Ryssland.

Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-23/18:35

Hej hopp !

Har försökt finna information här på nätet men har inte lyckats, så jag slänger ut frågan till panelen i stället, då jag inte orkar leta.

Som jag varit inne på tidigare, har jag mina funderingar runtikring om man skall våga sig på äventyret att köra genom Ryssland, för att sedan skeppa hojen till Japan, men för att undvika en massa förberedande arbete inför ett projekt som sedan visar sig vara omöjligt att genomföra vid en tidpunkt jag har för avsikt att starta, vill jag veta om det öht går att köra Mc genom Ryssland, men startpunkt i början på Mars ?

Spontant känns det som en omöjlighet, med tanke på vinter/våren, eller snarare, hur långt har våren kommit vid denna tidpunkt på året ?

Att det skulle vara genomförbart betvivlar jag inte, det finns vägar om man tittar på google maps, men gm talar naturligtvis inte om i vilket skick dessa vägarna är i, bara att dom finns :mrgreen:.
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (117.74 KiB) Visad 6382 gånger
På denna mer högupplösta bild (https://www.google.se/maps/dir/G%C3%B6t ... 737387!3e0) ser man att den gråmarkerade vägen går genom Vitryssland och det känns som en dålig (och krånglig) väg att köra. Om man väljer den rutten, verkar det vettigare att vända upp mot Baltstaterna, för vidare transport till Ryssland.

Nå väl gott folk, har jag rätt i att det sunda förnuftet säger, att det är ogenomförbart att starta med avresedatum den här tiden på året (i början av Mars) vilken omnämns tidigare ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Ryssland.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-23/18:51

Jag vet inte, om det kan vara till någon hjälp, men Du kan ju försöka få tag i den TV-film, som visades för några år sedan, när Varg-Olle Nygren, Ove Fundin och Posa Serenius gjorde ungefär den resan - fast åt andra hållet. "Vägarna" i stora delar av Asien var bitvis av milt uttryckt medioker kvalitet - och samhällets infrastruktur skall Du nog inte ha alltför höga förväntningar på.
Däremot gissar jag, att Du kommer att träffa på vänliga människor.
Start i mars? Låter tidigt, men jag kan inte åberopa någon som helst sakkunskap.

Jag tror, att den visades i TV 4.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-23/20:40

Tack Bror!

Inser till min fasa att jag förväxlat Maj med Mars, och i o m det omöjliggörs denna resa som jag planerat det. För att jag skulle kunna genomföra den som jag tänkt mig, behöver jag starta redan i Februari och det begriper jag själv att det är omöjligt att göra, utan att forska på nätet :lol:.

Varför jag anser mig behöva två månader (istället för den enda månad man normalt får på turistvisum) är för att det är en lång väg, (~1000 mil) och som du redan varit inne på, vägstandarden kanske skiljer sig något, från vad vi är vana vid, här hemma :mrgreen:. Dessutom är stress jag gärna håller långt från mig, inte minst om/när jag är på semester.

Dessutom vill jag ha tid på mig inför det att det uppstår komplikationer (sjukdom, olycka eller att hojen bestämmer sig för att lägga av), vilket kan medföra att den månad man normalt får som turist inte räcker för att ordna ev. komplikationer och att stanna över den tid man har fått lov att vistas i i Ryssland, utan giltigt visum, känns inte så lockande, om man säger så ;).

Du frågar varför jag anser mig behöva starta så tidigt och förklaringen är enkel: Min tanke är att jag skall vara i Japan under våren, (när körsbärsblommorna slår ut, en stor händelse i Japan) och tidig sommar (April-Juni), för att sedan fortsätta genom Kina (sommar, tidig höst) med destination Indien och Nepal (höst, vinter), för att flyga hem från nämnda Nepal.

Detta p gr av att klimatet (med ev undantag av Kina, har ingen uppfattning om hur sommaren är i Kina, men jag kan tänka mig att det är beroendes på var i landet man vistas, det är som bekant, ganska stort) är behagligast för en nordbo under denna period i framförallt Japan och Indien/Nepal.

Men det får nog bli en enkel biljett med flyg till Japan istället, och försätta resan som planerat. Synd egentligen, det hade varit häftigt att köra hoj ner och runt i Japan, men kan inte få allt här i livet. Kanske när jag blir sjuttio år gammal kan jag genomföra en sådan resa (med hoj) om jag (och intresset) fortfarande lever.
Senast redigerad av Max Mad 2016-01-23/21:33, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Ryssland.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-01-23/20:42

Preliminärt skall jag köra den blå linjen t.o.r till Yekatrinenburg i Ural under augusti. Den grå linjen är besvärlig, eftersom man måste ha visum för Vitryssland, och de har ingen ambassad i Sverige. Detta innebär att ett visum kostar ca 2500 kr.
När det gäller väder, så är jag helt säker på att det är snö och minusgrader stora delar av sträckan in i maj- kanske juni månad också!! Bitvis går väl vägen på högplatåer, och där kommer våren sent!! Googla på olika platser längs resan och kolla klimatet, så ser Du själv. Jag gissar att juni-aug är bästa tiden att köra.
När det gäller val av väg, kan jag bara ge Dig tipset att först ladda ner hela ryska kartan från OpenStreet, börja lägga rutter i BaseCamp, och efterhand kolla ruttsträckningen i Google Earth genom funktionen i BaseCamp. Då kan man zooma ner till nivåer, så man kan avgöra vägstandard m.m. Men håll Dig till huvudvägar är mitt råd!
Har Du förbokade hotell, lägg in dem i start och slut av rutterna, så slipper Du söka hotellen på kvällarna. Använd Booking Com, där kan Du med hjälp av deras hotellkartor lägga in hotellen i rutterna.
När jag har kört i Ryssland, har vi alltid sökt visum på en särskild rutt och förbokade hotell. Om det går att söka visum på andra grunder vet jag inte. Fågelvägen är det ju över 700 mil, vilket innebär att resan tar nog minst 30 dagar?!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-23/20:45

Lars-Erik Holmberg skrev:Preliminärt skall jag köra den blå linjen t.o.r till Yekatrinenburg i Ural under augusti. Den grå linjen är besvärlig, eftersom man måste ha visum för Vitryssland, och de har ingen ambassad i Sverige. Detta innebär att ett visum kostar ca 2500 kr.
När det gäller väder, så är jag helt säker på att det är snö och minusgrader stora delar av sträckan in i maj- kanske juni månad också!! Bitvis går väl vägen på högplatåer, och där kommer våren sent!! Googla på olika platser längs resan och kolla klimatet, så ser Du själv. Jag gissar att juni-aug är bästa tiden att köra.
När det gäller val av väg, kan jag bara ge Dig tipset att först ladda ner hela ryska kartan från OpenStreet, börja lägga rutter i BaseCamp, och efterhand kolla ruttsträckningen i Google Earth genom funktionen i BaseCamp. Då kan man zooma ner till nivåer, så man kan avgöra vägstandard m.m. Men håll Dig till huvudvägar är mitt råd!
Har Du förbokade hotell, lägg in dem i start och slut av rutterna, så slipper Du söka hotellen på kvällarna. Använd Booking Com, där kan Du med hjälp av deras hotellkartor lägga in hotellen i rutterna.
När jag har kört i Ryssland, har vi alltid sökt visum på en särskild rutt och förbokade hotell. Om det går att söka visum på andra grunder vet jag inte. Fågelvägen är det ju över 700 mil, vilket innebär att resan tar nog minst 30 dagar?!
Tack, Lars-Erik, !

Jag får hänvisa till mitt inlägg ovan, som svar på ditt bidrar. Du hann före mig, s a s.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Ryssland.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-01-23/20:53

Tony Johansson skrev:Dessutom vill jag ha tid på mig inför det att det uppstår komplikationer (sjukdom, olycka eller att hojen bestämmer sig för att lägga av), vilket kan medföra att den månad man normalt får som turist inte räcker för att ordna ev. komplikationer och att stanna över den tid man har fått lov att vistas i i Ryssland, utan giltigt visum, känns inte så lockande, om man säger så ;).

Skulle jag bli sjuk i Ryssland, skulle jag inte i första hand oroa mig för, att visumtiden går ut. Men för den långt ifrån imponerande kvaliteten på den sjukvård, som över huvud taget går att uppbringa längs åtminstone delar av Din rutt, finns skäl att tänka två gånger. (Varg-Olle blev allvarligt sjuk under deras resa, men han har uppenbarligen nio liv, och alla har inte förbrukats ännu.)
Nog för att rysk byråkrati kan vara svårgenomtränglig, men för en i landet insjuknad turist - med giltiga försäkringar - borde de knappast ställa till alltför mycket trassel(?). (Apropå det: Kolla försäkringsläget en extra gång. Din vanliga hemförsäkring täcker knappast en resa av det här slaget.)

Lägger hojen av, kan det nog vara långt till en märkesverkstad(?). Hur länge Du sedan får vänta där, är nästa fråga. Men det kanske beror på diverse diskreta handtryckningar - som börjar med, att Din hand inte är tom, och slutar med, att den andra partens hand inte är tom?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-23/21:28

Bror Gårdelöf skrev:Skulle jag bli sjuk i Ryssland, skulle jag inte i första hand oroa mig för, att visumtiden går ut. Men för den långt ifrån imponerande kvaliteten på den sjukvård, som över huvud taget går att uppbringa längs åtminstone delar av Din rutt, finns skäl att tänka två gånger. (Varg-Olle blev allvarligt sjuk under deras resa, men han har uppenbarligen nio liv, och alla har inte förbrukats ännu.)
Jaja, den dagen, den sorgen. Själv har jag blivit allvarligt sjuk vid tre tillfällen (varav en gång hemmavid) i malaria, och det var väl ingen höjdarupplevelse, om man säger så, Sedan är det ju så här Bror, att rädda pôjkar får inte kyssa vackra flickor :) ;).
Bror Gårdelöf skrev:Nog för att rysk byråkrati kan vara svårgenomtränglig, men för en i landet insjuknad turist - med giltiga försäkringar - borde de knappast ställa till alltför mycket trassel(?)
Säg inte det du. Dumt att chansa !
Bror Gårdelöf skrev:(Apropå det: Kolla försäkringsläget en extra gång. Din vanliga hemförsäkring täcker knappast en resa av det här slaget.)
Självklart !!!
Bror Gårdelöf skrev:Lägger hojen av, kan det nog vara långt till en märkesverkstad(?). Hur länge Du sedan får vänta där, är nästa fråga.
Inget jag bekymrar mig för, än så länge täcker klubbförsäkringen hojen till 100% :D. Om jag skulle ge mig på att försöka genomföra en sådan här resa, skulle jag vara ute i god tid, som jag är nu. Avresedatum är planerad att gå av stapeln våren -18. Ingen brådska här, inte ;).
Bror Gårdelöf skrev:Men det kanske beror på diverse diskreta handtryckningar - som börjar med, att Din hand inte är tom, och slutar med, att den andra partens hand inte är tom?
Skön omskrivning av givande/mottagande av en muta, Bror :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Ryssland.

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2016-01-23/22:16

Det kan ha sina poänger med att råka ut för en krasch i Ryssland!1 I somras väntade vi 11 timmar på bärgning norr St. Petersburg. Vi bärgade då till Finland, vilket underlättade vidare handläggning/rep.
Detta med mutor frågar alla om jag råkar ut för, och jag måste erkänna att det har jag aldrig kommit i kontakt med. Jag tror att det är kraftigt överdrivet. Över huvud taget behandlas man med respekt om man själv tar det lugnt. Ryssland är för närvarande ett mycket billigt land att besöka. Rubeln har sjunkit från 25 öre för två år sedan till 11 öre idag!! Bensinen torde väl inte kosta med än drygt 4 kr/liter idag, dubbelrum på bra hotell under 35 euro och maten är billig.
Sen det här med haverier och sjukdom: Bra försäkringar och ev. medicinering utskrivet från apoteket rekommenderas, men om man skall planera för stora oförutsedda händelser, då skall man nog stanna hemma för att vara 100% säker!!
Mitt standardtips är: Silvertape (gaffatape), tvåkomponentslim, några "strategiska skruvar",däckspluggar och en liten elektrisk pump. Då kommer man långt.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-23/22:30

Lars-Erik Holmberg skrev:Sen det här med haverier och sjukdom: Bra försäkringar och ev. medicinering utskrivet från apoteket rekommenderas, men om man skall planera för stora oförutsedda händelser, då skall man nog stanna hemma för att vara 100% säker!!
Eniga !!
Och inte ens då kan man vara säker ;). Men som jag redan nämnt; Det blir inte aktuellt (för mig) att genomföra denna resan enligt ovan, av tidigare nämnda orsak.
Lars-Erik Holmberg skrev:Mitt standardtips är: Silvertape (gaffatape), tvåkomponentslim, några "strategiska skruvar",däckspluggar och en liten elektrisk pump. Då kommer man långt.
Har allt utan strategiska skruvar och tvåkomponentslim !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Ryssland.

Inläggav Thomas Stadin » 2016-01-24/01:21

Tony Johansson skrev:Tack Bror!

Inser till min fasa att jag förväxlat Maj med Mars, och i o m det omöjliggörs denna resa som jag planerat det. För att jag skulle kunna genomföra den som jag tänkt mig, behöver jag starta redan i Februari och det begriper jag själv att det är omöjligt att göra, utan att forska på nätet :lol:.

Varför jag anser mig behöva två månader (istället för den enda månad man normalt får på turistvisum) är för att det är en lång väg, (~1000 mil) och som du redan varit inne på, vägstandarden kanske skiljer sig något, från vad vi är vana vid, här hemma :mrgreen:. Dessutom är stress jag gärna håller långt från mig, inte minst om/när jag är på semester.

Dessutom vill jag ha tid på mig inför det att det uppstår komplikationer (sjukdom, olycka eller att hojen bestämmer sig för att lägga av), vilket kan medföra att den månad man normalt får som turist inte räcker för att ordna ev. komplikationer och att stanna över den tid man har fått lov att vistas i i Ryssland, utan giltigt visum, känns inte så lockande, om man säger så ;).

Du frågar varför jag anser mig behöva starta så tidigt och förklaringen är enkel: Min tanke är att jag skall vara i Japan under våren, (när körsbärsblommorna slår ut, en stor händelse i Japan) och tidig sommar (April-Juni), för att sedan fortsätta genom Kina (sommar, tidig höst) med destination Indien och Nepal (höst, vinter), för att flyga hem från nämnda Nepal.

Detta p gr av att klimatet (med ev undantag av Kina, har ingen uppfattning om hur sommaren är i Kina, men jag kan tänka mig att det är beroendes på var i landet man vistas, det är som bekant, ganska stort) är behagligast för en nordbo under denna period i framförallt Japan och Indien/Nepal.

Men det får nog bli en enkel biljett med flyg till Japan istället, och försätta resan som planerat. Synd egentligen, det hade varit häftigt att köra hoj ner och runt i Japan, men kan inte få allt här i livet. Kanske när jag blir sjuttio år gammal kan jag genomföra en sådan resa (med hoj) om jag (och intresset) fortfarande lever.


Ger du upp drömresan pga avsaknaden av några jäkla blommor? :)
Dela upp resan i två delar istället!
Kör mc:n österut till Japan och inkvartera den där över vintern.
Flyg sedan tillbaks framåt vårkanten, titta på blommorna, och kör hem din mc.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Ryssland.

Inläggav Max Mad » 2016-01-24/01:39

Thomas Stadin skrev:Ger du upp drömresan pga avsaknaden av några jäkla blommor? :)
Dela upp resan i två delar istället!
Kör mc:n österut till Japan och inkvartera den där över vintern.
Flyg sedan tillbaks framåt vårkanten, titta på blommorna, och kör hem din mc.
Njaaaee, det är väl sanning med modifikation !?

Om du fortsatt att läsa längre ner, så skriver jag fortsättningsvis // "för att sedan fortsätta genom Kina (sommar, tidig höst) med destination Indien och Nepal (höst, vinter), för att flyga hem från nämnda Nepal. // " Detta p gr av att klimatet // "är behagligast för en nordbo under denna period i framförallt Japan och Indien/Nepal." //.

Som jag nämnt tidigare, ämnar jag vara borta sammanlagt 12 månader i ett sträck. Visst, jag skulle kunna göra som du föreslår, men det är två variabler som måste läggas till i resonemanget, och det är pengar och tid. Pengar kan man alltid spara, men sedan skall man få ledigt från arbetet ;) ;) , och det är inte säkert att min önskade ledighet faller samman med min arbetsgivares önskemål om min närvaro, och om så vore fallet, vet jag vem som drar det kortaste strået ;) :mrgreen:.

Sedan hade jag tänkt att åka landvägen genom nämnda länder (Kina, Indien och Nepal) för vidare transport hem, och det låter sig tyvärr inte (okomplicerat) göras med motorcykel. Hoppas att detta förtydligar hur jag resonerar kring denna resan :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst