag är, får du själv räkna ut ;) :).
Globethrottle skrev:Haha ja det blir till att ligga i breställ i fem veckor... :lol: får träna några varv runt triumfbågen och bränna lite gräs vid Eiffeltornet, så vi får in snitsen! :mrgreen:
Eller hur ! Polisen i Frankrike kommer säkert att uppskatta ett sådant beteende :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ja när jag har drickan på kylning innanför västen när vi kör igenom öknen, så ska jag bjuda dig på en glass eller kall Cola. :D
Eller hur :mrgreen:. Men jag tror att jag hoppar glassen och nöjer mig med colan, vill gärna ha glassen i (någotsånär) fast form ;) :mrgreen: .
Globethrottle skrev:Absolut! Då siktar vi in oss på Kielfärjan. Tror inte vi kommer ångra oss! :)
Nej, det förefaller vara det vettigaste.

En annan sak som jag har kommit på (och som Tomas Stadin) varit inne på, är hur vi skall göra för att spara på milen (åtminstone på nedresan). Vad jag tänker är att det är ~300 mil (enkel resa), vilket ger ~400 mil i Marocko (under tre veckor) om vi skall hålla oss inom intervallet för service (1000 mil).

Nu saknar jag kunskap om hur vägstandarden är i Marocko, men i fredags när jag var ute på en träningsrunda, avverkade jag ganska exakt 60 mil;
Skärmklipp 2.JPG
Skärmklipp 2.JPG (11.01 KiB) Visad 39104 gånger
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (80.58 KiB) Visad 39104 gånger
Det gör att jag känner en begränsning, så tillvida att jag inte vill köra längre än de 1000 mil som är föreskrivet. Detta innebär att jag kommer att ha svårt att njuta av stunden över oron över att riskera överskrida serviceintervallet med ett 100-tal mil under hemresan, något jag gärna undviker (även om jag vet att 100 mil över, inte gör något, men jag vill hålla mig inom föreskrivna serviceintervall, punkt).

Som jag ser det, finns det två tänkbara lösningar på problemet, där det ena är att spara på milen så mycket det går på nerresan (hur det nu låter sig göras) alternativt att man ordnar med service i Tyskland på hemvägen (varvid det senare förefaller vara det smidigaste).

Med tanke på att vi inte har (mig veterligen) några inplanerade stopp på hemvägen (förutom Versailles), så borde det gå att klämma in en service i Tyskland på hemvägen :?.
Globethrottle skrev:Ja senaste dagarna har varit härliga! 8-) När jag åkte tåget hem i fredags var det några blixtar trot eller ej, och då tänkte man: "f-n, första dagen på semestern å man kommer få åka i regnkläder på mc hem...":evil: Men det var borta tills jag hoppade upp på pållen o drog från station. Helgen har varit minst sagt skön hittills! 8-)
Ja, sommaren har verkligen startat på ett underbart sätt. Jobbar idag (Söndag) ledig Måndag, Tisdag. Om jag inte jobbar över (någon av dagarna) så har jag två härliga dagar med mycket hojåkande framför mig :D. Sedan är jag ledig till den kommande helgen, och då blir det samma sak igen, mycket hojåkande bägge dagarna, (om jag inte jobbar över endera dagen) :D !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-08/13:08

Semester och försöka skriva på en padda...=ingen bra idé..! :roll:
(Har under tre dagar försökt svara sex gånger på detta inlägg, samtidigt som mottagningen och det skrivna försvunnit. Väldigt nära paddan hamnar under framdäcket just nu...! Men "teknik" är en annan tråd, så tillbaka till ämnet så försöker jag en sjunde (kortare) gång. :twisted: )

Okey, pass o körkort var ju inte mycket att hålla koll på pappersvis, så långt. :) Lite mindre som kan "rymma" från dokumentpåsen. :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev: Haha ja det blir till att ligga i breställ i fem veckor... :lol: får träna några varv runt triumfbågen och bränna lite gräs vid Eiffeltornet, så vi får in snitsen! :mrgreen:
Eller hur ! Polisen i Frankrike kommer säkert att uppskatta ett sådant beteende :mrgreen:.

Ja vi får väl visa upp vår finaste sida så man får komma tillbaka på returen sen... Trots att Paris påstås ha omkring 11 milj invånare så går det träffa på samma trevliga polis två gånger... :oops:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Ja när jag har drickan på kylning innanför västen när vi kör igenom öknen, så ska jag bjuda dig på en glass eller kall Cola. :D
Eller hur :mrgreen:. Men jag tror att jag hoppar glassen och nöjer mig med colan, vill gärna ha glassen i (någotsånär) fast form ;) :mrgreen: .

Ja vad gäller dricka innanför kläderna kom jag och tänka på en rolig sak från lumpen på Gotland,.. men den historien får jag berätta vid ett annat tillfälle... :lol:

Max Mad skrev:
En annan sak som jag har kommit på (och som Tomas Stadin) varit inne på, är hur vi skall göra för att spara på milen (åtminstone på nedresan). Vad jag tänker är att det är ~300 mil (enkel resa), vilket ger ~400 mil i Marocko (under tre veckor) om vi skall hålla oss inom intervallet för service (1000 mil).

Nu saknar jag kunskap om hur vägstandarden är i Marocko... Det gör att jag känner en begränsning, så tillvida att jag inte vill köra längre än de 1000 mil som är föreskrivet. Detta innebär att jag kommer att ha svårt att njuta av stunden över oron över att riskera överskrida serviceintervallet med ett 100-tal mil under hemresan, något jag gärna undviker...

Som jag ser det, finns det två tänkbara lösningar på problemet, där det ena är att spara på milen så mycket det går på nerresan (hur det nu låter sig göras) alternativt att man ordnar med service i Tyskland på hemvägen (varvid det senare förefaller vara det smidigaste).

Med tanke på att vi inte har (mig veterligen) några inplanerade stopp på hemvägen (förutom Versailles), så borde det gå att klämma in en service i Tyskland på hemvägen :?.


Ja servicen ska vi naturligtvis planera in. :) Går det inte ta den direkt på returen hos BMW där vi byter däck då? Det borde ju inte vara dyrare, möjligen billigare tillochmed(?).

Ja oavsett ska vi såklart lösa den frågan, hur det än blir bäst. :)

(Undrar nu om internet-guden är med så man får någon mottagning....? :? Hur 17 lyckades man skicka folk till månen...när inte ens dagens internet kan funka i 30 min...? :roll: )
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-08/15:16

Globethrottle skrev:Semester och försöka skriva på en padda...=ingen bra idé..! :roll:
(Har under tre dagar försökt svara sex gånger på detta inlägg, samtidigt som mottagningen och det skrivna försvunnit. Väldigt nära paddan hamnar under framdäcket just nu...! Men "teknik" är en annan tråd, så tillbaka till ämnet så försöker jag en sjunde (kortare) gång. :twisted: )
Maskinerna är våra vänner, som Ebba Grön ( :?) en gång sjöng :lol: :lol: :lol:. Semester redan, så här tidigt på sommaren :?. Jaja, varför inte, vädret är ju inte att klaga på.
Globethrottle skrev:Okey, pass o körkort var ju inte mycket att hålla koll på pappersvis, så lång. :) Lite mindre som kan "rymma" från dokumentpåsen. :lol:
Glömde nämna att man måste ha med sig registreringsbeviset också, så att dom kan se att man är den rätte ägaren till hojen, men det kanske du själv förstod, utan att jag behövde nämna det :?. Sedan måste passet vara giltigt i mins sex (6) månader efter (planerad) utresedag.
Globethrottle skrev: Ja vi får väl visa upp vår finaste sida så man får komma tillbaka på returen sen... Trots att Paris påstås ha omkring 11 milj invånare så går det träffa på samma trevliga polis två gånger... :oops:
Skulle inte alls förvåna mig. Sedan är det också så att vi (inofficiellt) representerar Sverige, när vi väl är iväg utrikes, och det kan vara bra att ha i bakhuvudet (även om det blir svårt för en viss person, när vi väl är i Marocko :twisted:).
Globethrottle skrev:Ja vad gäller dricka innanför kläderna kom jag och tänka på en rolig sak från lumpen på Gotland,.. men den historien får jag berätta vid ett annat tillfälle... :lol:
Ja, du får spara något tills vi träffas, så att vi har något att prata om (även om jag tror att det inte blir några svårigheter att hitta något att samtala om ;)).
Globethrottle skrev:Ja servicen ska vi naturligtvis planera in. :) Går det inte ta den direkt på returen hos BMW där vi byter däck då? Det borde ju inte vara dyrare, möjligen billigare till och med(?).
Tanken har slagit mig, men då kanske det blir så att vi servar hojen ~300 mil innan det gällande serviceintervallet uppnås. Och var servar man sin ögonsten bäst, om inte i ursprungslandet :?. Sedan får vi väl se vad kostnaden landar på, när vi är där och sular om. Dessutom har jag fått uppfattningen att ~400 mil kanske räcker, då jag fått en bild om att vissa sträckor i Marocko, så korta som 50 km, kan ta två timmar (eller mer) att avverka, med en 4WD, så det kanske är ett icke-problem :?. Oaktat vilket, så kommer vi att lösa det på ett bra sätt, det är min fullständiga övertygelse.

Vi vet inte vad däcken kommer att kosta ännu, och dom kanske tänker passa på, när det kommer ett par "dumma" turister från norr, som saknar all kunskap om hur saker fungerar, (kanske dom tror :twisted:). Om så vore fallet, hugger dom i sten (den här gången).

Du får nog vara beredd på att vi kommer att träffa på en och annan i Marocko som försöker blåsa oss på ett eller annat sätt, även om den gemene marockanen är en sympatisk person, just so you know.
Globethrottle skrev:Ja oavsett ska vi såklart lösa den frågan, hur det än blir bäst. :)
Helt säkert !
Globethrottle skrev:(Undrar nu om internet-guden är med så man får någon mottagning....? :? Hur 17 lyckades man skicka folk till månen...när inte ens dagens internet kan funka i 30 min...? :roll: )
Samma tanke har slagit mig, vad det gäller bussar. Hur i h*lvte har dom lyckats med att bygga rymdraketer, när dom inte kan bygga en buss med fungerande dörrar !!! Att sitta och behöva lyssna på ett larm om att dörrarna inte fungerar som dom skall tills dess att man nästan får hål i huvudet, kan driva en människa till vansinne :evil:. Jag tvekar inte att kalla det för ett arbetsmiljöproblem, för det är osannolikt enerverande tills det övergår till att bli plågsamt.

Sedan kan jag berätta att jag har inte legat på latsidan sedan sist, utan jag har läst på lite grann och det börjar sakteligen ramla på plats, ur vi bäst skall utnyttja vår begränsade tid, så det gäller att plocka ut det bästa. Lyckligtvis ligger många av de intressanta sakerna i närområdet till Marrakech (~100-200 km) enkel väg. Detta om vi skall uppleva natur och landskap, vilket är det som jag finner mest intressant. Med något (några) få undantag, har jag hoppat över allt vad museer heter, det intresserar inte mig, så mycket.

Dessutom har jag investerat i en karta, http://www.bookdepository.com/Michelin- ... nfirmation så när jag läst klart boken, skall jag försöka ringa in de områden (orter) som jag kommit i kontakt med genom boken, så att vi kan lägga upp en strategi. Men jag tror att vi får sålla agnarna från kornen ordentligt, så att vi inte behöver stressa igenom alla platser. Bara Marrakech är värt (minst) två (lååånga) dagar ;).

Dessutom har jag investerat i en sådan här; https://www.amazon.co.uk/dp/B00FA2RLX2/ ... dp_1Kanske det skulle kunna vara något för dig också, så slipper man släpa med sig så mycket vatten, utan bara ta ur någon källa. Det borde finnas vatten i bergen eftersom det är snö på de högsta topparna. Utifrån vad andra har för erfarenhet av denna "prylen", förefaller det vara en bra investering, som dessutom bara väger ~50 gram !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-17/16:27

Max Mad skrev:Semester redan, så här tidigt på sommaren :?. Jaja, varför inte, vädret är ju inte att klaga på.

Ja det blev tidig semester så det är andra veckan av fyra. 8-) Skönt väder dock för mc åkning..!

Skonade paddan från framdäcket.. :twisted: , dålig täckning på landet om man inte vill försöka skriva på mobilen. (Så därför lite sporadisk uppdatering, även om jag läser allt såklart. ;) )

Max Mad skrev:Glömde nämna att man måste ha med sig registreringsbeviset också, så att dom kan se att man är den rätte ägaren till hojen, men det kanske du själv förstod, utan att jag behövde nämna det :?. Sedan måste passet vara giltigt i mins sex (6) månader efter (planerad) utresedag.

Ja det vanliga dokumenten kände jag till. Men då ska jag såklart dubbelkolla passet också. ;) resten bli dem vanliga resepapperna och dokumenten som alltid hänger med. :)

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev: Ja vi får väl visa upp vår finaste sida så man får komma tillbaka på returen sen... Trots att Paris påstås ha omkring 11 milj invånare så går det träffa på samma trevliga polis två gånger... :oops:
Skulle inte alls förvåna mig. Sedan är det också så att vi (inofficiellt) representerar Sverige, när vi väl är iväg utrikes, och det kan vara bra att ha i bakhuvudet (även om det blir svårt för en viss person, när vi väl är i Marocko :twisted:).

Ja absolut ska vi visa oss från vår finaste o välpolerade sida! :lol: Om inte annat får vi övertala Odd och övriga äventyrslystna förstås att hänga på, så vi skandinaver kan glänsa tillsammans i bra dager. :)

Vad gäller "samtala" tänkte jag med flit vänta med att köpa nytt com-system till hjälmen tror jag, för att få förhoppningsvis det senaste. (Någon har säkert ett bra "framtids-tips" om vad det bästa kan bli kanske?) :?

Max Mad skrev: Tanken har slagit mig, men då kanske det blir så att vi servar hojen ~300 mil innan det gällande serviceintervallet uppnås. Och var servar man sin ögonsten bäst, om inte i ursprungslandet :?. Sedan får vi väl se vad kostnaden landar på, när vi är där och sular om. Dessutom har jag fått uppfattningen att ~400 mil kanske räcker, då jag fått en bild om att vissa sträckor i Marocko, så korta som 50 km, kan ta två timmar (eller mer) att avverka, med en 4WD, så det kanske är ett icke-problem :?. Oaktat vilket, så kommer vi att lösa det på ett bra sätt, det är min fullständiga övertygelse.


Ja det är helt sant förstås vad gäller verkstad. Kan ju vara bra att få putsa på sin tyska lite extra. :geek:

Sedan har du ju rätt i att vissa sträckor kan ta betydligt mer tid än förväntat beroende på vägval och vad för spännande vi kör förbi också. ( Och vi vill ju inte bli bortskämda med "Autobahn-standard" överallt. :lol: ) Sen vi ska ju såklart njuta av utsikten också. 8-)

Max Mad skrev:Vi vet inte vad däcken kommer att kosta ännu, och dom kanske tänker passa på, när det kommer ett par "dumma" turister från norr, som saknar all kunskap om hur saker fungerar, (kanske dom tror :twisted:). Om så vore fallet, hugger dom i sten (den här gången).

Du får nog vara beredd på att vi kommer att träffa på en och annan i Marocko som försöker blåsa oss på ett eller annat sätt, även om den gemene marockanen är en sympatisk person, just so you know.

Ja, det finns det många historier på mitt lager att berätta om... :lol: Ogillar att bli blåst, bortsett från fartvinden då..! :D

Helt rätt, vi vet ju vad däcken borde kosta, så dyrare än hemma borde dem förhoppningsvis inte vara. :?

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:(Undrar nu om internet-guden är med så man får någon mottagning....? :? Hur 17 lyckades man skicka folk till månen...när inte ens dagens internet kan funka i 30 min...? :roll: )
Samma tanke har slagit mig, vad det gäller bussar. Hur i h*lvte har dom lyckats med att bygga rymdraketer, när dom inte kan bygga en buss med fungerande dörrar !!! Att sitta och behöva lyssna på ett larm om att dörrarna inte fungerar som dom skall tills dess att man nästan får hål i huvudet, kan driva en människa till vansinne :evil:. Jag tvekar inte att kalla det för ett arbetsmiljöproblem, för det är osannolikt enerverande tills det övergår till att bli plågsamt.

Skönt att höra att det inte bara är tågens dörrar som krånglar, bortsett från alla signalfel o annat..! Kanske något för någon Nobel-forskare att ta sin smarta hjärna till? :mrgreen:

Max Mad skrev: Sedan kan jag berätta att jag har inte legat på latsidan sedan sist, utan jag har läst på lite grann och det börjar sakteligen ramla på plats, ur vi bäst skall utnyttja vår begränsade tid, så det gäller att plocka ut det bästa. Lyckligtvis ligger många av de intressanta sakerna i närområdet till Marrakech (~100-200 km) enkel väg. Detta om vi skall uppleva natur och landskap, vilket är det som jag finner mest intressant. Med något (några) få undantag, har jag hoppat över allt vad museer heter, det intresserar inte mig, så mycket.

Dessutom har jag investerat i en karta, så när jag läst klart boken, skall jag försöka ringa in de områden (orter) som jag kommit i kontakt med genom boken, så att vi kan lägga upp en strategi. Men jag tror att vi får sålla agnarna från kornen ordentligt, så att vi inte behöver stressa igenom alla platser. Bara Marrakech är värt (minst) två (lååånga) dagar ;).


Haha det är bra att du ligger före! Jag har inte hunnit köpa in några böcker ännu, men som du nämner så är iallafall Marrakech med på mitt önskemål och som nämns förslagsvis några dagar ed. Då hinner vi vila o kyla ner bakdäcket lite..! :D

Resten blir garanterat lika intressant, och har du några direkta förslag i övrigt så har jag nog absolut inga synpunkter på det. Ska såklart kolla igenom vad som man dock helst inte "bör" missa. Museer missar jag normalt gärna, om det inte är bil/mc/flyg etc främst, eller något "måste se"-museum förstås. :)

Max Mad skrev:Dessutom har jag investerat i en sådan här; https://www.amazon.co.uk/dp/B00FA2RLX2/ ... dp_1Kanske det skulle kunna vara något för dig också, så slipper man släpa med sig så mycket vatten, utan bara ta ur någon källa. Det borde finnas vatten i bergen eftersom det är snö på de högsta topparna. Utifrån vad andra har för erfarenhet av denna "prylen", förefaller det vara en bra investering, som dessutom bara väger ~50 gram !!


Detta har jag kollat på också o många olika varianter. Oavsett är det bra att ha med, så man vet att man dricker bra rent vatten. Lätt att bli uttorkad annars av rena farten! 8-)

Älskar ju tekniska o tokiga prylar, så du kommer säkert få se massa nödigt o onödigt på resan...! :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-06-18/16:46

Globethrottle skrev:Ja det blev tidig semester så det är andra veckan av fyra. 8-) Skönt väder dock för mc åkning..!
Haaaalaaajjj, long time, no see !! Välkommen tillbaka till civilisationen ! Äntligen har du hittat ut ur grottan, och fått kontakt via internet, med omvärlden igen. Hur känns det !? Omtumlande upplevelse, kan jag tänka :) !
Globethrottle skrev:Skonade paddan från framdäcket..:twisted
Föreföll att vara ett vettigt beslut, tror inte att uppkopplingen hade blivit bättre av att du demolerat paddan med framdäcket, s a s :D ! Dessutom är groddjur skyddade enligt lag, så du hade därmed begått en lagöverträdelse om du hade fallit till föga, och hur menligt hade inte det påverkat nattsömnen :?. Nä, det var tur att du höll dig från att göra något överilat, som du sannolikt hade fått anledning att ångra efteråt.
Globethrottle skrev:(Så därför lite sporadisk uppdatering, även om jag läser allt såklart. ;)
Ta det lugnt, ännu är det ingen brådska, det är bara jag som börjat nu i god tid att förbereda mig, för jag tenderar att skjuta på saker så långt det någonsin går, och inte sällan sitter jag sedan med hur mycket som helst i knät, som jag inte hinner med. Tänkte försöka undvika det inför denna resa, därav anledningen till mina tidiga förberedelser. Är av naturen tämligen lat (läs bekväm :) ;)).
Globethrottle skrev:Ja det vanliga dokumenten kände jag till. Men då ska jag såklart dubbelkolla passet också. ;) resten bli dem vanliga resepapperna och dokumenten som alltid hänger med. :)
Som sagt, ännu är det gott om tid, ta det i den takt som passar dig.
Globethrottle skrev:Ja absolut ska vi visa oss från vår finaste o välpolerade sida! :lol:
Ja, det blir en prövning.
Globethrottle skrev:Om inte annat får vi övertala Odd och övriga äventyrslystna förstås att hänga på, så vi skandinaver kan glänsa tillsammans i bra dager. :)
Du kan alltid göra ett försök. Själv skulle jag gärna se Kovlingen med på detta äventyr. Det skulle vara guld värt att få se hur han skulle klara av att tackla marockanerna :lol: :lol: :lol: !!
Globethrottle skrev:Vad gäller "samtala" tänkte jag med flit vänta med att köpa nytt com-system till hjälmen tror jag, för att få förhoppningsvis det senaste. (Någon har säkert ett bra "framtids-tips" om vad det bästa kan bli kanske?) :?
Det bästa vet jag inte, men själv använder jag mig av Interphone F5. Har aldrig använt det i samband med kommunikation med medföljande hojåkare, då jag för det mesta åker själv, men jag har haft det uppkopplat till mobilen och det fungerar ganska bra, om man inte kör för fort, för då tenderar ljudet att drunkna i bruset från fartvinden.

Tyvärr är mikrofonbommen för lång, (för min hjälm) så själva mikrofonhuvudet har lossnat. Det enda jag kan göra i dagsläget är att lyssna, men någon tvåvägskommunikation är tyvärr inte möjlig. Har tänkt att ordna till det där, men som jag redan nämnt, jag tenderar att skjuta på saker så långt det är möjligt (om det inte är av yttersta vikt eller högprioriterat) så det har ännu inte blivit av. Dessutom gör det inte så mycket, eftersom jag för det mesta kör själv när jag är ute, så behovet har inte uppstått, s a s. Därtill går det bra att lyssna på radion även utan mikrofon ;).
Globethrottle skrev:Ja det är helt sant förstås vad gäller verkstad. Kan ju vara bra att få putsa på sin tyska lite extra. :geek:
Jaså, du kan tyska !? Ja, det kan ju komma till användning. Själv kan jag bara ich lieble dich (eller något sådant) och jag tror inte man vinner några poäng om man kommer till en mc-verkstad i Tyskland och säger något sådant :D !
Globethrottle skrev:Sedan har du ju rätt i att vissa sträckor kan ta betydligt mer tid än förväntat beroende på vägval och vad för spännande vi kör förbi också. ( Och vi vill ju inte bli bortskämda med "Autobahn-standard" överallt. :lol: ) Sen vi ska ju såklart njuta av utsikten också. 8-)
Det behöver du inte vara orolig för. Många av de vägar som beskrivs i boken, rekommenderas antingen en 4WD eller kamel, resp. apostlahästarna.Tror nog vi kan ställa in siktet på ganska krävande körning, bra att ha med sig i bakhuvudet, så man inte packar för tungt.
Globethrottle skrev:Helt rätt, vi vet ju vad däcken borde kosta, så dyrare än hemma borde dem förhoppningsvis inte vara. :?
Spanien är det jag bekymrar mig om minst, det är i första hand Marocko som jag tänker på. Jag var där som en knappt 20-årig yngling för ett trettiotal år sedan, första gången i mitt liv som jag lämnade Sverige (och Europa) om man utesluter Danmark och Norge. En omtumlande upplevelse, minst sagt :o :shock: :mrgreen:.
Globethrottle skrev: Kanske något för någon Nobel-forskare att ta sin smarta hjärna till? :mrgreen:
Verkligen ! Det är en vit fläck på kartan över de vetenskapliga framgångar människan har nått, sedan Hedenhös tid. Fast det är klart, en sådan leder nog inte till något Nobelpris, så det är nog inte högprioriterat :(.
Globethrottle skrev:Haha det är bra att du ligger före!
Jo, jag har redan redogjort för hur jag fungerar, så jag lämnar ytterligare förklaring därhän.
Globethrottle skrev:Jag har inte hunnit köpa in några böcker ännu, men som du nämner så är iallafall Marrakech med på mitt önskemål och som nämns förslagsvis några dagar ed. Då hinner vi vila o kyla ner bakdäcket lite..! :D
Du vet själv bäst hur mycket tid du behöver för förberedelser. Själv avskyr jag stress, det får jag tillräckligt av i min vardag, (läs: på jobbet).
Globethrottle skrev:Resten blir garanterat lika intressant, och har du några direkta förslag i övrigt så har jag nog absolut inga synpunkter på det.
Faktiskt inte, (i detta nu) men istället för att redovisa för det visavi pekfingervalsen, tänkte jag ta det vid lämpligt tillfälle mellan fyra ögon. Det är en del punkter som jag har noterat i boken, men det handlar mest om spektakulära vägar och scenerier/landskap, som bäst ses från hojen. Annars är det mycket museer o dyl. och det har jag (nästan) konsekvent hoppat över.
Globethrottle skrev:Ska såklart kolla igenom vad som man dock helst inte "bör" missa.
Tycker jag definitivt att du skall göra, det är inte "min" resa, utan vår ;).
Globethrottle skrev:Museer missar jag normalt gärna, om det inte är bil/mc/flyg etc främst, eller något "måste se"-museum förstås. :)
Skönt att vi är samstämmiga på den punkten.
Globethrottle skrev:Oavsett är det bra att ha med, så man vet att man dricker bra rent vatten. Lätt att bli uttorkad annars av rena farten! 8-)
Verkligen ! Man skall inte underskatta tillgången på vatten. Det är inte utan anledning som det kallas för världens viktigaste livsmedel, med rätta.
Globethrottle skrev:Älskar ju tekniska o tokiga prylar, så du kommer säkert få se massa nödigt o onödigt på resan...! :lol:
Ja, en del gadgets kan onekligen vara roliga. Många är de gånger jag själv tänkt "varför tänkte jag inte på det, för".
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-06-30/15:33

Max Mad skrev: Haaaalaaajjj, long time, no see !! Välkommen tillbaka till civilisationen ! Äntligen har du hittat ut ur grottan, och fått kontakt via internet, med omvärlden igen. Hur känns det !? Omtumlande upplevelse, kan jag tänka :) !

Tillbaka ett kort ögonblick, och överlevde även midsommar helgen! :lol: Hoppas du och alla övriga två-hjuliga gjorde detsamma! Inte lätt att leva nästan utan internet. Semester blir som ofrivillig detox med urkass uppkoppling.. :mrgreen: Ska ju börja jobba på måndag så då är man i civilisationen igen, med bra uppkoppling.

Max Mad skrev: Föreföll att vara ett vettigt beslut, tror inte att uppkopplingen hade blivit bättre av att du demolerat paddan med framdäcket, s a s :D ! Dessutom är groddjur skyddade enligt lag, så du hade därmed begått en lagöverträdelse om du hade fallit till föga, och hur menligt hade inte det påverkat nattsömnen :?. Nä, det var tur att du höll dig från att göra något överilat, som du sannolikt hade fått anledning att ångra efteråt.

Ja även om den här paddan kanske inte är något utställningsdjur, så ska alla djur behandlas så bra det går. Den kommer säkert få sluta sina dagar i den marockanska öknen. :oops:
(Men vad gäller dålig uppkoppling och frustrerande dator, kom jag på en annan rolig historia från en vinterresa i Björnrike för länge sedan när man var "ung o dum", men den sparar jag till lämpligt trevligt tillfälle om jag kommer ihåg under resan. :D Annars tenderar ju kanske tråden bli "roliga timmen", vilket jag lätt spårar in på, så jag försöker styra tillbaka.)

Max Mad skrev:
Ta det lugnt, ännu är det ingen brådska, det är bara jag som börjat nu i god tid att förbereda mig, för jag tenderar att skjuta på saker så långt det någonsin går, och inte sällan sitter jag sedan med hur mycket som helst i knät, som jag inte hinner med. Tänkte försöka undvika det inför denna resa, därav anledningen till mina tidiga förberedelser. Är av naturen tämligen lat (läs bekväm :) ;))

Vilken tur! Får nästan lite dåligt samvete att jag inte hunnit kolla upp lika mycket själv ännu, men det kommer. Brukar själv kolla ibland i sista stund, men ska införskaffa lite bra material så får man lite bättre överblick. :D

Semester är sällan "semester" konstigt nog...! Håller på att byter panel på ett gammalt gårdshus här på landet. Så "semester-lugnt" blev det inte riktigt. Dock har jag smitit iväg på mc trippar när lämplig ursäkt kunnat ges. ;)


Max Mad skrev: Själv skulle jag gärna se Kovlingen med på detta äventyr. Det skulle vara guld värt att få se hur han skulle klara av att tackla marockanerna :lol: :lol: :lol: !!

Ja just det..! Du nämnde det förut. Ja, men då får vi sätta ihop ett paket som kanske inte ens Mr. Kovlingen kan tacka nej till. :) Men Herr Kovling kör väl inte någon trädkramare, utan mer väghyvel om jag kommer ihåg rätt? :? Vi kanske får muta med bogserlinor då istället....? :)

Har man väl fastnat i "ökensandens charm", är det svårt tacka nej till ett trevligt äventyr! :lol:

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Vad gäller "samtala" tänkte jag med flit vänta med att köpa nytt com-system till hjälmen tror jag, för att få förhoppningsvis det senaste. :?

Dessutom gör det inte så mycket, eftersom jag för det mesta kör själv när jag är ute, så behovet har inte uppstått, s a s. Därtill går det bra att lyssna på radion även utan mikrofon ;).

Mitt gamla gick sönder, men då jag också åker mestadels själv till o från kontoret har jag inte köpt något nytt ännu heller. Tänkte ta de när jag ändå byter hjälm framöver. Kan vara skönt att ha till nästa år om inte annat. ;)

Max Mad skrev:Jaså, du kan tyska !? Ja, det kan ju komma till användning. Själv kan jag bara ich lieble dich (eller något sådant) och jag tror inte man vinner några poäng om man kommer till en mc-verkstad i Tyskland och säger något sådant :D !

Haha, ja kan man den meningen får man kanske bra rabatt iallafall. :lol:
Jag läste tyska sju år i skolan, men sen har man ju inte använt det direkt på 10-20 år. Engelska är ju mer lätt och praktiskt. :geek:

Max Mad skrev:Många av de vägar som beskrivs i boken, rekommenderas antingen en 4WD eller kamel, resp. apostlahästarna.Tror nog vi kan ställa in siktet på ganska krävande körning, bra att ha med sig i bakhuvudet, så man inte packar för tungt.

Haha ja Apostlahästarna får vi väl lämna hemma, om de inte är av den populära heliumvarianten. :P

Själv brukar jag ha två packnings-"lägen". Antingen för lite "för det löser sig ändå", eller för mycket bra att ha saker för att det är så kul o praktiskt. Denna gång ska jag sikta in mig mer mot den första delen. Vill inte stå o stöna halvdöd i en sanddyn och vinscha upp hojen. :mrgreen:

Max Mad skrev:
Spanien är det jag bekymrar mig om minst, det är i första hand Marocko som jag tänker på. Jag var där som en knappt 20-årig yngling för ett trettiotal år sedan, första gången i mitt liv som jag lämnade Sverige (och Europa) om man utesluter Danmark och Norge. En omtumlande upplevelse, minst sagt :o :shock: :mrgreen:.

Ja det kommer garanterat bli en både spännande, omtumlande o väldigt rolig intressant resa i ett väldigt intressant land! :) Ska bli roligt att se och samtidigt höra vad som har förändrats sen du var där sist. Även om jag är ganska resvan får du väl varna mig för dem största roadbumpsen när vi väl är där.
Vad gäller luriga säljare så har man ju fått sin beskärda lektion från jorden många hörn, så man är inte så lättskrämd längre på den fronten. :twisted:

Max Mad skrev: Du vet själv bäst hur mycket tid du behöver för förberedelser. Själv avskyr jag stress, det får jag tillräckligt av i min vardag, (läs: på jobbet).


Håller helt med! ;) Stressa är något jag gör på jobbet i mängder. Bieffekter för min del efter alla resor både på marken och i luften, är att jag lärt mig att allt löser sig (oftast). Så nu för tiden kan jag faktiskt ofta packa och bli klar någon eller några dagar innan resa, utan att bli nämnvärt stressad. Resor under en månad fixar jag oftast packningen på en dag före utan större bekymmer. 8-)
Man blir en gås i båda våra jobb, och det blir säkerligen en utmärkt lösningsorientering då helt klart. :)

Max Mad skrev:Det är en del punkter som jag har noterat i boken, men det handlar mest om spektakulära vägar och scenerier/landskap, som bäst ses från hojen.

Ja vi får ta ett eller flera trevliga möten senare i sommar eller under hösten, när vi hunnit samla ihop de intressantaste roliga förslagen, och gå igenom vad för trevligt som bör ligga högt respektive lågt i prioriteringen. Blir ett angenämt jobb att gå igenom är jag övertygad om!! :)

Max Mad skrev:
Globethrottle skrev:Älskar ju tekniska o tokiga prylar, så du kommer säkert få se massa nödigt o onödigt på resan...! :lol:
Ja, en del gadgets kan onekligen vara roliga. Många är de gånger jag själv tänkt "varför tänkte jag inte på det, för".

Ja vi får ha en tävling om vem som tog med den mest nödvändiga gadgeten respektive mest onödiga gadgeten på resan, så får förloraren bjuda på middag ed på något roligt ställe under resan. :lol:
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-04/10:19

Det gäller att ha en välbalanserad GS och en (någorlunda) nykter förare om man vill komma fram på en del vackra sträckor... :lol:

Denna vackra "väg" ska vara i närheten av Taghazout. 8-)
Bilagor
taghazout.jpg
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-04/11:43

Globethrottle skrev:Ska ju börja jobba på måndag så då är man i civilisationen igen, med bra uppkoppling.
Välkommen tillbaka till civilisationen !!
Globethrottle skrev:Vilken tur! Får nästan lite dåligt samvete att jag inte hunnit kolla upp lika mycket själv ännu, men det kommer. Brukar själv kolla ibland i sista stund, men ska införskaffa lite bra material så får man lite bättre överblick. :D
Bra att du nämner det. Själv har jag köpt denna bok: http://www.bokfynd.nu/1742204260.html och jag föreslår att du gör detsamma, för då kan du (och jag) tipsa om något som vi läst, så kan den andre söka upp och läsa om samma sak. På så sätt kan vi läsa och informera varandra om intressanta utflyktstips, vilket underlättar eftersom vi har en bit mellan oss och det sannolikt blir svårt att träffas tillräckligt ofta för att kunna brainstorma ;).
Globethrottle skrev:Semester är sällan "semester" konstigt nog...! Håller på att byter panel på ett gammalt gårdshus här på landet. Så "semester-lugnt" blev det inte riktigt. Dock har jag smitit iväg på mc trippar när lämplig ursäkt kunnat ges. ;)
Så är det inte sällan, konstigt nog. Då skall man hinna med allt som man skjutit upp under året, så semester blir et sällan tal om. Själv har jag dock inte några uppskjutna projekt (ännu) så än så länge är semester, semester, för mig (tack och lov).
Globethrottle skrev:Ja just det..! Du nämnde det förut. Ja, men då får vi sätta ihop ett paket som kanske inte ens Mr. Kovlingen kan tacka nej till. :)
Jo du, det kan du försöka med. Lycka till :mrgreen:.
Globethrottle skrev: Men Herr Kovling kör väl inte någon trädkramare, utan mer väghyvel om jag kommer ihåg rätt? :?
Precis så är det !
Globethrottle skrev:Vad gäller "samtala" tänkte jag med flit vänta med att köpa nytt com-system till hjälmen tror jag, för att få förhoppningsvis det senaste. :?
Du får skanna av forumet, så hittar du säkert en tråd där man diskuterar intercom-system.
Globethrottle skrev:Haha, ja kan man den meningen får man kanske bra rabatt iallafall. :lol:
Eller hur :shock:.
Globethrottle skrev:Denna gång ska jag sikta in mig mer mot den första delen. Vill inte stå o stöna halvdöd i en sanddyn och vinscha upp hojen. :mrgreen:
Tycker jag låter som en förnuftig idé. Fråga mig gärna hur jag vet :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ja det kommer garanterat bli en både spännande, omtumlande o väldigt rolig intressant resa i ett väldigt intressant land! :)
Det vågar jag redan nu lova dig, att det kommer bli en omtumlande upplevelse :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ska bli roligt att se och samtidigt höra vad som har förändrats sen du var där sist.
Sannolikt inte mycket :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Även om jag är ganska resvan får du väl varna mig för dem största roadbumpsen när vi väl är där.
Om du är säker på att du inte vill köpa med dig en matta hem, gå inte in i en mattbutik. Fråga mig gärna hur jag vet :lol: :lol: :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Vad gäller luriga säljare så har man ju fått sin beskärda lektion från jorden många hörn, så man är inte så lättskrämd längre på den fronten.:twisted:
Det låter bra, för du kommer (sannolikt) att behöva lite skinn på näsan, när vi väl är där. Eller så var det så (när jag var där som absolut grön 20-åring), att dom kunde lukta sig till ett lätt byte. Dom får gärna försöka nu :mrgreen:.
Globethrottle skrev:Ja vi får ta ett eller flera trevliga möten senare i sommar eller under hösten, när vi hunnit samla ihop de intressantaste roliga förslagen, och gå igenom vad för trevligt som bör ligga högt respektive lågt i prioriteringen. Blir ett angenämt jobb att gå igenom är jag övertygad om!! :)
Jo, det kan nog vara lämpligt, men frågan är hur det skall genomföras rent praktiskt, eftersom jag inte jobbar 7-4 om man säger så. Och du i egenskap av trafikledare gör kanske inte det heller, kan jag anta. Dessutom bor inte du nästgårds om man säger så ;).
Globethrottle skrev:Ja vi får ha en tävling om vem som tog med den mest nödvändiga gadgeten respektive mest onödiga gadgeten på resan, så får förloraren bjuda på middag ed på något roligt ställe under resan. :lol:
Då får jag nog redan nu erkänna mig besegrad, är jag rädd. Brukar undvika att ta med mig saker som jag (tror mig) inte kommer att få användning av. När jag var ute på min Europaodyseé 2014, hade jag med mig en del pryttlar som för den mesta tiden av resan, bara låg oanvänt i korvlådorna. Tänkte undvika det denna gång (förhoppningsvis), men vi får väl se hur det blir med den saken.

Det absolut viktigaste är att ha ett välfyllt bankkort med sig. Har man det, klarar man sig sannolikt i de flesta situationerna. Jag tänker som så här; Det är bättre att ta med sig mindre (kläder t ex) och köper på plats, då det är ganska billigt, än att släpa med sig en massa hemifrån. På så sätt får man kanske lite fräscha grejor med sig hem, som man kan använda hemma istället.
Senast redigerad av Max Mad 2016-07-04/11:47, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Max Mad » 2016-07-04/11:46

Globethrottle skrev:Det gäller att ha en välbalanserad GS och en (någorlunda) nykter förare om man vill komma fram på en del vackra sträckor... :lol:

Denna vackra "väg" ska vara i närheten av Taghazout. 8-)
Ööööh, om man tar sats, kan man inte surfa på vattenytan, igenom då :? :ugeek: .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Marocko

Inläggav Globethrottle » 2016-07-08/12:38

Denna sida snubblade jag över med en del fina tips på. :)

The 10 Best Medinas In Morocco:

http://theculturetrip.com/africa/morocco/articles/the-10-best-medinas-in-morocco/
(Nederst på webbsidan finns fler sidor med andra tips och kanske nått matnyttigt)


Denna stad verkar ju onekligen också vara ett vackert ställe om man har vägarna förbi. 8-)

Chefchaouen:

All the blue houses and narrow streets here may trick visitors into thinking they’ve arrived on a Greek island, when in fact, this is the idyllic setting of Chefchaouen, a town set on Rif Mountain in Northwest Morocco. The different shades of blue found all over the mountain settlement were painted in the 15th century, and it was believed that the color could ward off evil spirits. Symbolizing the majesty of the sky and the sea, the color blue also carried a sacred meaning in Judaism, meaning it was especially significant for the Jewish refugees in Chefchaouen during the French invasion. Even at the top of Rif Mountain 660 meters above sea level, it is possible to enjoy the delicious aromas of fresh bread being baked in the streets of the medina here, a settlement which is home to the charming Uta el-Hammam square, the Great Mosque, and a small, charming waterfall where locals do their laundry, play games and chatter animatedly.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (270.26 KiB) Visad 38428 gånger
"You only live once. So don't let it pass you!"

Stefan Andersson
Användarvisningsbild
Globethrottle
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 2015-07-22/19:32
Ort: Sveriges demografiska mittpunkt :P, samt Nevada

FöregåendeNästa

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst