Carnet de Passages.

Carnet de Passages.

Inläggav Max Mad » 2016-01-19/13:21

När man utforskar möjligheterna/förutsättningarna för att resa utanför EU/ESS, då kompliceras det hela betydligt, har jag förstått. Tur att man är ute i god tid för att informera sig om vilka krav som ställs för att genomföra en resa genom Ryssland till Japan om nu någon skulle få för sig, att det skulle kunna vara av intresse :? :mrgreen:.

I vart fall, nu har jag förstått, att för att ta med sig motorcykel till och ut från Japan, kan det vara lämpligt att inneha ett Carnet de Passages, för att förenkla tullprocessen.

När jag googlar på Carnet de Passages, får jag upp att handelskammaren utfärdar detta dokument, men under förutsättning att det är i samband med affärsresa, jag citerar;

ATA-carneten kan användas för tillfällig export av;

yrkesutrustning,
mäss- och utställningsgods samt
varuprover.

Därmed faller det alternativet bort (för mig).

Vidare hittar jag att motormännen tidigare utfärdade Carnet de Passages, men upphörde med det i Augusti i fjol. Därmed, kära forumister, den allvetande panelen, hur gör jag för att få tag på ett sådant Carnet de Passages ? Och när jag ändå är inne på detta, så tänkte jag fråga om hur man lämpligast och billigast försäkrar hojen för (framförallt) Japan ?

Bring it on ;) !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Carnet de Passages.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-01-19/13:47

Du måste ha en Carnet!! En Carnet innebär att Du deponerar värdet av ditt fordon i en bank. När Du sedan återvänder från resan får Du tillbaka pengarna om Du kan visa att Du fört med Dig fordonet hem igen!!

Följ detta råd från Motormännen:
Motormännen upphörde att utfärda carneter i augusti 2015. De beställs nu hos en utfärdare i utlandet.
Är du medlem? Skicka ett mejl till bilresor - snabel-a - motormannen.se så berättar vi mer.
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i ... AM5FW.dpuf[/b]
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Carnet de Passages.

Inläggav Max Mad » 2016-01-19/13:52

Lars-Erik Holmberg skrev:Du måste ha en Carnet!! En Carnet innebär att Du deponerar värdet av ditt fordon i en bank. När Du sedan återvänder från resan får Du tillbaka pengarna om Du kan visa att Du fört med Dig fordonet hem igen!!

Följ detta råd från Motormännen:
Motormännen upphörde att utfärda carneter i augusti 2015. De beställs nu hos en utfärdare i utlandet.
Är du medlem? Skicka ett mejl till bilresor - snabel-a - motormannen.se så berättar vi mer.
- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i ... AM5FW.dpuf[/b]
Tack, Lars-Erik, men jag är inte medlem i motormännen, så dom vill nog inte höra av från mig :? :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Carnet de Passages.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-01-19/14:10

Är Du medlem i SMC?? Det smäller lika högt!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Carnet de Passages.

Inläggav Max Mad » 2016-01-19/14:13

Lars-Erik Holmberg skrev:Är Du medlem i SMC?? Det smäller lika högt!!
Nej, om inte det medlemskap vi fick gratis i o m 30-års jubileet förra året, fortfarande är giltigt.
Edit: Skickade en blänkare till motormännen, får väl se vad dom svarar.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Carnet de Passages.

Inläggav Max Mad » 2016-01-19/15:31

Det gick snabbt att få svar från Motormännen. Här är svaret för den som är intresserad;
SV Carnet de Passages..zip
(526.42 KiB) Nerladdad 595 gånger
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron