Hyra MC / Deposition och försäkring

Hyra MC / Deposition och försäkring

Inläggav Taurus » 2016-08-24/22:28

Inför en kommande resa kollade jag åter villkor för självriskreducering vid hyra av MC.

Sedan 2014 då jag kollade (se inlägg från 2014-02-09 under "Generella frågor...") har ERV / Europeiska reseförsäkringar förtydligat (ändrat) villkoret för självriskreducering i sin produkt "Semesterförsäkring". Tidigare gavs ersättning för skador som understeg depositionen/självrisken upp till SEK 10.000.

De kräver numera att uthyrningsföretagets eget försäkringsbolag reglerar skadan innan ersättning för självrisk kan ges upp till 10.000 kr.

I praktiken innebär det att ersättning ges inte för skada som inte överstiger depositionen/självrisken.

Vid min kommande hyra tas en deposition på USD 2.500 (ca SEK 22.500).
Om en skada kostar mindre än motv SEK 22.500 ges ingen ersättning.
Om en skada kostar mer än motsv SEK 22.500 ges 10.000 i ersättning.

Jag förstår försäkringsbolag som vill undvika hög risk för kostnader och jag har inget emot att stå för skador jag själv orsakat.
Men att behöva betala upp till 22.500 för en skada någon annan orsakat är det jag vill försäkra mig för.
Och det går inte :-(

Jag har kollat i princip alla försäkringars villkor som finns på marknaden; hem-, rese- och kortförsäkringar.
Några ger ersättning upp till olika belopp för självrisk men endast för bil och för skador som överstiger självrisken.
Santander Banks eget kort ger även ersättning för kostnader upp till 20.000 på skador på bil som inte regleras av uthyrningsföretagets eget försäkringsbolag.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst