Tvådagartur i Danmark?

Tvådagartur i Danmark?

Inläggav elarsson » 2016-07-07/17:45

Jag funderar på att ta en kortare tur till Danmark nästa helg och jag tänkte höra om någon har tips på var man ska åka, vad man ska göra och var man ska bo. Kort sagt, tips på allt man kan tänka sig vore uppskattat.

Jag utgår från Göteborg och min plan var att ta båten till Fredrikshamn på lördag morgon och komma hem söndag kväll så en övernattning blir det. På hemvägen hade jag ursprungligen tänkt köra över bron och hem men ju mer jag tänker på't börjar jag överväga om det inte är bättre att ta båten tillbaka också, det går en vid åtta på söndagkvällen.

Jag hittade en uråldrig tidningsartikel länkad härifrån om nåt dom kallade kroferie som lät trevligt. Man stannade alltså på nåt trevligt värdshus över natten och käkade danskt käk på kvällen. Det var två kroar som nämndes i artikeln, bägge i närheten av Århus, Nørre Vissings Kro och kongensbro Kro. Dessa skulle nog duga bra men om någon har andra tips är jag idel öra.

Vore ju även kul att stanna på några kul ställen när man är ute och åker också.
Sällskapet består av mig och passagerare, alltså två pers.

Någon som gjort liknande borde ju finnas och alla tips är välkomna! Tack på förhand!
elarsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-04-13/12:32

Re: Tvådagartur i Danmark?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-07/18:36

Jag har inga specifika rekommendationer om rutt eller boende - annat än att danska kroer brukar vara trivsamma och servera utmärkt mat.
Däremot har det ju i alla fall tidigare gått färjor mellan Grenå och Varberg. Om så fortfarande är fallet, har Du ett mellanalternativ mellan retur via Öresundsbron respektive samma väg, som Du kom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvådagartur i Danmark?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-07-07/21:26

Jag var lite trög i starten - och instämmer med Nils-Erik. En liten variant på hans ruttförslag är, att Du kan köra till Hanstholm (som på kartan ovan kallas Hansted). Av någon anledning finns inte vägen mellan Hanstholm/Hansted och Klitmöller med på den kartan - men vägen fanns där i alla fall för ett par år sedan och var då av bra kvalitet. Sedan söderut ännu närmare kusten - med färja vid Thyborön.
Vägen mellan de danska fjordarna och Vesterhavet är speciell.
Vill Du ha en uppfattning om tidsåtgång, körde jag för ett par år sedan hela den vägen åt andra hållet på en dag - med start på tyska ön Sylt, färja till Römö och sedan nämnda västliga rutt hela vägen upp till Lökken.
Då höll jag hastighetsgränserna - och stressade inte vid vare sig fika- eller lunchpauser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tvådagartur i Danmark?

Inläggav elarsson » 2016-07-13/09:10

Tack så mycket för tipsen. Västra kusten får det bli! Får se exakt hur långt ner vi åker, beror väl lite på väder och sånt. Ska bli kul det här :).
elarsson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2016-04-13/12:32


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst