Sida 1 av 1

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-06-30/19:18
av Benny Hansson
Jag tänkte väl att det inte skulle gå i graven. Det vore ju förfärligt.
Jag har själv åkt Hamburg-Lörrach och tillbaka. Det är oslagbart att sova sej genom Tyskland om man skall nedåt till kontinenten. :)

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/19:27
av P-O. Gunnar
Låter bra då nästa års resa förmodligen går till Franska alperna.
Men vad händer med Hamburg - München? Det är väl den mest använda rutten?
Upptäckte för övrigt att min GSA är liiiite högre än min förra GS, vilket gav en det märken i hjälmen när jag körde ombord i München för en vecka sedan... :roll:

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/20:06
av Bror Gårdelöf
Du får väl betrakta märkena i hjälmen på samma sätt, som en del kommenterar ansiktets naturliga åldrande:
"Det är inte rynkor. Det är fartränder." ;)

De första åren, som Sigurd och jag hade tillsammans, var strävan att hålla hans yttre i skick som nytt - men så hände det, som händer oss alla någon gång; jag tappade honom, och det blev lite jack i kåpan. Första tanken var att låta en proffslackerare hantera detta kommande vinter, men så slog det mig, att han då faktiskt gått någonstans kring 9 000 mil - och det kunde få synas här och där.

Nu har han gått över 14 000 mil och har fler märken, även om jag fortfarande strävar efter att vårda honom väl.

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/20:38
av Julton
PoG skrev:Låter bra då nästa års resa förmodligen går till Franska alperna.
Men vad händer med Hamburg - München? Det är väl den mest använda rutten?
Upptäckte för övrigt att min GSA är liiiite högre än min förra GS, vilket gav en det märken i hjälmen när jag körde ombord i München för en vecka sedan... :roll:


Det går fortsatt mange rykter om AZ . At ÖBB skal overta, at private skal overta. Vi får se.
Men jeg Har i år også erfaring fra min GSA at det er lavt når mn kjører inn eller ut, flere ganger stanget jeg opp i taket og det ble noen merker på min TT-hjelm. Selv om jeg prøvde å ligge langflat på tanken :-). Til Lörrach var det mange vogner å kjøre gjennom. Puhhh.

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/21:22
av P-O. Gunnar
Bror Gårdelöf skrev:Du får väl betrakta märkena i hjälmen på samma sätt, som en del kommenterar ansiktets naturliga åldrande:
"Det är inte rynkor. Det är fartränder." ;)

De första åren, som Sigurd och jag hade tillsammans, var strävan att hålla hans yttre i skick som nytt - men så hände det, som händer oss alla någon gång; jag tappade honom, och det blev lite jack i kåpan. Första tanken var att låta en proffslackerare hantera detta kommande vinter, men så slog det mig, att han då faktiskt gått någonstans kring 9 000 mil - och det kunde få synas här och där.

Nu har han gått över 14 000 mil och har fler märken, även om jag fortfarande strävar efter att vårda honom väl.

Ja, nu bekymrar väl märkena i hjälmen mig inte särskilt mycket...

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/21:27
av P-O. Gunnar
Julton: Ja, fordonsvagnarna från München var drygt 100 m långa, och jag var en av de första att åka på. Hakan framför tankväskan var det som gällde. :-)
Men trots allt, biltåget är smidigt!

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-18/21:33
av maek
Hej
Man lägger sig på tanken utan tankväska så funkar det hyggligt:)
Anlände Hamburg från Lörrach i morse (18/7-16). Tåget var helt fullt. Jag bodde ihop med 4 andra vuxna och 2 små barn i en kuppe.
Intressant kan man säga.

Synd om de lägger ner för det verkar väldigt poppis med tanke på beläggningsgraden.

/me

Re: Autozug

InläggPostat: 2016-07-19/07:08
av Julton
maek skrev:Hej
Man lägger sig på tanken utan tankväska så funkar det hyggligt:)
Anlände Hamburg från Lörrach i morse (18/7-16). Tåget var helt fullt. Jag bodde ihop med 4 andra vuxna och 2 små barn i en kuppe.
Intressant kan man säga.

Synd om de lägger ner för det verkar väldigt poppis med tanke på beläggningsgraden.

/me


Du km være glad det ikke regnet i Lörrach og dere hadde alle våte mc-klær! I kupeen!
Belegninen er nok god nå, det er høysesong. Men DB-Autozug frakter ikke mer enn ca 200 000 passasjerer PR år og mener det er for dårlig økonomi i det!