Resa på MC i Norge en gång till!

Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Hagbart Handfast » 2016-11-08/14:11

Hej! Var i somras tillsammans med två goa kompisar på resa i mellan Norge! Atlandshavsvägen, Trollstigen, Geiranger osv...
Sommaren 2017 tänkte vi tre MCtörer ta södra Norge med Bergen som ett delmål. Kan tänka mig att fortsätta norrut mot Sognefjorden och kanske ta Trollstigen & Geiranger en gång till! ( Otroligt mäktigt) :D :o
Vill jättegärna ha res tips gällande södra Norge! Vägar och sevärdheter man ej får missa!
Mvh Janne
Användarvisningsbild
Hagbart Handfast
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-10-19/09:37

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Kovlingen » 2016-11-08/14:37

Nordsjövägen på Norges sydspets är häftig .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-08/14:39

http://cruisarklubben.se/v2/?page_id=1096

Var så god. Stjäl så många idéer Du vill - och ja, jag håller med Kovlingen: Nordsjövegen Kristiansand - Stavanger är klart värd att köra. Det gjorde svågern och jag 2004, men den reseskildringen försvann av någon anledning från Cruisarklubbens hemsida.
Från Stavanger kan Du antingen köra "så långt ut åt väster, som det går" upp mot Bergen eller ta Ryfylkevegen, veg 13, Sandnes - Röldal, som för Dig förbi avfarten mot Preikestolshytta. I vackert väder är ett besök på Preikestolen en upplevelse, som Du aldrig glömmer. Det tar bortåt två timmars vandring i vardera riktningen - och är värt varenda meter och minut!
Vid Röldal kan Du köra E 134 mot nordväst, så småningom längs Sörfjorden och ta Dig vidare mot Bergen - eller skippa Bergen och via Måbödalen köra upp på Hardangervidda fvb hemåt. Väljer Ni den sistnämnda rutten, så missa inte Vöringsfossen. Kör till Fossli Hotell. Därifrån är utsikten bäst.

I de trakterna kan man inte köra fel. Det är vackert överallt - när det inte är direkt spektakulärt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-11-08/17:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Kovlingen » 2016-11-08/15:37

Ett annat tips är att skippa färjorna ibland och kolla om det inte går någon alt. väg runt
fjordar ni kommer fram till . Små kurviga och roliga . :) Ofta lite trafik också .
Räkna med få mil per dag då det är svårt att hålla tempot . Sedan är det farbror blå
som kan komma med ett fett inbetalningskort , om det räcker med det . :shock:
Försök hålla rätt fart :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-08/15:42

Kovlingen skrev:Ett annat tips är att skippa färjorna ibland och kolla om det inte går någon alt. väg runt
fjordar ni kommer fram till . Små kurviga och roliga . :) Ofta lite trafik också .
Räkna med få mil per dag då det är svårt att hålla tempot . Sedan är det farbror blå
som kan komma med ett fett inbetalningskort , om det räcker med det . :shock:
Försök hålla rätt fart :? 8-)

Jag körde 92 mil på min sista dag jag var i norge i augusti. Så är man sugen på åka mc eller fota och prata.....;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Kovlingen » 2016-11-08/16:10

Olof Eriksson skrev:Jag körde 92 mil på min sista dag jag var i norge i augusti.
Så är man sugen på åka mc eller fota och prata.....;)

Så gick det när kärleken kom till byn/Matfors :mrgreen:
( Passar i annan tråd):
Kärleken är evig , men föremålen växlar/växlas :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav Dennis Johansson » 2016-11-28/04:24

Ett par andra ställen.
I samband med Predikstolen och Kjerags bolten är en tur på Lyser jorden intressant då turen är guidad.

Rjukan är intressant. Vintertid har de knappt ljus alls och det är här hjältarna från Telemarketing utspelar sig då Tyskarna tagit en fabrik som tillverkar tungt vatten i besittning.

Flåm är också intressant.
Där finns numera världens näst längsta vägtunnel (Laerdalstuueln), Norges brantaste öppna riksväg (Stalheimskleiva), Norges minsta stavkyrka( Underdel stavkyrka) Norges bäst bevarade stavkyrka (Borgunds Stakyrka), Flåmsbanan (Världens brantaste personjärnväg utan kuggstång)
Flera goa vägar i krokarna också. Allt detta på rimligt avstånd.
Glöm ej heller microbryggeriet i Flåm hamn på kajen, Ägir bryggeri.

Två färjor bort finns Norges äldsta stavkyrka, med fin väg längs fjorden.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Resa på MC i Norge en gång till!

Inläggav kjellivarsson » 2016-11-29/00:02

Här är en länk med ett antal fina vägar.
Beskrivning, karta, foto och filmer...
Håll tillgodo!
https://mcnorway.wordpress.com/
kjellivarsson
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-03-21/21:40


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst